Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødte for 5 dager siden og har bare gått ned 5 kg. (Babyen var ca 3500 g og morkaka 500 g). Trodde det var vanlig å gå ned mer enn dette? Gikk opp totalt 22 kg..😭 kan jeg forvente å gå ned mer uten å jobbe for det? Virker som de fleste går ned 10-12 kg på et par dager..

Anonymkode: 0a5b0...ec0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt vanlig. Du har fortsatt mye vann i kroppen, mye ekstra blod, og alt er litt i ulage. Gi det noen uker til. Alt som ikke var borte etter tre måneder måtte jeg jobbe for selv, men der er det også en del variasjon.

• Liker 4
Skrevet

Vil vel si at etter 6 mnd forsvant kiloene. Men måtte jobbe etter det for ikke være dvask. Kroppen føltes ikke normal (mener ikke utseendet men funksjonen) etter rett over året. 

Det tar tid, ikke stress :)

Anonymkode: 362b7...8d2

• Liker 8
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Fødte for 5 dager siden og har bare gått ned 5 kg. (Babyen var ca 3500 g og morkaka 500 g). Trodde det var vanlig å gå ned mer enn dette? Gikk opp totalt 22 kg..😭 kan jeg forvente å gå ned mer uten å jobbe for det? Virker som de fleste går ned 10-12 kg på et par dager..

Jeg gikk også opp 22 kg. Endte opp med å miste 14 av dem i løpet av noen uker etter fødsel. De resterende må jeg jobbe med fremover nå, åtte måneder etterpå. 22 kg betyr som regel at man har lagt på seg litt mer enn nødvendig. Noen går ned mens de ammer fordi det skaper et stort nok kaloriunderskudd, andre av oss må jobbe litt mer aktivt for å oppnå underskuddet.

Anonymkode: d8f96...c96

• Liker 4
Skrevet

Jeg har gått ned 10 kilo etter første fire dager. Dvs, kom fra sykehuset og veide meg, og ble litt sjokkert. Hadde normal størrelse baby men tror jeg samlet mye vann. Vekt er jo en ting, men jeg så jo fortsatt «litt gravid» ut lenge etter fødselen. Største vekttapet kom uansett ikke før babyen var rundt 8 måneder og videre, det er da jeg kom meg til startvekten. Så var på ingen måte slik som Fotbalfrua som så ikke lengre gravid ut bare ei uke etter fødselen. 

Mange tror også at vekttapet er størst i begynnelsen, men sånn i forhold til amming, seks måneder gammel baby spiser mye mer enn seks dager gammel baby, og produksjonen øker med behov. For min del, vekttapet var større 6-12 måneder enn 0-6. Også fordi bekkenet blitt bedre, og jeg kom meg ut på lengre vognturer, og babyen trengte mer underholding. :) Så, vær tålmodig, tenker, det kommer seg. 

Anonymkode: 71b09...d17

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke vanlig å gå ned 10-12 kg bare et par-tre dager etter fødselen, nei. 

Det du har mistet, er babyen, fostervannet, og morkaken. Det utgjør ikke noe særlig mer enn 5 kg, det. Du har fremdeles mye ekstra vekt i livmoren (som går fra å veie noen få gram til å veie rundt en kg), mye ekstra blod og vann i kroppen. De første dagene etter fødselen får man gjerne ekstra mye vann i kroppen (les: puppene.. herreGUD så svære de ble...). 

Jeg måtte være på sykehuset i en uke, og da jeg kom hjem hadde jeg gått ned 7 kg (og halvparten var sikkert i barseltårer..). Du har jo enda kortere tid siden fødsel. 

Ikke stress med vekten. Forskning viser at de fleste er tilbake til normalvekt ett til to år etter fødselen, selv de som ikke trener eller går inn for å slanke seg. Hos meg forsvant vekten helt av seg selv, selv om jeg ikke hadde tid til å trene (klistremerke-puppegal baby deluxe..), og eneste mosjonen var korte trilleturer (med baby som hatet ligge i vognen..). 

Anonymkode: c35a9...51e

• Liker 8
Skrevet

22 kg. Her har du nok en jobb foran deg. 

Anonymkode: 8aebb...12a

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk opp rundt 20 kg. Mye forsvant de første ukene i væske (5 dager! Du må gi deg selv mer tid og ikke minst av alle ting ikke stresse vekta di nå som du har fått en liten baby og alt!)

For min del var det ammingen som tok av mye hos meg, og jeg var tilbake på normaltvekt etter 2-3 måneder. Har venninner med samme erfaring, og noen med en helt annen erfaring. 

Jeg bestemte jeg for å la ting ta den tiden det tok, og fokusere på det som betydde noe - babyen og den nye tilværelsen. Kroppen din har du resten av livet på deg å justere. 

Anonymkode: 47253...222

• Liker 1
Skrevet

Ca.10 kg forsvinner av seg selv, fordi disse kiloene ikke er fett, men det kan selvsagt ta litt tid før alt er tilbake på normalen. Å få blodmengden, vannmengden og størrelsen på livmor tilbake til normalen kan ta litt tid, som noen andre nevnte. Du kommer allikevel til å miste disse ca.5 kiloene uten å måtte jobbe for dem.

De resterende 12 kiloene er det jo verre med, for det er sannsynligvis 12 kilo med fett. Ammingen vil nok hjelpe deg godt på vei her, med mindre du nuller ut de ca.500 ekstra kaloriene den forbrenner i døgnet ved å spise veldig mye. 

Anonymkode: 67771...1f4

• Liker 4
Skrevet

Gikk opp 20 kg, har gått ned 12 kg på 8 uker. Gikk. Ned 6 kg umiddelbart.  

Anonymkode: 1bf3e...e60

Skrevet

Sjekket appen min nå. Jeg veier meg hver dag, alltid.

Jeg gikk opp 17 kilo.

Første 6 dagene gikk jeg ned 6 kilo.

11 dager etter fødsel var jeg ned 10 kilo.

2,5 måneder etter fødsel var alle 17 kilo borte. 

Anonymkode: 56f12...f09

Skrevet

Dette er ikke nødvendigvis rettet mot deg ts men merker veldig godt en holdning blant andre på termingruppa mi om at når man er gravid så skal man kose seg og unne seg alt ekstra - det vil si spise sjokolade, potetgull, pizza og mcdonalds mens man ligger på sofaen med vondt bekken. Mange går opp 20-30 kg og nærmest skryter av det 🤯 jeg tror mange feilaktig har inntrykk av at når man føder så forsvinner alt vekten på magisk vis og plutselig er man tilbake til sin gamle kropp, men for de aller fleste krever det faktisk litt innsats for å kvitte seg med overflødige fettreserver. Det sies at et svangerskap gjennomsnittlig veier 12 kg (og her er fettreserver medberegnet). Det sier seg jo selv at hvis man går opp veldig mye over dette så er det rent fett, og ikke at det er noe galt med det - men man kan ikke forvente at kiloene nødvendigvis bare skal renne av sånn uten videre. I første svangerskap gikk jeg opp 17 kg, og etter 6 måneder med innsats som krevde lange trilleturer og fokus på kosthold var jeg tilbake på startvekt. Jeg ble selv veldig overrasket over at vekta ikke bare "rant av" for det var jo det "alle" sa, men sånn er det dessverre ikke for alle 😅

Anonymkode: f9a35...aaf

• Liker 8
Skrevet

Jeg gikk opp 30 kg i alle mine svangerskap, ned kanskje 5-8 kg de første ukene. Tok kanskje 1 år hvertfall å gå ned de resterende, med mange turer og masse amming 1 helt år. Kroppen min holder bare på alt og vil ikke slippe på tross av turer, amming og normalt kosthold. 

Anonymkode: 07151...2ea

• Liker 1
Skrevet

Gikk opp nærmere 30 kg og mistet 15 av de innen jeg kom hjem fra sykehuset (litt lengre barselopphold enn det som er vanlig, var der i 6 dager etter fødsel) og 12til første måned hjemme. 

Men kommer jo helt an på hva vekten består av. Jeg hadde helt enorme mengder fostervann, mye vann i kroppen og unormalt stor morkake pga. svangerskapsforgiftning, så dette rant jo av meg nesten bokstavelig. De tre ekstra kiloene jeg hadde var nok fett og de måtte jeg jobbe for å få av. Hadde sykt ulvehunger i starten pga. ammingen, men det stabiliserte seg etter noen måneder.

Anonymkode: 14cf2...091

Skrevet

Å kjære deg ❤️ Det tok (ca) 9 måneder for å lage liv og da er det vanskelig å forvente å gå ned mye i vekt løpet av bare 5 dager! 😊 

Gi kroppen din tid til å venne til seg at babyen er ute av magen! Spis sunt, vær aktiv om du har energi til det og kos med den lille babyen din! ❤️

• Liker 4
Skrevet

Tok ihvertfall 6 mnd før jeg var på startvekt, og det selv om jeg bare gikk opp 12 kilo. Gi deg selv litt tid TS. 5 dager er ingenting. 

Anonymkode: 3754c...223

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar! Da er det bare å ta tiden til hjelp😀 har bare fått et inntrykk av at alle mister så mye rett etter fødsel, men er kanskje bare de det gjelder som snakker høyt om det🙈

• Liker 3
Skrevet

Nei det tar mye lengre tid😀dersom du ammer så går du ned raskere, fordi du forbrenner mer kalorier. Du skal ha litt ekstra for å produsere god melk, så ja du må bare ta tiden til hjelp.

Begynner du å anstrenge deg med å være veldig fysisk aktiv kan det gå ut over melkeproduksjonen. Det gjorde det på meg. Bare spis normal godt balansert kosthold, drikk masse vann, kutt ut sukker/godteri/chips. 
Fokuser på å hvile og sove når du kan. Det hjelper også på å få kroppen tilbake raskere. Du kan begynne forsiktig etterhvert med rolige gåturer, litt styrketrening/yoga hjemme. 
Ønsker deg lykke til! Det går fint, men du må ta det over langen, ellers blir det bare stress og problemer.

Anonymkode: 3839c...d2b

• Liker 1
Skrevet

Det er litt «farlig» med alle som sier at så lenge man ammer så raser man ned i vekt. Det gjaldt ikke for meg. Sultfølelsen ble skrudd sinnssykt opp hos meg da ammingen kom i gang for fullt, og SÅ vanskelig er det ikke å få i seg 500 kcal. Det er 2 rundstykker fra f.eks hatting med skinke og mager gulost, det. 

Du bør være obs på hva du spiser vs. hva som går ut. Jeg måtte begynne å logge alt jeg spiste og estimere energiforbruk på tur og trening (tips: man forbrenner mye mindre enn man tror), og SÅ begynte jeg å gå bittelitt ned i vekt hver uke. Det er 3 mnd siden jeg fødte, 11 kg forsvant i løpet av de første 1-2 ukene, de siste 5 ble sittende. Gikk faktisk OPP en kg pga. sultfølelsen jeg ikke klarte å styre i starten, men har gått ned litt over 2 kg nå. Så har fortsatt en 3-4 kg igjen. Men det skal gå fint så lenge jeg kontrollerer hva som går ut/hva som går inn. 

Anonymkode: 6dfe7...3a5

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes essensen i svarene her er at "ting tar tid, vær tålmodig og ikke stress", ikke at "bare du ammer, raser du ned i vekt". 

Jeg er en av de som raste ned i vekt av amming, og på et tidspunkt duppet under vekten jeg hadde før graviditeten. Da økte jeg matinntaket for å ikke rase videre ned, fordi jeg ønsket å beholde den gode melkeproduksjonen jeg hadde, samt føle at jeg hadde litt å gå på i den krevende tiden. 

Jeg forsøkte aldri å aktivt gå ned i vekt etter fødselen, jeg fokuserte på å få i meg næring så jeg hadde godt grunnlag for melkeproduksjon, og ikke minst energi til å ta meg av barnet mitt. Jeg synes det er viktig at det er der fokuset ligger, og synes det er trist at noen hengerseg opp i rigid kaloritelling og slanking allerede i barseltiden. 

Har også forsøkt å nevne tidligere at min erfaring bare er min - jeg har venninner som har gått ned mer enn meg, mindre enn meg, og jeg har venninner som 3 år etter første barn fremdeles ligger noen kilo over det som var normalen før. Jeg synes det bør være helt greit, og at vektnedgang først og fremst må komme fra egne ønsker og behov når man har overskuddet, og ikke fordi man ser på andre som har mistet vekt eller føler et press på grunn av forventninger utenfra.

Det er selvfølgelig ingenting galt i å savne den gamle kroppen sin, og ønske å være en sterk og slank og sunnere versjon av seg selv, det jeg synes er problematisk er når dette blir et helt dominerende tankesett, spesielt i en så nær og viktig tid som barselstiden og småbarnstiden er.

Anonymkode: 47253...222

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...