AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #1 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg har fått et års vikariat i en barnehage, og har også frem til i sommer jobbet i forskjellige barnehager som vikar gjennom et bemanningsbyrå. Ser stadig vekk tråder her inne om barnehageansatte som klager over før dårlig bemanning og for mye å gjøre. Dette er virkelig ikke min opplevelse av barnehagehverdagen. Vi har hatt mye sykdom på avdelingen, men likevel er det mange ganger jeg føler at jeg egentlig er litt til overs. Ofte blir jeg sittende leeeenge of perle eller bygge lego inne, eller grave i sandkassa eller dytte huske ute. Ikke akkurat det jeg forbinder med stress. Veldig rolige dager i barnehagen. Jeg har jobbet på McDonalds i 30 varmegrader en hel sommer. Svetten silte, og maaange køer hopet seg opp mens jeg skulle lage burgere til alle disse i et forrykende tempo. Jeg har jobbet i matbutikk hvor jeg skulle betjene kunder i kassa i et helvetes tempo, samtidig som det var forventet at vi ryddet hyller hvert eneste ledige sekund. Og jeg har jobbet på SFO hvor vi var 5 voksne på 60 førsteklassinger. Jeg har hatt ansvar for nesten 30 barn alene i gymsalen. Jeghar hatt ansvar for å lage mat til, rydde av bord og vaske opp tallerkener 200 barn, samtidig som jeg måtte bli ferdig med dette før jeg skulle starte en annen aktivitet. Så da kjenner jeg at jeg blir litt oppgitt over barnehageansatte som klager over en stressende arbeidshverdag, for nei, det er ikke stressende å jobbe i barnehage, men faktisk ganske avslappende Anonymkode: 4d17e...878 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 2. oktober 2020 Kan det være at du ikke ser hva som må gjøres og derfor sitter leeeeeenge å perler eller i sandkassa? Anonymkode: 73a53...df6 92
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #3 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg kjenner jeg blir oppgitt over deg. Til overs?! Jeg får ikke dratt til hverken tannlege eller fysio med barnet skolebarnet mitt, for da blir vi sannsynligvis én igjen på avdeling! (Evnt to stk på 19 barn der to av disse må følges opp tett gjennom hele dagen!). Hver eneste én har så mange behov gjennom en dag at det er umulig å hjelpe alle slik man vil. Man står som en surikatt å passer 19 barn ute fordi én rydder etter mat og én er på pause. Det er rett og slett så grusomt at jeg ikke orker mer, jeg søker jobber nå. Ikke kan vi hjelpe hverandre helle pga korona, men uansett må alle være på sin avdeling pga man faktisk ikke er nok folk. Jeg er pedagog i bhg og jeg kjenner at jeg nesten ikke klarer å svare deg engang, du har virkelig ikke peil. Virkelig ikke! Anonymkode: 51098...b78 35 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #4 Skrevet 2. oktober 2020 Så fordi du har noen enkeltopplevelser, så må alle andre som forteller noe annet, lyve? Du er klar over at sånt kan variere fra kommune til kommune eller? Jeg har jobbet på bensinstasjon. 4 stk. Jeg syns det var utrolig chill, rolige arbeidsøkter. At alle var midt uti ingenmannsland driter jeg i, de andre (som kanskje jobber midt i byen, med kanskje flere ansatte enn det var hos oss, men 10 ganger så mange kunder pr time), må nødt til å lyve. Du er klar over hvor mange hundre, kanskje tusner av barnehager det er i Norge eller? At du har jobbet litt vikariat her og der gjør ikke at du sitter på sannheten. Anonymkode: 0bea1...a6b 11
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #5 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg syns også barnehagehverdagen er en veldig behagelig hverdag... men jeg er som deg.. jeg gikk fra serveringsbransjen (jobbet tre år på kjøkken på et spisested) til barnehage så er vant med at det er ganske mye mer å gjøre.. Anonymkode: d0053...58b 10
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #6 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg tror at de som ikke ser hvor travelt det kan være å jobbe med barn ikke helt gjør den jobben de er ment å gjøre. Anonymkode: 01c55...802 41 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #7 Skrevet 2. oktober 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det være at du ikke ser hva som må gjøres og derfor sitter leeeeeenge å perler eller i sandkassa? Anonymkode: 73a53...df6 Ser helt fint hva som skal gjøres, jeg er nemlig sammen med barna, som er det som er arbeidsoppgavene i en barnehage. Anonymkode: 4d17e...878 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #8 Skrevet 2. oktober 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått et års vikariat i en barnehage, og har også frem til i sommer jobbet i forskjellige barnehager som vikar gjennom et bemanningsbyrå. Ser stadig vekk tråder her inne om barnehageansatte som klager over før dårlig bemanning og for mye å gjøre. Dette er virkelig ikke min opplevelse av barnehagehverdagen. Vi har hatt mye sykdom på avdelingen, men likevel er det mange ganger jeg føler at jeg egentlig er litt til overs. Ofte blir jeg sittende leeeenge of perle eller bygge lego inne, eller grave i sandkassa eller dytte huske ute. Ikke akkurat det jeg forbinder med stress. Veldig rolige dager i barnehagen. Jeg har jobbet på McDonalds i 30 varmegrader en hel sommer. Svetten silte, og maaange køer hopet seg opp mens jeg skulle lage burgere til alle disse i et forrykende tempo. Jeg har jobbet i matbutikk hvor jeg skulle betjene kunder i kassa i et helvetes tempo, samtidig som det var forventet at vi ryddet hyller hvert eneste ledige sekund. Og jeg har jobbet på SFO hvor vi var 5 voksne på 60 førsteklassinger. Jeg har hatt ansvar for nesten 30 barn alene i gymsalen. Jeghar hatt ansvar for å lage mat til, rydde av bord og vaske opp tallerkener 200 barn, samtidig som jeg måtte bli ferdig med dette før jeg skulle starte en annen aktivitet. Så da kjenner jeg at jeg blir litt oppgitt over barnehageansatte som klager over en stressende arbeidshverdag, for nei, det er ikke stressende å jobbe i barnehage, men faktisk ganske avslappende Anonymkode: 4d17e...878 Jeg holdt på å gnage av mine egne pulsårer etter å ha vært et par timer på tilvenning da min begynte. Så mye lyd! Så mye bevegelse og farger og bare yaiks! All respekt til de som orker å jobbe et sånt sted. Så har jeg aldri hatt en så tøff jobb som deg på McDonalds, men har vært sykepleier på både postoperativt og barneonkologisk. Det var ikke i nærheten så stressende som noen timer i en barnehage. Tar en dramatisk hjertestans foran å prøve å male sammen med 10 barn ANY day altså. Anonymkode: 15dac...711 30
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #9 Skrevet 2. oktober 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser helt fint hva som skal gjøres, jeg er nemlig sammen med barna, som er det som er arbeidsoppgavene i en barnehage. Anonymkode: 4d17e...878 Å der avslørte du at du ikke aner noe Anonymkode: 88340...cad 44 1
Bomberom Skrevet 2. oktober 2020 #10 Skrevet 2. oktober 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser helt fint hva som skal gjøres, jeg er nemlig sammen med barna, som er det som er arbeidsoppgavene i en barnehage. Anonymkode: 4d17e...878 Ja, det er én av arbeidsoppgavene. Og så har du alt det andre i tillegg. Du høres ut som en sånn vikar som er grei å ha en dag eller to, men ikke på lengre sikt. Det blir nemlig mye jobb på de andre, når ikke alle bidrar med det praktiske. 34 1
Kladd Skrevet 2. oktober 2020 #11 Skrevet 2. oktober 2020 Å jobbe (og ha ansvar utover hva en tilkallingsasistent har!) i en barnehage er ikke det samme som å sitte barnevakt. Det er så mye mer enn å perle/bygge lego/huske. 12
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #12 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg er enig. Har jobbet i mange barnehager som vikar, og i flere av dem ble jeg i mange måneder. Men jeg forstår at for enkelte oppleves det stressende. Det er forskjell på folk. Jeg opplever at de som synes det er stressende i barnehage (stort sett pedagoger) ikke nødvendigvis løper rundt som en strikk, som man jo gjør på McDonald’s (har jobbet der også, skjønner hva du mener). Det som er stressende er jo det psykologiske, ikke det fysiske arbeidet. Å føle at man aldri er mange nok ansatte til å følge opp skikkelig, ikke rekker å gjøre det man hadde tenkt fordi det dukker opp uforutsette greier etc. Jeg for min del synes aldri det var stress i barnehage, men bare uendelig kjedelig. Stress for meg er høyt tempo. Så kanskje nøkkelen ligger i at vi rett og slett gir litt faen? Anonymkode: 21f5b...ef9 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 Populært innlegg #13 Skrevet 2. oktober 2020 Det er stressende å jobbe i barnehage når man får inn vikarer som tror at de bare kan sitte å perle eller bygge lego i lange stunder. Og attpå til tror at de er til stor hjelp. Anonymkode: 7310f...4c6 57
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #14 Skrevet 2. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått et års vikariat i en barnehage, og har også frem til i sommer jobbet i forskjellige barnehager som vikar gjennom et bemanningsbyrå. Ser stadig vekk tråder her inne om barnehageansatte som klager over før dårlig bemanning og for mye å gjøre. Dette er virkelig ikke min opplevelse av barnehagehverdagen. Vi har hatt mye sykdom på avdelingen, men likevel er det mange ganger jeg føler at jeg egentlig er litt til overs. Ofte blir jeg sittende leeeenge of perle eller bygge lego inne, eller grave i sandkassa eller dytte huske ute. Ikke akkurat det jeg forbinder med stress. Veldig rolige dager i barnehagen. Jeg har jobbet på McDonalds i 30 varmegrader en hel sommer. Svetten silte, og maaange køer hopet seg opp mens jeg skulle lage burgere til alle disse i et forrykende tempo. Jeg har jobbet i matbutikk hvor jeg skulle betjene kunder i kassa i et helvetes tempo, samtidig som det var forventet at vi ryddet hyller hvert eneste ledige sekund. Og jeg har jobbet på SFO hvor vi var 5 voksne på 60 førsteklassinger. Jeg har hatt ansvar for nesten 30 barn alene i gymsalen. Jeghar hatt ansvar for å lage mat til, rydde av bord og vaske opp tallerkener 200 barn, samtidig som jeg måtte bli ferdig med dette før jeg skulle starte en annen aktivitet. Så da kjenner jeg at jeg blir litt oppgitt over barnehageansatte som klager over en stressende arbeidshverdag, for nei, det er ikke stressende å jobbe i barnehage, men faktisk ganske avslappende Anonymkode: 4d17e...878 Når vi har vikarer går egentlig det meste av planlagte aktiviteter ut for at dagen skal gå opp. Vikarer ser ikke hva som må gjøres, og blir ofte sittende for lenge med perling, graving i sandkassa og lignende mens vi andre ofte må springe bena av oss. Hvis du syns det er avslappende å jobbe i barnehage må jeg dessverre si at du ikke gjør jobben din. Anonymkode: 7e24b...c41 21
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #15 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg synes du får litt mye pes her. Kan hende du slipper unna mye planlegging og organisering, men det er mulig barna heller vil ha en som leker med dem, enn en som planlegger pedagogikken bak lekingen. Mine barn har likt hver sin assistent best. Tror noe av årsaken er at assistentene tok seg tid til dem Anonymkode: 5d805...270 13
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #16 Skrevet 2. oktober 2020 De som gjør en god jobb i barnehage har en stressende hverdag. De som ikke skjønner hvordan man skal utføre jobben stresser ikke. Ser det tydelig med de kollegaene mine. Har jobbet veldig mange år i barnehage og de som legger hjertet i jobben har 1000ting i hodet samtidig. De som ikke stresser tror det er ok å stå stille på uteområdet og snakke om festen de var på med en annen ansatt som ogsåhar slik slapp holdning. Det er forskjell på folk! Anonymkode: a74ac...70a 12
AfricanQueen Skrevet 2. oktober 2020 #17 Skrevet 2. oktober 2020 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når vi har vikarer går egentlig det meste av planlagte aktiviteter ut for at dagen skal gå opp. Vikarer ser ikke hva som må gjøres, og blir ofte sittende for lenge med perling, graving i sandkassa og lignende mens vi andre ofte må springe bena av oss. Hvis du syns det er avslappende å jobbe i barnehage må jeg dessverre si at du ikke gjør jobben din. Anonymkode: 7e24b...c41 Er litt nysgjerrig, hadde 10 ukers praksis i barnehage gjennom min studie og fikk ikke så mye veiledning på hva jeg skulle gjøre, endte opp å gjøre det jeg kan... leke med barn og passe på. Kan du si meg hva slags arbeids oppgaver man skal gjøre? 😊 Endret 2. oktober 2020 av AfricanQueen 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #18 Skrevet 2. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner jeg blir oppgitt over deg. Til overs?! Jeg får ikke dratt til hverken tannlege eller fysio med barnet skolebarnet mitt, for da blir vi sannsynligvis én igjen på avdeling! (Evnt to stk på 19 barn der to av disse må følges opp tett gjennom hele dagen!). Hver eneste én har så mange behov gjennom en dag at det er umulig å hjelpe alle slik man vil. Man står som en surikatt å passer 19 barn ute fordi én rydder etter mat og én er på pause. Det er rett og slett så grusomt at jeg ikke orker mer, jeg søker jobber nå. Ikke kan vi hjelpe hverandre helle pga korona, men uansett må alle være på sin avdeling pga man faktisk ikke er nok folk. Jeg er pedagog i bhg og jeg kjenner at jeg nesten ikke klarer å svare deg engang, du har virkelig ikke peil. Virkelig ikke! Anonymkode: 51098...b78 To avdelinger kan samarbeide. Anonymkode: 62e83...1e3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #19 Skrevet 2. oktober 2020 3 minutter siden, AfricanQueen skrev: Er litt nysgjerrig, hadde 10 ukers praksis i barnehage gjennom min studie og fikk ikke så mye veiledning på hva jeg skulle gjøre, endte opp å gjøre det jeg kan... leke med barn og passe på. Kan du si meg hva slags arbeids oppgaver man skal gjøre? 😊 Dessverre har jeg ikke så lenge igjen av pausen min så rekker ikke skrive alle oppgavene nå. Jeg tenker at når du er i praksis er det viktigeste at du leker med barna, viser at du får god kontakt med de, har en pedagogisk tilnærming til leken, observerer osv. Praktiske gjøremål ligger som oftest fast til en vakt, og praksiselever er på toppen av den faste bemanningen. Mener praksislæreren din at du skal gjøre praktiske oppgaver også tenker jeg at han eller hun må veilede deg på det:) Anonymkode: 7e24b...c41 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #20 Skrevet 2. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser helt fint hva som skal gjøres, jeg er nemlig sammen med barna, som er det som er arbeidsoppgavene i en barnehage. Anonymkode: 4d17e...878 Oijoij dette er jo en brannfakkel .. Er ikke alle som har hatt jobber hvor man må løpe hele dagen. Fks restaurantbransjen. Anonymkode: 58ac2...8b3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå