Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2005 #1 Skrevet 25. juli 2005 Jeg overspiser så veldig, det tar aldri slutt, jeg blir ikke mett. Har vært hos lege og snakket med han, han tok noen tester for å sjekke b.l.a. stoffskiftet mitt og mange andre ting, men alt var i orden. Hva skal jeg gjøre?? Hvorfor blir jeg ikke mett? Sånn som ikveld for eks. Bare på to timer har jeg spist 7 knekkebrød uten noe på, drukket 4 kopper grønn te, drukket noen glass med vann, endel spagetti med kjøttdeig som var rester i kjøleskapet og sist men ikke minst, ganske mye gele med vaniljesaus. Jeg raser oppover i vekt! Veier nå 67 kg, og er 157 høy bare. Og vekten stiger
Brunhilde Skrevet 25. juli 2005 #2 Skrevet 25. juli 2005 Jeg tror det beste du kan gjøre er å kjenne etter om du virkelig er sulten eller om det er et annet behøv du prøver å dekke... Jeg kan hive innpå mat hvis jeg er lei meg eller kjeder meg, men etter at jeg tillot meg selv å kjenne på de følelsene som skapte suget har det blitt bedre.
Gjest Mito24 Skrevet 25. juli 2005 #3 Skrevet 25. juli 2005 Jeg overspiser så veldig, det tar aldri slutt, jeg blir ikke mett. Har vært hos lege og snakket med han, han tok noen tester for å sjekke b.l.a. stoffskiftet mitt og mange andre ting, men alt var i orden. Hva skal jeg gjøre?? Hvorfor blir jeg ikke mett? Sånn som ikveld for eks. Bare på to timer har jeg spist 7 knekkebrød uten noe på, drukket 4 kopper grønn te, drukket noen glass med vann, endel spagetti med kjøttdeig som var rester i kjøleskapet og sist men ikke minst, ganske mye gele med vaniljesaus. Jeg raser oppover i vekt! Veier nå 67 kg, og er 157 høy bare. Og vekten stiger ← Jeg har tidligere hjulpet jenter som har hatt lignende problem. 1. Spis færre karbohydrater og mer proteiner og fett. Som de fleste kvinner/jenter, har du sannsynligvis et kosthold bestående av mye karbohydrater, lite proteiner og moderat fett. Karbohydrater kan være veldig apetittstimulerende. Et eksempel på et måltid kan være: - tre helkokte egg, femti gram 4-Korn - salat med tunfisk eller kylling 2. Spis flere måltider og la deg aldri bli sulten. 3. Hvis ikke de to første punktene hjelper, gå til legen og be om resept på Prozac. En av indikasjonene for bruk av Prozac er faktisk overspising ("binge-disorder").
Gjest Spacegirl Skrevet 25. juli 2005 #4 Skrevet 25. juli 2005 3. Hvis ikke de to første punktene hjelper, gå til legen og be om resept på Prozac. En av indikasjonene for bruk av Prozac er faktisk overspising ("binge-disorder"). ← Jeg tror ikke man hadde kommet så langt hvis man først diagnostiserte seg selv og deretter gikk til legen for å be om et spesifikt legemiddel. Når det gjelder overspising (altså spiseforstyrrelsen) ville nok leger flest anbefalt samtaler med psykolog o.l. før medisinering ble aktuelt. Og dessuten heter dette legemiddelet Fontex i Norge, Prozac er det amerikanske navnet
Gjest Mito24 Skrevet 25. juli 2005 #5 Skrevet 25. juli 2005 Jeg tror ikke man hadde kommet så langt hvis man først diagnostiserte seg selv og deretter gikk til legen for å be om et spesifikt legemiddel. Når det gjelder overspising (altså spiseforstyrrelsen) ville nok leger flest anbefalt samtaler med psykolog o.l. før medisinering ble aktuelt. Og dessuten heter dette legemiddelet Fontex i Norge, Prozac er det amerikanske navnet ← Legen hennes hørtes ubrukelig ut, så det må nok til. Samtaler med psykolog vil være bortkastet tid (for ikke snakke om penger), da det ikke kan gjøre noe med de fysiogiske mekanismene som framprovoserer overspisingen. Og, jeg er klar over at fluoxetin ikke selge under merkenavnet Prozac i Norge, men det er langt mer kjent enn Fontex.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2005 #6 Skrevet 25. juli 2005 trådstarter her. Prozac hørtes litt skummelt ut, men de andre rådene dine skal jeg prøve Mito, så får vi se om det hjelper på. Tusen takk
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2005 #7 Skrevet 27. juli 2005 3. Hvis ikke de to første punktene hjelper, gå til legen og be om resept på Prozac. En av indikasjonene for bruk av Prozac er faktisk overspising ("binge-disorder"). ← Og du har hjulpet mange jenter? (Hjelp..)
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 27. juli 2005 #8 Skrevet 27. juli 2005 3. Hvis ikke de to første punktene hjelper, gå til legen og be om resept på Prozac. En av indikasjonene for bruk av Prozac er faktisk overspising ("binge-disorder"). ← En indikasjon på bruk av legemiddel? Når noe er en indikasjon på noe, er det som regel et TEGN på at noe skjer! Prozac skjer ikke av seg selv, men der kan det hende jeg tar feil La oss si at overspising kvalifiserer til bruk av Prozac, noe jeg forsåvidt syns er hårreisende, iallefall før alt annet er prøvd først. Eller: La oss få amerikanske tilstander, alt kan løses ved hjelp av litt piller, dere!
Pleier Skrevet 27. juli 2005 #9 Skrevet 27. juli 2005 Legen hennes hørtes ubrukelig ut, så det må nok til. Samtaler med psykolog vil være bortkastet tid (for ikke snakke om penger), da det ikke kan gjøre noe med de fysiogiske mekanismene som framprovoserer overspisingen. Og, jeg er klar over at fluoxetin ikke selge under merkenavnet Prozac i Norge, men det er langt mer kjent enn Fontex. ← Hvis du leser litt i felleskatalogen så vil du kanskje se at indikasjonene hos fontex er: Fluoksetin er indisert som supplement ved samtidig psykoterapi for reduksjon av overspising og fremkalling av brekninger.
Caramba Skrevet 27. juli 2005 #10 Skrevet 27. juli 2005 Jeg overspiser så veldig, det tar aldri slutt, jeg blir ikke mett. Har vært hos lege og snakket med han, han tok noen tester for å sjekke b.l.a. stoffskiftet mitt og mange andre ting, men alt var i orden. Hva skal jeg gjøre?? Hvorfor blir jeg ikke mett? Sånn som ikveld for eks. Bare på to timer har jeg spist 7 knekkebrød uten noe på, drukket 4 kopper grønn te, drukket noen glass med vann, endel spagetti med kjøttdeig som var rester i kjøleskapet og sist men ikke minst, ganske mye gele med vaniljesaus. Jeg raser oppover i vekt! Veier nå 67 kg, og er 157 høy bare. Og vekten stiger ← I steden for å spise 7 knekkebrød, rester og litt dessert: har du prøvd å lage deg en skikkelig middag på ettermiddagen? Er denne spisingen du beskriver i tillegg til middag eller en erstatning for middag? Ut fra det du skriver så må det være bedre hvis du spiser skikkelig frokost lunch og middag, pluss frukt og grønt når du har behov for litt ekstra.
Gjest Mito24 Skrevet 27. juli 2005 #11 Skrevet 27. juli 2005 Hvis du leser litt i felleskatalogen så vil du kanskje se at indikasjonene hos fontex er: Fluoksetin er indisert som supplement ved samtidig psykoterapi for reduksjon av overspising og fremkalling av brekninger. ← Hva er poenget ditt?
^me^ Skrevet 27. juli 2005 #12 Skrevet 27. juli 2005 Hva er poenget ditt? ← at du ikke bare kan gå til en lege/psykolog og bare be om og få lykkepiller. du må først igjennom mange samtaler med psykolog for at psykologen kan gi ut resept på lykkepillen og gi deg en god nokk grunn til og få resepten. hva er vitsen med og bare få seg en lykkepille og ikke ha skikkelige følelser når du kan gå til psykolog og faktisk finne ut hvorfor du overspiser og hvordan bekjempe det mentale helt selv uten og dope ned nervene/følelesene ned av lykkepiller. hva skjer når lykkepillene ikke fungerer? hva hvis du bestemmer deg for og slutte en dag? hva skjer da? håper du vet at lykke piller faktisk ikke er bra for kroppen og er sterkt vanedannende og at det er piller som du ikke skal bruke hele livet, men i den mest vanskeligste perioden i livet under samtale med psykolog? mange overspiser pga overgrep i barndom eller andre traumatiske opplevelser de har hatt tidligere i livet som de prøver ubevisst og beherske med og overspise. de føler seg bedre ved og spise..de føler liksom at ting blir bedre da..det er den eneste trøsten de finner. blir ting bedre ved og bare gå på tabletter hele livet? hvorfor ikke gjøre noe med det og leve (bedre) resten av livet og komme seg videre i steden for og være like langt? livet er som en berg og dal bane, noe oppturer, mange nedturer og rette baner. hva om alle hadde tatt tabletter på nedturene, hvordan hadde verden blitt da? trådstarter: gå til en annen lege og få 2 (gjerne 3 om du føler for det) meninger, spør om psykologtimer og hva de synes. uanz hva du foretar deg, lykke til! håper du finner hjelp en plass!
Gjest Mito24 Skrevet 27. juli 2005 #13 Skrevet 27. juli 2005 (endret) hva er vitsen med og bare få seg en lykkepille og ikke ha skikkelige følelser når du kan gå til psykolog og faktisk finne ut hvorfor du overspiser og hvordan bekjempe det mentale helt selv uten og dope ned nervene/følelesene ned av lykkepiller. ← Typisk babbel fra folk med grunnfag i psykologi. "Skikkelige følelser"? Det skal alltid være en underliggende grunn for unormal oppførsel. Hør etter nå: overspising er en beskyttelsesmekanisme som kroppen initierer når den har registrert mangel på næring, om det så er over kort eller lengre tid. Jeg har gitt henne kostholdsråd for å unngå dette. Hvis du studerer innlegget mitt, vil du ser at jeg kun anbefalte det hvis de første tipsene min ikke hadde effekt. hva skjer når lykkepillene ikke fungerer? hva hvis du bestemmer deg for og slutte en dag? hva skjer da? Vennligst dropp det tabloide begrepet "lykkepille". Disse medikamentene vil alltid virke, i den forstand at de vil binde til de samme reseptorene, ha samme halveringstid, osv. håper du vet at lykke piller faktisk ikke er bra for kroppen og er sterkt vanedannende og at det er piller som du ikke skal bruke hele livet, men i den mest vanskeligste perioden i livet under samtale med psykolog? "Ikke bra for kroppen"? Dokumentasjon, takk. Eller er dette noe har fra VG, Det Nye eller "Prozac Nation"? SSRI-antidepressivumer er ikke vanedannende. blir ting bedre ved og bare gå på tabletter hele livet? Ja, for svært mange livet er som en berg og dal bane, noe oppturer, mange nedturer og rette baner. hva om alle hadde tatt tabletter på nedturene, hvordan hadde verden blitt da? Irrelevant. Endret 27. juli 2005 av Mito24
birgitte242 Skrevet 27. juli 2005 #14 Skrevet 27. juli 2005 Jeg har selv slitt med overspising i mange år. Jeg hadde ingen traumatisk barndom eller overgripshistorie som var grunnen til overspisingen. Jeg bare spiste, eller rettere sagt, rusa meg på mat. Det som ble begynnelsen til at jeg klarte å slutte å overspise var at jeg gikk til legen og fikk reductil. Med disse pillene fikk jeg oppleve hvordan det var å være "normal" i forhold til mat og spising. Det var fantastisk å oppleve hvordan de evige tankene og det uhorvelige suget bare ble borte. Dette ga meg troen på at det gikk an å gjøre noe med min situasjon og styrken til å ta fatt i problemet. Jeg fortsatte ikke på reductil i mer enn et par måneder, litt på grunn av at det var veldig dyrt, men også fordi jeg følte jeg hadde fått det håpet om at det faktisk var mulig, noe jeg trengte for å klare det på egen hånd. Før jeg begynte for alvor brukte jeg 1-2 måneder på å forberede meg på å legge om livsstilen. Jeg var bevisst på at nå skulle jeg ikke slanke meg (har gått i slankefella litt for mange ganger), men ta grep om de usunne vanene i første omgang. For meg gikk det på å slutte å overspise og å kutte ned på søtsakene og raske karbohydrater. Det er forsåvidt to sider av samme sak, for det var gjerne dette jeg overspiste på. Jeg prøvde f.eks å heller spise en brødskive ekstra etterfulgt av en liten sjokoladebit istedenfor å avslutte måltidet med en hel sjokoladeplate. Jeg jobbet ganske mye med meg selv i denne tiden for å kartlegge hva som trigget overspisingen, både av matvarer og av følelser. Troll sprekker som kjent når de kommer ut i lyset, så det er lettere å unngå overspising når man har identifisert mekanikken som styrer en. Det som var avgjørende for meg denne gangen var å spise hver 3. time. Jeg lar det aldri gå mer enn maks 4 timer mellom hvert måltid. På denne måten holder blodsukkeret seg stabilt og forbrenningen i gang. Bra for kroppen! For meg har det å spise så ofte fungert som en slags livbøye, selv om jeg akkurat har spist, vet jeg at det bare er et par timer til neste måltid.. En annen ting er at jeg da ikke blir så desperat eller sulten at jeg overspiser. Det er nå snart et år siden jeg la om livsstilen. Ved å ta det gradvis og ikke minst jobbe med tankemønstre og uvaner først, har det faktisk ikke vært altfor vanskelig. Jeg har gått av meg alle de ekstra kiloene som jeg hadde spist på meg i årenes løp og overspiser ikke lenger. Trangen er borte, og det føles utrolig godt, ikke bare har jeg en kropp jeg er fornøyd med og er stolt av, men jeg har fred i topplokket! All den energien jeg før brukte på å tenke på mat, hva og hvor jeg skulle spise neste gang, alle de negative tankene om meg selv og min egen kropp som kom i kjølevannet av overspisingen, den kan jeg nå bruke på noe hyggeligere Det er virkelig mulig å bli fri fra mathelvete, ønsker deg lykke til
Pleier Skrevet 27. juli 2005 #15 Skrevet 27. juli 2005 overspising er en beskyttelsesmekanisme som kroppen initierer når den har registrert mangel på næring, om det så er over kort eller lengre tid. Det er vel din definisjon av overspising det. For overspising kan også komme av skade i hypotalamus, forstyrrelser i insulinproduksjonen, forstyrrelser i selvbilde osv. Men det er da bra at du kan diagnostisere gjennom nett forum. Tror det har liten vits å ta fontex om man har forstyrrelser i insulinproduksjonen, tror du ikke? Og poenget mitt med å skrive hva indikasjonene til fontex, var å vise til at fontex skal tas som supplement til psykoterapi når man overspiser. Ikke noe annet. Gå til legen du trådstarter og få han til å diagnostisere deg.
Gjest Ananas Skrevet 27. juli 2005 #16 Skrevet 27. juli 2005 Litt av en tone du tar her Mito. Kostholdsrådene dine høres fornuftige ut de, at overspisinga skyldes for lite protein og fett. Jeg merker jeg ikke blir mett hvis ikke jeg spiser nok proteiner og fett i et måltid. Dog vet du ikke hva du snakker om når det gjelder anti-depressiva. Indikasjonen som du refererer til høres veldig ut som bulemi for meg siden brekninger omtales. Hvorvidt et anti-depressiva virker varierer fra individ til individ, og også bivirkninger, som kan være store og plagsomme.
Gjest gaja ii Skrevet 27. juli 2005 #17 Skrevet 27. juli 2005 schrødingers katt på nrk viste for ei lita stund siden en dokumentar om hvorfor lavkarodietter virker, og hovedpoenget var at man føler seg fortere mett når man spiser proteiner. Hvis det er mye fett i kosten spiser man derimot større porsjoner. Så det kan kanskje hjelpe å kutte ned på karbohydrater og fett og kjøre opp proteinmengden. Jeg har personlig hatt nytte av å bruke mer fiber i kosten. jeg blir mye fortere mett av fullkornspasta og grove knekkebrød enn av de finere typene. De grovere typene koster ofte litt mer, men det går jo greit når man spiser mindre metthetsfølelsen varer også lengre og magen blir glad jeg har også sett at jeg stapper i meg uten å være sulten når jeg er stressa eller lei meg, og da er det eneste som hjelper å ta tak i de underliggende problemene! lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2005 #18 Skrevet 27. juli 2005 at du ikke bare kan gå til en lege/psykolog og bare be om og få lykkepiller. du må først igjennom mange samtaler med psykolog for at psykologen kan gi ut resept på lykkepillen og gi deg en god nokk grunn til og få resepten. ← Dette er bare tull, jeg fikk antidepressiva av legen uten å måtte gå til psykolog. Ordet ble ikke nevnt engang, både jeg og legen visste jo hvorfor jeg var deprimert, så hvorfor kaste bort tid og penger hos psykolog? Derimot fikk jeg veldig god oppfølging av legen. SSRI-antidepressivumer er ikke vanedannende. ← Korrekt.
Pleier Skrevet 27. juli 2005 #19 Skrevet 27. juli 2005 både jeg og legen visste jo hvorfor jeg var deprimert Ja da var du jo heldig som viste det. Tro ikke at alle er like klar over hvorfor de er det, og da er det kanskje litt greit å finne ut hvorfor ikke sant?
Gjest Mito24 Skrevet 27. juli 2005 #20 Skrevet 27. juli 2005 Ja da var du jo heldig som viste det. Tro ikke at alle er like klar over hvorfor de er det, og da er det kanskje litt greit å finne ut hvorfor ikke sant? ← Det er ikke alltid en grunn til at depresjoner oppstår. Genetikk styrer det meste av dette. Hva vil du si til en schizofren? At vedkommende ikke skal ta medikamenter, men heller finne grunnen til at han/hun er syk? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå