Okiidokii Skrevet 1. oktober 2020 #1 Skrevet 1. oktober 2020 Hei, Jeg er gravid og vet ennå ikke hvilket kjønn det blir. Både samboer og jeg er opptatt av at barnet skal oppdras uten å bli satt i en bås basert på kjønnet sitt, men vi er usikre på hva vi kan gjøre for å tilrettelegge best mulig. Vi har startet med å ikke begrense fargebruk og stereotypiske leker til gutt eller jente, men har dere noen tips eller triks ellers? Hva tenker dere om denne typen oppdragelse? Ser etter bare noen scroll at jenteklær ikke oppfordrer til samme type lek som gutteklær, og vi kommer derfor til å handle klær som er gode og løse og ikke til hinder kun for estetikkens skyld, slik mye av jenteklærne er. Jeg har også lest mye om språk og vet at dette også er viktig i hverdagen. F.eks å ikke bare kalle jenta søt eller gutten kjekk, men å heller fronte kvaliteter og å gi lik bekreftelse uavhengig om det er en typisk jente- eller gutteaktivitet. Håper på svar!! 7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #2 Skrevet 1. oktober 2020 Disse tingene du nevner er ok nok, men ellers er det jo bare å være normale oppegående folk. Så går det faktisk helt fint. Anonymkode: e7f8c...cef 43
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #3 Skrevet 1. oktober 2020 Dette gjelder ikke før de er kommet opp i en viss alder, men vær bevisst over hvilke gjøremål du ber om at de hjelper til med. Alt for mange starter tidlig med å be gutter om bærehjelp/fikse ting og jenter med rydding/matlaging. Ser også dette i skolen hvor jeg jobber at mange har veldig lett for å spørre gutter om hjelp til å bære ting og jenter til å rydde opp. Anonymkode: 26f94...471 19
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #4 Skrevet 1. oktober 2020 Synesdet høres ekstremt skadelig ut og er imot det. Jeg er ung og "moderne" så henger med i tiden altså. Men dette er min personlige mening. Vi HAR to kjønn. Mann og kvinne. Dette New age greiene er fake! Ikke forvirr ungen deres slik. Bær så snill. Det blir snart normalt for små barn å operere vekk kjønnet sitt. Det dere ikke at dette er galt? Har dere noengang mest bibelen? Det står det at alt dette vil komme og at folk vil tro det er riktig... Verden vil bedras .... Anonymkode: 4b3bc...87a 30
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #5 Skrevet 1. oktober 2020 Just now, AnonymBruker said: Synesdet høres ekstremt skadelig ut og er imot det. Jeg er ung og "moderne" så henger med i tiden altså. Men dette er min personlige mening. Vi HAR to kjønn. Mann og kvinne. Dette New age greiene er fake! Ikke forvirr ungen deres slik. Bær så snill. Det blir snart normalt for små barn å operere vekk kjønnet sitt. Det dere ikke at dette er galt? Har dere noengang mest bibelen? Det står det at alt dette vil komme og at folk vil tro det er riktig... Verden vil bedras .... Anonymkode: 4b3bc...87a Men hallo da, det blir alt for dumt å skulle blande bibelen inn i dette. Du påpeker selv at du er ung og moderne, så da er det på tide å se bort fra gamle bøker skrevet av folk uten peiling. Og jeg synes det er teit å oppdra barn som "hen", for all del. Anonymkode: e7f8c...cef 25
malifika Skrevet 2. oktober 2020 #6 Skrevet 2. oktober 2020 Så lenge barnet deres vet at det er en gutt eller en jente, så syntes jeg tankene deres er gode. Barnet velger selv hvilke farger det vil ha, leker det vil leke med, klær det vil bruke, hårfrisyrer det vil ha og hva det syntes er gøy å holde på med av sport etc.. ingen andre enn barnet selv skal få velge barnet sine interesser og det er nettopp ved denne medbestemmelsen at barna finner seg selv. Hvis man begynner å oppdra barnet ved å si til barnet at det er en hin som kan få velge sitt eget kjønn så tror jeg man bare ender opp med å forvirre ungen. 17
Tanuki Skrevet 2. oktober 2020 #7 Skrevet 2. oktober 2020 3 hours ago, Okiidokii said: Hei, Jeg er gravid og vet ennå ikke hvilket kjønn det blir. Både samboer og jeg er opptatt av at barnet skal oppdras uten å bli satt i en bås basert på kjønnet sitt, men vi er usikre på hva vi kan gjøre for å tilrettelegge best mulig. Vi har startet med å ikke begrense fargebruk og stereotypiske leker til gutt eller jente, men har dere noen tips eller triks ellers? Hva tenker dere om denne typen oppdragelse? Ser etter bare noen scroll at jenteklær ikke oppfordrer til samme type lek som gutteklær, og vi kommer derfor til å handle klær som er gode og løse og ikke til hinder kun for estetikkens skyld, slik mye av jenteklærne er. Jeg har også lest mye om språk og vet at dette også er viktig i hverdagen. F.eks å ikke bare kalle jenta søt eller gutten kjekk, men å heller fronte kvaliteter og å gi lik bekreftelse uavhengig om det er en typisk jente- eller gutteaktivitet. Håper på svar!! Ville kalt dette sunn fornuft, ikke kjønnsnøytral barneoppdragelse. Bare ikke dra det for langt. 16
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #8 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg prøvde å ha et kjønnsnøytralt fokus på min førstefødte som er født i 1998 så den tanken er ikke helt ny. Dessverre visste min førstefødte før hen var 1 år hvilket kjønn det var så til tross for et bredt utvalg av leker så ble det ene spekteret glatt oversett og det andre flittig brukt. Kjønnsnøytrale klær var bare å glemme fra 2 årsalderen og da 3 års alderen kom så var det stjerner i øynene og kun fokus på bestemte avdelinger i lekebutikken. Jeg ga opp prosjekt kjønnsnøytral oppdragelse og innså at la barnet velge selv så fikk jeg bite i meg flauheten over å gå rundt med rosa prinsesse i et radikalt akademisk miljø hvor Barbie ble sett på som noe totalt forkastelig. Anonymkode: 5bd8b...b4b 23
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #9 Skrevet 2. oktober 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøvde å ha et kjønnsnøytralt fokus på min førstefødte som er født i 1998 så den tanken er ikke helt ny. Dessverre visste min førstefødte før hen var 1 år hvilket kjønn det var så til tross for et bredt utvalg av leker så ble det ene spekteret glatt oversett og det andre flittig brukt. Kjønnsnøytrale klær var bare å glemme fra 2 årsalderen og da 3 års alderen kom så var det stjerner i øynene og kun fokus på bestemte avdelinger i lekebutikken. Jeg ga opp prosjekt kjønnsnøytral oppdragelse og innså at la barnet velge selv så fikk jeg bite i meg flauheten over å gå rundt med rosa prinsesse i et radikalt akademisk miljø hvor Barbie ble sett på som noe totalt forkastelig. Anonymkode: 5bd8b...b4b Ja, det er jo utrolig skuffende at en jente som er født JENTE velger rosa prinsesser og Barbier🙄🤦🏻♀️ Anonymkode: 66ab3...73a 20
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #10 Skrevet 2. oktober 2020 Mitt beste tips er å behandle barnet som et individ. Anonymkode: 528c1...4ec 18
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #11 Skrevet 2. oktober 2020 Mitt barn er nå 2,5 og hun bestemmer selv hva hun vil ha på seg. Det har hun gjort i ett år nå. Noen dagen betyr det en fin kjole, andre dager en T-skjorte med bil på. Hun elsker biler og dinosaurer. Jeg føler det er viktig å la DE bestemme hva de vil leke med. Jeg ser f.eks gutter på butikken som vil ha en bok, men mamma sier at nei, den er om prinsesser/ har rosa cover etc. så den er for jenter. La de ha de interessene de vil. Når min datter vil ha kjole f.eks , så passer jeg også på at hun KAN leke. Jeg sier ikke " Nå er du fin, så da må du sitte stille så ikke kjolen blir skitten". Og uansett om DU prøver på en kjønnsnøytral oppdragelse, så bor vi ett samfunn med reklamer barnet kan se, skole, barnehage osvosv, der de får kjønnsrollene rett i trynet. Bare prøv ditt beste du, det er alt man kan gjør Anonymkode: edbec...0eb 10
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #12 Skrevet 2. oktober 2020 Det er bare å kjøre på. Jeg vet om noen noen (i Sverige riktignok) som virkelig har tatt dette til nye høyder. Kjønnsnøytralt navn og klær, ja ingen bortsett fra de som har skiftet bleie har fått vite kjønnet på barnet engang (nå fem år). Det er blitt en besettelse.. fullstendig latterlig og jeg tror også svært skadelig. Disse tingene du er så opptatt av.... tror svært få i det hele tatt oppdrar barna sine på den måten du skisserer med å kalle jenter søte og gutter tøffe. Vi som har flere barn ser at de er ulike individer alle sammen. Som typisk førstegangsmor overvurderer du hvor mye påvirkning du har på hvordan barnet blir. Anonymkode: 561cd...ebc 9
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #13 Skrevet 2. oktober 2020 Fantastisk at du ønsker å oppdra barnet kjønnsnøytralt. Jeg forstår det slik som at, barnet får vite sitt kjønn og er ikke helt fluid, men dere vil ikke styre barnet i den retningen samfunnet mener en kvinne/mann skal være. Og det synes jeg er bra. Det er normalt at gutter/menn gråter, jenter/kvinner er tøffe. Menn er kjærlige/omsorgsfulle. Kvinner er logiske/praktiske. Vi er alle forskjellige individer med egne kvaliteter. Vi er ikke maskulin eller feminin. Vi er mann og kvinne med alt det innehar. Vi er født med forskjellig kjønnsorgan, og menn har testosteron istedenfor østrogen. Kvinner bærer barnet og føder. Det er eneste forskjell. Forskjellene man ser er det samfunnet som har bestemt. Spesielt religion. Vi lever i 2020 nå, på tide å forstå at vi er likestilt alle man. Det er ikke feil om datteren din vil leke med biler/dinosaurer, og det er ikke feil om sønnen din foretrekker å leke med dukker. Gutter som stadig får høre det er feil å gråte, fordi "gutter gråter ikke" lærer seg å holde det inne, og uttrykker sorg med sinne, noe som er svært destruktivt til tider. Det er ingen emosjonelle forskjeller fra naturens side. Men det er forskjell på hvordan man oppdrar barnet og former det. Anonymkode: ab6b6...452 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #14 Skrevet 2. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøvde å ha et kjønnsnøytralt fokus på min førstefødte som er født i 1998 så den tanken er ikke helt ny. Dessverre visste min førstefødte før hen var 1 år hvilket kjønn det var så til tross for et bredt utvalg av leker så ble det ene spekteret glatt oversett og det andre flittig brukt. Kjønnsnøytrale klær var bare å glemme fra 2 årsalderen og da 3 års alderen kom så var det stjerner i øynene og kun fokus på bestemte avdelinger i lekebutikken. Jeg ga opp prosjekt kjønnsnøytral oppdragelse og innså at la barnet velge selv så fikk jeg bite i meg flauheten over å gå rundt med rosa prinsesse i et radikalt akademisk miljø hvor Barbie ble sett på som noe totalt forkastelig. Anonymkode: 5bd8b...b4b Interessant. De har gjort forskning på dette, og barn blir tilbudt masse leker. Det viste seg at gutter i de fleste tilfeller valgte «gutteleker»som biler, motorsykler osv, og jenter valgte gutter. Jeg tror det er forskjeller der fra de blir født rent biologisk. Sønnen min har blitt tilbudt masse leker. Dukkene har han alltid kastet uinteressert fra seg fra han var 1 år. Anonymkode: 884fc...167 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #15 Skrevet 2. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Interessant. De har gjort forskning på dette, og barn blir tilbudt masse leker. Det viste seg at gutter i de fleste tilfeller valgte «gutteleker»som biler, motorsykler osv, og jenter valgte gutter. Jeg tror det er forskjeller der fra de blir født rent biologisk. Sønnen min har blitt tilbudt masse leker. Dukkene har han alltid kastet uinteressert fra seg fra han var 1 år. Anonymkode: 884fc...167 Ikke gutter, men dukker🤪 Anonymkode: 884fc...167 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #16 Skrevet 2. oktober 2020 Finnes mange fine bøker om temaet. Vi oppdrar ikke kjønnsnøytralt, men prøver å utvide horisonten til hvert enkelt barn. Ja, ok så er det Ninjago som gjelder i barnehagen, men da kan han få noen andre impulser hjemme. Liker han det ikke er det helt ok, men vi ønsker å gi han muligheten til å velge kjønnsnøytralt. Som regel velger de kjønnsnøytrale klær og aktiviteter, og det er helt fint, men vi ønsker ikke å begrense mulighetene deres. Anonymkode: 40fc9...2f2 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #17 Skrevet 2. oktober 2020 Vi prøver også kjønnsnøytralt, men gutta liker biler og ikke dukker. Anonymkode: 16768...ddd 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #18 Skrevet 2. oktober 2020 Vi prøvde kjønnsnøytralt i begynnelsen men her går det i biler og traktor, men står ikke i veien om barnet ønsker å ha på seg en rosa prinsessekjole☺️ Anonymkode: 58ab0...011 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #19 Skrevet 2. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi prøver også kjønnsnøytralt, men gutta liker biler og ikke dukker. Anonymkode: 16768...ddd Og derfor er det et problem..? Anonymkode: 66ab3...73a 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #20 Skrevet 2. oktober 2020 Etter å ha skrevet en oppgave på masternivå om kjønn som sosial konstruksjon fikk jeg en gutt som jeg prøvde å oppdra litt kjønnsnøytralt. Han fikk alle slags leker, klær i alle slags farger og jeg passet på å kalle ham like mye søt og skjønn, som sterk og modig. Jeg anerkjente biologisk kjønn selvfølgelig, men jeg var opptatt av at kjønnsroller var en sosial konstruksjon. Hahaha 😂, så feil jeg tok. Dukken kastet han ut av dukkevognen hver gang jeg la den oppi. Han rørte ingen av dukkene, kun bilene og guttelekene. Han snakket med dyp og litt kjekkastone og var en skikkelig mini-mannemann allerede som ett-åring. Dukkevognen lekte han mye med, men ikke som den var tenkt. Han løp bortover med den, mens han laget motorlyden brumbrum... I dag anerkjenner jeg (selvsagt, vil nok de fleste si) at de fleste menn er mest maskuline og de fleste kvinner er mest feminine, og sånn tror jeg det er fra naturens side. Samtidig er noen menn feminine, noen kvinner er maskuline og noen føler seg som noe annet, og alt det er helt ok. Men maskulin og feminin er altså ikke bare sosiale konstruksjoner. Ja, kulturelle oppfatninger av kjønn varierer og endres noe over tid, samtidig er det noe biologisk der som jeg har kommet frem til at det er skadelig å benekte. Jeg fortsatte å gi sønnen min klær i mange farger, trøstet ham når han gråt og kalte ham fortsatt både søt og modig, men han ble en mannemann som er tøff og ikke vil snakke noe særlig om følelser. Jeg hadde godt av den oppvekkeren min sønn har gitt meg. Anonymkode: df686...360 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå