Gå til innhold

Kan jeg se søkeloggen for grunnboken i kartverket?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Knirke skrev:

De vet jo tydeligvis allerede at hun/han tjener mer. Hun/han gjør det jo bare verre med å nekte å si hva hun/han tjener. Om vedkommende fortjener lønna eller ikke er jo opptil deres overordnede å bestemme, ikke kollegaene.

Om de gjør samme jobb fortjener de lik lønn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AndreasBR said:

Om de gjør samme jobb fortjener de lik lønn. 

Det er jo uansett opp til sjefen å avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Knirke skrev:

Det er jo uansett opp til sjefen å avgjøre.

Nei, det er det ikke. Det er objektivt om de gjør samme jobb eller ikke. Dvs, stillingstittel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AndreasBR said:

Nei, det er det ikke. Det er objektivt om de gjør samme jobb eller ikke. Dvs, stillingstittel.

Sukk... For å si det på en annen måte: Hjelper det noen å holde lønna si hemmelig? I så fall hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At lønn kan beregnes utifrå lån er det dummeste jeg har hørt. I midt tilfelle blir beregnet lønn omkring 350 000 men faktiske lønn over 700 000.

Anonymkode: 815db...a04

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Knirke skrev:

Sukk... For å si det på en annen måte: Hjelper det noen å holde lønna si hemmelig? I så fall hvem?

Det hjelper sjefen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem faen gidder å se der? Utrolig sært. Du kan jo uansett ha en helt annen inntekt nå enn da du kjøpte

Anonymkode: ee20e...b2c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

At lønn kan beregnes utifrå lån er det dummeste jeg har hørt. I midt tilfelle blir beregnet lønn omkring 350 000 men faktiske lønn over 700 000.

Anonymkode: 815db...a04

Vedkommende mente (og har skrevet tror jeg) MINIMUM lønn. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AndreasBR said:

Det hjelper sjefen. 

Så TS har opprettet denne tråden for å hjelpe sjefen sin? Spesielt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant ut at min kollega Ola Nordmann kjøpte en bolig og var enslig.

Via enkelte tjenester på nett, finner jeg ut kjøpesummen for boligen. Den er 2.500.000 kroner.

Det er tinglyst en lånesum på 2.125.000 på boligen.

Da vet jeg at egenkapitalen er 2.500.000 - 2.125.000 = 375.000 (15 % egenkapital).

Siden de fleste kan kjøpe bolig til 5 ganger inntekten, så har vedkommende en inntekt på:

2.125.000 / 5 = 425.000

Årslønnen til vedkommende er 425.000 kroner. Nå har jeg funnet ut hva som er årslønnen til vedkommende.

Anonymkode: d5748...f39

Altså jeg har aldri tatt opp et lån innenfor de reglene, bankene har alltid gjort unntak. Og at noen kjøper en bolig til en sum betyr ikke at man har maxet ut lånekapasiteten😂 Da vi kjøpte huset vi bor i nå har vi over 2 millioner å gå på liksom. 

Ikke er det alle som faktisk får låne 5 x inntekt heller. Lavtlønnede har lavere likviditet og bankene vil derfor kunne si nei til 5 x inntekt feks. 

Endret av addict
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Knirke skrev:

Så TS har opprettet denne tråden for å hjelpe sjefen sin? Spesielt...

?? Nei, jeg sier det å tie om lønn hjelper sjefen/firmaet... 
Lønn burde være like selvfølgelig å dele som stillingstittel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kanskje ikke fått med deg at eksempelet jeg tok for meg, så var snakk om enslige. Da er ikke tvil om hva inntekten er. 

Jeg er enslig. Du finner ikke min inntekt ved å slå opp i boligregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2020 den 13.24, AnonymBruker skrev:

Jeg fant ut at min kollega Ola Nordmann kjøpte en bolig og var enslig.

Via enkelte tjenester på nett, finner jeg ut kjøpesummen for boligen. Den er 2.500.000 kroner. Hvis det var en ny bolig, kan faktisk totalprisen være litt høyere. Kjøpesummen på skjøtet er kontraktssummen, men eventuelle tilvalg er ikke nødvendigvis med. Jeg kjøpte i sin tid ny bolig, men valgte en annen kjøkkeninnredning (betalte prisdifferansen til kjøkkenleverandøren), fikk ekstra stikkontakter (betalt direkte til elektrikerfirmaet) osv.

Det er tinglyst en lånesum på 2.125.000 på boligen. Tinglyst pant er ikke nødvendigvis lånesummen, lånet kan være lavere. Mange banker tar større panterett enn lånebeløp.

Da vet jeg at egenkapitalen er 2.500.000 - 2.125.000 = 375.000 (15 % egenkapital). Når både 2 500 000 og 2 125 000 kan være feil, kan også egenkapitalberegningen din bli feil.

Siden de fleste kan kjøpe bolig til 5 ganger inntekten (de fleste kan ikke det, noen kan), så har vedkommende en inntekt på:

2.125.000 / 5 = 425.000

Når ble boligen kjøpt? Før eller etter at boliglånsforskriften kom? Hvis etterpå, hvilken versjon av forskriften gjaldt på kjøpstidspunktet (den er endret flere ganger). Og noen kan faktisk få lønnsøkning etter at de kjøpte bolig.

Årslønnen til vedkommende er 425.000 kroner. Nå har jeg funnet ut hva som er årslønnen til vedkommende. Det har du nok ikke. Vedkommende kan godt tjene både en million og mer. Det er ikke alle som kjøper så dyrt som mulig og makser lånemuligheten. Noen er faktisk fornøyd med en bolig som er litt billigere enn det de maks kan kjøpe for.

Med din måte å regne på, vil du, vet å søke opp mitt hus, komme fram til at jeg og mannen har til sammen 400 000 kr i inntekt. Hvis det var sant, ville vi aldri hatt råd til et hus til 3 mill kr for 19 år siden.

Anonymkode: ac77e...84c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du søker på meg så vil du tro jeg er millionær som ikke har noe lån tinglyst på leiligheten men har kjøpesum på 6.5mill. Jeg er ikke millionær ;) 

Anonymkode: 18e17...60f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du søker på meg så vil du tro jeg er millionær som ikke har noe lån tinglyst på leiligheten men har kjøpesum på 6.5mill. Jeg er ikke millionær ;) 

Anonymkode: 18e17...60f

Du kan bli det om du selger 😄

EDIT: Jo det er du, Du har formue på over 1 million. 

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg kjøpte leilighet til 3 millioner tok banken pant på 4 millioner og jeg hadde egenkapital på 1,8 millioner. Dette for å gjøre refinansiering enkelt ved oppussing. 

Anonymkode: 08eb7...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 1.10.2020 den 18.46, addict skrev:

Altså jeg har aldri tatt opp et lån innenfor de reglene, bankene har alltid gjort unntak. Og at noen kjøper en bolig til en sum betyr ikke at man har maxet ut lånekapasiteten😂 Da vi kjøpte huset vi bor i nå har vi over 2 millioner å gå på liksom. 

Ikke er det alle som faktisk får låne 5 x inntekt heller. Lavtlønnede har lavere likviditet og bankene vil derfor kunne si nei til 5 x inntekt feks. 

Også har banken en kvote hvor de kan se bort i fra 5 gangeren å ta individuelle hensyn. 

Anonymkode: d5886...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge regnestykket ditt har jeg millionlønn, noe jeg ikke har.

Jeg fikk (som en av få) låne mye mer enn 5x inntekt. Mye, ikke litt mer.

Anonymkode: cdaed...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...