Konvall Skrevet 2. oktober 2020 #1 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg har spurt om å få fri fra jobb i 14 dager uten lønn. Det fikk jeg ikke pga corona og ledelsen vil ha alle på jobb i tilfelle det blir sykdom eller karantene her. Jeg jobber ikke i helsevesenet. Og jobben min ville ha klart seg fint med vikar under normale omstendigheter. De sier de ikke får nok vikarer heller om det skjer noe under mitt opphold vekk. Jeg har kjæreste i utlandet som jeg ikke har sett siden jul og jeg begynner å bli desperat her. Vi har hele tiden vært tålmodige med å vente på bedre tider. Det kommer ikke med det første.... han jobber i helsevesenet og kan ikke reise. I mine to uker borte har jeg beregnet reisen i en helg og 10 dager karantene inkludert. Smitte er minimalt. Kun være sammen med andre folk via flyplass og fly. Og ellers være inne hos kjæresten. (Han er immun og ikke smittsom . ) Hva er reglene på en arbeidsplass? Jeg er ikke organisert. Ville det ha vært annerledes regler hvis jeg var det? Jeg ønsker seriøse svar. Ikke svar fra folk som er imot at jeg reiser. Min reise i disse tider er så skånsom som mulig for alle rundt meg. Jeg trenger hjelp her....noen som kan arbeidslivregler eller vært i noenlunde lik situasjon om ikke å få fri uten lønn?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #2 Skrevet 2. oktober 2020 Du har ingen rett på ulønnet fri, det ligger til leders styringsrett å avgjøre om du kan få fri eller ikke. Anonymkode: 3ed5f...fc0 19
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #3 Skrevet 2. oktober 2020 3 timer siden, Konvall skrev: Jeg har spurt om å få fri fra jobb i 14 dager uten lønn. Det fikk jeg ikke pga corona og ledelsen vil ha alle på jobb i tilfelle det blir sykdom eller karantene her. Jeg jobber ikke i helsevesenet. Og jobben min ville ha klart seg fint med vikar under normale omstendigheter. De sier de ikke får nok vikarer heller om det skjer noe under mitt opphold vekk. Jeg har kjæreste i utlandet som jeg ikke har sett siden jul og jeg begynner å bli desperat her. Vi har hele tiden vært tålmodige med å vente på bedre tider. Det kommer ikke med det første.... han jobber i helsevesenet og kan ikke reise. I mine to uker borte har jeg beregnet reisen i en helg og 10 dager karantene inkludert. Smitte er minimalt. Kun være sammen med andre folk via flyplass og fly. Og ellers være inne hos kjæresten. (Han er immun og ikke smittsom . ) Hva er reglene på en arbeidsplass? Jeg er ikke organisert. Ville det ha vært annerledes regler hvis jeg var det? Jeg ønsker seriøse svar. Ikke svar fra folk som er imot at jeg reiser. Min reise i disse tider er så skånsom som mulig for alle rundt meg. Jeg trenger hjelp her....noen som kan arbeidslivregler eller vært i noenlunde lik situasjon om ikke å få fri uten lønn? Organisert eller ei så har du selvsagt ikke krav på 14 dager fri ulønnet bare fordi du vil ha fri. Hvordan tror du arbeidslivet. Hadde vært om alle hadde hatt rett på å ta seg fri i tide og utide? Sier seg selv at det ikke er mulig Anonymkode: 9d469...d6c 8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #4 Skrevet 2. oktober 2020 Det hadde aldri blitt godkjent på min arbeidsplass i hvert fall. Vil ikke tro det er så vanlig at man får fri i 14 dager for å reise. Kan du ikke ta ut ferie? Anonymkode: bcbdb...a2e 4
Gjest ti10 Skrevet 2. oktober 2020 #5 Skrevet 2. oktober 2020 Du har ikke krav på å få fri sånn uten videre, og det kan jo være grunner du ikke kjenner til som gjør at du ikke får de friukene du ønsker. Det du derimot har krav på, er ferie. Har du ikke hatt mulighet til å bruke ferieukene dine på dette besøket?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #6 Skrevet 2. oktober 2020 Dessverre så kan arbeidsgiver bestemme dette. Hadde tross alt vært vanskelig om folk skulle ta ut ferie når det passer hver og en. Jeg har allikevel full forståelse for at du vil dra. Kan du snakke med arbeidsgiver om du kan ta ferie på et litt senere tidspunkt? Har du mulighet til å jobbe hjemme når du er i karantene? Anonymkode: a7ab2...23d 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #7 Skrevet 2. oktober 2020 Cluet er nok å dele opp ferie her. Kanskje du kan ta noen feriedager i romjulen slik at du ikke bruker så mange? Anonymkode: 4b113...9b8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #8 Skrevet 2. oktober 2020 4 hours ago, Konvall said: Jeg har spurt om å få fri fra jobb i 14 dager uten lønn. Det fikk jeg ikke pga corona og ledelsen vil ha alle på jobb i tilfelle det blir sykdom eller karantene her. Jeg jobber ikke i helsevesenet. Og jobben min ville ha klart seg fint med vikar under normale omstendigheter. De sier de ikke får nok vikarer heller om det skjer noe under mitt opphold vekk. Jeg har kjæreste i utlandet som jeg ikke har sett siden jul og jeg begynner å bli desperat her. Vi har hele tiden vært tålmodige med å vente på bedre tider. Det kommer ikke med det første.... han jobber i helsevesenet og kan ikke reise. I mine to uker borte har jeg beregnet reisen i en helg og 10 dager karantene inkludert. Smitte er minimalt. Kun være sammen med andre folk via flyplass og fly. Og ellers være inne hos kjæresten. (Han er immun og ikke smittsom . ) Hva er reglene på en arbeidsplass? Jeg er ikke organisert. Ville det ha vært annerledes regler hvis jeg var det? Jeg ønsker seriøse svar. Ikke svar fra folk som er imot at jeg reiser. Min reise i disse tider er så skånsom som mulig for alle rundt meg. Jeg trenger hjelp her....noen som kan arbeidslivregler eller vært i noenlunde lik situasjon om ikke å få fri uten lønn? Immun? Anonymkode: bb264...3fe 4
Myrmica Skrevet 2. oktober 2020 #9 Skrevet 2. oktober 2020 Vikar koster penger for arbeidsplassen, så jeg skjønner godt at de ikke vil betale ekstra for det bare fordi du vil ha fri. Har du ikke ordinær ferie du kan ta ut?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #10 Skrevet 2. oktober 2020 Syns du alle burde kunne ta 14 dager ulønnet fri? Eller skal det bare gjelde deg? Anonymkode: 596cc...564 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #11 Skrevet 2. oktober 2020 Du har ikke krav på ulønnet fri. Det du har krav på er ferie, men arbeidsgiver har styringsrett for denne også, så du kan ikke kreve 14 dagers ferie nå. Anonymkode: 64477...6cc
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #12 Skrevet 2. oktober 2020 Men arbeidsgiver kan vel ikke bestemme at du ikke kan reise til kjæresten i helgen? Anonymkode: 8198b...788
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #13 Skrevet 2. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men arbeidsgiver kan vel ikke bestemme at du ikke kan reise til kjæresten i helgen? Anonymkode: 8198b...788 Nei, isolert sett kan jo ikke h*n det, men hva med dagene i karantene i etterkant? Det går jo utover arbeidsgiver. Anonymkode: 1c01d...2f1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #14 Skrevet 2. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Men arbeidsgiver kan vel ikke bestemme at du ikke kan reise til kjæresten i helgen? Anonymkode: 8198b...788 Jo, når det medfører fravær (karantene). Anonymkode: 87066...e04
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #15 Skrevet 2. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, isolert sett kan jo ikke h*n det, men hva med dagene i karantene i etterkant? Det går jo utover arbeidsgiver. Anonymkode: 1c01d...2f1 Ja, men han kan ikke kreve at du bryter karantenereglene. Men ja, ganske uredelig å gjøre det sånn, men jeg skjønner frustrasjonen over å ikke få reist og over unnskyldninger fra arbeidsgivere. Anonymkode: 8198b...788
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #16 Skrevet 2. oktober 2020 Har du full stilling? Har du hatt fem uker ferie? For du kan ha rett på to uker ulønnet ferie dersom du er ny på arbeidsstedet i år og kun har tatt ut litt ferie, eller feks startet etter sommerferien i fjor og kun har tatt ut de feriedagene du fikk lønn for. For i en 100% stilling har man krav på fem uker ferie pr år - selv om man ikke har tjent opp feriepenger til dette året før. Tre uker har man krav på sammenhengende mellom 30 mai og 1 september, ellers har arbeidsgiver styringsrett. Men, om du har 100% stilling og ikke har tatt ut mer enn 3 uker ferie hittil i 2020,så har du rett på to uker til (ulønnet hvis ikke opparbeidet rett til lønnet). Da bør du gjøre leder oppmerksom på dette og at du gjerne vil avklare dato for disse ukene snarest. Trolig vil eb arbeidsgiver ønske å gjøre ferdig ferieavvikling før juletiden. Anonymkode: baaf1...7e8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #17 Skrevet 2. oktober 2020 (men, arbeidsgiver kan ønske at du evt deler opp disse to ukene, hvis du hypotetisk sett har rett på dem... Pga styringsrett og hvis det passer arbeidsgiver best). Anonymkode: baaf1...7e8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #18 Skrevet 2. oktober 2020 Akkurat dette jeg hater med arbeidslivet, man er en slave med pistolen mot hodet. Pistolen styres av arbeidsgiver, det utnytter deg heletiden. Driter i deg, du er bare en pengemaskin for de. - Hilsen slave. Anonymkode: a4506...775 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #19 Skrevet 2. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men han kan ikke kreve at du bryter karantenereglene. Men ja, ganske uredelig å gjøre det sånn, men jeg skjønner frustrasjonen over å ikke få reist og over unnskyldninger fra arbeidsgivere. Anonymkode: 8198b...788 Jeg er ikke ts, altså. Har man det minste snev av arbeidsmoral gjør man jo ikke noe som man vet medfører karantene. Det blir jo ugyldig fravær fra jobben. Anonymkode: 1c01d...2f1 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #20 Skrevet 2. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke ts, altså. Har man det minste snev av arbeidsmoral gjør man jo ikke noe som man vet medfører karantene. Det blir jo ugyldig fravær fra jobben. Anonymkode: 1c01d...2f1 Nja.. kommer kanskje an på hvordan man blir anerkjent på jobb. Det at man i lang lang tid har ofret alt av privatliv for samfunnet og helsa kan begynne å tære på hvem som helst.. så om man har en arbeidsgiver som er så lite forståelsesfull og vil stille kjepper i hjulene for en arbeidstaker som ønsker en helg med kjæresten sin så kan jeg forstå om noen velger å bruke helgene på hva de ønsker. Anonymkode: 8198b...788
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå