AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #1 Skrevet 2. oktober 2020 Har en baby på 11 mnd, som våkner hver 1,5-2. Time på natta og har gjort det hele livet. Jeg vet ikke min arme råd for den sovingen, og nå som jeg er begynt i jobb igjen er jeg virkelig desperat. Har prøvd alle metoder som finnes og helsestasjonen anbefaler nå skrikekur. Det sliter jeg veldig med å gjennomføre, det føles så feil. Jeg har sluttet å amme osv, ungen finner enkelt søvnen selv etter en sang og litt kos om kvelden - men våkner igjen etter 1,5 t og da er sirkuset i gang. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: fb98d...18d
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #2 Skrevet 2. oktober 2020 Har du far hjemme? I så fall er det på tide at han tar ungen. Anonymkode: 2ae3a...2ac 9
bib_84 Skrevet 2. oktober 2020 #3 Skrevet 2. oktober 2020 Har du en partner som kan ta oppvåkningene en periode? Da får du hentet deg inn litt, også er det kanskje ikke like stas for lille å våkne når det ikke er mamma som kommer. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #4 Skrevet 2. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du far hjemme? I så fall er det på tide at han tar ungen. Anonymkode: 2ae3a...2ac 4 minutter siden, bib_84 skrev: Har du en partner som kan ta oppvåkningene en periode? Da får du hentet deg inn litt, også er det kanskje ikke like stas for lille å våkne når det ikke er mamma som kommer. Nei, mannen kastet jeg ut når ungen var 6 mnd og far ennå ikke hadde tatt en eneste bleie, en eneste natt eller en eneste trilletur... Da fikk jeg nok🤷🏽♀️ Og ikke overraskende meldte far seg da ut, og har ikke sett ungen sin siden 😯 Anonymkode: fb98d...18d 8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #5 Skrevet 2. oktober 2020 Hvis du ammer på natta ville jeg slutta med det. Du trenger ikke skrivekur, men legg ungen i senga si selv, også legger du hånda på brystet hans og sitter ved siden av. Hvis det går setter du deg på en stol lenger borte i rommet, men han ser deg. Få gjerne ikke blikkontakt med han, men vis at du er der. Anonymkode: aa636...f02 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #6 Skrevet 2. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ammer på natta ville jeg slutta med det. Du trenger ikke skrivekur, men legg ungen i senga si selv, også legger du hånda på brystet hans og sitter ved siden av. Hvis det går setter du deg på en stol lenger borte i rommet, men han ser deg. Få gjerne ikke blikkontakt med han, men vis at du er der. Anonymkode: aa636...f02 Ammer ikke lenger i det hele tatt. Han finner som sagt fint og enkelt roen og sovner selv på kveldstid (jeg sitter bare ved siden av med en bok), men så våkner han igjen etter kort tid og da er sirkuset i gang.. Anonymkode: fb98d...18d 1
Lacy Skrevet 2. oktober 2020 #7 Skrevet 2. oktober 2020 Ta barnet med til en manuellterapeut 😊 det kan hende det er spenninger i kroppen som gjør natten vanskelig i og med at barnet faktisk finner ro såpass lett og sovner igjen etter en tid, syns jeg det høres ut som om det kan være et fysisk anliggende 😊 3
Mt3 Skrevet 2. oktober 2020 #8 Skrevet 2. oktober 2020 Har du din mor i nærheten? Her endret sovemønsteret seg etter en overnatting borte hos bestemor, og hun brukte garantert ikke skrikekur for å få ungen til å sove hele natten. Alle barn har perioder i løpet av natten der de er våkne eller virker våkne, er du sikker på at barnet ikke ville roet seg ned igjen om du ikke kom inn/oppdaget det med en gang? Forskjell på om barnet reiser seg og romstere litt eller om det starter å hylgrine om en lar det gå litt tid før en går til det. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #9 Skrevet 2. oktober 2020 Du skal ikke drive med skrikekur. Lytt til din egen intuisjon her. Barnet er alt for liten til å ikke få omsorg når hen har det vanskelig. Kanskje du må sykemelde deg slik at du får nok hvile selv? Anonymkode: 0cf67...6f6 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #10 Skrevet 2. oktober 2020 Hei! jeg hadde også en sønn som våknet ofte når han var liten. Men det visste seg at han ikke ble ordentlig mett av morsmelkerstatning/ amming ol. Begynte å gi grøt før leggetid, da sov han natten gjennom Anonymkode: 89b27...a5d 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #11 Skrevet 2. oktober 2020 18 minutter siden, Lacy skrev: Ta barnet med til en manuellterapeut 😊 det kan hende det er spenninger i kroppen som gjør natten vanskelig i og med at barnet faktisk finner ro såpass lett og sovner igjen etter en tid, syns jeg det høres ut som om det kan være et fysisk anliggende 😊 Takk for tips Ja jeg synes det er rart at han sovner så lett, men likevel våkner så ofte.... 15 minutter siden, Mt3 skrev: Har du din mor i nærheten? Her endret sovemønsteret seg etter en overnatting borte hos bestemor, og hun brukte garantert ikke skrikekur for å få ungen til å sove hele natten. Alle barn har perioder i løpet av natten der de er våkne eller virker våkne, er du sikker på at barnet ikke ville roet seg ned igjen om du ikke kom inn/oppdaget det med en gang? Forskjell på om barnet reiser seg og romstere litt eller om det starter å hylgrine om en lar det gå litt tid før en går til det. Takk for råd! Jeg går aldri inn før han faktisk gråter - men det skjer ganske fort. Begynner med småsutring, går over i turning og så skikkelig gråt har prøvd å la være å gå inn da også, men det ender ganske raskt i hyling 🤷🏽♀️ Godt tips om overnatting, men min mor passer han alt 2-3 dager i uken når jeg er på jobb (har ikke bhg plass) så jeg vegrer meg litt for å spørre om mer 😫 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal ikke drive med skrikekur. Lytt til din egen intuisjon her. Barnet er alt for liten til å ikke få omsorg når hen har det vanskelig. Kanskje du må sykemelde deg slik at du får nok hvile selv? Anonymkode: 0cf67...6f6 Det hjelper ikke da jeg ikke har bhg plass og sykemelding vil jo bare gjøre at jeg må ha barnet hjemme hele tiden.. Er egentlig ganske avslappende å være på jobb kontra hjemme med barnet, men jeg føler jo ikke jec gjør en god jobb når jeg er så trøtt 🙄 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! jeg hadde også en sønn som våknet ofte når han var liten. Men det visste seg at han ikke ble ordentlig mett av morsmelkerstatning/ amming ol. Begynte å gi grøt før leggetid, da sov han natten gjennom Anonymkode: 89b27...a5d Her er jo ungen straks et år, så han spiser rikelig med fast føde ila dagen. Har også testet nattflaske for å utelukke sult, men den er han ikke interessert i. Så det er nok ikke det! Men takk for tips uansett Anonymkode: fb98d...18d 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #12 Skrevet 2. oktober 2020 Foreldrerådet har podcast om babyer og søvn, hvordan lære de å sovne selv ved oppvåkninger Anonymkode: 22095...021
Sensi Skrevet 2. oktober 2020 #13 Skrevet 2. oktober 2020 Og det hjelper heller ikke at du legger deg med han og sover? Han våkner sikkert likevel. Men da er du der og dere er i sengen og du kan gjenta at det er natt. Ja....kjipt. Men kan jo hende det bare er for en uke eller to? Stor sympatiklem til deg 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #14 Skrevet 2. oktober 2020 Sover dere på samme rom eller hver for dere? Har du prøvd motsatt av det dere nå gjør? Om dere ligger på hvert deres rom ville jeg prøvd å flytte senga hans inn til deg. Kanskje det automatisk kan roe han på natta.. Om dere nå sover på samme rom ville jeg prøvd separate. Kanskje han våkner av dine lyder, eller du påvirker han ved at han ser deg når han våkner.. Lykke til, det er tøft å stå i det alene, men det går over. En gang. (her tok det 4,5 år)🙈😊 Anonymkode: 51cc0...b20 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #15 Skrevet 2. oktober 2020 Kan det være at barnet blir kald? Eller varm? Hvordan er temperatur på rommet kontra hva han sover med? Nattdrakt? Ulldrakt? Dyne? Anonymkode: 801fc...3f9 1
Carrot Skrevet 2. oktober 2020 #16 Skrevet 2. oktober 2020 Hei, min første sov natten gjennom fra 4 mnd og skrikingen stanset, mens nr to hadde kommet i en dårlig sirkel etter kollikk og sov ikke, til slutt fikk vi hjelp av fastlegen som skrev ut medisiner, vallargan - som hjalp barnet å komme inn i en søvnrytme. Det var gjort på noen få uker når vi først fikk god hjelp fra lege. Helsesøster anbefalte også skrike til de roet seg osv, men når mini skrek og skrek og skrek i timevis til hun omtrent var blå uten stans ogmed meg sittende på gulvet med tårene rennende syns jeg det rådet er helt på trynet! Jeg ville aldri latt et barn gråte slik om ikke helsesøstrene hadde insistert, og har aldri siden hørt på de råd som jeg kjenner på som feil. Du kjenner ditt barn, hvis du føler du ikke får hjelp på helsestasjonen snakk med fastlegen din 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #17 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg var også alene og desperat. Så jeg tok tilslutt barnet og la henne over i min seng og la meg inntil, barnet hadde ryggen mot meg, så meg ikke, men kjente meg, jeg hadde også den ene armen min rundt henne. Hun roet seg med en gang og sovnet. Ble mye samsoving etter det, men det funket for oss. Jeg sov og hun sov, noe som er mer viktig for meg enn hvor man sover. Det kan jo være at barnet ditt søker mer nærkontakt og trygghetsfølelse akkurat nå. Anonymkode: ebd3e...4a1 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #18 Skrevet 2. oktober 2020 Vi hadde samme sovesituasjon, så vi tok barnet med til ortoped (skal nevnes at jeg var svært skeptisk og tenkte det var unødvendig bruk av penger), men det viste seg å være gull verdt. Vil virkelig anbefale deg å prøve det! Barnet vårt ble mer urolig i noen få dager, men etter det var det en helt ny hverdag (og natt). Anonymkode: b2df1...43a
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #19 Skrevet 2. oktober 2020 33 minutter siden, Sensi skrev: Og det hjelper heller ikke at du legger deg med han og sover? Han våkner sikkert likevel. Men da er du der og dere er i sengen og du kan gjenta at det er natt. Ja....kjipt. Men kan jo hende det bare er for en uke eller to? Stor sympatiklem til deg 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sover dere på samme rom eller hver for dere? Har du prøvd motsatt av det dere nå gjør? Om dere ligger på hvert deres rom ville jeg prøvd å flytte senga hans inn til deg. Kanskje det automatisk kan roe han på natta.. Om dere nå sover på samme rom ville jeg prøvd separate. Kanskje han våkner av dine lyder, eller du påvirker han ved at han ser deg når han våkner.. Lykke til, det er tøft å stå i det alene, men det går over. En gang. (her tok det 4,5 år)🙈😊 Anonymkode: 51cc0...b20 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var også alene og desperat. Så jeg tok tilslutt barnet og la henne over i min seng og la meg inntil, barnet hadde ryggen mot meg, så meg ikke, men kjente meg, jeg hadde også den ene armen min rundt henne. Hun roet seg med en gang og sovnet. Ble mye samsoving etter det, men det funket for oss. Jeg sov og hun sov, noe som er mer viktig for meg enn hvor man sover. Det kan jo være at barnet ditt søker mer nærkontakt og trygghetsfølelse akkurat nå. Anonymkode: ebd3e...4a1 Nei dessverre, han våkner like mye enten vi samsover, hver for oss på samme rom, ulike rom etcetc. Spiller ingen rolle 😮 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det være at barnet blir kald? Eller varm? Hvordan er temperatur på rommet kontra hva han sover med? Nattdrakt? Ulldrakt? Dyne? Anonymkode: 801fc...3f9 Nei virker ikke sånn! Tempen er 17-18* og han sover med bomullspysj og sokker - samt dyne. Men han har ikke sovet bedre ved hverken høyere eller lavere temp heller 🤷🏽♀️ 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde samme sovesituasjon, så vi tok barnet med til ortoped (skal nevnes at jeg var svært skeptisk og tenkte det var unødvendig bruk av penger), men det viste seg å være gull verdt. Vil virkelig anbefale deg å prøve det! Barnet vårt ble mer urolig i noen få dager, men etter det var det en helt ny hverdag (og natt). Anonymkode: b2df1...43a Hva gjorde ortopeden? Anonymkode: fb98d...18d 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #20 Skrevet 2. oktober 2020 Slet veldig med søvn vi også, våknet hele tiden, og klarte ikke finne roen igjen. Jeg la meg ved siden av sprinkelsenga og lot babyen skrike. Det eneste jeg sa var «nå er det natta», eller «jeg skjønner at det er vanskelig for deg». Pustet høyt, tungt og rolig, slik at babyen hørte at jeg var rolig, og ikke desperat. Tror jeg satt der flere timer de første nettene, men det funka! Kall det gjerne skrikekur, men babyen var aldri alene mens hun gråt. Anonymkode: 237cf...6db 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå