Apis Skrevet 4. oktober 2020 #141 Skrevet 4. oktober 2020 14 timer siden, LisbethBerg skrev: Den er meget smittsom, men alvorlig for ytterst få. Som hun du siterer skriver: 14 000 i Norge er registrert smittet (reelt antall mener de vel er over 70 000 tilfeller). Så for de aller aller fleste er dette en mild sykdom. Dermed potensielt alvorlig. At det gjelder få er diskuterbart og hva gjelder senskader vet vi ikke noe om, for meg så høres det ut som argumentene for en fortsatt restriktiv smittevernslinje bør veie tyngre en å åpne opp for tidlig mens vi venter på en vaksine
omno_guest Skrevet 4. oktober 2020 Forfatter #142 Skrevet 4. oktober 2020 Jeg kommer ikke til å ta en lite utprøvd vaksine for den minner om svineinfluensevaksine som mange ble syke av (ms)
MortenMinstelønn Skrevet 4. oktober 2020 #143 Skrevet 4. oktober 2020 (endret) 3 timer siden, T-Rex skrev: Folk får mild sykdom, fordi de blir eksponert for lite virus, som følge av smitteverntiltakene. Mengden virus i starten har betydning for hvor syke folk blir. Har du en link til dette? Det gir mening. Folk som er helt friske kan reagere ekstremt forskjellig på gift fra samme type krypdyr også. Det er mengden gift som kommer inn i blodet. Din påstand kan også forklare hvorfor det gikk galt med flere nordmenn i relativt ung alder som var i Østerike og Italia i starten. Jeg skal ikke være stoltere enn at jeg gir meg når jeg presenteres for en viss form for logikk. Edit: Grunnen til at jeg gir meg så lett nå, er fordi jeg i sommer påstod at viruset som bla. traff Nord-Italia, må ha vært mer potent. Jeg hadde nå glemt min egen argumentasjon. Endret 4. oktober 2020 av MortenMinstelønn
Frøkensina Skrevet 4. oktober 2020 #144 Skrevet 4. oktober 2020 (endret) 38 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Har du en link til dette? Det gir mening. Folk som er helt friske kan reagere ekstremt forskjellig på gift fra samme type krypdyr også. Det er mengden gift som kommer inn i blodet. Din påstand kan også forklare hvorfor det gikk galt med flere nordmenn i relativt ung alder som var i Østerike og Italia i starten. Jeg skal ikke være stoltere enn at jeg gir meg når jeg presenteres for en viss form for logikk. Edit: Grunnen til at jeg gir meg så lett nå, er fordi jeg i sommer påstod at viruset som bla. traff Nord-Italia, må ha vært mer potent. Jeg hadde nå glemt min egen argumentasjon. At mengden virus et menneske blir utsatt for har betydning for sykdomsforløpet og hvor syk man blir har blitt diskutert blant forskere siden i våres. Dette er et kjent fenomen blant andre virusinfeksjoner. Mange har ment det og at det forklarer dødeligheten av covid blant ellers unge og friske helsearbeidere i svært utsatte områder (Nord-Italia og New York blant annet) i tillegg til den tidlige bølgen med dødelighet av corona blant busssjåfører i London og T-baneansatte i New York. 1. september publiserte et av de tyngste vitenskapelige tidsskriftene The Lancet denne artikkelen om virusdose og dødelighet https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30354-4/fulltext hvor de slår fast ved forskning at «SARS-CoV-2 viral load predicts COVID-19 mortality» Early risk stratification in COVID-19 remains a challenge. Here, we show an independent relationship between high viral load and mortality. Transforming qualitative testing into a quantitative measurement of viral load will assist clinicians in risk-stratifying patients and choosing among available therapies and trials. Viral load might also affect isolation measures on the basis of infectivity. Et annet medisinsk tidsskrift Medpage Today har en artikkel om det fra 18. September https://www.medpagetoday.com/infectiousdisease/covid19/88692 Initial exposure, strength of virus infection both seen as contributors to illness severity Den forklarer videre hva som skjer ved den første smitten om det er stor eller liten dose virus basert blant annet på forskningen fra Lancet. De med alvorlig sykdomsutvikling har vært utsatt for rundt 60 ganger så høy dose av virus. Utbrudd med mange asymptomatiske smittede knyttes også til utbrudd der hvor masker har blitt mye brukt. Endret 4. oktober 2020 av Frøkensina 2
Gjest Linny111 Skrevet 4. oktober 2020 #145 Skrevet 4. oktober 2020 Det er så mye frem og tilbake og usikkert nå. Jeg er fortsatt forvirret over hvorfor legene sa han hadde vært syk i 72 timer, ikke 36. Da jeg hadde Covid, følte jeg meg litt smårusk i et par dager, så var jeg ganske frisk i 4-5 dager, før jeg plutselig ble slapp og sengeliggende. Jeg hadde én dag med tungpust. Smaks-og luktesansen var borte i rundt en uke etter alt det andre var borte. Jeg forstår jo hvorfor han føler behov for å legge ut masse videoer for å vise hvor frisk han er, men det føles lite relevant akkurat nå.
-Titania- Skrevet 4. oktober 2020 #146 Skrevet 4. oktober 2020 (endret) Det er for tidlig, og helt umulig, å si. Endret 4. oktober 2020 av -Titania-
Fremhevede innlegg