Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er førstegangsgravid og usikker på hvor terskelen er for å kontakte helsestasjonen.

Er i uke 14 og hadde privat ul i uke 11. Alt var bra med babyen, men tenker at ting kan ha endret seg siden uke 11. Redd for MA. 

Kan jeg kontakte helsestasjonen for å snakke med jordmor, og høre på magen med Doppler? Grunnen til at jeg er forsiktig med å kontakte de er fordi jeg aldri har vært der før. De hadde ikke tid til meg før uke 24. 

Noen som har erfaring om å kontakte helsestasjonen for dette? 

Anonymkode: d46d5...611

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kontaktet helsestasjonen(jordmortjenesten) allerede i uke 5. Er førstegangsgravid selv og har nylig fått vite at fastlegen min slutter, så jeg har alt av kontroller og tester hos jordmor(helsestasjonen). Ringte inn og fikk time samme uke. Når du tar kontakt så skal de egentlig finne time til deg etter en eller to uker tror jeg. Man skal faktisk kunne velge å gå på kontroll til fastlege eller jordmor, eller en kombinasjon av de. 

Skrevet

Du kan kontakte helsestasjonen, men det er ingenting de kan gjøre. Å lytte med doppler kan gjøre deg mer bekymret, da det ikke er sikkert de finner hjerteslag. 

Anonymkode: 9da2b...d74

• Liker 9
Skrevet
23 minutter siden, CarinaB skrev:

Jeg kontaktet helsestasjonen(jordmortjenesten) allerede i uke 5. Er førstegangsgravid selv og har nylig fått vite at fastlegen min slutter, så jeg har alt av kontroller og tester hos jordmor(helsestasjonen). Ringte inn og fikk time samme uke. Når du tar kontakt så skal de egentlig finne time til deg etter en eller to uker tror jeg. Man skal faktisk kunne velge å gå på kontroll til fastlege eller jordmor, eller en kombinasjon av de. 

Takk for svar. Men dette gjelder ikke svangerskapskontroll. Det har jeg allerede hatt hos fastlegen. 

Jeg ønsker bare en samtale med en jordmor og hørte hjertelyd med doppler. Kan man kontakte helsestasjonen for slikt? 
Føler de er veldig travle siden de ikke hadde tid til kontroll før uke 24, så vet ikke om det lar seg gjøre å komme innom for en kort samtale.

Skrevet

Vil ikke tro de har tid til det nei. De vanlige kontrollene (24/28...) hadde de kun tid til det viktigste, 15 min. Jeg kunne få litt ekstra tid over telefon utenom de fysiske kontrollene hvis jeg lurte på noe. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Tviler på at det er mulig. Husk at de har begrensa ressurser og ikke kan bruke masse tid på å lytte på bekymra gravide. Tenk hvis alle skulle holdt på som deg? 

Alt er sannsynligvis bra, og er det ikke det, så er det likevel ingenting noen får gjort. Prøv å tenke på noe annet.

Skrevet

Nei, du kan ikke gjøre sånt på helsestasjonen. De har overhodet ikke tid eller ressurser til noe sånt. Og som sagt: doppler hjelper deg fint lite. 

Om du er bekymret, må du gå til enda en TUL. Å høre hjertelyden med doppler er veldig vanskelig før rundt uke 20 eller deromkring. 

Anonymkode: 8f6db...989

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hei!

Jeg er førstegangsgravid og usikker på hvor terskelen er for å kontakte helsestasjonen.

Er i uke 14 og hadde privat ul i uke 11. Alt var bra med babyen, men tenker at ting kan ha endret seg siden uke 11. Redd for MA. 

Kan jeg kontakte helsestasjonen for å snakke med jordmor, og høre på magen med Doppler? Grunnen til at jeg er forsiktig med å kontakte de er fordi jeg aldri har vært der før. De hadde ikke tid til meg før uke 24. 

Noen som har erfaring om å kontakte helsestasjonen for dette? 

Det er bare å ringe, men har de ikke tid så har de ikke det. Hjertelyd med doppler er som sagt heller ikke alltid beroligende selv om alt er som det skal 

Anonymkode: 2e7da...56b

Skrevet

Hva med å kjøpe deg en doppler? Store sjanser for at du finner lyden selv i uke 14😊 

Anonymkode: b6457...932

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å kjøpe deg en doppler? Store sjanser for at du finner lyden selv i uke 14😊 

Anonymkode: b6457...932

Neineinei, IKKE gjør det! Det kan være veldig vanskelig å finne hjertelyden selv, og så blir du trippel bekymret og løper ned helsestasjonen enda mer. 14 uker er til og med vanskelig å høre hjertelyd for proffe noen ganger. 

For slike generelle bekymringer uten at noe spesifikt er feil bør du bestille en ny privat ultralyd så du får sjelefred, eller bare slå deg til ro med at du ikke kan sjekke hver tredje uke selv om det er skummelt å bare vente og se til neste kontroll. Trøsten for meg var at hvis det mot formodning skulle skjedd et ma, så kunne jeg ikke gjort noe for å redde babyen ved ekstra sjekk. Altså er å ikke sjekke mellom kontroller ikke farlig for baby, bare nervepirrende for mor.

Anonymkode: 466b1...797

• Liker 5
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neineinei, IKKE gjør det! Det kan være veldig vanskelig å finne hjertelyden selv, og så blir du trippel bekymret og løper ned helsestasjonen enda mer. 14 uker er til og med vanskelig å høre hjertelyd for proffe noen ganger. 

For slike generelle bekymringer uten at noe spesifikt er feil bør du bestille en ny privat ultralyd så du får sjelefred, eller bare slå deg til ro med at du ikke kan sjekke hver tredje uke selv om det er skummelt å bare vente og se til neste kontroll. Trøsten for meg var at hvis det mot formodning skulle skjedd et ma, så kunne jeg ikke gjort noe for å redde babyen ved ekstra sjekk. Altså er å ikke sjekke mellom kontroller ikke farlig for baby, bare nervepirrende for mor.

Anonymkode: 466b1...797

Jeg kommer ikke til å kjøpe doppler etter hva jeg har lest på nettet. At det kan være vanskelig å finne hjertelyden og bidrar til mer bekymring.
Har i grunn vært kjempe avslappet og hatt en god følelse for at alt går bra. Fikk plutselig bare en dårlig følelse i går på om alt egentlig er ok med den lille. Har bestemt meg for å vente til oul i uke 20. 

• Liker 3
Skrevet

Skjønner at du er bekymret, det kan være noen lange uker med uvisshet før man kjenner liv daglig. Men sånn er det for alle, og oddsen for at alt er bra siden alt var bra i uke 11 er så mye større enn motsatt. Fastlegen min fant ikke hjertelyden i uke 18 engang, (mulig han var dårlig på det da, og at en jordmor er bedre trent. Alt var bra med babyen) men om de ikke skulle funnet hjertelyden i uke 14 så bli du bare enda mer stressa. Og anbefaler heller ikke doppler hjemme, både fordi det kan gjøre deg mer stressa, og når man er lenger på vei og skal kjenne liv hver dag, så tenker mange kanskje at sålenge man hører hjertet på doppleren så er alt bra, men det viktigste er å kjenne liv. 

Anonymkode: 6b869...3ba

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke at folk sier det er vanskelig å finne hjertelyd med doppler i uke 14..fant det hver gang jeg prøvde fra uke 12 sist.. Sluttet å bruke den etter jeg begynte å kjenne spark, men var altså ingen problem. Syntes faktisk jeg fant den lettere enn jordmor.. Kanskje jeg bare var heldig

Anonymkode: c51a8...39b

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke at folk sier det er vanskelig å finne hjertelyd med doppler i uke 14..fant det hver gang jeg prøvde fra uke 12 sist.. Sluttet å bruke den etter jeg begynte å kjenne spark, men var altså ingen problem. Syntes faktisk jeg fant den lettere enn jordmor.. Kanskje jeg bare var heldig

Anonymkode: c51a8...39b

Mange som finner den selv, men det er sikkert mange årsaker til at mange ikke finner den også, når til og med trente jordmødre og leger ikke alltid finner den før senere i svangerskapet. Og det kan skape unødvendig bekymring. 

Anonymkode: 6b869...3ba

Skrevet

Hei TS. Husk at MA ikke er så vanlig som div forum får det til å høres ut! Jeg og ble bekymret for det hele tiden, men de som aldri opplever det er ikke på forum. Det er de som sliter som er mye på forum for å møte likesinnede. 

Anonymkode: f5f85...5d1

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS. Husk at MA ikke er så vanlig som div forum får det til å høres ut! Jeg og ble bekymret for det hele tiden, men de som aldri opplever det er ikke på forum. Det er de som sliter som er mye på forum for å møte likesinnede. 

Anonymkode: f5f85...5d1

Takk for et oppmuntrende innlegg😊

Dette går nok bra.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...