AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #1 Skrevet 2. oktober 2020 https://www.dn.no/fredagskronikken/utdannelse/kjonn/kjonnsgapet/kronikk-er-mislykkede-menn-slappe/2-1-884392 Når menn mislykkes, har de skylden selv. Når kvinner mislykkes, har andre skylden. Alexander W. Cappelen, professor ved NHH og internasjonalt anerkjent forsker på atferdsøkonomi, har sammen med kolleger stilt dette spørsmålet til et representativt utvalg av nordmenn: «I Norge henger noen menn etter i utdannelse og på arbeidsmarkedet. I hvilken grad er du enig i utsagnet: «Når menn henger etter i utdannelse og på arbeidsmarkedet skyldes det i stor grad deres manglende innsats.» 40 prosent er helt enig. Byttes «menn» med «kvinner», er bare 8 prosent er helt enig. Begge kjønn svarer likt. Det gjør amerikanere også. Cappelen konkluderer: «På tvers av kjønn og nasjonalitet har folk den oppfatning at menn er personlig ansvarlig for sine problemer, mens kvinner med de samme problemene i mindre grad er ansvarlig.» Dermed har vi fått en forklaring på hvorfor «guttekrisen» i utdanning og mannsdominans på bunnen av samfunnet ikke opptar verken medier, forskere, ombud eller politikere, mens kvinners underrepresentasjon som toppledere, forretningsadvokater og fotballtrenere for menn, er et godt belyst samfunnsproblem. Anonymkode: 1fe4d...846 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #4 Skrevet 2. oktober 2020 48 minutter siden, AnonymBruker said: ? Anonymkode: 68c08...6cf Hva er det De ikke forstod? Anonymkode: 1fe4d...846 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #5 Skrevet 2. oktober 2020 Det kan ikke være sant. Jeg har aldri hørt en feminist si at systemet eller menn er skyld i kvinners problemer. Anonymkode: b4009...ead 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #6 Skrevet 2. oktober 2020 Min mening: Noen menn er slappe ja, og kunne med fordel gjort en større innsats, men slett ikke alle. I arbeidslivet som er nå, kan man rett og slett være uheldig. Konkurransen om gode arbeidsplasser drar seg til ytterligere fra år til år, og det er ganske enkelt ikke plass til alle menn med ambisjoner. Så er det også en del som havner utenfor i tidlig alder, ungdomsgjenger, rus, kanskje kriminalitet osv. Anonymkode: 32fd5...cb8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #7 Skrevet 2. oktober 2020 Opplever slike fordommer ofte. Jeg er en ufør mann som ønsker å komme meg tilbake til arbeidsmarkedet, på sikt opp mot 100%. Problemet er at arbeidsgivere avskriver meg på grunn av CV-hull (har nok passert 500 søknader nå), og jeg blir gående på trygd. Kvinner anser meg som tafatt og udugelig; det nytter ikke å forklare situasjonen, da mange rett og slett har den holdningen at hvis du ikke får jobb, så er det din egen feil. Anonymkode: ddd25...dce
herzeleid Skrevet 3. oktober 2020 #8 Skrevet 3. oktober 2020 Egentlig veldig interessant, og det peker jo igjen på den objektiviseringen av kvinner som feminister gjerne står for og i hvilken kontrast dette står i sammenlignet med fokuset på eget ansvar som i noe større grad virker å treffe og gjelde menn. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå