monja Skrevet 25. juli 2005 #1 Del Skrevet 25. juli 2005 Vi har sånn omtrent 2 1/2 vegg på stua med gammelt mørkna panel (furu). Nå skal vi male det, men vi klarer ikke å bestemme oss for om vi skal ha det gjennomskinnelig sånn at kvistene vises eller ikke.... :klø: Vi synes begge at begge deler er fint, så derfor blir vi litt usikre. Likeledes hvilken farge vi skal male det i. På resten av stua har vi never, men den kan godt ryke og reise. I gangen som leder inn til stua har vi Lys Toscana og på kjøkkenet - som også har inngang fra stua - har vi bast. å fyr løs, jenter, jeg vil ha mange tips som vi kan prøve oss fram på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerfugl Skrevet 25. juli 2005 #2 Del Skrevet 25. juli 2005 Jeg ville malt det helt hvitt slik at kvistene ikke synes. Anbefaler Jotun oljebasert, 40 blank. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 25. juli 2005 #3 Del Skrevet 25. juli 2005 Det er så klart smak og behag, men jeg ville ikke gått for den gjennomsiktige varianten. Litt av problemet med panelen, syns jeg, er at den er så rotete med alle kvistene. Jeg er i alle fall veldig fornøyd med å ha fått et langt roligere uttrykk på kjøkkenet vårt etter at vi malte panelveggene der. Så jeg hadde definitivt gått for dekkende maling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 25. juli 2005 #4 Del Skrevet 25. juli 2005 Jeg ville malt det helt hvitt slik at kvistene ikke synes. Anbefaler Jotun oljebasert, 40 blank. ← Glans 40 på vegg? Da bør man tenke seg grundig om...for det gir et litt spesielt inntrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pauline Skrevet 25. juli 2005 #5 Del Skrevet 25. juli 2005 Det finnes egen maling til panel, eks. Lady panel. den har glansgrad 20. Her har vi malt takene med den, og det ble pent. Tror ikke jeg ville tatt blankere maling, særlig ikke i stua. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 25. juli 2005 #6 Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) Det finnes egen maling til panel, eks. Lady panel. den har glansgrad 20. Her har vi malt takene med den, og det ble pent. Tror ikke jeg ville tatt blankere maling, særlig ikke i stua. ← Lady panel har glans 15. Til tak anbefales det matt maling....alkyd: fenom (glans 5)...eller akryl:...f.eks. jotaproff 02 (glans 2). Glans 40 anbefales til innvendig vindu, utforing, gerikt og fotlist. Taklist anses som en del av taket...og "skal" ha så lik glansgrad som mulig med taket. Endret 25. juli 2005 av sixx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2005 #7 Del Skrevet 25. juli 2005 Jeg ville gått for vesir jeg... Noen ordentlige lag med det, ispedd litt flekkvise dæsjer med kvistlakk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 26. juli 2005 #8 Del Skrevet 26. juli 2005 Jeg ville gått for vesir jeg... Noen ordentlige lag med det, ispedd litt flekkvise dæsjer med kvistlakk... ← *Ber Frysepulver slutte å spise rosa tabletter* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillesøster Skrevet 26. juli 2005 #9 Del Skrevet 26. juli 2005 Vi har malt kjellerstua vår, som var fullspekket av panel. Vi gikk for vannbasert maling etter at vi har snakket med flere andre som har gjort det samme. Men først måtte vi heftegrunne. Maxbo har alt en trenger for dette. Alt for å slippe kvistlakk. Det anbefales. Når det gjelder farges så valgte vi Egghvit, det var så fint at jeg aldri skal bruke noe annet igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 26. juli 2005 #10 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) Vi har malt kjellerstua vår, som var fullspekket av panel. Vi gikk for vannbasert maling etter at vi har snakket med flere andre som har gjort det samme. Men først måtte vi heftegrunne. Maxbo har alt en trenger for dette. Alt for å slippe kvistlakk. Det anbefales. Når det gjelder farges så valgte vi Egghvit, det var så fint at jeg aldri skal bruke noe annet igjen. ← Du "slipper" da ikke kvistlakk selv om du bruker heftgrunn. Kvistlakk og heftgrunn har absolutt ingenting med hverandre å gjøre. Riktignok er heftgrunn så matt at den dekker bedre over kvistene...men kvistlakken brukes for å forselge kvisten så det ikke begynner å lekke ut kvae som vises som brungule flekker. Hvis noen blir anbefalt å bruke vannbasert maling på tre....så har de fått dårlig veiledning. Maling av panel: Gammel panel avfettes ved hjelp av salmiakk eller tilsvarende middel. På ny panel må "sagpartiklene" fjernes. - Påfør to strøk med kvistlakik. - Påfør alkydbasert heftgrunn. - Mal så med to eller tre strøk med alkydmaling f.eks. Lady 15. ------------------------- Vil legge til at ovennevnte gjelder når man skal ha dekkende maling. Vil man ha synlige kvister, er det enklest å beise....da bortfaller både kvistlakk og heftgrunn. Endret 26. juli 2005 av sixx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillesøster Skrevet 26. juli 2005 #11 Del Skrevet 26. juli 2005 Du "slipper" da ikke kvistlakk selv om du bruker heftgrunn. Kvistlakk og heftgrunn har absolutt ingenting med hverandre å gjøre. Riktignok er heftgrunn så matt at den dekker bedre over kvistene...men kvistlakken brukes for å forselge kvisten så det ikke begynner å lekke ut kvae som vises som brungule flekker. Hvis noen blir anbefalt å bruke vannbasert maling på tre....så har de fått dårlig veiledning. Maling av panel: Gammel panel avfettes ved hjelp av salmiakk eller tilsvarende middel. På ny panel må "sagpartiklene" fjernes. - Påfør to strøk med kvistlakik. - Påfør alkydbasert heftgrunn. - Mal så med to eller tre strøk med alkydmaling f.eks. Lady 15. Med denne type heftgrunn slipper du kvitlakk. Det er noe nytt som er kommet på markedet. Jeg har sjekket dette grundig, både med de som har sjekket dette før meg og med personal som jobber med dette. Oljebasert maling skal ut av markedet, derfor han man utiklet denne type maling som skal erstatte oljemalingen. Er kjempefornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 26. juli 2005 #12 Del Skrevet 26. juli 2005 Med denne type heftgrunn slipper du kvitlakk. Det er noe nytt som er kommet på markedet. Jeg har sjekket dette grundig, både med de som har sjekket dette før meg og med personal som jobber med dette. Oljebasert maling skal ut av markedet, derfor han man utiklet denne type maling som skal erstatte oljemalingen. Er kjempefornøyd. ← Kan du legge ut en link til den infoen om heftgrunnen du nevner? Eventuelt oppgi hvem som er forhandler? At oljemaling skal ut av markedet er feil. Du mener antageligvis alkydmaling....men hvorvidt den forsvinner gjenstår å se....antageligvis gjør den ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 26. juli 2005 #13 Del Skrevet 26. juli 2005 Vi malte panelveggen i stua vår i fjor, og valgte heldekkende maling. Jeg er SÅÅÅÅ lei og ferdig med furupreget, og ville ikke se en kvist mer! Resten av stua tapetserte vi i en helt lys tapet med litt sjatteringer i. Panelet (liggende flatpanel, ganske bredt) ble malt i en lys latte-farge. Det er vi kjempefornøyd med! Kan ennå ta meg i å studere den veggen og konstantere at den ble mye, mye finere nå enn da den var trehvit. Personlig synes jeg malte flater og hvitt listverk gir et mer klassisk og tidløst preg enn om man velger beis og lar kvistene synes gjennom. Det blir på en måte to forskjellige stilarter, så man må velge selv hva man vil satse på og hva man mener vil kle huset og sin egen stil best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerfugl Skrevet 27. juli 2005 #14 Del Skrevet 27. juli 2005 Glans 40 på vegg? Da bør man tenke seg grundig om...for det gir et litt spesielt inntrykk. ← Jeg synes Lady panel er for matt. Det er vel glansgrad 15 på den tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2005 #15 Del Skrevet 27. juli 2005 Jeg synes Lady panel er for matt. Det er vel glansgrad 15 på den tror jeg. ← Ja, sånt er jo smak og behag. Det jeg reagerte på, var at du anbefalte trådstarter å bruke glans 40....for som jeg skrev....det gir et spesielt inntrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 27. juli 2005 #16 Del Skrevet 27. juli 2005 Den over var meg med innloggingsproblemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerfugl Skrevet 27. juli 2005 #17 Del Skrevet 27. juli 2005 Ja, sånt er jo smak og behag. Det jeg reagerte på, var at du anbefalte trådstarter å bruke glans 40....for som jeg skrev....det gir et spesielt inntrykk. ← Hva mener du med et spesielt inntrykk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 27. juli 2005 #18 Del Skrevet 27. juli 2005 Hva mener du med et spesielt inntrykk? ← Blankt. Du ser vel at det gir et annet skinn fra lys på vegg malt med 40 og vegg malt med 15? På en vegg med glansgrad 40 så fremheves ujevnheter også langt sterkere enn ved 15. Det er absolutt ikke meningen å kritisere din smak....men jeg synes det er rimelig å nevne at et litt sjeldent valg som glans 40 på vegg gir et litt annet inntrykk enn glans 15. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerfugl Skrevet 27. juli 2005 #19 Del Skrevet 27. juli 2005 At det blir blankt vet jeg, jeg synes ikke matt panel er noe pent. En strie ville jeg malt med 07 eller hva det er som er vanlig, men panel er ikke pent matt. Men det er min smak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 27. juli 2005 #20 Del Skrevet 27. juli 2005 Men det er min smak. Nettopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå