Gå til innhold

Hva er det ok å gi av søtsaker på 2-årsdagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva fikk deres 2-åring av kaker, godteri og bakverk på egen 2-årsdag? Og hvor mye?

Det blir jo gjerne noe søtt både på selve dagen, i barnehagen og i selskapet.
Hvor synes du grensen bør gå? Eller hvordan valgte dere å gjøre det selv?

Anonymkode: 66e6a...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge ungen ikke får så mye hen spyr så er det greit tenker jeg. Tenkte ikke på det engang når vi hadde bursdag, hadde kake og slikt. Hadde ikke noe typisk godteri, begynte ikke med det før han begynte i barnehagen som nesten treåring.

Guttungen har alltid hatt en stoppknapp selv når han for nok mat og snop, i motsetning til mora... :P 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva fikk deres 2-åring av kaker, godteri og bakverk på egen 2-årsdag? Og hvor mye?

Alt. Det er bursdag. Du kan velge resten av året til å være restriktiv 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Så lenge ungen ikke får så mye hen spyr så er det greit tenker jeg. Tenkte ikke på det engang når vi hadde bursdag, hadde kake og slikt. Hadde ikke noe typisk godteri, begynte ikke med det før han begynte i barnehagen som nesten treåring.

Guttungen har alltid hatt en stoppknapp selv når han for nok mat og snop, i motsetning til mora... :P 

Min gutt spiste såmye kake at vi var redd han kom til å spy eller ha tidenes diarefrenzy. Men neida han tålte det helt fint. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På bursdagen fikk hun lyse muffins. En til frokost, en i bhg og en etter middagen hvis jeg husker rett. Det ble ingen feiring pga corona, men hun hadde fått smake kake/bolle hvis det hadde vært. I bhg lager de smoothie når noen har bursdag, men jeg tror de ikke gjorde det i år siden de var ute på tur osv bare noen dager etter de åpnet. 

Normalt spiser hun veldig lite søtsaker, selv om det blir noen is om sommeren. 

Anonymkode: dffbf...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært ganske restriktive. Det er ikke før nå når han er 3 at vi egentlig gir kaker og godteri. Før det har han vært superfornøyd med rosiner, bananpannekaker, fruktspyd etc. 

Anonymkode: 3a082...c1d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk smake kaker og sjokolade for første gang som 2-åring & likte det godt! Men det var ikke nødvendig å regulere noe særlig siden Jan stort sett bare tok en bit og så var opptatt av å leke 😊

Anonymkode: 0307f...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Nærmest ingenting.

Mener ikke de feiret 2-åringer i barnehagen (utover med sang). Hadde ikke selskap på selve dagen (hverdag, familie langt vekk) men fikk is til dessert. Pga. omstendigheter hadde vi bare litt familie på besøk en dag i helgen. Da fikk vi lagkake (dansk tradisjon) og middag etterpå. Jeg vil si vi er restriktive ang. sukker til daglig, uten å være fanatiske. En liten ispinne om ettermiddagen trenger ikke være sukkerfri... Det sagt, jeg ser bare ingen grunn til å la en 2-åring gå helt amok i sukker-ting til en bursdag og spise 50x mer sukker enn vanlig. 

Anonymkode: 54799...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sett det litt an. Synes det er unødvendig å gi en toåring godteri, men litt kake, muffins, boller, pannekaker ol. er Ok. Ville nok hovedsakelig gitt frukt eller en form for hjemmelaget bakverk som barnet liker. 

Søsteren min har bestandig latt barna sine få spise så mye de vil, og hver eneste jul, bursdag, 17.mai osv. ender med at barna gråter fordi de har vondt i magen, og så spyr de eller sitter på do og gråter. Synes ikke det er greit. Hun vet hvordan det ender, men lar likevel barna skade seg selv slik. 

Anonymkode: 7bba3...9ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...