AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #1 Skrevet 2. oktober 2020 Nå er diktatur som regel den værste formen for nasjonalt styre, så det er ikke det jeg sikter til. Og det landet som kanskje fungerer best i værden er Sveits, som jo kjent har det mest demokratiske styre også. Hvor borgere får stemme over det meste som gjelder nye lover og lignende. Men er demokrati for alle virkelig det beste? Sveits har et veldig høyt og godt skolert befolkning, men det gjelder ikke alle nasjoner. Dersom en nasjon har en befolkning som ikke leser seg opp i utfordringer og som ikke får rett informasjon igjennom media har demokrati da blir det jo en stor sjanse for at feil person blir valgt som kaptein for skuta. Så da er spørsmålet: Burde det være kriterier for å få lov til å stemme? IQ vil jeg personlig ikke regne som viktigst her, da den sier lite om nyansert tenkning og etiske tenkningsmåter. Anonymkode: 2685d...48e
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #2 Skrevet 2. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå er diktatur som regel den værste formen for nasjonalt styre, så det er ikke det jeg sikter til. Og det landet som kanskje fungerer best i værden er Sveits, som jo kjent har det mest demokratiske styre også. Hvor borgere får stemme over det meste som gjelder nye lover og lignende. Men er demokrati for alle virkelig det beste? Sveits har et veldig høyt og godt skolert befolkning, men det gjelder ikke alle nasjoner. Dersom en nasjon har en befolkning som ikke leser seg opp i utfordringer og som ikke får rett informasjon igjennom media har demokrati da blir det jo en stor sjanse for at feil person blir valgt som kaptein for skuta. Så da er spørsmålet: Burde det være kriterier for å få lov til å stemme? IQ vil jeg personlig ikke regne som viktigst her, da den sier lite om nyansert tenkning og etiske tenkningsmåter. Anonymkode: 2685d...48e Jeg skjønner tanken litt, men synes det blir feil at man er en del av et samfunn og bidrar i dett, uten å få lov å stemme. Anonymkode: 0d42f...138
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #3 Skrevet 2. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så da er spørsmålet: Burde det være kriterier for å få lov til å stemme? IQ vil jeg personlig ikke regne som viktigst her, da den sier lite om nyansert tenkning og etiske tenkningsmåter. Hvilke kriterier tenker du er relevante? Anonymkode: a5d63...268
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #4 Skrevet 2. oktober 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner tanken litt, men synes det blir feil at man er en del av et samfunn og bidrar i dett, uten å få lov å stemme. Anonymkode: 0d42f...138 Men det blir jo bare prinsipielt det. I hvilken logisk værden er det bra å la alle bestemme hvem som skal gjøre det beste for landet, når noen eller kanskje mange ikke klarer å se enkle nyanser eller evne til å se det beste for landet ? For å sette det helt på spissen så finnes det folk som stemmer etter hvem som gav personen mest godteri på stand. Du lar ikke den personen få stemmerett ved valg av styreleder i en bedrift for eksempel. Hvorfor skal det også gjelde for styre av en hel nasjon? Anonymkode: 2685d...48e
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #5 Skrevet 2. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvilke kriterier tenker du er relevante? Anonymkode: a5d63...268 Jeg vet ikke, det hadde jo måtte tenkes nøye igjennom. Men kunnskap om basic filosofi, fellesskap og økonomi for eksempel. Anonymkode: 2685d...48e
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #6 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg tror mange politikere er redde for den typen demokrati de har i Sveits, det gjør det vanskeligere for politikerne å presse igjennom en politikk som ikke står i stil med velgerne, folkets ønsker og valgløfter. Hvis velgerne kunne stemme over viktige saker som f.eks. innvandringspolitikken, vindkraft\salg av norske naturresurser til utenlandske selskaper så hadde det vært veldig positivt for folket men ikke fult så bra for politikernes karriere og maktkontroll. Anonymkode: 841e1...11d 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #7 Skrevet 2. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det blir jo bare prinsipielt det. I hvilken logisk værden er det bra å la alle bestemme hvem som skal gjøre det beste for landet, når noen eller kanskje mange ikke klarer å se enkle nyanser eller evne til å se det beste for landet ? For å sette det helt på spissen så finnes det folk som stemmer etter hvem som gav personen mest godteri på stand. Du lar ikke den personen få stemmerett ved valg av styreleder i en bedrift for eksempel. Hvorfor skal det også gjelde for styre av en hel nasjon? Anonymkode: 2685d...48e Men jeg er også skeptisk fordi jeg ikke vet om det finnes noe universelt som kan avgjøre hvem som burde få stemme. Man risikerer jo å utelate folk som egentlig er reflekterte men blir misforstått, slik at de ikke får stemme. Ellers sliter jeg med å se hvor grensen burde gå. Det er mange synspunkter som er verdifulle, og det er jo veldig dumt hvis vi mister mangfoldet om du skjønner. Det er også dumt om folk ikke føler at sin stemme blirr hørt. Jeg tenker jo egentlig at alle bør få si sin mening om det samfunnet man selv lever i. Anonymkode: 0d42f...138
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå