AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #1 Skrevet 1. oktober 2020 Pga stor belastning (barn med spesielle behov), har min mann vært sykemeldt 1 år snart. Han var først 100% sykemeldt, så 80% og 60%. Nå siste 2 mnd har han vært 40 prosent sykemeldt. Dette er maks av hva han klarer å jobbe. Han mister snart retten til sykepenger, hva gjør han nå? For å få arbeidsavklaringspenger må han være minst 50% sykemeldt. Fins det ikke andre alternativer? Noen som vet? Anonymkode: 2cf11...893
addict Skrevet 1. oktober 2020 #2 Skrevet 1. oktober 2020 (endret) Omsorgsstønad, hvis dette gjelder barn med reelle særskilte behov? Hvis ikke så nei, da mæ man vel bare tape inntekt.. Ringe nav og høre? Endret 1. oktober 2020 av addict
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #3 Skrevet 1. oktober 2020 Omsorgsstønad eller lignende? Anonymkode: d2be8...efc
Mezzosoprena Skrevet 1. oktober 2020 #4 Skrevet 1. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pga stor belastning (barn med spesielle behov), har min mann vært sykemeldt 1 år snart. Han var først 100% sykemeldt, så 80% og 60%. Nå siste 2 mnd har han vært 40 prosent sykemeldt. Dette er maks av hva han klarer å jobbe. Han mister snart retten til sykepenger, hva gjør han nå? For å få arbeidsavklaringspenger må han være minst 50% sykemeldt. Fins det ikke andre alternativer? Noen som vet? Anonymkode: 2cf11...893 Han må jo ta kontakt med NAV og legge en plan sammen med dem.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #5 Skrevet 1. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Pga stor belastning (barn med spesielle behov), har min mann vært sykemeldt 1 år snart. Han var først 100% sykemeldt, så 80% og 60%. Nå siste 2 mnd har han vært 40 prosent sykemeldt. Dette er maks av hva han klarer å jobbe. Han mister snart retten til sykepenger, hva gjør han nå? For å få arbeidsavklaringspenger må han være minst 50% sykemeldt. Fins det ikke andre alternativer? Noen som vet? Anonymkode: 2cf11...893 Hvor jobber han? Sjekk om han har uførepemsjon gjennom jobben. I offentlig sektor er det vanlig at man har uførepensjon via arbeidsgiver når man har minst 20% arbeidsuførhet. Sikkert endel private arbeidsgivere som har tilsvarende. Anonymkode: 72c94...60a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #6 Skrevet 1. oktober 2020 Har man vært sykmeldt et år er det som du nevner AAP som er aktuelt. Da må også arbeidsevnen være minst 50% redusert. Men det blir kanskje vanskelig hvis det er pga omsorg for barn og ikke egen sykdom. Han kan heller ikke sykmeldes på nytt før etter 26 uker. Omsorgslønn kanskje? Men da må omsorgen klart overstige vanlig omsorg for barn på samme alder. Anonymkode: 1dc39...5c7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #7 Skrevet 1. oktober 2020 Barn har ADHD og det har vært ekstremt slitsomt over flere år. Dette er et barn vi først hadde i fosterhjem, som vi så adopterte. Hadde med seg tung bagasje. Det kan se ut som barnet er på vei til å klare seg bedre, men mannen min gikk på en skikkelig smell da ting begynte å gå bedre. En sterk mann i utgangspunktet. TS Anonymkode: 2cf11...893
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #8 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg har vært i samme situasjon, barn med ekstra behov og vært alene. Gikk til slutt på en skikkelig smell. Tok kontakt med fastlegen og ba om henvisning til dps for å klare å komme meg gjennom kneika og på beina igjen 🙂 Psykologen forstår hvor krevende situasjonen har vært og har dialogen ned nav ifht aap. Anonymkode: 4e853...cf0
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #9 Skrevet 2. oktober 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har man vært sykmeldt et år er det som du nevner AAP som er aktuelt. Da må også arbeidsevnen være minst 50% redusert. Men det blir kanskje vanskelig hvis det er pga omsorg for barn og ikke egen sykdom. Han kan heller ikke sykmeldes på nytt før etter 26 uker. Omsorgslønn kanskje? Men da må omsorgen klart overstige vanlig omsorg for barn på samme alder. Anonymkode: 1dc39...5c7 Selv om årsaken er omsorg for barn er jo ikke det grunnen til at han er sykemeldt. Han er jo helt utkjørt og burde fått hjelp med dette. Anonymkode: 48b01...80b 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #10 Skrevet 2. oktober 2020 Han kan gå til 50% Sm nå, og søke om aap når fristen nærmer seg. Anonymkode: 2c1cd...743
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå