AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #1 Del Skrevet 2. oktober 2020 Hei. Jeg var på tannlegen i januar og fikk vite at jeg har noen eksponerte tannhalser og veldig erodert emalje! Jeg skjønner ikke hva dette kommer av, siden jeg har sluttet helt å drikke veldig syrlige drikker og jeg bruker myk tannbørste og jeg bruker tanntråd hver dag. Det eneste jeg drikker mye er av kaffe med melk, og jeg spiser mye sjokolade. Men jeg føler at min diett ikke er så forferdelig i forhold til andre sin, men av en eller annen grunn takler ikke tennene mine dette. Tennene mine er bare veldig svake, og jeg føler ikke at det er min feil! Jeg føler at jeg ikke har noen kontroll over hvordan tennene mine utvikler seg. Jeg skulle til behandling i mars, men det ble avlyst på grunn av korona pandemien. Nå er jeg i utlandet og kommer ikke hjem før jul, så jeg må vente til etter nyttår før behandling. Uff, jeg ser at tennene mine har gule områder nærmest tannkjøttet, og jeg tror dette kommer av at emaljen er så svak. Hvordan takle dette og ikke få helt panikk? Anonymkode: 903fc...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #2 Del Skrevet 2. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg var på tannlegen i januar og fikk vite at jeg har noen eksponerte tannhalser og veldig erodert emalje! Jeg skjønner ikke hva dette kommer av, siden jeg har sluttet helt å drikke veldig syrlige drikker og jeg bruker myk tannbørste og jeg bruker tanntråd hver dag. Det eneste jeg drikker mye er av kaffe med melk, og jeg spiser mye sjokolade. Men jeg føler at min diett ikke er så forferdelig i forhold til andre sin, men av en eller annen grunn takler ikke tennene mine dette. Tennene mine er bare veldig svake, og jeg føler ikke at det er min feil! Jeg føler at jeg ikke har noen kontroll over hvordan tennene mine utvikler seg. Jeg skulle til behandling i mars, men det ble avlyst på grunn av korona pandemien. Nå er jeg i utlandet og kommer ikke hjem før jul, så jeg må vente til etter nyttår før behandling. Uff, jeg ser at tennene mine har gule områder nærmest tannkjøttet, og jeg tror dette kommer av at emaljen er så svak. Hvordan takle dette og ikke få helt panikk? Anonymkode: 903fc...d69 Periodontitt?! I så fall kreves det behandling hos tannlege, jo fortere jo bedre. Kan du oppsøke en tannlege der du er og evt starte en behandling om det er den tilstanden.. ? Anonymkode: 32f59...cc0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #3 Del Skrevet 2. oktober 2020 Gå til tannlegen der du er og forklar bekymring, ikke gjør noen store inngrep men kanskje du kan få noe hjelp mens du venter. Fluor, rens eller lignende. Jeg har også fått svake tenner og det er heller ikke min feil. Jeg klarer å leve med det og går jevnlig til tannlegen for å behandle de. Du må bare tenke at det kan fikses, holde motet oppe og håpe på det beste. Dessverre er det sånne slag livet gir, man kan prøve å løse det, bearbeide og leve videre. Anonymkode: 1433a...a4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #4 Del Skrevet 2. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Periodontitt?! I så fall kreves det behandling hos tannlege, jo fortere jo bedre. Kan du oppsøke en tannlege der du er og evt starte en behandling om det er den tilstanden.. ? Anonymkode: 32f59...cc0 Jeg vet ikke om det er periodontitt, men tror det er gingivitis. Tannlegene mine sier at emaljen er et større problem enn tannkjøttet. Sist gang jeg var på tannlegen fikk jeg bare beskjed om at jeg hadde noen blottede tannhalser de kunne fikse med kirurgisk inngrep som jeg skal gjøre i januar. Det var tydeligvis ikke noe hastverk siden jeg kunne velge selv når jeg skulle ta behandling.. Ble ikke direkte henvist. Anonymkode: 903fc...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #5 Del Skrevet 2. oktober 2020 Det høres ut som pusseskader. Bruk ekstra soft tannbørste og tannkrem uten mye slipemidler (unngå typisk whitening-tannkremer). Ikke puss hardt, men heller hold på lenger. Bruk fluorskyll daglig. Anonymkode: 3afbf...8b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #6 Del Skrevet 2. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det høres ut som pusseskader. Bruk ekstra soft tannbørste og tannkrem uten mye slipemidler (unngå typisk whitening-tannkremer). Ikke puss hardt, men heller hold på lenger. Bruk fluorskyll daglig. Anonymkode: 3afbf...8b8 Jeg har skiftet til en elektrisk tannbørste nå for å unngå at jeg pusser for hardt! Jeg håper at den kan stoppe utviklingen litt. Den gir signal om jeg pusser for hardt og stopper etter 2 minutter. Anonymkode: 903fc...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #7 Del Skrevet 2. oktober 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som pusseskader. Bruk ekstra soft tannbørste og tannkrem uten mye slipemidler (unngå typisk whitening-tannkremer). Ikke puss hardt, men heller hold på lenger. Bruk fluorskyll daglig. Anonymkode: 3afbf...8b8 Det er ikke nødvendigvis pusseskader om man har svak emalje. Jeg har svak emalje, aldri drukket noe særlig brus eller juice, aldri brukt tannkrem med mye slipemidler og alltid brukt myke tannbørster. Har hatt svak og dårlig emalje siden barneskolen, og tannlegene sier det eneste jeg kan gjøre er å fortsette pusse/spise som jeg gjør, og reparere skadene når dem oppstår. Men har akkurat bra nok emalje til at det ikke dekkes av det offentlige, så bruker vel rundt 10 000 i snitt pr år hos tannlege. Anonymkode: ffd51...814 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #8 Del Skrevet 2. oktober 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke nødvendigvis pusseskader om man har svak emalje. Jeg har svak emalje, aldri drukket noe særlig brus eller juice, aldri brukt tannkrem med mye slipemidler og alltid brukt myke tannbørster. Har hatt svak og dårlig emalje siden barneskolen, og tannlegene sier det eneste jeg kan gjøre er å fortsette pusse/spise som jeg gjør, og reparere skadene når dem oppstår. Men har akkurat bra nok emalje til at det ikke dekkes av det offentlige, så bruker vel rundt 10 000 i snitt pr år hos tannlege. Anonymkode: ffd51...814 Mine råd gjelder selv om emaljen er hypomineralisert/«dårlig». Det er imidlertid sjelden at emaljeforstyrrelsen omfatter alle tennene. Anonymkode: 3afbf...8b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #9 Del Skrevet 2. oktober 2020 Tannkjøttet forsvinner uansett ikke pga «dårlig emalje», så enten pusser hun altfor hard, ellers pusser hun for lite, noe som vil gi gingivitt og etterhvert periodontitt. Da kan også tannkjøttet «forsvinne» oppover. Sannsynligvis har Ts fått vite hva som gjelder for henne. Anonymkode: 3afbf...8b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #10 Del Skrevet 2. oktober 2020 Jeg tror ikke jeg pusser for hardt siden jeg har brukt myk tannbørste i årevis nå. Og uansett er emaljen et større problem enn tannkjøttet, siden emaljen kommer aldri tilbake. Anonymkode: 903fc...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #11 Del Skrevet 2. oktober 2020 Jeg tror den operasjonen jeg skal ha er å skjære tannkjøtt fra taket i munnen og sette det utpå der det mangler tannkjøtt.. Gruer meg skikkelig. Skal få kostnader dekket av staten da.. tyder på at det er litt alvorlig. Anonymkode: 903fc...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #12 Del Skrevet 3. oktober 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror den operasjonen jeg skal ha er å skjære tannkjøtt fra taket i munnen og sette det utpå der det mangler tannkjøtt.. Gruer meg skikkelig. Skal få kostnader dekket av staten da.. tyder på at det er litt alvorlig. Anonymkode: 903fc...d69 Jeg vil bare informere deg om at denne operasjonen er kun kosmetisk. Du trenger ikke å gjøre det om du gruer deg veldig. Anonymkode: 3afbf...8b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #13 Del Skrevet 3. oktober 2020 Tannhalsene kommer av at du pusser for hardt, sånn er det i de aller fleste tilfellene. Erosjoner er erosjoner, hjelper ikke at du har sluttet å drikke sure drikker, har du gjort det før er skaden skjedd (eller jo, det hjelper jo med tanke på at det ikke blir verre). Har du reflux eller kaster mye opp? Anonymkode: df37b...3c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #14 Del Skrevet 3. oktober 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg vil bare informere deg om at denne operasjonen er kun kosmetisk. Du trenger ikke å gjøre det om du gruer deg veldig. Anonymkode: 3afbf...8b8 Takk for beroligende ord. Men operasjonen er både kosmetisk og nyttig medisinsk. Fordi det nye tannkjøttet beskytter den delen av tannen som nå er eksponert.. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tannhalsene kommer av at du pusser for hardt, sånn er det i de aller fleste tilfellene. Erosjoner er erosjoner, hjelper ikke at du har sluttet å drikke sure drikker, har du gjort det før er skaden skjedd (eller jo, det hjelper jo med tanke på at det ikke blir verre). Har du reflux eller kaster mye opp? Anonymkode: df37b...3c6 Jeg er helt sikker på at det må være genetisk eller hormonelt. Jeg pusser ikke hardt! Og ja, jeg vet at emaljen ikke kan komme tilbake. Det eneste jeg kan gjøre er å prøve å stoppe utviklingen.. Jeg kan i fremtiden få sånn.. kroner eller hva det heter. Tror jeg må snakke med tannlegene mer. Tannlegen sa at det så ut som jeg hadde middelhavskosthold, fordi de spiser mer syrlig mat der enn her i Norge.. Anonymkode: 903fc...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #15 Del Skrevet 3. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for beroligende ord. Men operasjonen er både kosmetisk og nyttig medisinsk. Fordi det nye tannkjøttet beskytter den delen av tannen som nå er eksponert.. Jeg er helt sikker på at det må være genetisk eller hormonelt. Jeg pusser ikke hardt! Og ja, jeg vet at emaljen ikke kan komme tilbake. Det eneste jeg kan gjøre er å prøve å stoppe utviklingen.. Jeg kan i fremtiden få sånn.. kroner eller hva det heter. Tror jeg må snakke med tannlegene mer. Tannlegen sa at det så ut som jeg hadde middelhavskosthold, fordi de spiser mer syrlig mat der enn her i Norge.. Anonymkode: 903fc...d69 Er tannhalsene bare blottlagt, eller er det et «hakk» i dem? Anonymkode: df37b...3c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #16 Del Skrevet 3. oktober 2020 Just now, AnonymBruker said: Er tannhalsene bare blottlagt, eller er det et «hakk» i dem? Anonymkode: df37b...3c6 Tror de bare er blottlagt.. Og de er kjempe sensitive... Anonymkode: 903fc...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #17 Del Skrevet 3. oktober 2020 Jeg er trådstarter. Jeg er 21 år.. Jeg burde ikke ha disse problemene så tidlig.. Håper ikke jeg er den eneste som har dette problemet Anonymkode: 903fc...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå