Gå til innhold

Pottetrening og barnehage.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt på 3 år forsøker vi å avvenne med bleie. Vi har øvd hjemme og her er barnet veldig flink,han går på potte og den er lett tilgjengelig. Ville ikke bæsje i potte,men nå har han knekt koden. Problemet er i barnehagen han har når gått i barnehagen uten bleie hele uken og tisset på seg  hver dag,noen ganger 2 ganger til og med. De sier at han ikke sier når han må på do. De setter han på do av og til. Jeg blir litt oppgitt og aner ikke hvorfor han er sånn i barnehagen og ikke hjemme. Er han altfor opptatt? Glemmer det? Er han ikke klar? Han er så flink hjemme. Noen som har råd til meg? Bør vi ta tilbake bleien?Er det for tidlig? Synes dette med bleieslutt er veldig vannskelig.

Anonymkode: 779db...2e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker det kan være for tidlig, men samtidig må bhg ha faste rutiner på dogåing. Før man går ut, før og etter mat, og før og etter evt hvile pluss at de må ha kontakt med barnet underveis i leken. Litt mye av bhg å forvente at en som nettopp har sluttet med bleie skal komme å si ifra midt i lek..

Anonymkode: 2e288...149

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker det kan være for tidlig, men samtidig må bhg ha faste rutiner på dogåing. Før man går ut, før og etter mat, og før og etter evt hvile pluss at de må ha kontakt med barnet underveis i leken. Litt mye av bhg å forvente at en som nettopp har sluttet med bleie skal komme å si ifra midt i lek..

Anonymkode: 2e288...149

De sier de spør han,men han sier da nei eller de setter han på do så tisser han noen ganger. Vet liksom ikke hva jeg kan forvente av de. Han er jo så flink hjemme. 

Skrevet

Tror det er ganske vanlig at dette går lettere hjemme enn i barnehagen i starten. Husk at selve dosituasjonen er en helt annen i barnehagen, med mye mer som skjer rundt og ikke samme "roen". Kanskje er det andre barn og voksne inn og ut. I tillegg er det mye mer som skjer i barnehagen og barnet kan glemme å gå på do før det plutselig er for sent. Gi det tid, så går det seg nok til. Har dere først tatt av bleia og har så god fremgang hjemme, så ikke ta  på bleie i barnehagen. Unntaket er kanskje ved tur eller lignende, hvor det er verre å bli våt. At de som er i gang med bleieavvenning har uhell i barnehagen er helt normalt. Min snart seksåring kan fortsatt ha tisse uhell på skolen om han ikke har rukket doen, han er ikke alene om det heller. Her hjemme opplever vi aldri uhell. 

Anonymkode: e28fb...cf9

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår det slik at dere bruker potte hjemme, og at han går på do i barnehagen? For han kan det være to vidt forskjellige ting, og dermed to ulike koder han må knekke.

Hva sier han selv da? En 3-åring kan svare ganske fornuftig på mye, og man kan forklare de mye. Så snakk med han om det - ofte og gjentagende.

Vi har ei jente på 3 år. Noen måneder før hun fylte 3 år begynte hun å tisse på do (med doring) hjemme. I barnehagen har de små toaletter, så hun burde ha kunnet gått på do der. Men hun turte ikke å tisse der, og jeg skjønte etter hvert at det var fordi de ikke hadde ikke doring (som hun var vant til). Da gikk jeg inn på doen i barnehagen sammen med henne ved henting. Vi så på doen sammen, og jeg forklarte at doen var mye mindre og at hun ikke trengte doring der, men at doen passer perfekt for rumpa hennes. Det hjalp, og hun begynte å gå på do i barnehagen etter det. Den første tiden etter dette gikk hun med buksebleie i barnehagen, og gikk på do når hun trengte det.

Anonymkode: e77b9...6ab

Skrevet

Det kan jo være mange ulike grunner, og det er ikke uvanlig. Min har vært bleiefri over ett år, men han sier fortsatt ikke ifra i barnehagen. Tar de han ikke på do annenhver/tredjehver time blir det uhell. Han syns det er ubehagelig å si ifra, og ignorerer derfor trangen helt til det går galt. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er ganske vanlig at dette går lettere hjemme enn i barnehagen i starten. Husk at selve dosituasjonen er en helt annen i barnehagen, med mye mer som skjer rundt og ikke samme "roen". Kanskje er det andre barn og voksne inn og ut. I tillegg er det mye mer som skjer i barnehagen og barnet kan glemme å gå på do før det plutselig er for sent. Gi det tid, så går det seg nok til. Har dere først tatt av bleia og har så god fremgang hjemme, så ikke ta  på bleie i barnehagen. Unntaket er kanskje ved tur eller lignende, hvor det er verre å bli våt. At de som er i gang med bleieavvenning har uhell i barnehagen er helt normalt. Min snart seksåring kan fortsatt ha tisse uhell på skolen om han ikke har rukket doen, han er ikke alene om det heller. Her hjemme opplever vi aldri uhell. 

Anonymkode: e28fb...cf9

Tusen takk for et så utfyllende og oppklarende svar. Da fortsetter jeg med det vi har gjort hitil. Jeg har så lite erfaring med dette og tenker at han skal være tørr der rimelig raskt,men du har nok rett. Det er mitt første barn.Hjemme går han både på potte og doring så han er ikke redd,det tok lang tid før han i det hele tatt ville sitte på potte/do så det at han vet når han skal tisse/bæsje hjemme er jo veldig bra.De bruker bleie på han når de drar på tur osv.Ts

Skrevet
1 time siden, Albbas skrev:

Det kan jo være mange ulike grunner, og det er ikke uvanlig. Min har vært bleiefri over ett år, men han sier fortsatt ikke ifra i barnehagen. Tar de han ikke på do annenhver/tredjehver time blir det uhell. Han syns det er ubehagelig å si ifra, og ignorerer derfor trangen helt til det går galt. 

De sier de spør han ofte,men han har nylig startet å være bleiefri i barnehagen.

Skrevet

Jeg forstår det slik at dere bruker potte hjemme, og at han går på do i barnehagen? For han kan det være to vidt forskjellige ting, og dermed to ulike koder han må knekke.

Hva sier han selv da? En 3-åring kan svare ganske fornuftig på mye, og man kan forklare de mye. Så snakk med han om det - ofte og gjentagende.

Vi har ei jente på 3 år. Noen måneder før hun fylte 3 år begynte hun å tisse på do (med doring) hjemme. I barnehagen har de små toaletter, så hun burde ha kunnet gått på do der. Men hun turte ikke å tisse der, og jeg skjønte etter hvert at det var fordi de ikke hadde ikke doring (som hun var vant til). Da gikk jeg inn på doen i barnehagen sammen med henne ved henting. Vi så på doen sammen, og jeg forklarte at doen var mye mindre og at hun ikke trengte doring der, men at doen passer perfekt for rumpa hennes. Det hjalp, og hun begynte å gå på do i barnehagen etter det. Den første tiden etter dette gikk hun med buksebleie i barnehagen, og gikk på do når hun trengte det.

Anonymkode: e77b9...6ab

Han bruker doring og potte hjemme så han er ikke redd for å gå på den store potta som han kaller det😂😂. Han er to språklig,men forstår godt norsk så han vet nok hva de spør han om. Hvorfor han ikke sier noe vet jeg ikke. Hjemme går han gjerne på potta selv da den er tilgjengelig for han. Han sier bare til oss at han må tisse/bæsje så går han og setter seg. Av og til vil han og sier selv at han vil på den store potta(doen)

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

De sier de spør han ofte,men han har nylig startet å være bleiefri i barnehagen.

Min kan olle spørres, da sier han nei. Må bare være et vennlig "nå går vi på do". 

Det går seg nok til! :)

Skrevet

Dette er veldig vanlig! Vi har flere barn som er helt tørre hjemme men har flere uhell i bhg. Selv om vi har faste tidspunkt for dogåing gjennom dagen der de må prøve. De er rett og slett distraherte og i lek og har ikke tid til å kjenne etter.

Anonymkode: 449ea...7d9

• Liker 1
Skrevet

Dette er veldig vanlig! Vi har flere barn som er helt tørre hjemme men har flere uhell i bhg. Selv om vi har faste tidspunkt for dogåing gjennom dagen der de må prøve. De er rett og slett distraherte og i lek og har ikke tid til å kjenne etter.

Anonymkode: 449ea...7d9

Takk. Godt å høre at det er normalt❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...