AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #1 Skrevet 2. oktober 2020 Ble pålagt å ta en ny utdannelse for å beholde en jobb, det fungerte slik at jeg kunne være i jobben noen dager mens jeg var to dager på skolen. Dette var noe jeg ble pålagt av tidligere arbeidsgiver, Midt i utdannelsen krevde samme arbeidsgiver at jeg måtte slutte på skolen (bedriften gikk dårlig )jeg satt tilbake med studielån, kunne ikke fullføre utdannelsen fordi det var et krav om at jeg jobbet samtidig. Var helt fortvilet, men skolen ville ikke hjelpe meg. Sitter tilbake med null fullført utdannelse, studielån og fikk nesten en livskrise, jeg ble sykemeldt. Det hører til at den samme arbeidsplassen (sjefen) jevnlig utsatte meg for mobbing og jeg måtte ta en del trakkasering på det stedet, jeg var så redd for det økonomiske at jeg ikke turde å slutte. Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Anonymkode: 92667...b93
liljene Skrevet 2. oktober 2020 #3 Skrevet 2. oktober 2020 Pålagt å ta et studie og ta studielån? Dette er jo helt sinnsykt! Enig med person over, fagforening. 7
Miewyn77 Skrevet 2. oktober 2020 #4 Skrevet 2. oktober 2020 Kanskje fullført utdannelsen og fått jobb et annet sted? Anmeldt sjefen kanskje? Jeg ville ihvertfall ikke blitt værende på en slik jobb. 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #5 Skrevet 2. oktober 2020 På grunn av min økonomiske situasjon kan jeg dessverre ikke fullføre utdannelsen, i dag har jeg en vikarjobb. Dette har preget meg så mye at jeg ble sengeliggende en stund, jeg ble utsatt for gjentatt trakkassering. Jeg fikk sykemelding av legen, hørte om jeg kunne få aap en periode (for å komme meg) møtte ingen forståelse hos nav, opplevde en ansatt der skrek til meg: du har vært uheldig! Har blitt rammet av så mye som virker "uvirkelig"at jeg nesten ikke har turd og fortelle om det til noen. Jeg tror lærerne på skolen merket at noe var feil, husker den ene læreren kom bort til pulten min (foran klassen) la seg på litt måte ned over pulten der jeg satt: "du viiil jo dette" Anonymkode: 92667...b93
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #6 Skrevet 2. oktober 2020 16 minutter siden, Ananas. skrev: Er du medlem av en fagforening? Nei, jeg var ikke det. Hadde ikke riktig utdannelse til riktig stilling (lovverket som endret seg med årene) har blitt utsatt for mye trakkassering fordi jeg har fått ledende stillinger, men de stillingene har blitt gitt til meg ( har en nesten tilsvarende samme utdannelse) ergo har jeg vørt et perfekt objekt å gyve løs på. Anonymkode: 92667...b93
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #7 Skrevet 2. oktober 2020 Det spørs litt hvor mye som hjelper å gå ut mot arbeidsplassen nå uansett, men du bør få bistand fra fagforening, NAV og fastlege. Spesielt fagforening og fastlege er viktig å støtte seg på nå. Fagforening for alt det arbeidsrelaterte, og fastlege for både personlig krise og sykemelding. Du bør uansett komme deg vekk fra arbeidsplassen. Anonymkode: 72853...15b
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #8 Skrevet 2. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det spørs litt hvor mye som hjelper å gå ut mot arbeidsplassen nå uansett, men du bør få bistand fra fagforening, NAV og fastlege. Spesielt fagforening og fastlege er viktig å støtte seg på nå. Fagforening for alt det arbeidsrelaterte, og fastlege for både personlig krise og sykemelding. Du bør uansett komme deg vekk fra arbeidsplassen. Anonymkode: 72853...15b Jeg er borte fra arbeidsplassen, legen sykemeldte meg, thats it, en av de ansatte på nav skrek til meg: DU HAR VÆRT UHELDIG! og spurte om jeg burde oppsøke en psykolog for det jeg hadde opplevd. ( På en nedlatende måte ) Det har vært tøffe tak, etter 2 år begynte jeg å jobbe litt igjen, men økonomien har vært skakkjørt. Jeg bare lurer på om hva andre hadde gjort i en slik situasjon, om man bare skal godta alt, føler jeg har vært en levende skyteskive. Anonymkode: 92667...b93
Snabeltann Skrevet 2. oktober 2020 #9 Skrevet 2. oktober 2020 Høres ut som en sak for verneombud og tillitsvalgt.
Snabeltann Skrevet 2. oktober 2020 #10 Skrevet 2. oktober 2020 Evt. Bedriftshelsetjenesten...og du bør melde deg inn i fagforening i dag...
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #11 Skrevet 2. oktober 2020 Det var ingen bedrifthelsetjeneste. Hva ville dere ha gjort? vurderer arbeidtilsynet. Anonymkode: 92667...b93
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #12 Skrevet 2. oktober 2020 Det hører med at jeg ga beskjed om at jeg følte meg mobbet, fikk høre at det var min egen personlighet som gjorde det slik. Anonymkode: 92667...b93
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #13 Skrevet 2. oktober 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er borte fra arbeidsplassen, legen sykemeldte meg, thats it, en av de ansatte på nav skrek til meg: DU HAR VÆRT UHELDIG! og spurte om jeg burde oppsøke en psykolog for det jeg hadde opplevd. ( På en nedlatende måte ) Det har vært tøffe tak, etter 2 år begynte jeg å jobbe litt igjen, men økonomien har vært skakkjørt. Jeg bare lurer på om hva andre hadde gjort i en slik situasjon, om man bare skal godta alt, føler jeg har vært en levende skyteskive. Anonymkode: 92667...b93 I realiteten må man nok komme seg videre og bearbeide det som har skjedd. Det vil ikke si at man godtar at man har blitt behandlet dårlig. Jeg har selv blitt behandlet ekstremt usselt, og føler på mye skam og tristhet på grunn av det. Jeg endte også opp i en personlig krise etter å ha blitt konsekvent nedbrutt gjennom flere år, og jeg sliter veldig mye med det. Men det er i bunn og grunn mitt liv, og jeg får ikke gjort så veldig mye med hva som har skjedd. Det er utrolig slisomt å prøve å holde hodet hevet og lage et liv for meg selv, men det er det beste jeg kan gjøre ut av situasjonen. Du får vurdere hvor mye det er verdt å gå videre med saken vs. det å akseptere at du har blitt behandlet ekstremt dårlig og komme til en annen plass. Det krever mye ressurser av deg å holde saken vedlike, og det er absolutt ikke sikkert at den går i ditt favør. Det avhenger særlig av dokumentasjonen som finnes. Det er i bunn og grunn ditt valg, men nå spør du jo også oss om hva vi ville ha gjort. Anonymkode: 72853...15b 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #14 Skrevet 2. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: I realiteten må man nok komme seg videre og bearbeide det som har skjedd. Det vil ikke si at man godtar at man har blitt behandlet dårlig. Jeg har selv blitt behandlet ekstremt usselt, og føler på mye skam og tristhet på grunn av det. Jeg endte også opp i en personlig krise etter å ha blitt konsekvent nedbrutt gjennom flere år, og jeg sliter veldig mye med det. Men det er i bunn og grunn mitt liv, og jeg får ikke gjort så veldig mye med hva som har skjedd. Det er utrolig slisomt å prøve å holde hodet hevet og lage et liv for meg selv, men det er det beste jeg kan gjøre ut av situasjonen. Du får vurdere hvor mye det er verdt å gå videre med saken vs. det å akseptere at du har blitt behandlet ekstremt dårlig og komme til en annen plass. Det krever mye ressurser av deg å holde saken vedlike, og det er absolutt ikke sikkert at den går i ditt favør. Det avhenger særlig av dokumentasjonen som finnes. Det er i bunn og grunn ditt valg, men nå spør du jo også oss om hva vi ville ha gjort. Anonymkode: 72853...15b Du har helt rett. Jeg har fått. økonomiske vanskeligheter pga av dette, måtte flytte hjem til foreldre, og jeg er voksen. Takk for at du delte. Anonymkode: 92667...b93
Gjest Blondie65 Skrevet 2. oktober 2020 #15 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg foreslår at du lever etter dette rådet: gi meg styrke til å ta tak i de tingene jeg kan gjøre noe med og glemme de tingene jeg ikke får gjort noe med og visdom til å skjønne forskjellen. Jeg tror du må slutte å dvele med dritten som skjedde for to år siden og la det påvirke deg i så stor grad som det gjør i dag. Ja, jeg har forstått at du ble syk og at du har utgifter og skakkjørt økonomi. Hva får du gjort noe med? Får du gjort noe med den idiotiske arbeidsgiveren som truet deg til å ta opp lån? Nei. Får du gjort noe med at du ble syk? Nei. Så da er fokuset hva du kan gjøre med NÅ situasjonen. Og du, når du er så svak på dine rettigheter som du er må du faktisk gjøre noe så enkelt som å melde deg inn i en fagforening. Visste du f.eks. at kompetanse heving er arbeidsgivers ansvar dersom det er et krav for å fortsette i jobben? Med mindre det er et krav at man f.eks. er sertifisert revisor, har førerkort av en bestemt type og disse sertifiseringene kan brukes hvor som helst så er det faktisk arbeidsgivers ansvar å sørge for denne kompetansen. Det får du ikke gjort noe med, men jeg forteller deg det for at du skal skjønne at neste gang du blir utsatt for denne typen press så må du sette deg inn i hva som er lov å kreve.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #16 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg håper alle som leser dette som ikke er medlem i fagforening melder seg inn i dag. Anonymkode: f5850...32b 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #17 Skrevet 2. oktober 2020 3 timer siden, liljene skrev: Pålagt å ta et studie og ta studielån? Dette er jo helt sinnsykt! Enig med person over, fagforening. Noen yrker har formelle krav om utdannelse (for å få lisens/godkjenning/sertifisering som kan være lovpålagt) og da er det ikke unaturlig. Men at arbeidsgiver presser for at man skal avslutte når man først har begynt er på trynet, og det er selvfølgelig ikke greit med mobbing/trakassering. Fagforening er stikkordet her. Anonymkode: 21be2...09e 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #18 Skrevet 2. oktober 2020 Takk for svar, har bare forferdelig vondt inni meg. Anonymkode: 92667...b93
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #19 Skrevet 2. oktober 2020 3 timer siden, Blondie65 skrev: Jeg foreslår at du lever etter dette rådet: gi meg styrke til å ta tak i de tingene jeg kan gjøre noe med og glemme de tingene jeg ikke får gjort noe med og visdom til å skjønne forskjellen. Jeg tror du må slutte å dvele med dritten som skjedde for to år siden og la det påvirke deg i så stor grad som det gjør i dag. Ja, jeg har forstått at du ble syk og at du har utgifter og skakkjørt økonomi. Hva får du gjort noe med? Får du gjort noe med den idiotiske arbeidsgiveren som truet deg til å ta opp lån? Nei. Får du gjort noe med at du ble syk? Nei. Så da er fokuset hva du kan gjøre med NÅ situasjonen. Og du, når du er så svak på dine rettigheter som du er må du faktisk gjøre noe så enkelt som å melde deg inn i en fagforening. Visste du f.eks. at kompetanse heving er arbeidsgivers ansvar dersom det er et krav for å fortsette i jobben? Med mindre det er et krav at man f.eks. er sertifisert revisor, har førerkort av en bestemt type og disse sertifiseringene kan brukes hvor som helst så er det faktisk arbeidsgivers ansvar å sørge for denne kompetansen. Det får du ikke gjort noe med, men jeg forteller deg det for at du skal skjønne at neste gang du blir utsatt for denne typen press så må du sette deg inn i hva som er lov å kreve. Turde ikke annet, ble utsatt for slik "uvanlig adferd" ( dette medregner seksuelle forespørsler fra en mann der) at jeg ble så sleten og orket vel ikke ta tak i det. Anonymkode: 92667...b93
liljene Skrevet 2. oktober 2020 #20 Skrevet 2. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen yrker har formelle krav om utdannelse (for å få lisens/godkjenning/sertifisering som kan være lovpålagt) og da er det ikke unaturlig. Men at arbeidsgiver presser for at man skal avslutte når man først har begynt er på trynet, og det er selvfølgelig ikke greit med mobbing/trakassering. Fagforening er stikkordet her. Anonymkode: 21be2...09e Fikk inntrykk av at dette kom senere enn ansettelse. De uten pedagogikk er pålagt å ta PPU hos oss, men det er et vilkår for ansettelse. Og veldig rart å måtte ta opp studielån, siden de arbeidsgiverne jeg er kjent med, tilrettelegger uten studielån. Det gjelder andre ting enn PPU. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå