sommerdame Skrevet 2. oktober 2020 #1 Skrevet 2. oktober 2020 Noen som har forslag på hvordan jeg skal ta ammefri? Arbeidsgiveren min spurte selv om hvordan vil ta den? Noen tips?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #2 Skrevet 2. oktober 2020 Hvordan er det ikke tillatt? Skal ikke arbeidsgiver legge til rette for ammefri? Anonymkode: 558de...fd4 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #3 Skrevet 2. oktober 2020 Det kommer jo an på hvor langt unna jobb du bor, om babyen ønsker melk ila dagen eller på morgenen. Jeg syns det var lettest og best for baby å ta den ut på morgenen. Min baby sov godt på morgenen, og å vekke den klokka seks eller sju for å rekke å amme før jobb ville ikke fungert. Jeg tok derfor ammefri på morgenen slik at jeg kunne vente med å dra til baby våknet og var i stand til å die. Anonymkode: 27f0a...d39
sommerdame Skrevet 2. oktober 2020 Forfatter #4 Skrevet 2. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvordan er det ikke tillatt? Skal ikke arbeidsgiver legge til rette for ammefri? Anonymkode: 558de...fd4 Kanskje jeg har skrevet feil. Jeg jobber som vikar i forskjellige steder og er viktig at vi jobber 7 timer per vakt. Nå spør de meg om hvordan ønsker jeg det. Skriver her for å få tips
sommerdame Skrevet 2. oktober 2020 Forfatter #5 Skrevet 2. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det kommer jo an på hvor langt unna jobb du bor, om babyen ønsker melk ila dagen eller på morgenen. Jeg syns det var lettest og best for baby å ta den ut på morgenen. Min baby sov godt på morgenen, og å vekke den klokka seks eller sju for å rekke å amme før jobb ville ikke fungert. Jeg tok derfor ammefri på morgenen slik at jeg kunne vente med å dra til baby våknet og var i stand til å die. Anonymkode: 27f0a...d39 Hei! Takk for en fornuftig svar. Jeg bor et kvarter unna fra sentrum, men jobben er overalt BERGEN KOMMUNE 😄 Jeg er vikar på forskjellige arbeidsplasser. Jeg tenker hvis ikke jeg kan jobbe kortere vakter, kan jeg gjerne ta en hel dag fri hvis det er mulig? Min baby sover iallfall fra 8-6 om morgenen enn så lenge. Hun blir 7 måne denne månen. Er vanligvis ferdig på jobb kl 22:00 hver gang jeg går på sen vakt. På tidlig vakt ønsker jeg gjerne å være med på rapporten pga at jeg ikke kjenner så godt brukere i arbeidsplassen. Vanskelig dette her 😄
Gjest Albbas Skrevet 2. oktober 2020 #6 Skrevet 2. oktober 2020 Ikke lett å forstå hva du mener. Du kan selvfølgelig ikke ta en hel dag ammefri?! Ammefri skal brukes til å amme eller pumpe. Du kan ikke spare den opp eller bruke den som belønning for at du ammer. Du har RETT på ammefri akkurat når du trenger den (dvs skal amme eller pumpe). Sjefen kan ikke si at du ikke får lov til å jobbe kortere enn 7 timer. Hvis babyen din sover hele natta og du uansett ikke skal amme tida du er på jobb har du ikke rett på ammefri. Hvis babyen kan ammes før du går på jobb kan du ta ammefri første halvtimen eller timen av vakta for å amme. Eller du kan ta pumpefri en eller annen gang i løpet av vakta. Eller ammefri på slutten av vakten og gå hjem for å faktisk amme (dvs ikke bare legge deg for å sove...). Når TRENGER du fri for å amme er det du må svare på, og så lager du løsninger rundt det.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #7 Skrevet 2. oktober 2020 Du kan amme før du går på jobb, eller pumpe deg ila vakten. Helt ærlig så kommer du neppe til å få mange vakter dersom du begynner med "jammen jeg har rett på fri der og der" når du bare er inne som vikar en dag her og en dag der, da velger de heller noen andre (med god grunn). Anonymkode: 92d42...367 8
sommerdame Skrevet 4. oktober 2020 Forfatter #8 Skrevet 4. oktober 2020 On 10/2/2020 at 12:20 PM, Albbas said: Ikke lett å forstå hva du mener. Du kan selvfølgelig ikke ta en hel dag ammefri?! Ammefri skal brukes til å amme eller pumpe. Du kan ikke spare den opp eller bruke den som belønning for at du ammer. Du har RETT på ammefri akkurat når du trenger den (dvs skal amme eller pumpe). Sjefen kan ikke si at du ikke får lov til å jobbe kortere enn 7 timer. Hvis babyen din sover hele natta og du uansett ikke skal amme tida du er på jobb har du ikke rett på ammefri. Hvis babyen kan ammes før du går på jobb kan du ta ammefri første halvtimen eller timen av vakta for å amme. Eller du kan ta pumpefri en eller annen gang i løpet av vakta. Eller ammefri på slutten av vakten og gå hjem for å faktisk amme (dvs ikke bare legge deg for å sove...). Når TRENGER du fri for å amme er det du må svare på, og så lager du løsninger rundt det. Jeg er ikke så sikker heller om hva jeg mener og vil gjøre, men tusen takk for en super forklaring!
sommerdame Skrevet 4. oktober 2020 Forfatter #9 Skrevet 4. oktober 2020 On 10/2/2020 at 12:24 PM, AnonymBruker said: Du kan amme før du går på jobb, eller pumpe deg ila vakten. Helt ærlig så kommer du neppe til å få mange vakter dersom du begynner med "jammen jeg har rett på fri der og der" når du bare er inne som vikar en dag her og en dag der, da velger de heller noen andre (med god grunn). Anonymkode: 92d42...367 Jeg forstår hva du mener Tusen takk, men vi har årsturnus.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #10 Skrevet 4. oktober 2020 På 2.10.2020 den 12.15, sommerdame skrev: Hei! Takk for en fornuftig svar. Jeg bor et kvarter unna fra sentrum, men jobben er overalt BERGEN KOMMUNE 😄 Jeg er vikar på forskjellige arbeidsplasser. Jeg tenker hvis ikke jeg kan jobbe kortere vakter, kan jeg gjerne ta en hel dag fri hvis det er mulig? Min baby sover iallfall fra 8-6 om morgenen enn så lenge. Hun blir 7 måne denne månen. Er vanligvis ferdig på jobb kl 22:00 hver gang jeg går på sen vakt. På tidlig vakt ønsker jeg gjerne å være med på rapporten pga at jeg ikke kjenner så godt brukere i arbeidsplassen. Vanskelig dette her 😄 Hvorfor kan du ikke ta kortere vakter? Du har rett på inntil 1 time betalt ammefri, forutsatt at babyen faktisk har behov for det. Siden du lurer på om du kan samle opp hele dager med ammefri høres det ikke akkurat ut som du har behov for å amme i løpet av arbeidsdagen på jevnlig basis? Anonymkode: bc21f...301 17
Hactar Skrevet 5. oktober 2020 #11 Skrevet 5. oktober 2020 Når ammes barnet, da? Det er vel vanligst at man tar ammefri i starten eller slutten av vakta, eller mann og baby kan komme innom i løpet av vakta om barnet trenger å die da. Om du ikke kan jobbe kortere vakter eller ta en lenger pause i løpet av vakta, får du i praksis ikke ammefri. Du kan ikke ta igjen ukas amming ved å ha fri hele onsdag, for eksempel. 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #12 Skrevet 5. oktober 2020 Ammefri er lovpålagt, så her må arbeidsgiver tilrettelegge. Det vanligste er å amme/pumpe i løpet av arbeidsdagen, eller komme litt senere/gå litt tidligere for å amme om morgen/tidlig ettermiddag. Hvis du arbeider i Bergen kommune (vikarpoolen?) kan du neppe være den første som har stått i denne problemstillingen. Ta kontakt med verneombud eller fagforening hvis du får trøbbel. Anonymkode: 0265e...af7 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #13 Skrevet 5. oktober 2020 Hvorfor kan du ikke ta kortere vakter? Har du faste brukere? Kan du i så fall si fra deg én av disse brukerne? Anonymkode: d0127...605
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #14 Skrevet 5. oktober 2020 På 2.10.2020 den 12.15, sommerdame skrev: Hei! Takk for en fornuftig svar. Jeg bor et kvarter unna fra sentrum, men jobben er overalt BERGEN KOMMUNE 😄 Jeg er vikar på forskjellige arbeidsplasser. Jeg tenker hvis ikke jeg kan jobbe kortere vakter, kan jeg gjerne ta en hel dag fri hvis det er mulig? Min baby sover iallfall fra 8-6 om morgenen enn så lenge. Hun blir 7 måne denne månen. Er vanligvis ferdig på jobb kl 22:00 hver gang jeg går på sen vakt. På tidlig vakt ønsker jeg gjerne å være med på rapporten pga at jeg ikke kjenner så godt brukere i arbeidsplassen. Vanskelig dette her 😄 Så det du sier er at du tenker å droppe å gi barnet mat for så å serieamme en dag i uka? For ammefri er ikke ekstra fri til de som ammer, det er ikke en ekstra feriedag i uka. Det er fri fordi barnet må ammes på det tidspunktet en ber om fri. Høres ikke ut som du trenger Amme fri når du foreslår å slå sammen på den måten, så dropp tanken og gå tilbake til jobb som de fleste andre. Anonymkode: 5396c...09c 23
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #15 Skrevet 5. oktober 2020 Jobber på en helseinstitusjon. Vi har dagvakter fra 08-15. Her tar ammende mødre Ammetid fra 08-09 og 14-15. Får to timer pr vakt. Har også hatt tilfeller hvor far kommer med barnet midt på dagen. På aftenvakter starter de en time senere og går hjem en time før arbeidslutt for å amme. Anonymkode: 09929...755 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #16 Skrevet 5. oktober 2020 På 2.10.2020 den 12.15, sommerdame skrev: Hei! Takk for en fornuftig svar. Jeg bor et kvarter unna fra sentrum, men jobben er overalt BERGEN KOMMUNE 😄 Jeg er vikar på forskjellige arbeidsplasser. Jeg tenker hvis ikke jeg kan jobbe kortere vakter, kan jeg gjerne ta en hel dag fri hvis det er mulig? Min baby sover iallfall fra 8-6 om morgenen enn så lenge. Hun blir 7 måne denne månen. Er vanligvis ferdig på jobb kl 22:00 hver gang jeg går på sen vakt. På tidlig vakt ønsker jeg gjerne å være med på rapporten pga at jeg ikke kjenner så godt brukere i arbeidsplassen. Vanskelig dette her 😄 Du skal ha ammefri når du trenger å amme, ikke for å ha fri Anonymkode: 00b09...3f3 9
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #17 Skrevet 5. oktober 2020 Gi flaske, så kan noen andre gi barnet ditt dette. Anonymkode: 26094...308 1
sommerdame Skrevet 12. oktober 2020 Forfatter #18 Skrevet 12. oktober 2020 On 10/5/2020 at 9:10 AM, Hactar said: Når ammes barnet, da? Det er vel vanligst at man tar ammefri i starten eller slutten av vakta, eller mann og baby kan komme innom i løpet av vakta om barnet trenger å die da. Om du ikke kan jobbe kortere vakter eller ta en lenger pause i løpet av vakta, får du i praksis ikke ammefri. Du kan ikke ta igjen ukas amming ved å ha fri hele onsdag, for eksempel. Hun ammes tidlig på morgenen rundt 6 og på kvelden før hun legger seg sånn 7-8 på kvelden.
sommerdame Skrevet 12. oktober 2020 Forfatter #19 Skrevet 12. oktober 2020 On 10/5/2020 at 11:08 AM, AnonymBruker said: Du skal ha ammefri når du trenger å amme, ikke for å ha fri Anonymkode: 00b09...3f3 Jeg forstår.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #20 Skrevet 12. oktober 2020 24 minutter siden, sommerdame skrev: Hun ammes tidlig på morgenen rundt 6 og på kvelden før hun legger seg sånn 7-8 på kvelden. Da kan du kreve ammefri slik at du fortsatt får ammet slik som tidligere. Anonymkode: f2d4c...84b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå