Gå til innhold

Hvilket syltetøy kjøper du? Sukkerinnhold vs. bærinnhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på besøk hos en venninne i dag og hun ba meg hente ut noe fra kjøleskapet, og da la jeg merke til syltetøyet som stod der. Vi endte opp med en diskusjon om syltetøy og sukkerinnhold vs. bærinnhold. Jeg ble overrasket over at hun gir barna sine syltetøy som kun inneholder 40 gram bær per 100 gram, mens hun mente at det var helt normalt og at jeg er sprø som kjøper "gourmetsyltetøy". Jeg kjøper syltetøy som har 60 gram bær per 100 gram, eller så lager jeg selv frysetøy. Jeg mener at syltetøy kan være en fin måte å få i seg frukt og bær på, men det skal ikke være en form for hverdags-godteri og det synes jeg det blir når det inneholder så mye sukker. 
Ble uansett veldig nysgjerrig på hva folk flest kjøper.

Anonymkode: 3f590...970

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøper det billigste, og det som smaker best. Aner ikke hvor mye sukker eller bær de inneholder.

Anonymkode: dc215...479

Skrevet

Kjøper det jeg synes smaker best, men nå spiser jeg svært lite syltetøy. Enten blir det til scones eller i blant til havregrøt 

Anonymkode: a8d67...bd3

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper det jeg synes smaker best, men nå spiser jeg svært lite syltetøy. Enten blir det til scones eller i blant til havregrøt 

Jeg ser nå at syltetøyene jeg veksler mellom å kjøpe har 66% frukt, 100% frukt, og 70% bær, så kanskje ikke så ille likevel 

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser nå at syltetøyene jeg veksler mellom å kjøpe har 66% frukt, 100% frukt, og 70% bær, så kanskje ikke så ille likevel 

Det som betyr noe, er hvor mye syltetøy du spiser (eller egentlig: hvordan du ellers spiser under ett, og hvordan du tenker på mat, feks om mat er godt eller farlig), akkurat som du skrev i ditt første innlegg (og jeg glemte å ta med). 

Anonymkode: dc215...479

Skrevet

Hvorfor skal du blande deg i hva andre har i sitt kjøleskap? Syns du virkelig det er din oppgave å "oppdra" en venninne? 

Jeg kjøper det syltetøyet jeg liker, og et glass varer i minst et år, så det er ikke der jeg velger å spare kalorier. Det eneste jeg styrer unna er såkalt lettsyltetøy med sukkererstatning, det liker jeg ikke.

• Liker 1
Skrevet

Kjøper det jeg syns er godt, noen ganger ser jeg delvis på pris også. Men jeg holder meg unna lavpris-bøttene med syltetøy. Syltetøykonsumet er ikke veldig høyt, så jeg bekymrer meg lite. :)

Anonymkode: 01c79...256

Skrevet

Jeg kjøper "80% syltetøy" fra Lerum. Helst hadde jeg sett at det ikke inneholdt søtstoffer, men nå synes jeg det smaker til tross for det så da blir det slik fordi jeg synes annet syltetøy er alt for søtt. Hva andre har i kjøleskapet bryr jeg meg rett og slett ikke om og om noen spiser syltetøy med 40 eller 60% bær har neppe betydning for noe som helst.  

Skrevet

Slutt å bland deg i hva andre spiser 

Anonymkode: 27143...2d7

• Liker 2
Skrevet

Det var nå også noe å starte en diskusjon over..

Kjøper stort sett disse gjennomsiktige glassene fra Rema 1000 med 60% bær og tilsatt sukker. Synes de er gode.

Skrevet

Jeg kjøper basert på smak. Lerum er den beste syltetøyprodusenten i mine øyne. Så her går det i Lerum eller Noras hjemmelagde. 

vet ikke hvor mye bær/sukker det er, men skal gå å sjekke nå. 
noras hjemmelagde jordbær har 60% bær og Lerum solbærsyltetøy har bare 35% bær. 

Anonymkode: 2b7cd...3c3

Skrevet

Det var en merkelig ting å legge seg opp i. Særlig siden du selv serverer kjøpesylte... Herregud, det er jo sååååå enkelt å lage selv 😉

Anonymkode: 304a0...1c1

Skrevet

Jeg har kun et kriterie og det er at det ikke tilsatt knust lus( e120).

Frukt og bær får vi i oss i sin naturlige form,så vi trenger ikke  gourmesyltetøy for å få i oss det

Anonymkode: 174fd...cd5

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var på besøk hos en venninne i dag og hun ba meg hente ut noe fra kjøleskapet, og da la jeg merke til syltetøyet som stod der. Vi endte opp med en diskusjon om syltetøy og sukkerinnhold vs. bærinnhold. Jeg ble overrasket over at hun gir barna sine syltetøy som kun inneholder 40 gram bær per 100 gram, mens hun mente at det var helt normalt og at jeg er sprø som kjøper "gourmetsyltetøy". Jeg kjøper syltetøy som har 60 gram bær per 100 gram, eller så lager jeg selv frysetøy. Jeg mener at syltetøy kan være en fin måte å få i seg frukt og bær på, men det skal ikke være en form for hverdags-godteri og det synes jeg det blir når det inneholder så mye sukker. 

Syltetøy spiser man såpass små mengder av at det virkelig ikke utgjør noen reell forskjell.

Anonymkode: 542c0...7b0

Skrevet

Jeg spiser lite syltetøy, men har alltid både jordbær- og blåbærsyltetøy i huset.  Jeg kjøper alltid de små glassene fra Nora, 80% bær og uten tilsatt sukker.  De er veldig gode, men ganske dyre, så jeg skjønner godt at familier som spiser en del syltetøy velger annerledes 😊

Anonymkode: 72777...6b8

Skrevet
På 1.10.2020 den 23.58, AnonymBruker skrev:

40 % bær eller 60 % bær - vet du hva, begge deler går under kategorien "hverdagsgodteri" i min bok. Vanlig syltetøy er en sukkervare og jeg synes det er veldig spesielt av deg å kommentere dette til venninnen din. 

Selv ender jeg opp med forskjellige typer syltetøy nesten hver gang jeg kjøper det, fordi jeg ikke husker hva som smaker best. Det blir som regel en variant med 60 % bær og lavt kcal-innhold, men smak er viktigst når man først skal kose seg med syltetøy. Av den grunn velger jeg bort "Lerum 80 % bær - utan tilsett sukker" selv om både kcal- og karbohydratinnhold er lavt. Det er vel den eneste typen syltetøy som kanskje kan kalles sunn - så jeg er litt overrasket over at det ikke er det du bruker selv, "syltetøy-politi-TS" 🤪

Anonymkode: 72dbe...51b

• Liker 2
Skrevet

Hvis folk liker smaken, la de spise det. Selv lager jeg syltetøy selv og bruker sukkerfritt sukker+syltepulver med litt sukker i, tar meg 15 minutter i uka og er SÅ verdt det. 

Skrevet

Jeg spiser lite syltetøy, men det jeg bruker er hjemmelaget, enten av meg eller andre i familien. Bruker da 1 kg sukker til 5 kg bær. Kjøpesyltetøy er altfor søtt etter min smak 

Skrevet
På 1.10.2020 den 23.58, AnonymBruker skrev:

Spiser du aldri godteri, sjokolade eller lignenede? Hva er problemet med en skive med syltetøy? Kanskje de spiser mindre godteri enn du gjør. Det er totalen som teller. 

Anonymkode: 542c0...7b0

• Liker 1
Skrevet

Jordbær kjøper jeg de billige spannene fra Rema til 14,90,-, blåbær, bringebær/rips og multer lager jeg selv. Bryr meg ikke om sukkerinnholdet -det er jo ikke så ofte man spiser syltetøy. Et par skiver i uka kanskje, og jordbær om man spiser vafler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...