Gå til innhold

Er det vanskelig å få godkjent keisersnitt på Ahus, Bærum og Ullevål?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnet fødselsangst? 

Anonymkode: febdd...1cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og når begynner samtalene med lege/jordmor som skal vurdere dette? 

Anonymkode: febdd...1cd

Skrevet

Tror det er omtrent ingen sykehus her i Norge som godkjenner en keisersnitt pga fødselsangst.. 

• Liker 4
Skrevet

De aller fleste gravide har fødselsangst. Sykehusene er ikke dimensjonert til å ta høyde for at de fleste gravide tar keisersnitt. Noe de heller ikke bør.

Anonymkode: 10a72...34d

• Liker 5
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Kenelz skrev:

Tror det er omtrent ingen sykehus her i Norge som godkjenner en keisersnitt pga fødselsangst.. 

Jo, det er det absolutt. Men man må ha samtaler med fødselslege på sykehuset om det.

Og ved disse samtalene er det også mange som ombestemmer seg.

Grad av fødselsangst vurderes selvfølgelig.

Endret av Mumsa
  • Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Kenelz skrev:

Øøh... alle sykehus her i Norge godkjenner keisersnitt på grunn av fødselsangst? Men du må inn til samtale først, og det varierer veldig fra sykehus til sykehus hvor mange samtaler du må inn til. Du får det heller vanligvis ikke innvilget før noen uker før termin

Anonymkode: 0566f...538

• Liker 4
Skrevet
16 minutter siden, Kenelz skrev:

Syns det er så artig at du hopper inn i alle tråder og skriver ting som er helt feil stadig vekk. 

Anonymkode: 18961...046

• Liker 10
Skrevet

Ahus har nok det beste tilbudet til de med fødselsangst (Embla-samtaler). Ullevål har også et tilbud som kalles Gaia, men det er knyttet opp til én enkelt lege, som er i permisjon for øyeblikket. Ville valgt Ahus

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Mumsa said:

Jo, det er det absolutt. Men man må ha samtaler med fødselslege på sykehuset om det.

Og ved disse samtalene er det også mange som ombestemmer seg.

Grad av fødselsangst vurderes selvfølgelig.

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Øøh... alle sykehus her i Norge godkjenner keisersnitt på grunn av fødselsangst? Men du må inn til samtale først, og det varierer veldig fra sykehus til sykehus hvor mange samtaler du må inn til. Du får det heller vanligvis ikke innvilget før noen uker før termin

Som jeg har forstått det fra min jordmor så kan man ikke velge selv å få keisersnitt, men søke det og det er en vanvittig lang + vanskelig prosess. 

Mener at man må gjennom psykologtimer, timer ved klinikken, legetimer osv. Så er det opp til overlegen. 

De som får det innvilget har gjerne slitt med noe psykisk tidligere, eller at det er en medisinsk nødvendighet. 

Har også lest en kvinne som har tidligere blitt voldtatt og slet med ekstrem fødselsangst ikke fikk ønsket sitt om keisersnitt innvilget - så vil nok tro at det er veldig vanskelig og man må starte tidlig. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Kenelz skrev:

Som jeg har forstått det fra min jordmor så kan man ikke velge selv å få keisersnitt, men søke det og det er en vanvittig lang + vanskelig prosess. 

Mener at man må gjennom psykologtimer, timer ved klinikken, legetimer osv. Så er det opp til overlegen. 

De som får det innvilget har gjerne slitt med noe psykisk tidligere, eller at det er en medisinsk nødvendighet. 

Har også lest en kvinne som har tidligere blitt voldtatt og slet med ekstrem fødselsangst ikke fikk ønsket sitt om keisersnitt innvilget - så vil nok tro at det er veldig vanskelig og man må starte tidlig. 

Det er en prosess ja, og man kan ikke velge selv - til syvende og sist er det fødselslegen som bestemmer. Man går gjerne til flere samtaler med fødselslegen, men trenger ikke gå til psykolog ++.

Det er nok store forskjeller fra sykehus til sykehus og lege til lege. På Østlandet er det relativt mange som får innvilget grunnet fødselsangst. Gjerne grunnet tidligere traumatiske opplevelser. Den "vanlige" redselen de fleste har for å føde er ikke grunn god nok.

Skrevet
Just now, Mumsa said:

Det er en prosess ja, og man kan ikke velge selv - til syvende og sist er det fødselslegen som bestemmer. Man går gjerne til flere samtaler med fødselslegen, men trenger ikke gå til psykolog ++.

Det er nok store forskjeller fra sykehus til sykehus og lege til lege. På Østlandet er det relativt mange som får innvilget grunnet fødselsangst. Gjerne grunnet tidligere traumatiske opplevelser. Den "vanlige" redselen de fleste har for å føde er ikke grunn god nok.

Med andre ord så er det vanskelig å få det godkjent. 

Måtte søke litt rundt på dette og da kom jeg over en blogg som måtte i tillegg ha psykologtimer. Kommer vel an på sykehuset? 

Skrevet

Jeg har hatt keisersnitt to ganger, aldri vaginalfødsel pga prematur fødsel. Men en ting kan jeg si, keisersnitt er ikke problemfritt. Mitt første keisersnitt endte med betennelse i såret og jeg måtte reopereres. Jeg lå med økende betennelse, feber og smerter i nesten to døgn før alvoret gikk opp for legene. Det er to døgn av den første tiden med barnet mitt som forsvant. Andre gang ble barnet i all hast ført over til spebarnsintensiven. Etter en operasjon er man ikke så mobil, det er mye smerter, og det tok også den gang nesten to døgn før jeg fikk sett barnet. Også da ble det komplikasjoner i form av ødemer, og det medgikk tid til undersøkelser av dette. 

Mens alt dette pågikk, så jeg mødre som var oppe og gikk med sine nyfødte kort tid etter en vanlig fødsel, og som gjerne reiste hjem dagen etter.

Så helt ærlig, om jeg noen gang skulle føde igjen, ville jeg virkelig håpe på å slippe keisersnitt.

Anonymkode: 17849...cbd

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, Kenelz skrev:

Dette er i allefall bare tull når det kommer til sykehusene TS nevner. Jeg fikk beskjed etter min førstefødte på Riksen at jeg kunne be om samtale neste gang jeg skulle føde. På riksen er det 1-2 samtaler. Verken vanivittig lang eller komplisert, nå må du slutte å snakke om ting du ikke vet.

På Ullevål varierer det, men ingen psykolog inne i bildet. En fødselslege som driver initiativet for de som har fødselsangst. Ikke noe mer komplisert enn at du ber om at jordmor henviser deg.

Les mer om det her https://www.google.com/amp/s/ekspertsykehusetblog.wordpress.com/2018/03/18/vi-hjelper-deg-med-angsten-for-a-fode/amp/

7-9% av keisersnitt i Norge skjer etter mors eget ønske https://journalen.oslomet.no/2018/05/kampen-om-keisersnittet

Eller så mye som 1 av 3 på OUS https://www.nrk.no/osloogviken/krever-keisersnitt-1.8248685

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Kenelz skrev:

Men du tar fortsatt feil, og det er veldig irriterende når du da svarer så skråsikkert i veldig mange tråder!

TS: jeg fikk godkjent keisersnitt grunnet traumatisk første fødsel, dette ved Bærum ganske nylig. Og min fødsel var rent objektivt helt normal, så jeg hadde ikke store forhåpninger. Hadde én jordmorsamtale, og én legesamtale hvorpå jeg ble satt opp til keisersnitt, helt uproblematisk. 

Anonymkode: bee7d...461

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du tar fortsatt feil, og det er veldig irriterende når du da svarer så skråsikkert i veldig mange tråder!

TS: jeg fikk godkjent keisersnitt grunnet traumatisk første fødsel, dette ved Bærum ganske nylig. Og min fødsel var rent objektivt helt normal, så jeg hadde ikke store forhåpninger. Hadde én jordmorsamtale, og én legesamtale hvorpå jeg ble satt opp til keisersnitt, helt uproblematisk. 

Ja, fordi min første kommentar som starter på «Tror» virker super sikkert 😂👏🏼 

Men så fikk du innvilget pga traumatisk første fødsel og ikke pga en «vanlig» fødselsangst? 

Skrevet

Men så fikk du innvilget pga traumatisk første fødsel og ikke pga en «vanlig» fødselsangst? 

Det er mer det at du svarer feil i veldig mange tråder som gjentar seg, og da legges det såklart merke til. Jeg er jo nummer tre i denne tråden som påpeker dette så du kan jo tenke litt over det. 

Nei, indikasjonen for mitt keisersnitt var fødselsangst etter første fødsel som rent objektivt på alle måter var helt normal, men som altså førte til angst hos meg derav «traumatisk førstefødsel». 

• Liker 7
Skrevet

Traumatisk første fødsel er klassifisert som den vanligste årsaken til fødselsangst. Men det er fortsatt angsten som gjorde at snittet ble innvilget, antar jeg. Mange har traumatisk første fødsel uten å utvikle fødselsangst... så etter alle kunstens regler så er vel nettopp traumatisk fødsel den mest vanlige formen for fødselsangst. 

Tror du skal lese deg opp litt jeg.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Traumatisk første fødsel er klassifisert som den vanligste årsaken til fødselsangst. Men det er fortsatt angsten som gjorde at snittet ble innvilget, antar jeg. Mange har traumatisk første fødsel uten å utvikle fødselsangst... så etter alle kunstens regler så er vel nettopp traumatisk fødsel den mest vanlige formen for fødselsangst. 

Helt riktig!

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men så har du opplevd noe traumatisk og deretter fått fødselsangst.

Tror du hvem som helst med fødselsangst hadde fått det godkjent, spesielt om de ikke har «slitt» tidligere? I så fall måtte det vel ha vært ekstrem fødselsangst og ikke en «vanlig» som mange opplever? 

Skrevet
4 minutter siden, Kenelz skrev:

Men så har du opplevd noe traumatisk og deretter fått fødselsangst.

Tror du hvem som helst med fødselsangst hadde fått det godkjent, spesielt om de ikke har «slitt» tidligere? I så fall måtte det vel ha vært ekstrem fødselsangst og ikke en «vanlig» som mange opplever? 

På Bærum; ja, det fikk jeg absolutt inntrykk av. Som en annen bruker skriver, den vanligste årsaken til fødselsangst er vanskelig fødsel tidligere. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...