Gå til innhold

3,5 åring som nekter å slutte med bleie🥵

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han skriker «NEI!!!!» når jeg sier at nå kan vi gå litt uten bleie. Sier ikke i fra når han skal tisse eller bæsje. Sier ikke i fra når han HAR tiss eller bæsj i buksa. Vi har gått en uke nå uten noen gang å ha fått et eneste resultat i do. Jeg merker jeg blir frustrert. Han er jo alt for gammel for bleier nå, men bare nekter! Hva gjør jeg? 

Anonymkode: da16c...dea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en sønn som var 4,5 år da han slutter med bleie, tror ikke mange slår den. Han hadde dovegring og er utredet for utviklingsforstyrrelse. Har ikke fått diagnostisert noe (ennå). Han var redd for å tisse og bæsje i do, men så løsnet det den sommeren før han fylte 5 år. Han har vært helt tørr på dag og natt siden. Jeg forstår godt frustrasjonen din. Følte selv på en slags «sorg» over vldig sen bleieslutt. 

Anonymkode: bae9f...b86

• Liker 3
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er jo alt for gammel for bleier nå

En 3,5-åring er da virkelig ikke for gammel til å bruke bleier. Slutt å stresse sånn! Barnet merket stresset ditt og det smitter over på ham. La ham få vokse opp i fred og ro, det tar den tiden det tar. Plutselig en dag er han klar til å slutte med bleie. Ro ned og bruk heller tiden din på å hygge deg sammen med barnet ditt. 

Anonymkode: 4d8bd...099

• Liker 24
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sønn som var 4,5 år da han slutter med bleie, tror ikke mange slår den. Han hadde dovegring og er utredet for utviklingsforstyrrelse. Har ikke fått diagnostisert noe (ennå). Han var redd for å tisse og bæsje i do, men så løsnet det den sommeren før han fylte 5 år. Han har vært helt tørr på dag og natt siden. Jeg forstår godt frustrasjonen din. Følte selv på en slags «sorg» over vldig sen bleieslutt. 

Ha, det er rett og slett det. Alle på avdelingen hans har sluttet, vi kjenner ingen på hans alder som bruker bleie. Jeg merker jeg blir irritert rett og slett, dette burde han kunne greie. Vi har lokket og lurt, klistremerker, sjokolade, «tissedansen», iPad etc. Ingenting får han motivert. Nå føler jeg det rett og slett er en viljekamp😫

ts

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha, det er rett og slett det. Alle på avdelingen hans har sluttet, vi kjenner ingen på hans alder som bruker bleie. Jeg merker jeg blir irritert rett og slett, dette burde han kunne greie. Vi har lokket og lurt, klistremerker, sjokolade, «tissedansen», iPad etc. Ingenting får han motivert. Nå føler jeg det rett og slett er en viljekamp😫

ts

Jeg håper du troller. 

Anonymkode: 92341...e32

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg håper du troller. 

Hæ? 

ts

• Liker 1
Skrevet

Hæ? 

ts

Du blir irritert fordi dette er noe han liksom burde klare? 

• Liker 17
Skrevet

Det er ikke en uvanlig problemstilling?? 

Anonymkode: e7ee1...f32

• Liker 16
Skrevet

Han trenger helt tydelig mer tid! Slutt å sammenligne han med andre, og slutt å irritere deg. Det er faktisk ikke uvanlig å ikke være bleiefri i den alderen. 

Skrevet

Det høres ikke ut som om han ikke er klar for bleieslutt enda og 3,5 år er ikke for gammel for bleie. Barn er forskjellige. 
Min eldste gikk uten bleie, men nektet å gå på do og spurte om bleie hver gang hun måtte på do. Vi kjøpte en del bøker om det å slutte med bleie, så filmer og snakket masse om det. Hun fikk være med oss på do hele tiden for å se hvor lite skummelt det var. 
Etterhvert da hun ble tryggere på doen, lagde vi er belønningsskjema. Hele prosessen tok ca 2 måneder.

Anonymkode: d620d...be1

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fordi jeg føler dette er noe han har bestemt seg for å ikke greie, det går ikke på evnen, men viljen. Og fordi jeg begynner å bli lei av å tørke tiss og bli bæsjet på🤢 

ts

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Chroma skrev:

Han trenger helt tydelig mer tid! Slutt å sammenligne han med andre, og slutt å irritere deg. Det er faktisk ikke uvanlig å ikke være bleiefri i den alderen. 

Men hvor mye tid skal man gi han liksom?! Han er 3,5 år nå. Jeg kjenner i alle fall ingen som bruker bleier når de er 3,5.

ts

• Liker 5
Skrevet

Jeg må si at den perioden fra min sønn var 3,5 år til 4,5 år var beintøff med tanke på det sosiale. Det ble så ille at jeg kviet meg for å sende ham i bursdag for tenk om han bæsjet i bleien der med alle 4-åringene tilstede som hadde sluttet med bleie for snart 1,5 år siden liksom.. Ikke gøy for foreldrene til disse sene bleieslutterne, bare kjipt.

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fordi jeg føler dette er noe han har bestemt seg for å ikke greie, det går ikke på evnen, men viljen. Og fordi jeg begynner å bli lei av å tørke tiss og bli bæsjet på🤢 

ts

Så sympatisk du er.

• Liker 3
Skrevet

Så sympatisk du er.

Er det noen som liker å få tiss og avføring over alt da? 

ts

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ts

Det er endel av det å få barn. Så spiller ingen rolle om man liker det eller ei.

• Liker 9
Skrevet

Men hvor mye tid skal man gi han liksom?! Han er 3,5 år nå. Jeg kjenner i alle fall ingen som bruker bleier når de er 3,5.

ts

Så mye tid han trenger? Ingen barn går frivillig med bleier frem til skolealder om det ikke er noe funksjonelt galt. Noen blir klar til å slutte med bleier før andre, og gutter er senere ute enn jenter. 

Oppmuntre til bruk av potte/do på en positiv måte regelmessig. Trusler og press vil virke mot sin hensikt og bare gjøre barnet mer utrygg på dosituasjonen. 

Barn lar ikke være å slutte med bleier på trass eller for å være vanskelig. 

Anonymkode: bdd69...04f

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

ts

Du burde teste ut noe som holder tiss og bæsj inne. Likner litt på bind. Fås kjøpt på alle dagligvarebutikker. Tror det kalles bleuer

Anonymkode: 5b7ef...7a5

• Liker 9
Skrevet

Han er 3,5 år. Han gjør ikke dette for å være vanskelig. Møt følelsene hans, sp kanskje han klarer å legge de bak seg og gå videre.

Hvordan hadde du følt deg om du skulle klare noe du følte deg utrygg på og mannen din viste tydelig frustrasjon, og beskytte deg for å være lat og «gjørs på». Tenk for en forferdelig posisjon å være i. 

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er endel av det å få barn. Så spiller ingen rolle om man liker det eller ei.

Tipper du ikke har barn.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...