AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #21 Del Skrevet 1. oktober 2020 3 minutter siden, AndreasBR skrev: Hvorfor er det hemmelig hva du har i lønn? Det er offentlig informasjon (til en viss grad) mtp skattelister osv) Hva gjør det om noen vet hva du har i lønn? Hvordan vet man at det ikke er medlåntaker? Jeg har noen kollegaer som har betydelig lavere lønn enn meg og lengre ansiennitet enn meg (de har fortalt lønnen åpenlyst uten at jeg har spurt om det). I tillegg er enkelt av dem svært opptatt av lønn og har kommet i konflikt èn som har høyere lønn enn dem og som har lavere ansiennitet. Jeg vet at kollegaene vil bruke alle mulige tjeneste for å finne ut lønnen min. Da blir det konflikt, og jeg orker ikke konflikt med folk jeg må forholde meg til hver eneste dag. Derfor er det viktig at lønnen min er hemmelig! Anonymkode: 6159b...bd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 1. oktober 2020 #22 Del Skrevet 1. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. I mitt tilfelle er lånesummen nøyaktig hva jeg har lånt, derfor synes jeg det er skummelt at folk kan regne seg fram til hva jeg har i lønn. Det er årsaken til jeg stilte dette spørsmålet. Anonymkode: 6159b...bd8 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg antar ikke. Jeg vet hva de har egenkapital og hva som er lånesummen, og dermed vet jeg hva de minst har i lønn. Selvfølgelig kan det være at de har mer i lån og dermed ikke kan låne maks. Det jeg regner ut er absolutt verdi av hva folk har minst i lønn. All informasjon er offentlig tilgjengelig! Anonymkode: d5748...f39 Det er ganske mye enklere å regne ut dette fra ligningsopplysningene (som også er offentlige). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 1. oktober 2020 #23 Del Skrevet 1. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har noen kollegaer som har betydelig lavere lønn enn meg og lengre ansiennitet enn meg (de har fortalt lønnen åpenlyst uten at jeg har spurt om det). I tillegg er enkelt av dem svært opptatt av lønn og har kommet i konflikt èn som har høyere lønn enn dem og som har lavere ansiennitet. Jeg vet at kollegaene vil bruke alle mulige tjeneste for å finne ut lønnen min. Da blir det konflikt, og jeg orker ikke konflikt med folk jeg må forholde meg til hver eneste dag. Derfor er det viktig at lønnen min er hemmelig! Anonymkode: 6159b...bd8 ?? Burde ikke du være på dine kollegaer sin side og hjelpe de få den lønna de burde få? Du vet de kan ha rett til innsyn, ikke sant? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #24 Del Skrevet 1. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg fant ut at min kollega Ola Nordmann kjøpte en bolig og var enslig. Via enkelte tjenester på nett, finner jeg ut kjøpesummen for boligen. Den er 2.500.000 kroner. Det er tinglyst en lånesum på 2.125.000 på boligen. Da vet jeg at egenkapitalen er 2.500.000 - 2.125.000 = 375.000 (15 % egenkapital). Siden de fleste kan kjøpe bolig til 5 ganger inntekten, så har vedkommende en inntekt på: 2.125.000 / 5 = 425.000 Årslønnen til vedkommende er 425.000 kroner. Nå har jeg funnet ut hva som er årslønnen til vedkommende. Anonymkode: d5748...f39 Du antar at vedkommende har lånt 5 ganger inntekt, du VET ikke. Banken kan ha tinglyst høyere pant om vedkommende har tenkt å bake inn f.eks billån, oppussing og andre ting senere. Lånet som vedkommende har tatt ut trenger ikke å være det samme som er tinglyst. Anonymkode: 1ecd6...6bc 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 1. oktober 2020 #25 Del Skrevet 1. oktober 2020 1 time siden, AndreasBR skrev: Nei, du antar at de som kjøper bolig bruker mer egenkapital enn de må, noe som er tull. Om jeg hadde hatt 1,5 mill på konto hadde jeg aldri brukt alle 1.5m på 1 bolig. Jeg hadde jo kjøpt 3 eller 4 boliger, med minimum EK på alle. Så lenge lønna mi er nok til å betjene første lånet, vil inntekter fra de andre boligene hjelpe til med å kjøpe de påfølgende.. Skal du kjøpe boliger i indre gokk da eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #26 Del Skrevet 1. oktober 2020 1 time siden, AndreasBR skrev: ?? Burde ikke du være på dine kollegaer sin side og hjelpe de få den lønna de burde få? Du vet de kan ha rett til innsyn, ikke sant? De har ikke rett til innsyn uten grunn (f.eks. diskriminering). Vi har samme kjønn, etnisitet for så vidt også seksuell legning. Det er ikke mitt problem at kollegaene ikke tar motet til å forhandle med sjefen vår. Anonymkode: 6159b...bd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 1. oktober 2020 #27 Del Skrevet 1. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De har ikke rett til innsyn uten grunn (f.eks. diskriminering). Vi har samme kjønn, etnisitet for så vidt også seksuell legning. Det er ikke mitt problem at kollegaene ikke tar motet til å forhandle med sjefen vår. Anonymkode: 6159b...bd8 Men hvorfor vil du ikke være behjelpelig med å skaffe de den lønna de fortjener? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #28 Del Skrevet 1. oktober 2020 Hos oss står hele kjøpesummen som pant der. Vi hadde fortsatt 15% i egenkapital. Eneste du kan finne ut der er at vi minimum har en felles inntekt på 600 000kr. Anonymkode: 8e499...fae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #29 Del Skrevet 1. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fant ut at min kollega Ola Nordmann kjøpte en bolig og var enslig. Via enkelte tjenester på nett, finner jeg ut kjøpesummen for boligen. Den er 2.500.000 kroner. Det er tinglyst en lånesum på 2.125.000 på boligen. Da vet jeg at egenkapitalen er 2.500.000 - 2.125.000 = 375.000 (15 % egenkapital). Siden de fleste kan kjøpe bolig til 5 ganger inntekten, så har vedkommende en inntekt på: 2.125.000 / 5 = 425.000 Årslønnen til vedkommende er 425.000 kroner. Nå har jeg funnet ut hva som er årslønnen til vedkommende. Anonymkode: d5748...f39 det er da mye lettere å sjekke skattetallene, når de offentliggjøres. Dessuten kunne vennen din lånt egenandelen også. Anonymkode: d7510...2fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 1. oktober 2020 #30 Del Skrevet 1. oktober 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: det er da mye lettere å sjekke skattetallene, når de offentliggjøres. Dessuten kunne vennen din lånt egenandelen også. Anonymkode: d7510...2fe Nei, for det får den det søkes om varsel på, med mindre du bruke dyre tredjepartsløsninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #31 Del Skrevet 1. oktober 2020 For det første er det vanlig å kjøpe bolig sammen med en partner. Da kan du ikke vite hva den ene tjener. Samtidig forstår jeg ikke at det blir krangling mellom DEG og kollegaene dine om de finner ut av noe gjennom dette detektivarbeidet. Det er vel i såfall noe de tar med sjefen? Dette er så sykt manne-tema ass.. Anonymkode: b3f80...e0a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 1. oktober 2020 #32 Del Skrevet 1. oktober 2020 Nå slo jeg opp meg selv i registeret. I følge deg har jeg 80 % av lønnen jeg faktisk har og i tillegg har jeg i følge deg 17 % høyere boliglån enn jeg faktisk har. Hva har du funnet ut tror du? Ingenting som har verdi. Pantet i min bolig = kjøpesum, kjøpesummen er ikke 5 ganger inntekt, det er heller ikke det reelle lånet. Du må nok lenger ut på landet med dette regnestykket ditt. Det eneste du har fått vite er at jeg har kjøpt boligen for kr X og hva slags pant som finnes i den. I mitt tilfelle kan du ikke se egenkapitalen min og heller ikke ane hva jeg tjener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 1. oktober 2020 #33 Del Skrevet 1. oktober 2020 Herregud... Om noen lurer på hva jeg tjener, så er det bare å spørre. Skjønner ikke hvorfor det skal være så innmari hemmelig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #34 Del Skrevet 1. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hos oss står hele kjøpesummen som pant der. Vi hadde fortsatt 15% i egenkapital. Eneste du kan finne ut der er at vi minimum har en felles inntekt på 600 000kr. Anonymkode: 8e499...fae Du kanskje ikke fått med deg at eksempelet jeg tok for meg, så var snakk om enslige. Da er ikke tvil om hva inntekten er. Anonymkode: d5748...f39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 1. oktober 2020 #35 Del Skrevet 1. oktober 2020 1 time siden, Knirke skrev: Herregud... Om noen lurer på hva jeg tjener, så er det bare å spørre. Skjønner ikke hvorfor det skal være så innmari hemmelig. Fordi han/hun tjener mer enn de andre kollegaene og synes ikke de fortjener den lønnen han/hun har selv om de har høyere ansiennitet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 1. oktober 2020 #36 Del Skrevet 1. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kanskje ikke fått med deg at eksempelet jeg tok for meg, så var snakk om enslige. Da er ikke tvil om hva inntekten er. Anonymkode: d5748...f39 Helt feil. Da jeg kjøpte første bolig var fattern inne i bildet. Så nei, eksempelet ditt kan være på bærtur. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #37 Del Skrevet 1. oktober 2020 3 minutter siden, AndreasBR skrev: Helt feil. Da jeg kjøpte første bolig var fattern inne i bildet. Så nei, eksempelet ditt kan være på bærtur. Kausjonist? Da kan du fremdeles ikke låne mer enn 5 ganger inntekt, noe jeg har påpekt. Eksemplet mitt er ikke bærtur nå, skjønner du. Kausjonister kan bare brukes til å dekke egenkapitalen, du kan ikke låne mer med kausjonister. Anonymkode: d5748...f39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 1. oktober 2020 #38 Del Skrevet 1. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kausjonist? Da kan du fremdeles ikke låne mer enn 5 ganger inntekt, noe jeg har påpekt. Eksemplet mitt er ikke bærtur nå, skjønner du. Kausjonister kan bare brukes til å dekke egenkapitalen, du kan ikke låne mer med kausjonister. Anonymkode: d5748...f39 Nei, ikke kausjonist. Medlåntaker. Så hans inntekt osv var med å bestemme. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #39 Del Skrevet 1. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kanskje ikke fått med deg at eksempelet jeg tok for meg, så var snakk om enslige. Da er ikke tvil om hva inntekten er. Anonymkode: d5748...f39 Så om du hadde sjekket meg så ville du se kjøpesum kr 6 mill., tinglyst pant kr 2 mill. Og da trekker du den konklusjonen at jeg tjener hva? Og hvor mye gjeld har jeg i forhold til inntekt? Anonymkode: 1ecd6...6bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 1. oktober 2020 #40 Del Skrevet 1. oktober 2020 5 minutter siden, AndreasBR said: Fordi han/hun tjener mer enn de andre kollegaene og synes ikke de fortjener den lønnen han/hun har selv om de har høyere ansiennitet. De vet jo tydeligvis allerede at hun/han tjener mer. Hun/han gjør det jo bare verre med å nekte å si hva hun/han tjener. Om vedkommende fortjener lønna eller ikke er jo opptil deres overordnede å bestemme, ikke kollegaene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå