Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg stresser veldig nå. Har en måned igjen til jeg skal ha eksamen som privatist. Jeg har øvd hver dag siden august, prøver å forholde til 2 timer per dag. Men jeg har to barn under 5 så det har ikke alltid gått som planlagt. Men føler at jeg har vært flink å øve, skrivd ned formlene, løst oppgavene og til og med gjort eksamensoppgavene.
Men så fort jeg legger fra meg bøkene/notatene fra meg så glemmer jeg alt (tenker på en regnestykke som jeg fint klarer på papir, men i hode klarer jeg ikke engang å sette formlene på plass) betyr dette at jeg er dårlig(lite forbedret?  Også lurte jeg på, når jeg gjør eksamensoppgavene, og de jeg ikke klarer så ser jeg på svarene (og prøver å forstår dem) så gjør jeg hele del 1 igjen, og klarer de jeg ikke klarte sist mest på grunn av jeg så utregningen fra fasit og hva jeg skjønte av det, er dette en bra måte å øve på? Er det noen her som har hatt matte 1p og kan fortelle meg om det har vært til stor hjelp å gjøre tidligere eksamensoppgaver?? Har noen av de kommet på eksamen ? Tips til hvordan jeg kan jobbe effekt nå frem til 17 november ?

Anonymkode: 77513...78d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen??

Skrevet

Dytter 

Skrevet

Dytter igjen 😃

Skrevet (endret)

Jeg tror på mengdetrening! Jeg gjorde 1P for et par siden og det er ganske enkle greier. Fortsatt å gjør eksamensoppgaver og oppgaver fra boka på oppgaver du er usikker på.

PS: det er greit å bumbe én gang, men flere ganger på to minutter er det ingen vits i.

Endret av Jdz
  • Liker 2
Skrevet

Man lærer matte på ulike måter, og det er slett ikke alle som greier å ta ting i hodet, men som er avhengig av å få det ned på papiret - så akkurat det ville jeg ikke bekymret meg for. Er selv mattelærer på ungdomsskole, og både jeg og nærmeste kollega er slik at vi trenger å få regnestykkene ned på papir så fort de blir litt store og uoversiktlige. Ingen krise, altså!

Det er nok veldig lurt å jobbe med eksamensoppgaver, men jeg anbefaler også å jobbe med dybdelæring og matteforståelse. Forståelse er alt! Spør noen om du ikke forstår løsningen på en oppgave. Grav i det, ikke gi deg før du forstår hvorfor man må gjøre som man gjør. Har du forståelsen, er det mye lettere å overføre kunnskapen til nye matteoppgaver. Så er det jo også sånn at det fins ulike måter å løse ting på, din tenkemåte behøver ikke å være feil selv om fasiten viser en annen fremgangsmåte - så lenge man kommer fram til riktig svar.

Og lykke til!

Anonymkode: 5b9a9...630

Skrevet

Gjøre oppgaver hver dag! Men rar du ingen for for undervisning?

Anonymkode: 7a715...f37

Skrevet
På 2.10.2020 den 9.54, AnonymBruker skrev:

Man lærer matte på ulike måter, og det er slett ikke alle som greier å ta ting i hodet, men som er avhengig av å få det ned på papiret - så akkurat det ville jeg ikke bekymret meg for. Er selv mattelærer på ungdomsskole, og både jeg og nærmeste kollega er slik at vi trenger å få regnestykkene ned på papir så fort de blir litt store og uoversiktlige. Ingen krise, altså!

Det er nok veldig lurt å jobbe med eksamensoppgaver, men jeg anbefaler også å jobbe med dybdelæring og matteforståelse. Forståelse er alt! Spør noen om du ikke forstår løsningen på en oppgave. Grav i det, ikke gi deg før du forstår hvorfor man må gjøre som man gjør. Har du forståelsen, er det mye lettere å overføre kunnskapen til nye matteoppgaver. Så er det jo også sånn at det fins ulike måter å løse ting på, din tenkemåte behøver ikke å være feil selv om fasiten viser en annen fremgangsmåte - så lenge man kommer fram til riktig svar.

Og lykke til!

Anonymkode: 5b9a9...630

Tusen takk for veldig god forklaring 😁 noterer ned og starter i kveld da 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjøre oppgaver hver dag! Men rar du ingen for for undervisning?

Ja det gjør jeg. Og jo da går på sonans. Men selv læreren sier at vi må jobbe hardt på egenhånd fordi han bare gjennomgår og hjelper oss til å forstå det vi ikke forstår :) 

Skrevet
På 2.10.2020 den 9.44, Jdz skrev:

Jeg tror på mengdetrening! Jeg gjorde 1P for et par siden og det er ganske enkle greier. Fortsatt å gjør eksamensoppgaver og oppgaver fra boka på oppgaver du er usikker på.

PS: det er greit å bumbe én gang, men flere ganger på to minutter er det ingen vits i.

Okay. Jeg følte meg veldig sikker på geometri men så fort det ble større tall(?) så ble jeg usikker. Men da øver jeg bare mer da. Takk for svar.  Og beklager viste ikke at det fungerte slik 

Skrevet

Det spørs vel litt i hvilken grad du har anlegg for matte/realfag, men om du er som meg og ikke har særlig anlegg for matte bør du jobbe deg gjennom oppgavene i boka for så å fokusere på tidligere eksamensoppgaver (matematikk.net - her finner du oppgaver og løsningsforslag). 
NB: vær oppmerksom på at løsningsforslagene på matematikk.net faktisk kan inneholde feil. hvis du stusser fælt på et løsningsforslag du har funnet der, så kan du sjekke med læreren din eller på alf (det skal vel ligge løsningsforslag der og mener jeg)

Anonymkode: 7623a...04a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det gjør jeg. Og jo da går på sonans. Men selv læreren sier at vi må jobbe hardt på egenhånd fordi han bare gjennomgår og hjelper oss til å forstå det vi ikke forstår :) 

Jeg tar selv 1 p på Sonans. Vet ikke swlv hvordan jeg skal klare å lære alt. Men jeg sittet mange timer og regner. Noen ganger kan jeg klundre med en oppgave en hel dag før jeg skjønner det. Men jeg tror at man ikke må gi opp, og vi bygger grunnmuren med forståelse. Jeg benytter meg i tillegg av campusinkrement. Jeg satser på 1 5 på eksamen! Har også jobb og unger.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Okay. Jeg følte meg veldig sikker på geometri men så fort det ble større tall(?) så ble jeg usikker. Men da øver jeg bare mer da. Takk for svar.  Og beklager viste ikke at det fungerte slik 

Når det gjelder geometri så synes jeg det er enklere å gjøre om cm til dm eller m dersom tallene er store. Enklere å regne med.

Skrevet

Det synes jeg og. Har lært meg en enkel måte å gjøre de om på 😃 må nok bare øve på basisk hoderegning (er en stund(10år?) siden jeg gikk på ordentlig skole.)

Skrevet

Jeg tok R2 matte som privatist. Det er litt vanskelig å studere matematikk uten hjelp fra lærer. Det hjelper mye å løse oppgaver hverdag og se videoer på youtube :) ...

Skrevet

Ask privatist!

Askehaug sine bøkerhar egne nettsider med fasit, der du ser hele utregninga.

Øv hver dag. 

Anonymkode: 8d897...e33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...