Gå til innhold

Greit å bruke 6000 kr på vinterjakke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en ganske nøktern person, som handler jakke to ganger i tiåret. 

Vært på jakkejakt nå og fant drømmejakken - og da jeg så på prislappen kostet den 6000. Er det en helt vanlig pris på en flott vinterjakke?

Føler jeg har bodd under en stein de siste årene når det kommer til klær og mote.

Kunne du brukt 6000 på ei jakke?

Anonymkode: fef95...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det var akkurat den jakken jeg ville ha, jeg visste at jeg kom til å bruke den i flere år og vi hadde 6000kr å avse til en jakke kunne jeg ha kjøpt den.

Men foretrekker å kjøpe jakker til godt under 1000-lappen, da kan jeg bytte ut med god samvittighet etter to eller tre sesonger.

Anonymkode: 8e1b2...72c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. 
Har du råd og lyst så kjør på! Høyst sannsynlig er det også en jakke som holder bedre enn «billige» Cubus-jakker.

Anonymkode: 2a86e...036

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine penger, ditt valg. For min del er det uaktuelt å doble prisen for merkets skyld, men kan gjøre det for materialkvalitet og godt håndtverk.

Det er også langt mer bærekraftig å kjøpe et skikkelig plagg som kan vare i tiår, fremfor å bytte den ut etter to eller tre sesonger.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg kjøpte meg ei til 10.000,- i fjor.

Den har jeg i mange år fram over😊

Anonymkode: 25c45...f7d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg er så nøktern :ler:, men for noen år siden prøvde jeg sikkert flere titalls vinterjakke og fant ingen jeg likte bortsett fra en fra Fjällräven til ca. 6.000 kroner. Ikke hårreisende dyrt, men ikke akkurat billig heller. Uansett så kjøpte jeg jakken og den har hold seg like fin selv etter mange turer i vaskemaskinen og er akkurat like moderne/umoderne nå som da jeg kjøpte den. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre også har skrevet, er det mye bedre og mer bærekraftig å kjøpe en fin jakke som er dyr enn å ha mange billige (og som oftest dårligere jakker) en bytter ut.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg. Kjøpte en til 4000 for fire år siden, og har brukt den mye. Nå har jeg kjøpt en ny til 3000. Ikke at det er så mye som 6000, men jeg synes det er helt ok å bruke litt penger på klær man bruker lenge. Og det er mye mer miljøvennlig å kjøpe dyrt og sjelden enn å kjøpe ofte og billig.

Anonymkode: be277...4c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det bra ut bruker jeg ekstra penger. Man får bedre passform og plagg som ser bedre ut til en dyrere peng. Det er noe man ikke egentlig innser før man begynner kjøpte mange dyre klær og kan sammenligne. 

Anonymkode: 546d4...ea0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg er nøktern i mine kleskjøp, men en god vinterjakke som kan vare i 5+ år er noe jeg er villig til å investere i. Jeg kjøpte min første dyre til ca 6000 fra Norrøna for... 8-9 år siden. Når den ble utslitt etter ca 5 år (brukte halve året), så kjøpte jeg ny i samme modell til samme pris. Det sier noe om hvor fornøyd jeg er.

Det er en lang jakke som går til rett over knærne, den har mange lommer, og den sitter godt på meg. Den gjør det jeg trenger at den skal gjøre. Holder nok et par år til den jeg har nå :) Det er nok kun vinterjakke jeg er villig til å legge en så stor sum penger i, bare så det er sagt. Det er min ene vinterjakke, og å kjøpe den til den summen, passe godt på den, og ha kun den, det er bærekraftig også - som jeg er opptatt av :) 

Anonymkode: 55eac...86e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er sikker på at du både blir å bruke den og at den blir å holde i 10 år, kan du jo dele 6000 på 10 og så ser du jo hva den koster deg per år. Mange skifter jo jakke mer fordi de er lei enn at den er slitt, og da er det klart at det er mye mer økonomisk å kjøpe en billigere jakke om man likevel skal bytte den ut etter en sesong eller to. Jeg kjøpte en vinterjakke til 4000 for 10 år siden og jeg kan sikkert ha den i 5 år til, 10 år jeg vil tyne den. Er kjempefornøyd med den, masse brukt men holdt seg bra. Fra Bergans mener jeg. Kvalitetsplagg man planlegger å ha lenge kan man fin investere i kvalitet synes jeg:) Så sjekk litt rundt på nett hva folk har å si om kvaliteten.

Anonymkode: e21e5...e2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tilbakemeldinger!

Jeg kjøper den jakka ;)

Mvh TS

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en nøktern person selv, jeg tenker at det er greit med dyre jakker dersom man har de år etter år. 

Anonymkode: ad4b2...2c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du brukt 6000 på ei jakke?

Nei, det kunne jeg ikke.  Det er et helt års budsjett for klær og sko for min del, og å bruke hele årets budsjett på ett plagg er uaktuelt for min del.

Anonymkode: f1a3c...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal pris syns jeg. Er man voksen har man den jo i mange år, har hatt en vinterjakke jeg kjøpte for 4-5K i 5 år nå.

Anonymkode: 92918...b3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Handler ikke om den er fin ei ikke. Men kvalitet teller.

Naturlig (fin dun) og laget for å vare lenge? Vanligvis koster det penger og med gode grunner.

Det som er fellen er når man kjøper dyre klær som egentlig er billige dritt med dyre merkevare på den....

Anonymkode: b702d...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil det, er det jo selvsagt helt iorden. Jeg har en jakke til 9 000 kroner og har brukt den i mange år. Den er like fin som ny enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri brukt så mye penger på et klesplagg. Hadde ikke hatt råd til det heller. Hadde kanskje brukt max 2-3000 For en god jakke men aldri 6000 kr. Men det er opp til deg heldigvis.

Anonymkode: 6f56f...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det "nøkternt" å kjøpe seg jakke to ganger i året? :klo:

To ganger i tiåret er nøkternt. To ganger i året er ren ressurssløsing. 

Anonymkode: 24b55...13d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...