Gå til innhold

Vannkopper barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har barn som har hatt det? Hvordan var sykdomsforløpet? Er det noen tilfeller der det nesten ikke merkes?

Anonymkode: 4945e...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge mine har hatt det. De var 6 og 4 år. 6-åringen fikk det hardest. Altså, begge ble helt fulle av kopper, fra topp til tå, mellom fingrene, på innsiden av leppa, inni øret, det var ganske ekstremt. Men 6-åringen var mye mer plaget med kløe enn 4-åringen. Det sies jo at det er verre jo eldre du er.

Det begynte med et par prikker, så over natta var halve huden full av kopper. Litt utpå neste dag var hele huden dekket. Vi kjøpte hvitvask på apoteket, sammen med en drøss kremer (brukte haugevis med penger, mens 6-åringen sto med tårer i øynene pga at kløa var så ille, inne på apoteket). Hvitvasken hjalp bedre enn alle de andre kremene.

Den intense kløen ble borte etter få dager (og 4-åringen hadde helt overkommelig kløe). Men koppene tok det lang tid (over 1 uke) før de ble borte.

Vi snakket med en lege på sykehuset (i en annen sammenheng), han sa at han anbefalte barn å bli smittet så tidlig som mulig, for å få et mildt forløp.

Anonymkode: 250c9...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er tilfeller der det nesten ikke merkes, men det er veldig forskjellig. Søsteren min fikk 3 prikker og var ikke plaget i det hele tatt. Eneste grunnen til at det ble oppdaget var vel at vi alle fikk det samtidig.

Sønnen min fikk det da han var 3 år og var så plaget at han skrek hele natten. Heldigvis varte det bare et par dager. Vi prøvde hvitvask, men det hjalp ikke noe særlig på ham. Potetmel hjalp litt. Han brukte fortsatt bleier og var mest plaget av vannkoppene i bleieområdet.

Anonymkode: 54a19...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste barn får jo vannkopper i løpet av barndommen. Jeg trodde først min eldste hadde hatt det, men han fikk det først da han var var 4. Gikk ikke lang tid før minste fikk det da, hun var bare en baby på 4 mnd. Min da fireåring ble ikke veldig plaget, tror ikke han hadde feber, men hadde en del blemmer. Det gikk infeksjon i en blemme så var ved øyet. Var litt styr med det. Minste hadde et veldig mildt forløp med 3-4 prikker. Regner med hun kan få det igjen, siden hun fikk det da hun var under 1 år. 

Anonymkode: 381f6...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste var 3,5 da han fikk det, var syk med feber selve dagen det brøt ut, ellers i super form, fikk moderat med blemmer.

Mellomste var 7 mnd og ble veldig plaget, feber i flere dager, fikk blemmer overalt og masse vondt.

Yngste har hatt vannkopper 2 ganger, ved 2 og 4 år, hadde feber av og på i noen dager, ikke så veldig plaget av blemmene, litt kløe, og hadde moderat med blemmer begge gangene.

Anonymkode: 4ef53...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine eldste hadde det da de var 2 og 4. De fikk det samtidig. Ganske mildt, 10-20 kopper hver, hovedsaklig på mage og rygg. Litt feber og kløe men egentlig ikke særlig nedsatt allmenntilstand. 

Jeg vet at jeg selv fikk det da jeg var 4. Mye hardere angrepet. Har sett bilder... og har blitt fortalt at jeg var mye sykere (ikke alvorlig altså). 

Min yngste har enda ikke hatt det, vurderer vaksinasjon innen et par år. Syv år nå. 

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vannkopper er ikke som covid-19 akkurat... Ingen får det uten å merke det.

Anonymkode: 19d7e...ac2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo faktisk så kan man ha det uten å merke det, eller at det er veldig milde symptomer og man er usikker på om det er vannkopper. Spesielt med veldig små barn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skrive under på at det er verre jo eldre man er. Jeg var 13. Begynte med ekstrem hodepine, så kom de første prikkene (på ryggen, så vidt jeg husker). Hvitvask var det eneste som virket på kløen. Jeg fikk feber, og det gikk betennelse i noen av vannkoppene. Jeg har fremdeles arr 36 år etterpå, bl.a i ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Jo faktisk så kan man ha det uten å merke det, eller at det er veldig milde symptomer og man er usikker på om det er vannkopper. Spesielt med veldig små barn. 

Det tviler jeg på er spesielt vanlig. Minsten hos oss hadde det ved 11 mnd - høy feber i dagesvis og masse ubehag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, cleangal skrev:

Jeg kan skrive under på at det er verre jo eldre man er. Jeg var 13. Begynte med ekstrem hodepine, så kom de første prikkene (på ryggen, så vidt jeg husker). Hvitvask var det eneste som virket på kløen. Jeg fikk feber, og det gikk betennelse i noen av vannkoppene. Jeg har fremdeles arr 36 år etterpå, bl.a i ansiktet.

Ja, det er godt kjent at vannkopper som regel er verre om man får det som tenåring eller voksen. Men ikke dermed sagt at barn ikke merker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre hadde det samtidig da de var 6 mnd, 2 år og 4 år. De hadde en del prikker og eldste var plaget med en del kløe (ikke de to andre), men ellers var de i god form hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle her har hatt MANGE prikker, overalt, og på ubehagelige områder.

Hun som var 9 da hun fikk det ble definitivt i dårligst form. Høy feber i flere dager og skikkelig redusert. De andre var egentlig mest plaget av kløe, uten å være spesielt påvirket i almenntilstanden.

Men ja, jeg har hørt om flere som har fire prikker og overhodet ikke er syke i formen. Jeg var sånn selv, fikk det da jeg var 10, hadde kanskje et tosifret antall prikker, men følte meg overhodet ikke syk (husker at jeg kjedet vettet av meg av å måtte være hjemme så lenge). Har fortsatt arr etter to av vannkoppene allikevel. 

Smittet min far, han var nesten 40 og var på randen av sykehusinnleggelse. Så enten få det som barn eller ta vaksine er mitt råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det er helt vanlig at man ikke merker det.  Spesielt milde forløp.

Anonymkode: 0b3db...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 og 4 år da mine hadde det. Først 4 åringen med masse prikker, redusert allmenntilstand, dårlig søvn 2-3 netter. En god uke etterpå fikk 2 åringen det. Med enda flere prikker og mye mer påvirket. Var ute og trillet en natt for at hun skulle få sove. 3-4 dårlige netter før det ble bedre. Begge har fremdeles noen arr, men ikke så lenge siden, så de blekner vel etterhvert. Med minste fikk vi utskrevet antihistaminer for å dempe kløen. Vet ikke om det hjalp. 

Anonymkode: e818d...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste fikk det 11 år gammel, fikk noen prikker som klødde litt, men svært lite påvirket og ikke feber eller dårlig allmentilstand. 
 14 dager etterpå, når eldste endelig kunne ut og vi kunne finne på noe sammen (sommerferien for 2 år siden, når vi hadde 30+ grader) kom første prikkene på lillebror. Han ble FULL av prikker, inne i alle kriker og kroner, inne i munnen så han ikke kunne spise! Han fikk feber, kjempe dårlig, skrek hele nettene da det klødde så utrolig mye og han våknet alltid etter et par minutt når han endelig hadde sovnet. Sto i bue i senga stakkar. Og husker dag 3-8 var absolutt værst, og siste blemma tørket inn etter 2,5 uke!  Vi fikk på det værste allergi medisiner av legen da han var såpass ille angrepet, for å dempe kløe og kanskje roe han litt. Hjalp minimalt.

Hadde jeg vist i dag at han skulle bli såpass dårlig (ingen av oss sov på en hel uke) hadde jeg uten tvil vaksinert han! Ingen grunn til at man skal gå gjennom noe så grusomt (som det var for han) når det faktisk ikke er nødvendig! 

Anonymkode: ac4a3...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eldste fikk det 11 år gammel, fikk noen prikker som klødde litt, men svært lite påvirket og ikke feber eller dårlig allmentilstand. 
 14 dager etterpå, når eldste endelig kunne ut og vi kunne finne på noe sammen (sommerferien for 2 år siden, når vi hadde 30+ grader) kom første prikkene på lillebror. Han ble FULL av prikker, inne i alle kriker og kroner, inne i munnen så han ikke kunne spise! Han fikk feber, kjempe dårlig, skrek hele nettene da det klødde så utrolig mye og han våknet alltid etter et par minutt når han endelig hadde sovnet. Sto i bue i senga stakkar. Og husker dag 3-8 var absolutt værst, og siste blemma tørket inn etter 2,5 uke!  Vi fikk på det værste allergi medisiner av legen da han var såpass ille angrepet, for å dempe kløe og kanskje roe han litt. Hjalp minimalt.

Hadde jeg vist i dag at han skulle bli såpass dårlig (ingen av oss sov på en hel uke) hadde jeg uten tvil vaksinert han! Ingen grunn til at man skal gå gjennom noe så grusomt (som det var for han) når det faktisk ikke er nødvendig! 

Fikk og noen arr, da flere av koppene ble betente. På noen klødde han av ruren. Arrene vil ikke forsvinne, da det blir en liten grop ned i huden. Gutten har ett midt på kinnet. Men lite man får gjort med det. Ser jo det tydelig nå med babyglatt hud, men blir jo mer skavanker til eldre han blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er godt kjent at vannkopper som regel er verre om man får det som tenåring eller voksen. Men ikke dermed sagt at barn ikke merker det. 

Er nok langt i fra noen fasit. Her var det stikk motsatt; hun på 11 merket nesten ingenting. Han på 2 ble helt elendig form i 14 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, cleangal skrev:

Ikke en fasit det altså, her var det stikk motsatt. 11 åringen merket det knapt, 2 åringen ble kjempe dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...