Gå til innhold

UXA - Thomas Seltzers Amerika

NordicViking

Anbefalte innlegg

Temmelig brutal den episoden der han besøker kusina. Så hjerteskjærende. Er sikker på han gir en hjelpende hånd,men som noen sa over,så er det ikke det programmet handler om. Ville tatt mye fokus om han kom der som kaksen fra Norge som kom å strødde om seg med penger på familjen der nede. Synes han gjorde det beste ut av det. Man ser jo at fyren er temmelig nedbrutt da de reiser fra hverandre.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fru Alving skrev (På 18.10.2024 den 0.56):

Synes det var så trist og se den unge slektningen til Thomas som ønsket å gå på MIT, som nå jobbet på Tacobell og skulle bli far i en alder av 21 år, snakk om at historien gjentar seg.

Hvorfor får de så mange barn så tidlig? Hun datteren til kusinen som har fem barn og bor i et hus som ser helt elendig ut og de har ikke penger til å varme opp..

Syntes det var synd å se at det ikke gikk veien for Bubba, samtidig som det var noe forventet.

Nå vet jeg ikke noe om omstendighetene rundt, og skal ikke sitte på noen høy hest å dømme da jeg har gjort mange valg selv som kanskje ikke har vært av de lureste, men hvorfor ikke prioriterte jobb og utdanning istedenfor å ta valget om å bli stefar i en alder av 19 (han sa i intervjuet at han skulle bli 20 år i februar).

Stedatteren var knappe 1 år og 3 måneder, og mor var allerede 5 måneder (!) (20 uker) på vei med ny (felles) baby når intervjuet ble gjort. Syntes det er å forhaste seg ganske greit, uten at jeg skal peke noen finger (men så gjør jeg det likevel..) hadde vært interessant om Thomas gravde litt mer i dette, selv om hans manglende kommentar/tanker rundt Bubbas nye livssituasjon også var en slags kommentar i seg selv.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beyblade skrev (6 minutter siden):

Syntes det var synd å se at det ikke gikk veien for Bubba, samtidig som det var noe forventet.

Nå vet jeg ikke noe om omstendighetene rundt, og skal ikke sitte på noen høy hest å dømme da jeg har gjort mange valg selv som kanskje ikke har vært av de lureste, men hvorfor ikke prioriterte jobb og utdanning istedenfor å ta valget om å bli stefar i en alder av 19 (han sa i intervjuet at han skulle bli 20 år i februar).

Stedatteren var knappe 1 år og 3 måneder, og mor var allerede 5 måneder (!) (20 uker) på vei med ny (felles) baby når intervjuet ble gjort. Syntes det er å forhaste seg ganske greit, uten at jeg skal peke noen finger (men så gjør jeg det likevel..) hadde vært interessant om Thomas gravde litt mer i dette, selv om hans manglende kommentar/tanker rundt Bubbas nye livssituasjon også var en slags kommentar i seg selv.

Ja det er rett og slett helt utrolig og det viser jo arvesynden utspille seg i all sin prakt. Du har vokst opp i fattigdom med mange søsken, du har gode evner og ambisjoner for fremtiden og så går du hen og skal bli far i en alder av 20 år. Og det er ikke bare han, dette er et mønster.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (5 minutter siden):

Ja det er rett og slett helt utrolig og det viser jo arvesynden utspille seg i all sin prakt. Du har vokst opp i fattigdom med mange søsken, du har gode evner og ambisjoner for fremtiden og så går du hen og skal bli far i en alder av 20 år. Og det er ikke bare han, dette er et mønster.

100%. Det var 4 år siden (om jeg husker rett) Thomas møtte han første gang. Hadde vært spennende om han følger Bubba videre om 4-5 år til, for å se status. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (9 timer siden):

Du har tydeligvis misforstått situasjonen.  Det var først og fremst penger som gjorde at Bubba ikke kunne studere.  Ikke det at han ble pappa. For ungdom som kommer fra fattige familier og/eller familier hvor foreldre ikke vil betale, så er den eneste mulighet for å studere å søke om stipend.  Det fikk ikke Bubba. 

I USA arves fattigdom.  Det hjelper ikke å være flink og arbeidsom.  Mulighetene er ikke like for alle.    

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (10 timer siden):

Amossa skrev (19 minutter siden):

Du har tydeligvis misforstått situasjonen.  Det var først og fremst penger som gjorde at Bubba ikke kunne studere.  Ikke det at han ble pappa. For ungdom som kommer fra fattige familier og/eller familier hvor foreldre ikke vil betale, så er den eneste mulighet for å studere å søke om stipend.  Det fikk ikke Bubba. 

I USA arves fattigdom.  Det hjelper ikke å være flink og arbeidsom.  Mulighetene er ikke like for alle.    

Jeg synes dere begge er inne på noe. Ja, det stemmer at det først og fremst er manglende stipend/penger som gjorde at Bubba ikke fikk studere. Men ting blir ikke akkurat lettere når man får et barn å forsørge i en alder av 20. Og det at han ender med å bli far såpass tidlig, handler delvis om kulturelle og sosioøkonomiske rammer. For en del andre folk med en annen bakgrunn, ville den situasjonen vært utenkelig. 

Mange amerikanere tar opp dyre, private studielån. MIT er kanskje utenfor rekkevidde for Bubba uansett, men det er ikke utenkelig at han kunne tatt opp lån og fått en grad ved en mindre anerkjent (billigere) utdanningsinstitusjon. Da hadde han i det minste fått på plass en formell kompetanse, og sannsynligvis sluppet å jobbe på Tacobell resten av livet. Men det er jo mye vanskeligere å gjøre sånt når man har barn å forsørge – han kan ikke da bare tenke på seg selv, bo i et kott i et billig kollektiv og spise nudler i tre år. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amossa skrev (33 minutter siden):

Og barn koster flesk. Selv i Norge ville det vært en utfordring å få seg en lang, solid utdannelse om man har to barn som skal ivaretas. Og vi får barnetrygd og gratis fødsel på sykehus. I USA koster det 5 -11.000 dollar for å føde (vaginalt) på sykehus om du ikke har forsikring. Enda dyrere om man trenger keisersnitt. Selv med forsikring og egenandel blir kostnadene betydelige. Ikke har de barnetrygd, og barnehage er for de med penger.

Jeg tror ikke man han misforstått situasjonen om man konkluderer med at hans valg om å bli far mens han fortsatt er tenåring, mer eller mindre har sementert hans egen skjebne på et veldig tidlig tidspunkt av sitt liv. Alt av opptjente midler fremover vil gå til opprettholdelse av den familien han har stiftet, og ikke til en eventuell utdannelse.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (11 timer siden):

Nei har ikke misforstått situasjonen. Det å gjenta tidligere slekters feil er selve arvesynden hos oss mennesker, det gjør vi så alt for ofte. Jeg og.

Det at han nå får barn i en alder ev knapt 20 år kommer til å stikke kjepper i hjula for alle hans ambisjoner. I tillegg klarer han å få de med ei som allerede har et et barn, så de blir i praksis tobarnforeldre. Og som andre sier det å ha barn er krevende også i Norge, men i USA har de ikke støtteordningene vi har. her er det gratis utdanning, subsidierte barnehager osv.

I USA kommer Bubba til å måtte bli familieforsørger og ender sannsynligvis opp i et lavtlønnsyrke og han fortsetter dermed sin families håpløse reise. Kona er nødt til å passe barn for barnehage, det har de ikke råd til. Han hadde muligheter til å ta en annen vei, men neida.

Og det at han ikke kom inn på MIT, det skjønner jeg er pga penger, men han kunne selv ha tatt studielån og helt sikkert fått seg en ingeniørutdanning fra et eller annet sted hvor han så kunne bygd videre på det og laget seg en karriere.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre enn meg som ble oppgitt over at den fattige familien i Texas som sitter og fryser innendørs faen ikke har kledd på seg mer enn en t-skjorte? Og kusina hans som ikke dekker til beina?!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (7 minutter siden):

Andre enn meg som ble oppgitt over at den fattige familien i Texas som sitter og fryser innendørs faen ikke har kledd på seg mer enn en t-skjorte? Og kusina hans som ikke dekker til beina?!

Akkurat det stusset jeg også over. Har de bare t-skjorter og shorts i Texas? Blir ikke noe billigere med fyring om man er så dårlig kledd. Det er vel også litt dårlig prioritering å ha en skokk med svære bikkjer som skal fôres daglig. Men de genererer kanskje litt varme, i det minste. 😑

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...