AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #1 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg er alene og har allerede begynt å tenke på jula og grue meg. Jeg føler julefeiring med min familie koster mer enn det smaker. Jeg blir selvsagt alltid invitert til å feire med mine foreldre og hele familien er samlet der. I tillegg til meg er mine to søstre og deres barn der. Søstrene mine er veldig nære, men jeg har ikke ett like nært forhold til dem. Både fordi vi har litt annen personlighet og fordi vi bor langt unna hverandre, på vær vår kant av landet. Jeg orker ikke jula der, både søstrene mine og foreldrene mine bor i nærheten av hverandre og ser hverandre svært ofte. De har alltid mye å snakke om, jeg havner lett utenfor praten. I tillegg har søstrene mine 5 barn til sammen, disse må jeg også kjøpe gaver til og ingen av dem kjenner meg. Hvert år sender begge søstrene mine hver sin langt gaveliste til meg før jul, der lister de opp ting barna deres trenger, og der er utelukkende dyre ting på lista. I fjor valgte jeg å kjøpe det billigste på listene deres og brukte likevel 4500kr på gaver til sammen. Dette er mye penger for meg selvom jeg jobber fullt. I tillegg føler jeg at jeg havner utenfor samtalen og blir sittende alene. De har alltid veldig mye å snakke om og foreldrene mine er også mest interessert i å prate om dem og med dem. Alle samtaler jeg starter dør fort ut. Hverken søstrene mine eller mine foreldre ser meg eller inviterer meg til seg utenom jula. I sommer var jeg hjemme i tre uker. Jeg fikk ikke en eneste invitasjon til å besøke de i ferien. De sender svært sjeldent melding og ringer aldri. Jeg får aldri oppmerksomhet på bursdagen min utover en standard melding på Facebook. Mine foreldre passer på å ringe når jeg har bursdag, men det stopper der. Bør jeg droppe jula hjemme i år? Jeg vet at det innebærer at jeg må være helt alene. I fjor kom flybillett tur/retur, gaver og annet på 8000kr til sammen. Det blir minst like dyrt i år om ikke dyrere. Jeg har veldig lyst til å spare de 8000-9000kr til noe bare jeg har lyst på. Tantebarna kan få tilsendt gaver som jeg kjøper til dem for 200 -300kr hver. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: f8d43...7f1 36
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #2 Skrevet 1. oktober 2020 Har du selv barn? Får du evt dine barn gaver i retur? Får evt du gaver i retur? Nå er det mange som sier at julen ikke handler om gavens verdi, men jeg synes dog det bør være en viss balanse. Jeg har inntrykk av at noen voksne bare ønsker seg hva barn trenger og dermed redusere sine egne kostnader på ting barn trenger. Jeg er fullstendig imot å bare gi fornuftsgaver. Hadde jeg vært deg TS så hadde jeg ikke brydd meg om listene, men kjøpt leker og annet stæsj barna faktisk ønsker seg, og latt prislappen bli 100-200kr pr barn. Send gavene avgårde. Uteblir takk for gavene så hadde jeg revurdert å sende gaver neste året. Skjønner at det er kjipt og trist å ha det sånn i jula. Hva med å teste ut en jul hjemme hos deg selv, uten familien, kanskje det er noe frivillighersarbeid du heller kan delta på der du bor. Så får du prøvd og sammenlignet litt om hva som er kjipest. Anonymkode: 821a3...0bf 18
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #3 Skrevet 1. oktober 2020 Det bestemmer du jo helt selv. Men tenker du ikke at det blir trist å være alene ? Anonymkode: 10fb7...c7c 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #4 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg syns du skal gjøre det du ønsker å gjøre i jula. Man må ikke feire med familien "bare fordi det er jul".Jeg skjønner godt hvorfor du føler det slik når du hele tiden blir satt på sidelinja. Dessuten kostet jo dette deg forferdelig mye penger? Man må ikke kjøpe noe fra en ønskeliste, det er bare ØNSKER. Fatter meg ikke på sånne som ønsker seg dyre ting.. Når noen spør Hvam Ine unger ønsker seg så svarer jeg luer og votter (eller andre ting som finnes i mange prisklasser!). Gjør hva du vil og kjøp hva du vil! F.eks kan du fint kjøpe gaver til barn på salg altså. En bok, noen leker eller litt tøy koster ikke mye på salg hvis man leter godt. Har du noen andre ting du har lyst til å gjøre i jula? Noen andre å feire med, jobbe eller kanskje du vil teste ut en jul alene? Anonymkode: f586f...30d 10
Hactar Skrevet 1. oktober 2020 #5 Skrevet 1. oktober 2020 Dette høres ut som relasjoner som ikke er nære nok til at det er verdt verken tiden eller innsatsen å feire jul sammen. Jeg tenker at om dere aldri treffes ellers selv når du er på hjemstedet, og du føler deg utenfor når dere treffes i jula, kan det være du får det bedre med å bli hjemme. Om du vil, kan du undersøke muligheten for felles julefeiring med andre. Kanskje er du ikke den eneste som ikke feirer med familie? Eller du kan være med å arrangere jul med Kirkens Bymisjon om de har feiring der du bor. 11
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #6 Skrevet 1. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du selv barn? Får du evt dine barn gaver i retur? Får evt du gaver i retur? Jeg har ikke barn selv. Jeg pleier å få to gaver hvert år, en fra foreldrene mine og en som søstrene mine spleiser på. Som regel en flaske vin og en bok. Anonymkode: f8d43...7f1 6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #7 Skrevet 1. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns du skal gjøre det du ønsker å gjøre i jula. Man må ikke feire med familien "bare fordi det er jul".Jeg skjønner godt hvorfor du føler det slik når du hele tiden blir satt på sidelinja. Dessuten kostet jo dette deg forferdelig mye penger? Man må ikke kjøpe noe fra en ønskeliste, det er bare ØNSKER. Fatter meg ikke på sånne som ønsker seg dyre ting.. Når noen spør Hvam Ine unger ønsker seg så svarer jeg luer og votter (eller andre ting som finnes i mange prisklasser!). Gjør hva du vil og kjøp hva du vil! F.eks kan du fint kjøpe gaver til barn på salg altså. En bok, noen leker eller litt tøy koster ikke mye på salg hvis man leter godt. Har du noen andre ting du har lyst til å gjøre i jula? Noen andre å feire med, jobbe eller kanskje du vil teste ut en jul alene? Anonymkode: f586f...30d Føler ikke jeg kan det. Søstrene mine presiserer også hvilket merke gaven skal ha. F. Eks «parkdress fra Reima» «regnsett fra kattnakken» etc. Som regel er det vintertøy, ting til barnehagen eller annet som barna trenger og nødvendigvis ikke ønsker seg. Anonymkode: f8d43...7f1 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 Populært innlegg #8 Skrevet 1. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler ikke jeg kan det. Søstrene mine presiserer også hvilket merke gaven skal ha. F. Eks «parkdress fra Reima» «regnsett fra kattnakken» etc. Som regel er det vintertøy, ting til barnehagen eller annet som barna trenger og nødvendigvis ikke ønsker seg. Anonymkode: f8d43...7f1 Og så får du en bok og en flaske vin tilbake!?!? De får deg til å sponse hele vintergarderoben jo. Som en sa her, en ønskeliste er bare ønsker, og man kan ikke få alt man ønsker seg. Høres ut som de utnytter deg. Håper virkelig du tør å kjøpe for langt mindre summer og gjerne noe kanskje barna ønsker seg, ikke som de voksne ønsker til barna. Anonymkode: 821a3...0bf 51
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 Populært innlegg #9 Skrevet 1. oktober 2020 "Det er så kjekt med barnløse tante Linda, for hun kan bruke masse penger på litt dyrere julegaver!" ... syns jeg hører dem. Dette er skikkelig dårlig gjort. Jeg hadde sagt - beklager, men i år kjøper jeg julegaver som barna ønsker seg. Høres ut som barna ikke er så veldig store, så de har sikkert ikke egne telefoner så de kan sende sms med ønskene sine. Jeg hadde kjøpt noe leker eller bøker til barna og sendt avgårde og så blitt hjemme og kosa meg alene. Anonymkode: 8b867...fa7 53
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #10 Skrevet 1. oktober 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er alene og har allerede begynt å tenke på jula og grue meg. Jeg føler julefeiring med min familie koster mer enn det smaker. Jeg blir selvsagt alltid invitert til å feire med mine foreldre og hele familien er samlet der. I tillegg til meg er mine to søstre og deres barn der. Søstrene mine er veldig nære, men jeg har ikke ett like nært forhold til dem. Både fordi vi har litt annen personlighet og fordi vi bor langt unna hverandre, på vær vår kant av landet. Jeg orker ikke jula der, både søstrene mine og foreldrene mine bor i nærheten av hverandre og ser hverandre svært ofte. De har alltid mye å snakke om, jeg havner lett utenfor praten. I tillegg har søstrene mine 5 barn til sammen, disse må jeg også kjøpe gaver til og ingen av dem kjenner meg. Hvert år sender begge søstrene mine hver sin langt gaveliste til meg før jul, der lister de opp ting barna deres trenger, og der er utelukkende dyre ting på lista. I fjor valgte jeg å kjøpe det billigste på listene deres og brukte likevel 4500kr på gaver til sammen. Dette er mye penger for meg selvom jeg jobber fullt. I tillegg føler jeg at jeg havner utenfor samtalen og blir sittende alene. De har alltid veldig mye å snakke om og foreldrene mine er også mest interessert i å prate om dem og med dem. Alle samtaler jeg starter dør fort ut. Hverken søstrene mine eller mine foreldre ser meg eller inviterer meg til seg utenom jula. I sommer var jeg hjemme i tre uker. Jeg fikk ikke en eneste invitasjon til å besøke de i ferien. De sender svært sjeldent melding og ringer aldri. Jeg får aldri oppmerksomhet på bursdagen min utover en standard melding på Facebook. Mine foreldre passer på å ringe når jeg har bursdag, men det stopper der. Bør jeg droppe jula hjemme i år? Jeg vet at det innebærer at jeg må være helt alene. I fjor kom flybillett tur/retur, gaver og annet på 8000kr til sammen. Det blir minst like dyrt i år om ikke dyrere. Jeg har veldig lyst til å spare de 8000-9000kr til noe bare jeg har lyst på. Tantebarna kan få tilsendt gaver som jeg kjøper til dem for 200 -300kr hver. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: f8d43...7f1 Hadde aldri orket å reist hjem til dette! Og ikke handlet det alle sa heller! Når kontakten er så dårlig i tilegg.Nei.. Send en liten gave til barna som du selv velger. Gavekort eller noe som ikke er dyrt å sende? Eller sett inn noen kr på kontoen til barna? Feir med en venninne om du kan istedenfor eller lag det koslig hos deg selv.Inviter en venn eller noe? Det må være mer stusselig og ensomt å være i det andre selskapet. Anonymkode: aaa4c...3cf 17
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #11 Skrevet 1. oktober 2020 Der er mange steder som arrangerer noe jula, så du trenger ikke å bli helt alene om du ikke ønsker det. Men å være sammen med så mange som du er, men fremdeles føle seg ensom (leser jeg mellom linjene). Da er faktisk bedre å være uten de . Koser meg selv med få personer i jula, ingen stress eller mas. Har kutta til beinet på julegaver, får jo ikke noe tilbake uansett. Se om du kan kjøpe en felles gave til hver av familiene, ett brettspill, gavekort på kino eller noe slikt til hver av søstrenes barn. To gaver til sammen der. Også en til foreldrene dine. Stopp der. Anonymkode: 3247d...5b0 17
Gjest 24/7SylviaPlath Skrevet 1. oktober 2020 #12 Skrevet 1. oktober 2020 Dette var trist lesning! Har ikke mye sympati med familien din etter å ha lest det her. Jeg synes forslaget ditt høres supert ut, men jeg håper du finner noen som er mer trivelig å feire jul med. Det fortjener du
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #13 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg anbefaler deg til å gjøre det som føles rett, men har du vurdert å fortelle familien din hvordan du føler deg? Noen ganger kan en ekte, «rett fra hjertet» samtale gjøre endringer, kanskje de ikke ser eller vet hvordan du egentlig har der? Du kan jo også si at du har dårlig råd, og at du derfor ikke kan gi så dyre gaver ettersom reisen hjem koster så mye. Håper du finner ut av det☺️ Anonymkode: ff305...8ca 15
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #14 Skrevet 1. oktober 2020 I vår familie kjøper vi ikke gaver til de vi ikke omgås eller har noe spesiell kontakt med. Synes ikke det er noe grunn til å bruke penger på folk som ikke er en del av mine aller nærmeste, altså familie og venner som jeg er i kontakt med ofte. Anonymkode: ffd25...bfe 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #15 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg syns du skal sende gaver til barna, noe du har lyst å gi, også gjør du som du vil i julen. Jeg hadde aldri brukt så mye penger på noe så trist som det der. Fyll julen, og resten av året, med noe som gir mening og glede! Anonymkode: 14903...b43 11
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #16 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg har det likt med minn familie. Ikke så mye kontakt, og jeg føler meg ofte utenfor. Jeg og bør litt unna, så får ikke møtt de ofte. Så her har jeg feiret jul alene i 5 år nå. Og jeg storkoser meg. Anonymkode: f74d9...b1f 6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #17 Skrevet 1. oktober 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg anbefaler deg til å gjøre det som føles rett, men har du vurdert å fortelle familien din hvordan du føler deg? Noen ganger kan en ekte, «rett fra hjertet» samtale gjøre endringer, kanskje de ikke ser eller vet hvordan du egentlig har der? Du kan jo også si at du har dårlig råd, og at du derfor ikke kan gi så dyre gaver ettersom reisen hjem koster så mye. Håper du finner ut av det☺️ Anonymkode: ff305...8ca Dette ville jeg gjort uansett hva du bestemmer deg for! Anonymkode: b9a51...4e3 6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #18 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg er veldig glad i familien min men jeg feirer ikke jul med noen av dem. Orker rett og slett ikke det maset og styret som foregår fra kl. 07.00 den 24.12. Dårlig stemning blir det for alle er så sykt stressa for at alle skal ha det så hyggelig og så blir det det stikk motsatte. No thanks, snakkes første juledag:) Anonymkode: 0d6df...dff 4
den Skrevet 1. oktober 2020 #19 Skrevet 1. oktober 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Det bestemmer du jo helt selv. Men tenker du ikke at det blir trist å være alene ? Anonymkode: 10fb7...c7c Å være alene er ikke det samme som å være ensom. Ut i fra det TS skriver virker det som om hun er ensom sammen med familien- Om det stemmer så hadde jeg valgt å gjøre det som føles riktig for meg, som feks å droppe turen hjem. 12
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #20 Skrevet 1. oktober 2020 Det var trist å høre om familien din. Kjenner meg litt igjen i det økonomiske du beskriver. Er hun barnløse tanten, der alle søsknene har mange barn. Søsknene mine insisterer hvert år på at vi ikke skal kjøpe gaver til hverandre, det betyr at jeg handler for tusenvis av kroner til deres barn, så slipper de å gi meg noe tilbake. Ingen tvinger meg til å gi dyre gaver til tantebarna, og jeg har råd til det. Men synes likevel det føles litt urettferdig. Anonymkode: e8813...f94 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå