Gå til innhold

Hvorfor er så mange opptatt av hvor mange kjæresten har ligget med tidligere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har inntrykk av at mange i starten av et forhold spør og graver om tidligere seksualpartnere. Hvor mange har det vært, om de har hatt trekant, aldersforskjellen osv. Hvorfor lurer folk på dette? Jeg tror jeg hadde blitt en smule gal av å ha tanken på tidligere erfaringer til kjæresten min i hodet. 

Anonymkode: a152d...a86

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånne folk luker jeg ut i starten. Begynner de å henge seg opp i dette er det hadetbra. Gidder ikke bruke måneder og kanskje år på folk som henger seg opp i triviale ting. Da bruker de sikkert mye av tiden på å gruble på andre uvesentlige ting senere i forholdet.

Anonymkode: 41666...55d

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har inntrykk av at mange i starten av et forhold spør og graver om tidligere seksualpartnere. Hvor mange har det vært, om de har hatt trekant, aldersforskjellen osv. Hvorfor lurer folk på dette? Jeg tror jeg hadde blitt en smule gal av å ha tanken på tidligere erfaringer til kjæresten min i hodet. 

Anonymkode: a152d...a86

Er vel ingen som vil være sammen med en hore/horebukk vel?😊 Skjønner det godt jeg. Hvor spesiell føler man seg da.. Blir litt sånn one womens trash is another womens... 

Anonymkode: 30dad...3d1

• Liker 17
Skrevet

Vil ikke ha noen som har pult masse kjekke menn som hun ikke har sjans på for forhold, for så å komme til meg når hun vil ha forhold. Sånne kan holde seg til å pule tinder-kongene

Anonymkode: c5c56...357

• Liker 11
Skrevet

Fordi man blir målt og veid i forhold til?

Dette er ikke rakettforskning, det har med følelser å gjøre, og frykt for å bli såret. Så enkelt er det. 

Anonymkode: bb710...f42

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vil ikke ha noen som har pult masse kjekke menn som hun ikke har sjans på for forhold, for så å komme til meg når hun vil ha forhold. Sånne kan holde seg til å pule tinder-kongene

Bingo.

• Liker 8
Gjest vanSteike
Skrevet (endret)

Ligger nedarvet som aversjon i menn. Stammer fra at farskap helt frem til for bare noen tiår siden ikke kunne etterprøves, så en mann måtte bare stole på partneren om at ungene var hans.

Kvinner har fra tidenes morgen hatt lett tilgang på tilfeldig sex, noe som gjør at tegn på at hun har lav terskel for å spre beina for en ny mann indikerer lavere terskel for utroskap. Og altså at ungene du skal bruke ressursene dine på ikke faktisk er dine likevel.

De menn som praktiserte mate guarding og unngikk promiskuøse kvinner fikk flere barn som faktisk var deres egne enn menn som ikke gjorde det. Derfor vant de også konkurransen om å få flest etterkommere, kjent som evolusjon.

Så ja: Aversjon mot promiskuøse kvinner er nedarvet i menn. Det er også derfor du finner det i alle kulturer til alle tider over hele kloden.

Endret av vanSteike
Skrevet
2 minutter siden, vanSteike skrev:

Så ja: Aversjon mot promiskuøse kvinner er nedarvet i menn. Det er også derfor du finner det i alle kulturer til alle tider over hele kloden.

Og vi vil selvfølgelig ikke bli bedre ;) La oss beholde det sånn! *ler* 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker det er en naturlig ting å dele..? I alle fall om man har hatt sex før eller er jomfru, evt., om man har noen vonde seksuelle erfaringer med seg som kan prege sexlivet. Det handler jo om å bli kjent, og i det innebærer det også å bli kjent med fortiden til personen man er i et forhold med.

Gjest vanSteike
Skrevet (endret)
1 minutt siden, SlemUlv skrev:

Og vi vil selvfølgelig ikke bli bedre ;) La oss beholde det sånn! *ler* 

Nei, vi kan jo bare omprogrammere genene våre! *rister på hodet*

Hei, jeg har en knall ide: Kanskje vi kan omprogrammere kvinner til å foretrekke kortvokste overvektige arbeidsløse menn med måne når vi først er i gang? 😀

Endret av vanSteike
Gjest Alterego666
Skrevet
6 minutter siden, vanSteike skrev:

Ligger nedarvet som aversjon i menn.

Som i en genetisk kode eller kulturell arv?

Gjest vanSteike
Skrevet (endret)
26 minutter siden, Alterego666 skrev:

Som i en genetisk kode eller kulturell arv?

Genetisk kode, som preferanse. Kulturell arv kan som så ofte ellers påvirke, men ikke eliminere.

Endret av vanSteike
Skrevet
1 minutt siden, vanSteike skrev:

Jeg tror at om man forsket dypt i genene på et sett mennesker man visste 100% sikkert var promiskuøse, og et sett som garantert ikke var det, ville man finne gjentakende forskjeller i samme gen. Det kan ikke være kun miljø som gjør at noen gjerne knuller et fotballag i løpet av en helg, mens andre blir lettere uvel av tanken. 

Skrevet
6 minutter siden, vanSteike skrev:

Hei, jeg har en knall ide: Kanskje vi kan omprogrammere kvinner til å foretrekke kortvokste overvektige arbeidsløse menn med måne når vi først er i gang? 😀

😂😂 God ide. Blir sikkert mange menn glad for.

Skrevet (endret)

Jeg tenker det handler mye om at man er redd for at forventningene ved eventuell samleie skal bli for høye. Jeg kjenner selv det knyter seg i magen av prestasjonspress hvis partneren har hatt mange partnere før meg; dess flere har vedkommende å sammenlikne med. Jeg tenker også at det for noen føles usikkert; man kan nok bli litt usikker på hvor man har partneren hvis de har hatt flere sexpartnere over kort tid; usikker på om forholdet blir varig eller om det blir en kortvarig affære. Hvis disse også er romantiske forhold, er det kanskje en indikasjon på hvor stabil partneren er.

Endret av Chriistiinee
  • Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, Chriistiinee skrev:

Jeg tenker det handler mye om at man er redd for at forventningene ved eventuell samleie skal bli for høye. Jeg kjenner selv det knyter seg i magen av prestasjonspress hvis partneren har hatt mange partnere før meg; dess flere har vedkommende å sammenlikne med. Jeg tenker også at det for noen føles usikkert; man kan nok bli litt usikker på hvor man har partneren hvis de har hatt flere sexpartnere over kort tid; usikker på om forholdet blir varig eller om det blir en kortvarig affære.

Dette er også en VELDIG god grunn ja. Godt poeng😊👍

• Liker 4
Gjest vanSteike
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at om man forsket dypt i genene på et sett mennesker man visste 100% sikkert var promiskuøse, og et sett som garantert ikke var det, ville man finne gjentakende forskjeller i samme gen. Det kan ikke være kun miljø som gjør at noen gjerne knuller et fotballag i løpet av en helg, mens andre blir lettere uvel av tanken. 

Det er nok noe i det du skriver. Men samtidig har en kvinne kunnet maksimere sjansen for å sende sine egne gener videre ved få barn med forskjellige menn, såfremt de alle i sin tur var bærere av gode gener (uttrykt fenotypisk) og hun fikk noen til å delegere ressurser til avkommet. En godfjott som trodde ungene var hans, kanskje?

Så tendens mot promiskuøsitet er nok også nedarvet i kvinner. Det er sånn sett en konflikt mellom genetiske interesser vi snakker om.

Og det finnes ingen fasit som sier at kvinners hensyn er viktigst, selv om vårt moderne femininiserte samfunn til ingens overraskelse forfekter nettopp dette.

Endret av vanSteike
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaja, jeg vil iallfall heller ha ei som har rast i fra seg litt før hun slo seg til ro. Har sett litt for mange av de som i 30-40 åra finner ut at de har "levd" for lite å skal ta det igjen, "jamen jeg var jo så ung og uerfaren".  

Anonymkode: bca0f...555

• Liker 8
Gjest Alterego666
Skrevet
5 minutter siden, vanSteike skrev:

Genetisk kode, som preferanse. Kulturell arv kan som så ofte eller påvirke, men ikke eliminere.

https://forskning.no/kjonn-og-samfunn-spor-en-forsker/spor-en-forsker-er-monogami-unaturlig/355797

Jeg skummet gjennom denne artikkelen. Den viser til forskning som sier at monogami er kristenkulturelt betinget, og at kun ca 25% av verdens befolkning er monogame. Inrealiteten er andelen mindre, siden mange er seriemonogame, og andre igjen har hemmelige forhold og sidesprang.

Forskningen artikkelen refererer hevder altså at monogami er kulturelt og ikke arvelig betinget.

Skrevet
1 minutt siden, Alterego666 said:

https://forskning.no/kjonn-og-samfunn-spor-en-forsker/spor-en-forsker-er-monogami-unaturlig/355797

Jeg skummet gjennom denne artikkelen. Den viser til forskning som sier at monogami er kristenkulturelt betinget, og at kun ca 25% av verdens befolkning er monogame. Inrealiteten er andelen mindre, siden mange er seriemonogame, og andre igjen har hemmelige forhold og sidesprang.

Forskningen artikkelen refererer hevder altså at monogami er kulturelt og ikke arvelig betinget.

Omtrent alle kulturerer i verden lever med monogami. Og det var utvilsomt en ting lenge, lenge før kristendommen.

Anonymkode: 3f268...e98

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...