Gå til innhold

UXA - Thomas Seltzers Amerika


NordicViking

Anbefalte innlegg

Bra serie! 

Noen som vet hvem som synger/spiller introen?

Anonymkode: f4b58...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bra serie! 

Noen som vet hvem som synger/spiller introen?

Anonymkode: f4b58...41d

Paul Cauthen - "Everybody Walkin' This Land" (Video)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig går det til helvete når et enormt stort område med ubegrenset innvandring skal styres av en fjern "elite". På samme måte ødelegges Norge av at Høyre og Arbeiderpartiet gjennom årtider nå har gitt bort landet vårt til EU og enda verre til Kina og andre. 

Anonymkode: 564ca...c31

Slik har det jo vært siden USA ble grunnlagt.  

Anonymkode: 46780...8e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått sett de 4 første episodene, og er ikke overrasket over arbeidsledighet, fattigdom, rusmisbruk og håpløshet i deler av USA. Dette er ikke noe nytt, og det har bare blitt mer utbredt de siste 20+ årene. Som mange andre nordmenn har jeg slekt i USA, og gjennom sosiale media holder vi kontakt med mange av dem. Mange av slektningene i USA har vært i Norge opp gjennom årene, og både jeg og mange andre i slekta her hjemme har vært i USA mange ganger. I USA har jeg flere ganger kjørt gjennom deler av midt-vesten for å besøke slektninger, og har vært innom mange småbyer der høy arbeidsledighet og håpløshet råder. Det er hjerteskjærende å se all denne elendigheten. Hva har skjedd med USA, det mektigste landet i verden? Og hvordan vil det gå framover? Det er fristende å sammenligne dagens USA med Romerriket, og vi vet hvordan det gikk med sistnevnte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når arbeidslivet endrer seg slik at det ikke er behov for like mange ufaglærte. 

Og utdanning er forbeholdt de som kan betale for det. 

Da får du en stor gruppe som faller utenfor. 

Anonymkode: fec54...26d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var Ronald Reagan som ødela USA. Dette er mange i Europa som glemmer i sin iver etter å demonisere Trump. 

Trump vil aldri klare å gjøre så stor skade på USA som Reagan om han så satt som president resten av livet. Reagan er USAs største feilsteg og begynnelsen på slutten for den nasjonen som de fleste forbinder med USA.

Anonymkode: 8fa66...7ad

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Når arbeidslivet endrer seg slik at det ikke er behov for like mange ufaglærte. 

Og utdanning er forbeholdt de som kan betale for det. 

Da får du en stor gruppe som faller utenfor. 

Anonymkode: fec54...26d

I tillegg har USA dårlig grunnskole/videregående. I USA vil hvor god grunnskole du går på avhenge av hvor du bor. Bor du i et rikt nabolag så vil den offentlige skolen være god, men bor du i et fattig nabolag så vil skolen være dårlig. 

Anonymkode: 4f6d2...b82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åååh når kommer neste??? 

Anonymkode: a68ef...c2b

3 november

Anonymkode: c4be3...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, NordicViking said:

Det er fristende å sammenligne dagens USA med Romerriket, og vi vet hvordan det gikk med sistnevnte.

På den andre siden så overlevde Romerriket enormt mange borgerkriger. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Roman_civil_wars_and_revolts

 

Anonymkode: 4f6d2...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 november

Anonymkode: c4be3...636

Urk, var det jeg trodde. Har lest det. Men trodde og håpet det var feil. Haha. 

Anonymkode: a68ef...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker serien veldig godt! Syns dog ikke serien handler om det de oppgir (American dream osv), mtp at de kun ser på de fattigste folkene i den fattigste delen av USA. Mye av misnøyen i USA og deres lønnsstagnasjon (mao barna får det ikke bedre enn foreldrene hadde, som snakkes så mye om i serien) kommer av at de hadde desidert høyest lønninger i verden for 40 år siden. Ingen var i nærheten. Nå er de et "vanlig rikt land". Når Thomas i serien sier at 6 av 10 amerikanere lever på kanten til finansiell ruin, er det i min mening uærlig, mtp at det han mener er at 6 av 10 amerikanere selvrapporterer at de lever "paycheck to paycheck". Det er jeg rimelig sikker på at flertallet av Nordmenn gjør også og har ingenting med det de viser i serien å gjøre. Uansett, interessant, selv om de spiller det litt opp for underholdningens del.

 

 

Anonymkode: eebcc...73d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg liker serien veldig godt! Syns dog ikke serien handler om det de oppgir (American dream osv), mtp at de kun ser på de fattigste folkene i den fattigste delen av USA. Mye av misnøyen i USA og deres lønnsstagnasjon (mao barna får det ikke bedre enn foreldrene hadde, som snakkes så mye om i serien) kommer av at de hadde desidert høyest lønninger i verden for 40 år siden. Ingen var i nærheten. Nå er de et "vanlig rikt land". Når Thomas i serien sier at 6 av 10 amerikanere lever på kanten til finansiell ruin, er det i min mening uærlig, mtp at det han mener er at 6 av 10 amerikanere selvrapporterer at de lever "paycheck to paycheck". Det er jeg rimelig sikker på at flertallet av Nordmenn gjør også og har ingenting med det de viser i serien å gjøre. Uansett, interessant, selv om de spiller det litt opp for underholdningens del.

 

 

Anonymkode: eebcc...73d

Betyr ikke paycheck to paycheck at man ikke har noen buffer eller sparepenger? Og at de utgiftene man har i løpet av en måned utgjør såpass mye av lønna at alt blir brukt opp? 

Sier ikke at alle nordmenn har en buffer, men en vanlig arbeidstaker i Norge har vel noen tusenlapper på sparekonto? 

Anonymkode: 6ad14...d1f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker serien veldig godt! Syns dog ikke serien handler om det de oppgir (American dream osv), mtp at de kun ser på de fattigste folkene i den fattigste delen av USA. Mye av misnøyen i USA og deres lønnsstagnasjon (mao barna får det ikke bedre enn foreldrene hadde, som snakkes så mye om i serien) kommer av at de hadde desidert høyest lønninger i verden for 40 år siden. Ingen var i nærheten. Nå er de et "vanlig rikt land". Når Thomas i serien sier at 6 av 10 amerikanere lever på kanten til finansiell ruin, er det i min mening uærlig, mtp at det han mener er at 6 av 10 amerikanere selvrapporterer at de lever "paycheck to paycheck". Det er jeg rimelig sikker på at flertallet av Nordmenn gjør også og har ingenting med det de viser i serien å gjøre. Uansett, interessant, selv om de spiller det litt opp for underholdningens del.

 

 

Anonymkode: eebcc...73d

Hvilke sikringsnett har de velstående amerikanerne dersom jobben går konkurs, eller de rammes av sykdom som gjør at de ikke lenger kan jobbe? 
Havner de på gata eller kan de være forsikret mot slikt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Betyr ikke paycheck to paycheck at man ikke har noen buffer eller sparepenger? Og at de utgiftene man har i løpet av en måned utgjør såpass mye av lønna at alt blir brukt opp? 

Sier ikke at alle nordmenn har en buffer, men en vanlig arbeidstaker i Norge har vel noen tusenlapper på sparekonto? 

Anonymkode: 6ad14...d1f

Det betyr at en er avhengig av neste lønning til å møte forpliktelsene sine. En rekke studier viser at at også en god andel av dem med millioninntekt regnes som "paycheck to paycheck". F.eks. den under som viser at 1 av 5 med lønn over $100 000 (ca 920 000 NOK) regnes. Jeg sier ikke at det er bra på noen måte, men flertallet som lever "paycheck to paycheck" gjør det fordi de har tatt på seg for store forpliktelser relativt til lønn. Noen vil kanskje si at noen med millionlønn og lite til overs etter faste utgifter er fattige, men jeg syns det blir litt drøyt. 

https://www.willistowerswatson.com/en-US/News/2020/02/despite-improvement-in-their-financial-wellbeing-US-workers-remain-worried

30 minutter siden, Pipaluk said:

Hvilke sikringsnett har de velstående amerikanerne dersom jobben går konkurs, eller de rammes av sykdom som gjør at de ikke lenger kan jobbe? 
Havner de på gata eller kan de være forsikret mot slikt?

Både i Norge og USA er det ofte vanskelig for de mest høyest lønn å finne nye jobber med tilsvarende lønn hvis bedriften går konkurs. Hvis du mister jobben, finnes det både offentlig og privat unemployment insurance. Den offentlige er rimelig lav relativ til Europeisk standard. Samme med disability insurance. Det er dog ikke tvil om at hvis en mister jobben eller er ufør, er det bedre å være i en velferdsstat. Det store spørsmålet er om en velferdsstat er forenelig med USA og deres suksess. En kan godt mislike USA for mye, men det er et unektelig faktum at de drar en forholdsmessig stor andel av verdenssamfunnet fremover med måten de opererer på. Alt fra forskning, hvor flertallet av de beste universitetene i verden er i USA, til produktutvikling, hvor nesten 60% av hele verdens selskapsverdier ligger i USA (nærmest absurd når en tenker på hvor lite USA er relativt til resten av verden samlet). 

Anonymkode: eebcc...73d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var Ronald Reagan som ødela USA. Dette er mange i Europa som glemmer i sin iver etter å demonisere Trump. 

Trump vil aldri klare å gjøre så stor skade på USA som Reagan om han så satt som president resten av livet. Reagan er USAs største feilsteg og begynnelsen på slutten for den nasjonen som de fleste forbinder med USA.

Anonymkode: 8fa66...7ad

Hva gjorde Ronald Reagan?

Anonymkode: 4b755...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når Thomas i serien sier at 6 av 10 amerikanere lever på kanten til finansiell ruin, er det i min mening uærlig, mtp at det han mener er at 6 av 10 amerikanere selvrapporterer at de lever "paycheck to paycheck". Det er jeg rimelig sikker på at flertallet av Nordmenn gjør også og har ingenting med det de viser i serien å gjøre. Uansett, interessant, selv om de spiller det litt opp for underholdningens del.

Anonymkode: eebcc...73d

Forskjellen er nok at nordmenn har et velferdsystem å støtte seg på om de skulle bli langtidssyke eller arbeidsledige. I USA har de aller fleste sykeforsikring via arbeidsgiver. Ryker jobben, så forsvinner også forsikringen.

Anonymkode: 58233...348

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjorde Ronald Reagan?

Anonymkode: 4b755...02c

Fjernet fagforeninger. Mer privatisering. Sørget for at middelklassen omtrent forsvant. Nyliberalisme er oppskriften på å gjøre livet verre for folk flest. Vi har en regjering her hjemme som jobber hardt om dagen for det samme. Husk det neste gang det er valg. 

Anonymkode: 755b9...45a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...