Gå til innhold

Få kattunge når jeg har katt fra før

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en katt på 2 år og vurderer å få meg en katt til (kattunge). Går det som regel greit å få inn en kattunge når man har en fra før? Jeg er redd for at den katten jeg har fra før skal bli sjalu eller ikke like kattungen, slik at jeg må kvitte meg med den. Det jeg håper er at katten min skal få selskap i en katt til, at de skal kunne leke og kose sammen. Katten min er en kastrert hunnkatt, og heg har lyst på en hunnkatt til. Jeg har lest at jeg bør ha en do per katt, men bør jeg også kjøpe andre nye ting til den nye katten?

Anonymkode: de640...953

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det hann eller hunn? Ikke alle katter godtar nye katter. Den jeg har nå flytta ut fra sin eier da de fikk ny katt. Endte opp med at jeg overtok han. Har hatt katter tidligere som har godtatt hverandre men også opplevd det motsatte så det er umulig å si på forhånd

Anonymkode: 338cb...f21

Skrevet

Så ikke at du skrev at det var en kastrert hunnkatt. Litt enklere da etter min erfaring enn en ukastrert hannkatt feks. Men det finnes aldri noen garantier for at ho vil godta det

Anonymkode: 338cb...f21

Skrevet

Jeg ville faktisk ha gått for en hannkatt, men alle katter er forskjellige. Min erfaring er at det går bedre med f.eks to hanner, eller en av hver når de er kastrerte. 
Anbefaler at du kjøper Feiiway som du stikker i støpselet en liten stund før ny katt kommer i hus, og at de får nærme seg hverandre i sitt eget tempo.

799DF6C9-68AD-4BC7-8D94-BF8FA526DC79.jpeg

Anonymkode: af615...c9a

Skrevet

Jeg tror det går veldig fint og at pus vil takke deg:) hun er veldig ung enda, som gjør at de begge vil ha ett høyt energinivå. Jeg ville likevel vurdert pusen din så godt du kan ift hvor sosial hun er og hvordan hun går overens med andre katter om hun går ut. Samt om du har lagt merke til om grad av dominans. Det kan du også spørre de du fikk henne fra også, da det kommer godt frem mellom søsken:) Det vil være lettere å ha to mindre dominante puser sammen, enn to dominante puser:)

Når kattungen kommer trenger pus å trygges på at det er nok ressurser i husstanden. Dette i form av at kattungen får egen mat/vannskål, egen do, egne liggeplasser, og at det er rikelig mat. Etterhvert som de blir trygge på hverandre kan du revurdere hvor mye utstyr som trenger å stå fremme. (Mine deler toalett nå, men har to matskåler f.eks. Fordi de var ukritiske til hvilket toalett de brukte men kan «krangle» om hvem som spiser. ) men den viktigste ressursen er deg! Og pusen du har trenger å være trygg på at hun får kjærlighet og oppmerksomhet fra deg til tross for at hun har fått en venn.

Når pus kommer er det lurt å ta det sakte! Jackson Galaxy har videoer på YouTube som foreslår hvordan man gjør det. Men helt kort, ikke la dem se hverandre til å begynne med. La dem bruke andre Sander som lukt og lyd. (Flytt tepper mellom de (som kan starte før kattungen kommer) og la de høre det er en ny pus i hus. La de spise noe godt på hver sin side av en dør, mens de vet den andre er nær. (For å gi positive assosiasjoner) når det later til å gå fint kan kattungen sitte i ett reisebur mens katten din får hilse. Du vil se når skuldrene senker seg og de kan treffes på ordentlig. Noe som kan ta ingen tid og lengre tid. 

Mens kattene er utrygge kan du bruke lek som avledning samt godbiter. Det skaper igjen gode assosiasjoner samtidig som det retter oppmerksomheten deres til noe annet, og etterhvert oppfordrer til samspill. 

Anonymkode: 53c97...869

Skrevet

*andre sanser😣. Mtp kjønn tror jeg hunnkatten ser en kattunge ikke en rival. Hunnkatter er oftest veldig omsorgsfulle og tar naturlig til seg og passer på kattunger de ikke er mor til.

Anonymkode: 53c97...869

Skrevet

Jeg hadde en 3 år gammel hannkatt da en ny kattunge kom inni hus. Vi lot de være fra hverandre en dag eller to. I to forskjellige rom, men lot de snuse. Nå er hannkatten min usedvanlig herlig og snill, så han godtok puseungen uten store problemer. Etter to dager vasket han ungen. Men jeg tror allikevel det er best å ha de i forskjellige rom og etter hvert introdusere litt etter litt(la de se hverandre etter noen dager, men ikke i nærheten av hverandre). 

Anonymkode: 6f883...e2b

Skrevet

Kan jo dele vår erfaring fra da vi fikk katt nr. 2. Hadde fra før av en kastrert hunnkatt på 2 år, og skaffet oss en hunnkatt til (av samme rase og fra samme oppdretter) som kom til oss da hun var 12 uker gammel. Fra før av hadde vi vært på besøk der kattungen ble født og vokste opp, og hadde da med oss et teppe som kattungen lå og sov på en stund. Dette teppet lot vi eldstekatten snuse på da vi kom hjem.
Da vi hentet kattungen lot vi først eldstekatten være på et annet rom en stund mens kattungen gjorde seg kjent der den skulle være. Etter hvert satte vi kattene i hvert sitt bur og stilte burene et stykke fra hverandre, for så å flytte dem nærmere hverandre. Eldstekatten freste litt i starten, men så roet det seg. Etter noen dager lå de og sov i samme seng. Men de kan være i tottene på hverandre også - eldstekatten sier fra hvis hun får nok. Og yngste katten har etter hvert vokst seg stor og har begynt å dominere over den andre (hun er både fysisk større og er skikkelig tøff av seg). De må finne rangordningen seg imellom. Så våre to katter tolererer hverandre, men de er ikke bestevenner. De kan likevel være ganske søte når de «hilser» på hverandre, f.eks. når den ene kommer inn etter en tur ut. Da snuser de veldig forsiktig på hverandres snuter, som for å finne ut hvor den andre har vært. Og hvis den eldste katten spiser, legger den yngste seg på gulvet i nærheten og venter tålmodig til eldste har spist opp. ❤️
Ang. do og utstyr, så har vi 2 doer (1 i hver etasje), men begge kattene bruker dem. Vi skaffet en egen foringsautomat med chipleser til kattungen, for å forhindre at den eldste forsynte seg av kattungematen. Den åpner seg kun for den yngste katten, kjempesmart! Vi hadde allerede det meste av utstyr, men kjøpte et nytt kloremøbel som hadde god plass til to katter og tålte mye.

Anonymkode: e1e78...b94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...