Gå til innhold

Dere som har barna på deltid, hvordan gjør dere det over nyttår når det er 53 uker i år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og x-en har barna 50/50. Hvis vi fortsetter rulleringen som vanlig over nyttår vil vi plutselig havne på motsatte uker (oddetall/partall). 

Bestevenninna mi som jeg er mest sammen med beholder de samme ukene neste år, altså at man må trikse og mikse litt for å få det til. 

Bestekompisen til x-en min fortsetter bare rulleringen som vanlig. 

så da står vi i en skvis. En av oss kommer til å miste de helgene man har barna samtidig med den vi er mest sammen med. 

Hva gjør dere mht denne «problemstillingen» med 53 uker i år?

Anonymkode: f0e14...e4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feriesamvær er fastsatt ved dato. Feks jul/nyttår er annethvert år 23/12-28/12, og 28/12-2/1.

Samvær fortsetter ellers som vanlig, dvs vi bytter fra oddetall til partall. Har ikke tenkt over at det skulle kunne være noe problem. 

Skrevet

Takk for svar. 

Eneste problemet vårt er at hans beste kompis gjør det på annen måte enn min venninne... 

Skulle ønske dette ikke var en problemstilling. 😅

TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Eneste problemet vårt er at hans beste kompis gjør det på annen måte enn min venninne... 

TS

Herregud...

Anonymkode: 7c710...3b8

• Liker 6
Skrevet

Kan dere endre byttedag da, sånn at dere slutter med en helg istedenfor å begynne med en (eller omvendt)?

Anonymkode: afaa6...ebe

• Liker 1
Skrevet

Vi justerer ettersom eksen prøver å legge opp jobben etter samværsuker og de har prosjekter fastsatt langt frem i tid. Synes også det er greiest på holde på samme ukene, de fleste jeg kjenner gjør det, av samme grunn som HI nevner, man har gjerne venner man har koordinert med.

Skjønner godt at det blir litt kjipt når det blir krøll med ukene. Eneste positive er at om man ikke endrer av og til har den ene i utgangspunktet alltid vinter og høstferie på sine uker. Jeg har nå ny jobb der det kan bli litt reising (i Norge), da er det også greit med forutsigbarhet så sjefen vet hvilke uker som passer best.

Anonymkode: 77c60...feb

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. 

TS

Det er stort sett en selvfølge å følge ukene, slik at man endrer på oddeuker/paruker. Dessverre høres det da ut som om det er deg det går ut over, da det er din venninne som velger å gjøre det på et annet vis

Anonymkode: e0a02...d07

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud...

Anonymkode: 7c710...3b8

Dette skal du ikke nødvendigvis kimse av. Jeg var samboer med en som hadde samme barnehelg som meg de første årene, men ble kræsj i nettopp slikt tilfelle. Jeg og barnefar til mitt særkullsbarn fortsatte annenhver helt uavhengig av partall/oddetall fordi eks ikke kunne bytte pga sin nye samboer, mens min samboer og hans eks fortsatte med å ha sine faste partalls-/oddetallsuker som de hadde hatt i alle år. Dette resulterte i at barna våre aldri fikk vært sammen i helgene. Ikke særlig morsomt for våre (mine/dine) barn og oss som ny familie, men våre ekser brydde seg jo ikke. De hadde jo mer enn nok med sine nye familier. Ikke alltid like rosenrødt med mine og dine barn :briller: , så å si "herregud" er nok ikke helt gjennomtenkt ;) 

• Liker 2
Skrevet

Hva med å splitte uke 53 i 2? 

3,5 dag hver.. Ikke verre enn det? 

Anonymkode: 90887...c9f

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å splitte uke 53 i 2? 

3,5 dag hver.. Ikke verre enn det? 

Problemet er selvfølgelig ikke selve uke 53, men om man velger å bytte på annenhver uke fortsatt slik at jeg plutselig har barna oddetallsuker i stedet for partallsuker neste år. Eller om vi passer på at jeg fortsetter å ha barna partallsuker også neste år. 

Skjønner det er vanskelig å forstå, men jeg klarer ikke å forklare det bedre... 🤷🏼‍♀️ 

Jeg lurte egentlig bare på hvordan folk flest gjør det de årene det er 53 uker. 

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er selvfølgelig ikke selve uke 53, men om man velger å bytte på annenhver uke fortsatt slik at jeg plutselig har barna oddetallsuker i stedet for partallsuker neste år. Eller om vi passer på at jeg fortsetter å ha barna partallsuker også neste år. 

Skjønner det er vanskelig å forstå, men jeg klarer ikke å forklare det bedre... 🤷🏼‍♀️ 

Jeg lurte egentlig bare på hvordan folk flest gjør det de årene det er 53 uker. 

TS

Da gjør man som jeg alt har skrevet. Uke 52 går som normalt. Så kommer uke 53, den som har barna i partallsuker (som barna alt er hos) fortsetter å ha barna til midt på dagen torsdag, så fortsetter den som har barna i oddetallsuker på torsdag og har de ut uke 1 (som vanlig), bytter dere søndager så blir det jo ca slik.. 

• Liker 1
Skrevet

Om du har barna partallsuker, så har du uke 52. Far har uke 53, og halve uke 1. Du andre halve uke 1, og hele uke 2. Bare et forslag!

Anonymkode: f4bfe...5f3

• Liker 2
Skrevet

Vi gjør det som din venninne.. Vi deler en av ukene også kommer vi inn i våre «faste» uker igjen👍🏼 Tipper vi blir å dele uke 53 i år, men ingenting er spikra da det er hans jul (som jo er i uke 52) 🙈 Det er jammen ikke lett det her😔 

Anonymkode: b4448...ff1

• Liker 1
Skrevet

Enkelte ganger kan det bli mere samvær på den ene parten, men sånn er det bare. 

Skrevet
5 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Enkelte ganger kan det bli mere samvær på den ene parten, men sånn er det bare. 

🤦🏼‍♀️ 
Tuller du? Det er ikke det det er snakk om! Skjønner at folk ikke forstår problemstillingen jeg legger frem her. Er dere så dumme eller bare later dere som? 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🤦🏼‍♀️ 
Tuller du? Det er ikke det det er snakk om! Skjønner at folk ikke forstår problemstillingen jeg legger frem her. Er dere så dumme eller bare later dere som? 

Nei da må du gjøre slik de andre gjør det for å fikse den biffen. Ser ikke problemet. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du har barna partallsuker, så har du uke 52. Far har uke 53, og halve uke 1. Du andre halve uke 1, og hele uke 2. Bare et forslag!

Anonymkode: f4bfe...5f3

Akkurat nå, Hr. Aktiv skrev:

Nei da må du gjøre slik de andre gjør det for å fikse den biffen. Ser ikke problemet. 

Som jeg skriver; problemet er at min beste venninne gjør det på den ene måten og bestekompisen gjør det på andre måten. 

Frem til nå har jeg og venninna mi hatt barna samtidig, og x-en og kompisen har hatt barna samtidig. Nå kommer enten jeg eller x-en til å «miste» dette. At f.eks. jeg kommer til å ha barna motsatt av min venninne. Ser du ikke at det er et problem? Frem til nå har vi funnet på mye sammen når vi har barna. Og mye når vi har hatt barnefri samtidig. 

Forstår du nå?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skriver; problemet er at min beste venninne gjør det på den ene måten og bestekompisen gjør det på andre måten. 

Frem til nå har jeg og venninna mi hatt barna samtidig, og x-en og kompisen har hatt barna samtidig. Nå kommer enten jeg eller x-en til å «miste» dette. At f.eks. jeg kommer til å ha barna motsatt av min venninne. Ser du ikke at det er et problem? Frem til nå har vi funnet på mye sammen når vi har barna. Og mye når vi har hatt barnefri samtidig. 

Forstår du nå?

Jeg forstår det. Derfor må du her følge det dine venner gjør. Skjønner ikke hvordan det skal bidra til komplikasjoner annet enn at fars uker da blir i ulage om han har samme uker som barna i gata og de ikke bytter slik dine naboer har gjort. Da må dere snakke sammen.

Skrevet

Står det i samværsavtalen at du har oddetall og han partall, så har dere det. Står det kun at dere har «annenhver uke», har dere vel det, men det må da vel presiseres noe hva dere gjør med alle ferier? Høres mest ryddig ut med fast partall/oddetall, eller at man bytter hvert år (eller etter to år) til nyttår eller i sommerferien. 

Anonymkode: a1aaa...0c7

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Hr. Aktiv skrev:

Jeg forstår det. Derfor må du her følge det dine venner gjør. Skjønner ikke hvordan det skal bidra til komplikasjoner annet enn at fars uker da blir i ulage om han har samme uker som barna i gata og de ikke bytter slik dine naboer har gjort. Da må dere snakke sammen.

Jeg kan jo ikke bare kjøre på og bestemme at jeg vil gjøre det samme som venninna mi? Da får jo han helt motsatte uker av sin bestekompis. Min x vil jo selvfølgelig følge kompisens uker (siden de henger veldig mye sammen både med og uten barn de også). Men han og jeg finner ut av det altså. 
Spørsmålet mitt var mer hvordan folk flest gjør det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...