AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #1 Skrevet 1. oktober 2020 Han vil sterilisere seg, da han ikke vil ha flere barn. Det er veldig lang ventetid for å få gjort det via det offentlige, og 2,5 times reise til nærmeste sykehus som utfører dette. Altså ekstra kostnader og tidsbruk når han først skulle få time. Han har bestilt time hos en privat klinikk, dette koster 6000 kr. Han mener dette skal gå på felleskontoen. Jeg synes det er urimelig, da det er han som vil utføre dette. Det kunne f.eks. ikke ha falt meg inn å ta p-piller eller spiral på fellesutgiftene. Vi er samboere, men har ikke felles økonomi. Hvordan ville dere ha gjort dette? Anonymkode: 90329...e6a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #2 Skrevet 1. oktober 2020 Vi hadde nok tatt det på fellesen. Vi er også samboere, planlegger bryllup og venter barn. Så det mulig vi er mer etablert enn dere. Anonymkode: 35717...d32 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #3 Skrevet 1. oktober 2020 Hvis du har betalt alt av prevansjon tidligere så får han jammen betale dette selv. Personlig krever jeg at han skal betale halvparten når jeg setter inn pstav. Det er dyrt og er for begges fordel. Anonymkode: 9bc2d...b28 11
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #4 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg tenker at det er en utgift han selv får ta når det er hans som tar initiativ til å sterilisere seg. Kvinner står tross alt for prevensjon (p-piller og spiral) før man er ferdig med barn, og da kan man jo begynne å regne på utgiftene det medfører. Anonymkode: 213ee...d41 11
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #5 Skrevet 1. oktober 2020 Vil håpe du ikke trenger prevensjon i fremtiden hvis han steriliserer seg, i tillegg til at du slipper å tilføre kroppen unødige hormoner... Så jeg ville delt. Men jeg ville ha delt på din prevensjon også, så synes uansett delt økonomi på det er merkelig... Men kanskje dere ikke er enige om å ikke ha (flere) barn heller? Anonymkode: acfcc...3a7 4
Gjest Dævendøtte Skrevet 1. oktober 2020 #6 Skrevet 1. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kunne f.eks. ikke ha falt meg inn å ta p-piller eller spiral på fellesutgiftene. Hvorfor er det så feil?
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #7 Skrevet 1. oktober 2020 Hvor lenge har dere vært sammen? Har du brukt prevansjon den tiden? Hvem betalte for det? Jeg har nok brukt mer enn 3000 på prevansjon iløpet av mitt (lange) forhold, har betalt det selv. Ville derfor forventet at samboer betalte noe sånt selv. Anonymkode: 784d5...9d3 3
Gjest 24/7SylviaPlath Skrevet 1. oktober 2020 #8 Skrevet 1. oktober 2020 Har han betalt halvparten av dine utgifter for prevensjon tidligere? Hvis ikke, nei.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #9 Skrevet 1. oktober 2020 Han tar med seg steriliseringen hvis det blir slutt imellom dere, han betaler. Anonymkode: d3ead...f3f 8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #10 Skrevet 1. oktober 2020 Det er jo også hans valg å ikke ville vente til han får det nesten gratis i det offentlige, så synes det er urettferdig at du også skal få utgift for at han ikke gidder vente + reise (2,5 t er ikke så langt) Anonymkode: 784d5...9d3 9
Misanthropis Skrevet 1. oktober 2020 #11 Skrevet 1. oktober 2020 Vanskelig å svare på, da jeg initiert tenker å fy faen sånn hadde ikke jeg giddet å ha det. Lage en sak av dette?! 🥱 Men så tenker jeg det har vel med hvor lenge dere har vært sammen, Om dere har felles barn osv. Mtp hvem av dere som har betalt prevensjon før 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #12 Skrevet 1. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han vil sterilisere seg, da han ikke vil ha flere barn. Det er veldig lang ventetid for å få gjort det via det offentlige, og 2,5 times reise til nærmeste sykehus som utfører dette. Altså ekstra kostnader og tidsbruk når han først skulle få time. Han har bestilt time hos en privat klinikk, dette koster 6000 kr. Han mener dette skal gå på felleskontoen. Jeg synes det er urimelig, da det er han som vil utføre dette. Det kunne f.eks. ikke ha falt meg inn å ta p-piller eller spiral på fellesutgiftene. Vi er samboere, men har ikke felles økonomi. Hvordan ville dere ha gjort dette? Anonymkode: 90329...e6a Har han vært med å betale din prevensjon gjennom alle år da? I så fall så kan man ta det på felles. Regn ut hvor mye du kan ha brukt på prevensjon siden dere ble sammen og se hva han har utestående der. Så får han betale selv. Anonymkode: bb6a0...060 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #13 Skrevet 1. oktober 2020 For oss ville det vært helt naturlig å tatt dette fra felleskonto, men vi har jo også sett det som en selvfølge å dele på utgifter til prevensjon. Det har jeg forresten delt på med kjærester helt fra jeg var 14 år, så jeg skjønner virkelig ikke at det er så fjernt. Anonymkode: 93c09...831 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #14 Skrevet 1. oktober 2020 Regn ut hvir mye du har brukt på prevensjon etter at dere ble sammen. Denne summen kan han betale selv for steriliseringen fra egen konto. Resterende beløp tar dere fra fellesen hvis dere har planer om å være sammen til du har kommet i ufruktbar alder. Anonymkode: 4261a...05f 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #15 Skrevet 1. oktober 2020 Han kan få det laaaangt billigere i det offentlige. Unødvendig utgift. Hadde ikke tatt fra felleskontoen. Anonymkode: d3047...dab 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #16 Skrevet 1. oktober 2020 Fellesen. Vi tok p-piller på fellesen i det vi skaffet første felles bankkonto som nyetablerte samboere for veldig mange år siden. Men om du har betalt for pillen og gyn selv i alle år, ville jeg krevd fradrag (evt. tilbakebetalt) for det. Det sagt, fatter ikke at det er mulig å lage en sak av et slik filleting i et sunt forhold. Anonymkode: 8b388...d27
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #17 Skrevet 1. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fellesen. Vi tok p-piller på fellesen i det vi skaffet første felles bankkonto som nyetablerte samboere for veldig mange år siden. Men om du har betalt for pillen og gyn selv i alle år, ville jeg krevd fradrag (evt. tilbakebetalt) for det. Det sagt, fatter ikke at det er mulig å lage en sak av et slik filleting i et sunt forhold. Anonymkode: 8b388...d27 3000 er mye penger for mange mennesker. 🥴 Anonymkode: ba935...bd5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #18 Skrevet 1. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 3000 er mye penger for mange mennesker. 🥴 Anonymkode: ba935...bd5 Jeg sa ikke fille-beløp. Jeg sa filleting. I vårt forhold snakker vi sammen, lytter til hverandre, og blir raskt enige. Uansett om det er penger eller andre ting. Penger har vi aldri kranglet om, selv om vi har felles økonomi og i praksis bruker den andres penger uansett hva vi gjør. Anonymkode: 8b388...d27
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #19 Skrevet 1. oktober 2020 Synes felleskontoen høres bra ut. Synes også spiral, p-stav, tidlig ul, p-piller, kondomer osv hører hjemme på felleskontoen. Anonymkode: 6f813...acf
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #20 Skrevet 1. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes felleskontoen høres bra ut. Synes også spiral, p-stav, tidlig ul, p-piller, kondomer osv hører hjemme på felleskontoen. Anonymkode: 6f813...acf Kondomer er man for lengs ferdig med før det blir noen felleskonto. Anonymkode: 85198...985
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå