AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #1 Skrevet 1. oktober 2020 Ønsker i fremtiden å ha 2 tisper. Har det siste året blitt trukket mot samojed, utrolig fine ❤️ Det jeg lurer på er hvor sterke de er, siden jeg ønsker 2 stk, vil jeg klare å gå med de alene? Skal selvfølgelig trene masse på å gå i bånd, men lest at hvis det er noe spennende, så kan instinktene fort ta over. Vil jeg klare å holde igjen begge to om de ser et ekorn? Jeg er 160 høy og veier 60 kg. Tidligere erfaring med hund er en blandingshund på 60 kg, hannhund med dobbelcoated pels. Har også hatt en Alaska malamute hannhund, klarte å holde han igjen om han bykset, men jeg kjente det i skulderen noen ganger ja 😅 Hvor sterk er en samojed tispe forhold til en Alaska husky malamute hannhund? Tror du det går bra med 2 samojed tisper i bånd vs ekorn? Anonymkode: df9f1...115 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #2 Skrevet 1. oktober 2020 Rase og kg har lite å si. Det er DEG og trening Anonymkode: b615c...04a 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #3 Skrevet 1. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Rase og kg har lite å si. Det er DEG og trening Anonymkode: b615c...04a Ja det forstår jeg godt, men etter som jeg har lest andre eiere med samojed, så kan instinktet fort ta over, derfor skal man helst ikke gå med de løs en gang ønsker ikke diskutere hundetrening. Tingene jeg snakker om er rasetypisk samojed, og jeg ønsker de som har erfaring med samojed kan svare på dette.... har du samojed? Anonymkode: df9f1...115 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #4 Skrevet 1. oktober 2020 Ja det klarer du, jeg kjenner en dame som ikke er stort større enn deg og attpåtil med et dårlig kne. Hun klarer to helt fint, men prater myyyye med dem for å få dem til å roe seg ned, så trening er nok smart. Anonymkode: 3df6b...863 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #5 Skrevet 1. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja det klarer du, jeg kjenner en dame som ikke er stort større enn deg og attpåtil med et dårlig kne. Hun klarer to helt fint, men prater myyyye med dem for å få dem til å roe seg ned, så trening er nok smart. Anonymkode: 3df6b...863 Så bra! 😄 Ja skal fokusere masse på trening, og ikke minst, dekke aktivitets behovet deres Er heldigvis masse skog og stier her jeg bor! Anonymkode: df9f1...115 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #6 Skrevet 1. oktober 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det forstår jeg godt, men etter som jeg har lest andre eiere med samojed, så kan instinktet fort ta over, derfor skal man helst ikke gå med de løs en gang ønsker ikke diskutere hundetrening. Tingene jeg snakker om er rasetypisk samojed, og jeg ønsker de som har erfaring med samojed kan svare på dette.... har du samojed? Anonymkode: df9f1...115 Hatt samojed i alle år. Aldri vært borti dette "rasetypiske" du nevner Anonymkode: b615c...04a 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #7 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg har hatt Samojed. De har ett godt lynne. Brukte han noe til trekk, men egnet seg ikke noe særlig til det. Så ble tilslutt en turkompis. Fin familiehund, men krever en del stell av pels og røyter en god del i perioder 🙂 Anonymkode: 7b255...4f4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #8 Skrevet 1. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hatt samojed i alle år. Aldri vært borti dette "rasetypiske" du nevner Anonymkode: b615c...04a Åja kanskje jeg har misforstått... lest en del om at de kan være sta, og i trening, kan de godt velge bort godbiten mot at noe annet i omgivelsene er mer spennende... At man ikke burde ha de løs, for om de ser noe spennende, løper de etter det og stenger alt annet ute. Var med det jeg tenkte om at hvis jeg har de i bånd, og de ser et ekorn, at de vil bykse mot det 😅 Kanskje du har en annen tolkning på det jeg har lest? Hva mener du er rasetypisk hos en samojed? beste erfaringen man kan få er fra de som har en samojed selv, så glad for alle mulige tips! 😄 Anonymkode: df9f1...115 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #9 Skrevet 1. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt Samojed. De har ett godt lynne. Brukte han noe til trekk, men egnet seg ikke noe særlig til det. Så ble tilslutt en turkompis. Fin familiehund, men krever en del stell av pels og røyter en god del i perioder 🙂 Anonymkode: 7b255...4f4 Tenkte kanskje prøve meg på litt trekk jeg også, siden jeg tenker å ta 2 stk. Selvfølgelig når de er store nok til det! Følger en på snapchat, og de har til og med en fancy terreng sykkel de bruker i skogen, men hundene foran 😄 Noen her som vet hva den sykkelen heter?? Er godt vandt til pelsstell, den ene blandings hunden jeg hadde måtte jeg gre hver eneste dag! Var masse masse pels 🙈 Men jeg kan godt stå å fikle med pels i flere timer, jeg syntes det er hyggelig jeg 😝 også blir de sååå fine etterpå! Anonymkode: df9f1...115 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #10 Skrevet 1. oktober 2020 Første tips er å kjøpe blåser! De røyter helt sinnsykt, og du har ikke tid til å gre gjennom hver dag. Men blåse bort alt løst er gull! Gjøres ute selvfølgelig Ellers passer de fint til kløv fra de er 2 år. Trekk er veldig fint, enten ski eller vogn. Men da må de også være minst 18 mnd helst pga vekst. Vær kritisk til oppdretter, de har mye arvelig som HD, patellaluksasjon og øyeproblemer. De er veldig glad, fornøyd med å være med eier. Det er vakthunder, så greit å avlære bjeffing med en gang. Lydighet er ikke den sterkeste siden, men terping, godbiter og ignorere uønsket atferd lærer de best av. Anonymkode: b615c...04a 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #11 Skrevet 1. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Første tips er å kjøpe blåser! De røyter helt sinnsykt, og du har ikke tid til å gre gjennom hver dag. Men blåse bort alt løst er gull! Gjøres ute selvfølgelig Ellers passer de fint til kløv fra de er 2 år. Trekk er veldig fint, enten ski eller vogn. Men da må de også være minst 18 mnd helst pga vekst. Vær kritisk til oppdretter, de har mye arvelig som HD, patellaluksasjon og øyeproblemer. De er veldig glad, fornøyd med å være med eier. Det er vakthunder, så greit å avlære bjeffing med en gang. Lydighet er ikke den sterkeste siden, men terping, godbiter og ignorere uønsket atferd lærer de best av. Anonymkode: b615c...04a Ja sånn blåser har jeg også sett på hundegruppa på snapchat! Skulle ønske jeg viste det fantes da jeg hadde min forrige pels ball 😅 så smart å gjøre det ute også! Bråker de blåserne mye? Tror du naboen blir sur? kløv og trekk hadde vært så fint å få til etter 18 mnd, har brede lange fine stier i skogen ved meg, hadde vært perfekt der 😄 et av det første jeg falt for med denne rasen, var at de alltid var så glade og liker være ute på vinteren 😊 Anonymkode: df9f1...115 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #12 Skrevet 1. oktober 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Første tips er å kjøpe blåser! De røyter helt sinnsykt, og du har ikke tid til å gre gjennom hver dag. Men blåse bort alt løst er gull! Gjøres ute selvfølgelig Ellers passer de fint til kløv fra de er 2 år. Trekk er veldig fint, enten ski eller vogn. Men da må de også være minst 18 mnd helst pga vekst. Vær kritisk til oppdretter, de har mye arvelig som HD, patellaluksasjon og øyeproblemer. De er veldig glad, fornøyd med å være med eier. Det er vakthunder, så greit å avlære bjeffing med en gang. Lydighet er ikke den sterkeste siden, men terping, godbiter og ignorere uønsket atferd lærer de best av. Anonymkode: b615c...04a Det er mulig vi har ulike oppfattelser av ordet terping, men terping slik jeg forstår det, er det man minst anbefaler til en rekke spisshundraser. Veldig korte økter er gjerne nøkkelen for spisshunder. De kjeder seg fort, og leter etter nye utfordringer på egenhånd om de kjeder seg. Og det ønsker man ikke 2-3 min noen få ganger om dagen, er mye bedre enn lange økter. Og godbiter er kjempefint, men jeg ville forsøkt å fra start av oppfordre og legge til rette for belønning med leker også. Min erfaring med en rekke spisshunder er at motivasjonsnivået kan være litt lavt, og at dette med å gjøre leking til den beste belønningen på jord, krever trening over tid, det også Og så må man med mange spisshunder tenke at man tror alt har valgt en hund med en viss selvstendighet, ikke en gjeterhundrase eller lignende, og være takknemlig for at man har fått det man valgte Anonymkode: 08d67...160 1
Julie Skrevet 1. oktober 2020 #13 Skrevet 1. oktober 2020 Har du klart å holde igjen en hund på 60 kg når den bykset til, vil jeg tro du klarer å holde igjen to Samojedtisper også. Når det gjelder sykkelen du har sett så er det sikkert kickbike det er snakk om 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #14 Skrevet 1. oktober 2020 3 minutter siden, Julie skrev: Har du klart å holde igjen en hund på 60 kg når den bykset til, vil jeg tro du klarer å holde igjen to Samojedtisper også. Når det gjelder sykkelen du har sett så er det sikkert kickbike det er snakk om 🙂 Googlet kockbike, og det var akkurat sånn ja!! 😄 Anonymkode: df9f1...115 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #15 Skrevet 2. oktober 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Ønsker i fremtiden å ha 2 tisper. Har det siste året blitt trukket mot samojed, utrolig fine ❤️ Det jeg lurer på er hvor sterke de er, siden jeg ønsker 2 stk, vil jeg klare å gå med de alene? Skal selvfølgelig trene masse på å gå i bånd, men lest at hvis det er noe spennende, så kan instinktene fort ta over. Vil jeg klare å holde igjen begge to om de ser et ekorn? Jeg er 160 høy og veier 60 kg. Tidligere erfaring med hund er en blandingshund på 60 kg, hannhund med dobbelcoated pels. Har også hatt en Alaska malamute hannhund, klarte å holde han igjen om han bykset, men jeg kjente det i skulderen noen ganger ja 😅 Hvor sterk er en samojed tispe forhold til en Alaska husky malamute hannhund? Tror du det går bra med 2 samojed tisper i bånd vs ekorn? Anonymkode: df9f1...115 Samojeden er en trekkhund, så de vil nok trekke mer enn vanlige hunder (uavhengig av ekorn, katt osv). Mine samojeder og de jeg kjenner til har en tendens til å "legge seg" i selen, og det er nok ikke bare å få trent bort så lett. Så du kan nok bli mer sliten av to samojedtisper på tur, enn en stor tung på 60kg som bykser av og til etter en katt. MYE trening, men som noen andre nevner i tråden her, Samojeden er stri, sta og gjør helst som den vil. Den lukker øra når noe annet er mer spennende. Det kan være svært utfordrende å trene en samojed, vær oppmerksom på det. Ikke ha lange treningsøkter, da de mister intreressen etter et minutt eller to. En annen utffordring er at samojeder (og kanskje andre polarhunder) kan være kresne og bryr seg ikke så mye om godbiter dersom det er noe annet spennende som skjer. Det kan være en skikkelig tålmodighetsprøve. Jeg har hatt bedre nytte av klikker enn godbiter på mine. Evt fløyte. Uansett, strie og stae, de er VERDENS beste hunder. Som også nevnt i tråden, blåser er helt nødvendig. Og uteplass (tilgjengelig året rundt). Mine sover helst ute både dag og natt året rundt. Samojeder som ikke har uteplass er direkte dyreplageri. Anonymkode: b80a8...575 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå