Gå til innhold

Ned 20kg på 20uker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har noen klart det? var det vektklubb regent ut for meg.

jeg vet 15kg er kanskje er mer realistisk, men 20kg hadde vært gøy å få til!

Når jeg går ned 20kg er jeg endelig innenfor normal bmi igjen :) 

Anonymkode: 856a4...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan gå ned en kilo i uka så lenge du er i kategorien fedme. Med bare overvekt lar det seg ikke gjøre.

Poenget er vel ikke hvor fort du kan gå ned i vekt, og hvor lite du kan spise, men hvor lenge du kan spise litt mindre, så du faktisk går ned det du skal? Hvis du ikke har spist for mye med et uttalt ønske om å bli overvektig, selvfølgelig - da kan du se bort fra alt.

Anonymkode: fdb67...623

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 25 kg på 25 uker. Og enda da kunne jeg skjerpet inn mer hvis jeg ville det. 

Så det går bare godt! Men du må være flink, og ikke skjeie særlig ut. Husk at du nesten alltid får uker hvor vekten står stille. Jeg for min del hadde 3 på rad hvor vekten ikke rørte seg. Det var frustrerende. Men plutselig så løsnet det, og i uke 4 datt jeg ned over 2 kg bare denne uken. Lykke til! 

Anonymkode: 1132d...881

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er så nærme normalvekt er nok dette et urealistisk mål. Hva med å prøve 10kg på 6 mnd isteden. Slow and steady wins the race. 

Anonymkode: 7b76a...85a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kg i uka kan være passe det, det vil nok være individuelt. Jeg har gått ned 14 kg på 15 uker, og var ferdig med fedme-kategori etter ca tre uker. Også etter det har ca en kg gått av i uka, så får jeg bare se om det fortsetter, eller om jeg må justere litt. 

Så du kan gå av en kg i uka, om du ønsker det. Eller mindre, om du heller vil. Lykke til - heier på deg! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har klart det før deg. Og forskning viser at det ikke er værre å gå ned raskt for å bevare vekten, som å gå ned langsomt. Prøv det ut å se om det passer for deg. 

Anonymkode: 24b85...a90

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar og støtte alle 😊

jeg skal prøve, blir glad om jeg får det til! Har bursdag og 20uker, hadde vært gøy å nå normal bmi til da 😊

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært litt av en bursdagsgave!😃 kan du ikke oppdatere ukentlig, så får vi høre hvordan det går, og kanskje blir du mer motivert også når du vet vi «følger med»🥳🎉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 10 kg på 9-10 uker i alle fall, og jeg var ikke veldig overvektig, BMI var såvidt inne i kategorien overvekt og nå er BMI midt i normalvekt-området, det er der jeg har min trivselsvekt 😊  Nå har jeg tenkt å beholde denne vekta, så jeg fortsetter å følge oppskriften for vektnedgang, bare justerer litt opp når det gjelder kaloririk mat (f.eks spiser jeg mer nøtter nå, pluss at jeg koser meg med et par store kakebiter i helgen).

Jeg spiste vanlig mat, reduserte mengder og veldig mye grønnsaksbasert. Er ikke så god på det med trening, men begynte å gå til jobb + halvparten av veien hjem. Det ble 45-50 min. i raskt tempo 5 dager i uka. I tillegg danser jeg (litt zumba-inspirert) i stua nesten hver dag, ca. 30 min. I tillegg har jeg en jobb hvor jeg sitter lite stille.

Anonymkode: 64ca3...96d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har gått ned 10 kg på 9-10 uker i alle fall, og jeg var ikke veldig overvektig, BMI var såvidt inne i kategorien overvekt og nå er BMI midt i normalvekt-området, det er der jeg har min trivselsvekt 😊  Nå har jeg tenkt å beholde denne vekta, så jeg fortsetter å følge oppskriften for vektnedgang, bare justerer litt opp når det gjelder kaloririk mat (f.eks spiser jeg mer nøtter nå, pluss at jeg koser meg med et par store kakebiter i helgen).

Jeg spiste vanlig mat, reduserte mengder og veldig mye grønnsaksbasert. Er ikke så god på det med trening, men begynte å gå til jobb + halvparten av veien hjem. Det ble 45-50 min. i raskt tempo 5 dager i uka. I tillegg danser jeg (litt zumba-inspirert) i stua nesten hver dag, ca. 30 min. I tillegg har jeg en jobb hvor jeg sitter lite stille.

Anonymkode: 64ca3...96d

Inspirerende! 😊 hvor mange kcal ligger du i minus hver dag ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Det hadde vært litt av en bursdagsgave!😃 kan du ikke oppdatere ukentlig, så får vi høre hvordan det går, og kanskje blir du mer motivert også når du vet vi «følger med»🥳🎉

Det kan jeg gjøre! 😄
så kan jeg komme med oppdatering om jeg har holdt meg til planen gjennom uken 🤗🎉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk ned 25 kg på 25 uker. Og enda da kunne jeg skjerpet inn mer hvis jeg ville det. 

Så det går bare godt! Men du må være flink, og ikke skjeie særlig ut. Husk at du nesten alltid får uker hvor vekten står stille. Jeg for min del hadde 3 på rad hvor vekten ikke rørte seg. Det var frustrerende. Men plutselig så løsnet det, og i uke 4 datt jeg ned over 2 kg bare denne uken. Lykke til! 

Hva gjorde du for å gå ned i vekt? Jeg for min del har brukt intermittent fasting og keto, og gått ned 9 kilo siden Mars (5 måneder omtrent, har stått stille en stund), og jeg ønsker å gå ned 20 kilo til før September 2021. Jeg er moderat aktiv, skal begynne å løpe. Noen tips? 

Anonymkode: daa80...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar og støtte alle 😊

jeg skal prøve, blir glad om jeg får det til! Har bursdag og 20uker, hadde vært gøy å nå normal bmi til da 😊

Lykke til! 

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange som har klart det før deg. Og forskning viser at det ikke er værre å gå ned raskt for å bevare vekten, som å gå ned langsomt. Prøv det ut å se om det passer for deg. 

Tenker at det som er risikabelt er å bli demotivert og ikke klare å fortsette skikkelig hvis man har for høye mål. Hvis man faktisk går ned er det jo kjempefint, men viktig å ha et realistisk syn på det og være litt fleksibel hvis man har noen uker der det står helt stille (som det nok vil gjøre). 

Anonymkode: 7fc67...8ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk ned 7 kg på 7 dager med sykehusdietten.

Ren mat, grønnsaker og frukt har absolutt noe for seg.

Anonymkode: 4da8e...99f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjorde du for å gå ned i vekt? Jeg for min del har brukt intermittent fasting og keto, og gått ned 9 kilo siden Mars (5 måneder omtrent, har stått stille en stund), og jeg ønsker å gå ned 20 kilo til før September 2021. Jeg er moderat aktiv, skal begynne å løpe. Noen tips? 

Telte kcal. Lå rundt 1700 kcal for dag (er mann). Noen ganger nedi 1500 kcal. Var dagligdags aktiv, gikk av og til noen turer, en sjelden gang trente jeg vekter, men trente aldri hardt med høy intensitet. For jo hardere jeg trente, jo større ble sjansen for at jeg sprakk kcal-messig ettersom jeg fikk sånn sykt sult/craving etter å ha trent. Var alltid lett å unne seg noe ekstra, eller for mye. Gjerne dagen etterpå. Men det er meg det, og det er ikke sikkert at andre reagerer likens. 

Ellers anbefaler jeg 8/16 fasting hver dag. Kanskje 10/14 hvis du ikke klarer 8 timer. Altså at du kun har lov å spise innenfor 8-10 timer i døgnet. For min del var første måltid klokken 11 (lunsj) og siste klokken 19 (kvelds). Etter kl 19 skjer de største fristelsene når du begynner å bli litt fysen, så da er det greit å "ikke ha lov" å spise i dette tidsrommet. Kjørte også redusert karbo, herav droppet alt av brødmat og bakevarer. Rett og slett fordi disse var vanskelig å beregne kcal'er, samtidig som dem var kcalrike. Alkohol utgikk fullstendig, pasta og ris spiste jeg kun en sjelden gang (nøye veid selvfølgelig).

Mitt første måltid (lunsj) kunne være en kyllingsalat, mellommåltid en yoghurt og en banan, middag kunne være kylling, kjøttdeig, fisk o.l. med grønnsaker, og kvelds kunne være smoothe, frukt og kanskje en liten skål med havregryn for å beholde metthetsfølelsen. Husk å ha på litt salt i maten, ettersom du lever så sunt. Saltcraving bør unngås.

Hadde jeg mer igjen i "budsjettet" så kunne jeg fint spe på mer underveis. Kunne fint unne meg en liten skål potetgull eller en liten sjokolade innimellom, men da sørget jeg for å aktivitetsmessig og kcal-messig ha gjort plass for dette i budsjettet mitt. 20-30g potetgull eller popkorn spiste jeg faktisk ofte for å få litt salt tilført og for å nyte livet ;) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Telte kcal. Lå rundt 1700 kcal for dag (er mann). Noen ganger nedi 1500 kcal. Var dagligdags aktiv, gikk av og til noen turer, en sjelden gang trente jeg vekter, men trente aldri hardt med høy intensitet. For jo hardere jeg trente, jo større ble sjansen for at jeg sprakk kcal-messig ettersom jeg fikk sånn sykt sult/craving etter å ha trent. Var alltid lett å unne seg noe ekstra, eller for mye. Gjerne dagen etterpå. Men det er meg det, og det er ikke sikkert at andre reagerer likens. 

Ellers anbefaler jeg 8/16 fasting hver dag. Kanskje 10/14 hvis du ikke klarer 8 timer. Altså at du kun har lov å spise innenfor 8-10 timer i døgnet. For min del var første måltid klokken 11 (lunsj) og siste klokken 19 (kvelds). Etter kl 19 skjer de største fristelsene når du begynner å bli litt fysen, så da er det greit å "ikke ha lov" å spise i dette tidsrommet. Kjørte også redusert karbo, herav droppet alt av brødmat og bakevarer. Rett og slett fordi disse var vanskelig å beregne kcal'er, samtidig som dem var kcalrike. Alkohol utgikk fullstendig, pasta og ris spiste jeg kun en sjelden gang (nøye veid selvfølgelig).

Mitt første måltid (lunsj) kunne være en kyllingsalat, mellommåltid en yoghurt og en banan, middag kunne være kylling, kjøttdeig, fisk o.l. med grønnsaker, og kvelds kunne være smoothe, frukt og kanskje en liten skål med havregryn for å beholde metthetsfølelsen. Husk å ha på litt salt i maten, ettersom du lever så sunt. Saltcraving bør unngås.

Hadde jeg mer igjen i "budsjettet" så kunne jeg fint spe på mer underveis. Kunne fint unne meg en liten skål potetgull eller en liten sjokolade innimellom, men da sørget jeg for å aktivitetsmessig og kcal-messig ha gjort plass for dette i budsjettet mitt. 20-30g potetgull eller popkorn spiste jeg faktisk ofte for å få litt salt tilført og for å nyte livet ;) 

Ja, jeg har fastet 16:8 siden covid 19 begynte og har bare følt meg sunnere. I tillegg har jeg ikke noe stor skam over kroppen min, egentlig ganske likegyldig til den (jeg går og trener masse, men er ikke så påpasselig med å se ut som en "Barbie Doll"). 

Men jeg skal bli med på en stor begivenhet i september neste år og det hadde vært så fint å starte 2022 med et kickstart, en ny kropp og en ny livsstil. 

Jeg kommer nok ikke til å gå opp igjen etter jeg er ferdig med dietten; grunnen til at jeg gikk opp i vekt var fordi jeg trøstespiste, og ikke klarte å miste kiloene etterpå. Så kosthold og livsstilsmessig er jeg sunn, og kommer nok til å være litt avslappet med potetgull og sjokolade jeg og 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har fastet 16:8 siden covid 19 begynte og har bare følt meg sunnere. I tillegg har jeg ikke noe stor skam over kroppen min, egentlig ganske likegyldig til den (jeg går og trener masse, men er ikke så påpasselig med å se ut som en "Barbie Doll"). 

Men jeg skal bli med på en stor begivenhet i september neste år og det hadde vært så fint å starte 2022 med et kickstart, en ny kropp og en ny livsstil. 

Jeg kommer nok ikke til å gå opp igjen etter jeg er ferdig med dietten; grunnen til at jeg gikk opp i vekt var fordi jeg trøstespiste, og ikke klarte å miste kiloene etterpå. Så kosthold og livsstilsmessig er jeg sunn, og kommer nok til å være litt avslappet med potetgull og sjokolade jeg og 😳

Jeg brukte 25 uker på 25 kg, men fakta er at jeg har gått ned 45 kg tilsammen. Men etter 25 uker stoppet jeg å telle kcal, og "slanket" meg offisielt ikke videre. Jeg var egentlig blitt fornøyd, selv om jeg videreførte det jeg hadde lært og mine kostholdsvaner i mine første 25 uker, samtidig som jeg ga meg litt slakk. 20 kg til forsvant så på 1,5 år til, før jeg nå har etablert meg og har stått på en vekt i 2 år til jeg faktisk er suverent fornøyd med. Trodde aldri jeg skulle se så fit og stram ut noensinne. Fra sykelig fedme til spot on normalvektig iht BMI-skalaen. Fra at XXL var nesten for smått for meg til å bruke M i klær. 

Så for meg var ikke slankefasen kun en slankefase, men en slags innføring og en mal for mitt nye liv. Det er jo slik at man kan jo ikke gjenoppta det gamle kostholdet etter en slankeperiode, for det var jo nettopp det gamle kostholdet som gjorde deg overvektig. Her tror jeg mange slankere feiler, og derfor ikke klarer å holde vekten nede og legger på seg igjen.

Mitt beste råd er å se på det nye kostholdet som en permanent løsning. Du skal ikke knaske eple og gulrot i en periode fordi du skal gomle burger og smågodt senere igjen. Eple og gulrot må erstatte burger og smågodt for godt. 

Bruk mye god krydder på maten. Aldri la den være smakløs og kjedelig. Og lag det du ønsker å spise. Liker du ikke gulrot, så ikke spis det. Elsker du agurk, så spis mye av det. Og alle vet jo hva som er slankemat og ikke er slankemat når man tenker seg om. Alle vet jo at is, smågodt, burger, chips, potetgull, sjokolade, kjeks, brus med sukker, alkohol osv ikke er bra, og at rent kjøtt, grønnsaker, bær, frukt, salater, vann osv er bra. Når man teller kcal så blir dette enda mer tydelig. Slanking og en god livsstil er å unngå alt som ikke er bra, og spise alt som er bra. Enkelt og greit. 

Btw. Ingen kvinner bør ha som mål å se ut som en "barbie doll". Hverken kroppslig eller i trynet. :) Dette fikser du! Men husk å senk skuldrene, ikke push deg for hardt og "kos" deg underveis. Med "kos" mener jeg ikke med mat, men å nyte øyeblikket. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering uke 2.

Denne uken har jeg vært syk, ikke bevegd meg. Jeg bestemte meg for å ikke slanke meg direkte til kroppen ble bedre. Har spist ca vedlikehold, noen dager 2-400 kcal under. 

Har også mensen, så jeg forventet ikke noe utslag på vekten. Har like vel gått ned 0,5kg 😊

imorgen er det tilbake til tur og matplan 👌🏻

vekt uke 2: 86,8

ts 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du har gått ned, selv om du var syk da:) stå på videre!

Anonymkode: 45798...bfa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...