Gå til innhold

Voldelig barn i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å ha det avklart på forhånd så prøver jeg ikke å fremstille mitt barn som perfekt, selvom det kanskje kan virke litt sånn når jeg skriver nå.

Da sønnen min begynte i barnehagen for litt over 3 år siden var det en gutt på avdelingen som skadet de andre, han lo mens han løftet de mindre barna for så å slippe dem rett i bakken igjen, da de gråt lo han. Han dyttet helt uprovosert de andre barna, kastet og slo leker i hodet på dem, han er ett år eldre enn min sønn. Min sønn har siden han kunne prate klaget over denne gutten og alt han gjør, alt fra dytting, til slåing, klyping og sparking. Jeg har alltid gitt beskjed i barnehagen da måten sønnen vår forteller dette på er veldig sår, hva han gjør tilbake vet jo ikke jeg, men denne gutten er ett år eldre, og sikkert noe sterkere. Og vi merker at det sårer han. Nå som de er større er han også veldig mye mer verbal, og sønnen vår forteller hvordan denne faren dreper dyr, jeg fikk nesten sjokk første gang jeg hørte han fortelle om det, ord vi aldri har hørt komme fra hans munn, som heller ikke er ord vi bruker her hjemme. Gutten sier ofte til sønnen vår at han skal knuse trynet hans og knekke nakken. Gutten er 5 år. Da dette tydeligvis påvirker sønnen vår en del, ettersom han plutselig det siste døgnet har hatt 2 uhell, etter å ha vært helt tørr uten ett eneste uhell på over ett år, så tok vi en prat med barnehagen i dag, de så alvorlig på det og skulle følge det opp. I dag på vei hjem forteller han i detalj hvordan denne gutten prøvde å kvele han, han hadde tatt begge hender rundt halsen hans og klemt hard. Pedleder hadde dratt da jeg kom til barnehagen så det hadde ingen hensikt å snu da, men kommer til å ta dette igjen i morgen, men kjenner jeg er så fryktelig forbanna at jeg vet ikke helt hvordan jeg skal besinne meg. Han hadde sagt i fra til en voksen, men er det ikke da litt rart at vi, ettersom vi ga beskjed om dette problemet igjen ikke får en rapport på at dette har skjedd? Hva kan jeg forvente meg av tiltak på dette? Hvis han fortsetter i dette sporet er jeg sikkelig redd for hva som blir det neste, hva skjer om han får tak i en plastpose om han har så lyst til å skade andre barn? 

Anonymkode: 40f96...f95

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt en telefon til barnevernet jeg, mye her som kan tyde på at denne gutten ikke har det særlig godt hjemme. 

Anonymkode: 16b86...06f

• Liker 49
Skrevet

Har denne gutten en diagnose?

Anonymkode: 082bb...b13

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt en telefon til barnevernet jeg, mye her som kan tyde på at denne gutten ikke har det særlig godt hjemme. 

Anonymkode: 16b86...06f

Ja, tanken har slått meg mange ganger, men føler ikke jeg har så mye grunnlag, hvor seriøst tar de det når det kommer fra en 4 åring? Hvordan han holdt på da de gikk på småbarn så jeg mange ganger, men nå er det ikke så mye jeg ser lenger..

Skrevet

Ja, tanken har slått meg mange ganger, men føler ikke jeg har så mye grunnlag, hvor seriøst tar de det når det kommer fra en 4 åring? Hvordan han holdt på da de gikk på småbarn så jeg mange ganger, men nå er det ikke så mye jeg ser lenger..

Det kommer ikke fra en fireåring, det kommer fra deg som forelder, som kjenner barnet ditt godt og observerer hvordan han har endret seg, kombinert med det han forteller.

• Liker 24
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har denne gutten en diagnose?

Anonymkode: 082bb...b13

Ikke som vi vet om, husker faren sa på det første foreldremøtet vi var at han kunne bli sint og hardhendt, men den språkbruken og detaljene om hvordan faren hans dreper dyr kommer vel ikke helt ut av intet heller

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Bernardette skrev:

Det kommer ikke fra en fireåring, det kommer fra deg som forelder, som kjenner barnet ditt godt og observerer hvordan han har endret seg, kombinert med det han forteller.

Ja, jeg kan kanskje nevne det for pedleder i morgen, men hun vil helt sikkert fraråde. Men kan jeg kreve at de gjør noe? De kjenner antagelig hjemmesituasjonen hjemme

Skrevet

Er ikke greit at barn i barnehagen blir utsatt for vold. Denne gutten som plager barnet ditt, burde hatt en assistent på seg 100% for å avverge slike situasjoner. Det er nok en gutt med tilknytningsvansker som har opplevd mye vondt. Men det er uansett ikke greit at andre barn opplever dette. Ta dette opp med styrer , og forvent at de tar tak i dette umiddelbart. Hvis ikke, er du nødt til å ta barnet ut av bhg. Dette er for det beste for ditt barn, denne gutten og andre barn som opplever det sammen. Tar ikke styrer tak, er fylkesmannen et alternativ 

Anonymkode: 7877c...82f

• Liker 10
Skrevet

Det er et stadig større problem at slike barn ikke får den støtten og den oppfølgingen de har rett på pga underfinansierte barnehager og hjelpeapparat.

Jeg lover deg at vi i barnehagen også føler slike ring STERKT på kroppen og at vi føler oss maktesløse i systemet som er.

Vi blir ikke hørt, det kuttes bare stadig i finansieringen og barna får ikke hjelp.

Ta ansvar, meld til barnevernet! De i barnehagen har gjort det de kan for å få hjelp av PPT, fagsenteret, osv uten å bli hørt/få hjelp.

Anonymkode: 698e5...05b

• Liker 21
Skrevet

Ja, jeg kan kanskje nevne det for pedleder i morgen, men hun vil helt sikkert fraråde. Men kan jeg kreve at de gjør noe? De kjenner antagelig hjemmesituasjonen hjemme

Jeg kan nesten garantere at de har gjort og gjør alt de kan!

• Liker 3
Skrevet

Barnevernet kan gi deg gode råd på telefon, uten at du behøver å sende inn bekymringsmelding. De kan veilede deg mtp. hvordan du bør gå frem, og om dette er noe du bør melde inn eller ikke.

• Liker 9
Skrevet

Det er et stadig større problem at slike barn ikke får den støtten og den oppfølgingen de har rett på pga underfinansierte barnehager og hjelpeapparat.

Jeg lover deg at vi i barnehagen også føler slike ring STERKT på kroppen og at vi føler oss maktesløse i systemet som er.

Vi blir ikke hørt, det kuttes bare stadig i finansieringen og barna får ikke hjelp.

Ta ansvar, meld til barnevernet! De i barnehagen har gjort det de kan for å få hjelp av PPT, fagsenteret, osv uten å bli hørt/få hjelp.

Skriver dere avvik?

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke greit at barn i barnehagen blir utsatt for vold. Denne gutten som plager barnet ditt, burde hatt en assistent på seg 100% for å avverge slike situasjoner. Det er nok en gutt med tilknytningsvansker som har opplevd mye vondt. Men det er uansett ikke greit at andre barn opplever dette. Ta dette opp med styrer , og forvent at de tar tak i dette umiddelbart. Hvis ikke, er du nødt til å ta barnet ut av bhg. Dette er for det beste for ditt barn, denne gutten og andre barn som opplever det sammen. Tar ikke styrer tak, er fylkesmannen et alternativ 

Nei, jeg har hatt vondt i magen helt siden jeg hentet, har jo vist litt hvordan det er, men kveling er ikke det samme som å sparke eller slå 

• Liker 3
Skrevet

Helt enig! Bortsett fra at barnehagen må sette inn assistanse umiddelbart. Det går ikke for det er det ikke penger til, det lover jeg!

Jeg synes det er spesielt at så mange foreldre ikke forstår at hadde barnehagene hatt råd så hadde de selvfølgelig satt inn ressurser for lenge siden! Det er grusomt å ikke ha nok folk på jobb i slike situasjoner. Jeg har personlig grått på styrers kontor uten at det har skjedd noen ting.

Det er ikke penger til det dere ønsker dere! Dere foreldre har mer makt i slike situasjoner, men dere må stemme andre partier ved valg, ikke stemme på partier som bryr seg midt i ryggen om våre minste borgere.

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, Bernardette skrev:

Skriver dere avvik?

Det spiller ingen rolle. Avvikene blir brent så fort de når fylkesmannen. Vi har prøvd og prøver forgjeves... skjer ingenting. Det kuttes i budsjettene hvert år.

Skulle ønske alle visste hvordan barnehagene i Norge har blitt. Stakkars barn sier jeg bare!

• Liker 5
Skrevet

Helt enig! Bortsett fra at barnehagen må sette inn assistanse umiddelbart. Det går ikke for det er det ikke penger til, det lover jeg!

Jeg synes det er spesielt at så mange foreldre ikke forstår at hadde barnehagene hatt råd så hadde de selvfølgelig satt inn ressurser for lenge siden! Det er grusomt å ikke ha nok folk på jobb i slike situasjoner. Jeg har personlig grått på styrers kontor uten at det har skjedd noen ting.

Det er ikke penger til det dere ønsker dere! Dere foreldre har mer makt i slike situasjoner, men dere må stemme andre partier ved valg, ikke stemme på partier som bryr seg midt i ryggen om våre minste borgere.

De kan søke ekstra ressurs på barnet, så fremt foreldrene godkjenner det. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår veldig godt at dere antagelig gjør det som står i deres makt. Jobber selv som sykepleier og vet hvordan det er når systemet gjør det nærmest umulig å gjøre en sikkelig jobb. Men har ikke dere mulighet til å melde fra til bv i slike situasjoner, tar dere foreldrene inn til møte? Hva gjør dere når dere sier dere følger opp? Er det bare å prøve å avverge? 

4 minutter siden, Bernardette skrev:

Barnevernet kan gi deg gode råd på telefon, uten at du behøver å sende inn bekymringsmelding. De kan veilede deg mtp. hvordan du bør gå frem, og om dette er noe du bør melde inn eller ikke.

Ja, mulig jeg tar en telefon i morgen etter jeg har pratet med dem i barnehagen en gang til.

• Liker 5
Skrevet

Må sønnen din skades alvorlig før du melder fra til barnevernet?? Du har jo drøssevis med bevis på at denne gutten ikke er normal! 
Her er det bare å melde i fra både til bhg og barnevernet. Du skal da ikke finne deg i at barnet ditt blir utsatt for vold??!!

Denne gutten og hans familie trenger hjelp asap!!

Anonymkode: e7fb5...5e4

• Liker 18
Gjest Magritta
Skrevet

Ingen unge som har det godt og trygt hjemme oppfører seg sånn. Ring barnevernet du.

Skrevet

De kan søke ekstra ressurs på barnet, så fremt foreldrene godkjenner det. 

Tror du virkelig ikke de har prøvd???

Som sagt, det finnes ikke ressurser. F.eks. fagsenteret. Barn står på venteliste for å bli vurdert og få hjelp!

Man får ikke hjelp i en sak som denne, vi blir bedt om å følge opp bedre bare. Hadde det vært så enkelt. Man er alene 1,5time på morgningen og 1time på ettermiddagen. Man har andre barn å ta vare på. Noen barn bæsjer. Noen krangler. Noen slår seg. Da er det umulig å være en-til-en med slike utfordrende barn! Dessuten har de andre barna også krav på å bli sett og hørt!

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...