Gå til innhold

Bør jeg betale for stebarnets konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg befinner meg i en litt ubehagelig situasjon nå. Stebarnet mitt skal konfirmere seg snart og mannen (hennes pappa) har svært dårlig råd grunnet korona og arbeidsledighet. 

Min stedatter har en ønskeliste som er langt som ett uår, hun vil ha ny bunad med alt sølv, flott lokale, catering og fancy dekorasjoner. Hennes biologiske mor støtter henne fullt ut og bidrar til tider til enda lengre ønskeliste. Men biomor er ufør på minstesats og bidrar med fint lite både økonomisk og praktisk. 

I dag sa stedatter at hun vil ha stylist til konfirmasjonen, denne skulle hjelpe henne med å sette opp håret og sminke henne. Mannen sa nei, og da ble det full krig på kjøkkenbordet, med grining fra stedatter. Senere ringte biomor og skjelte ut mannen. Kalte han egoist og mye annet. 

Samboer vil at jeg skal låne penger til han for å dekke konfirmasjonenskostnadene. Det er snakk om mye penger, til nå har han betalt bunad kredittkort/lån, siden hverken han eller biomor har spart penger til dette på forhånd. Nå står kostnadene til lokale, catering og dekorasjoner for tur. Samt invitasjoner og stylist som er det nye stedatter ønsker seg. 

Selvom jeg har god økonomi føler jeg at en del av disse kostnadene er unødvendige. Min sønn ble konfirmert i fjor, vi hadde en kjempefin konfirmasjon, og brukte en brøkdel av det stedatter vil bruke. Vi lagde all maten (tapas) selv, leide ett lite lokale, pyntet med papirduk og matchende servietter. Totalt kom hele konfirmasjonen på 6000kr inkludert ny dress til konfirmanten. 

Skjønner godt at dette blir dyrere med jenter, da er bunad dyrere enn dress. Men jeg sa at lokale og maten kan enkelt gjøres mye billigere enn nå. Har tilbydd meg å lage maten, tapas selv, samt leie det samme lokale som vi hadde på min sønns konfirmasjon. Catering, fancy pyntet lokale og stylist blir for dyrt. Stedatter sier dette er helt uaktuelt da hun anser både lokale og maten som kjip.

Samboer sier han vil låne 30 000kr av meg, så han kan betale for konfirmasjonen. Jeg er skeptisk fordi jeg allerede har lagt ut mye i fellesutgifter og andre løpende utgifter siden han har vært uten jobb. Han skylder meg allerede 12000kr, dette er kostnader jeg har dekket da han gikk arbeidsledig. Han bor allerede tilnærmet gratis i mitt hus. Nå vil han altså låne 30 000 til. Vi har delt økonomi, og jeg sitter bedre i det enn han. Hovedsaklig fordi jeg har spart hele veien og hatt en mer nøktern livsstil. Jeg har en helt vanlig kommunaljobb og bor i ett rekkehus, så ingen riking jeg heller. Men her har jeg vært knallhard mot meg selv fra dag en, og har nå en del penger på bok.

Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: 4970a...234

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Definitivt ikke låne han mer enn det en enkel konfirmasjon koster. 
Om de ikke har råd så bør de kanskje ikke heller prioritere en bunad- men heller kjøpe en festdrakt til hun. Vi har god råd, men det er absolutt ikke snakk om STYLIST i min datters konfirmasjon.
Hvilken bunad er det snakk om? Min datters bunad koster 45.000 kr, så det er ikke sikkert 30.000 vil være tilstrekkelig. 

Om du oppriktig tror at ikke datter vil kunne få en konfirmasjon uten din hjelp ville jeg lånt samboer 5000 - men øremerket de konfirmasjonsutgifter. Hvis du tror de kan klare det på annen måte- la være. 

Anonymkode: 57c0e...dfc

• Liker 8
Skrevet

Hun er 14 år og må ikke få bestemme. 

Si du kan ordne med slik sønnen din hadde det. Som forresten høres veldig kos ut og høres ut som alle andre konfirmasjoner jeg har vært i (med unntak av en med catering og leie av hotell) men syntes ikke det var noe bedre. 

Hun høres virkelig ut som hun trenger nei. Hvordan kan hun være så bortskjemt når begge foreldre har dårlig råd.

• Liker 38
Skrevet

Haha, hun høres ut som en bortskjemt drittunge som krever STYLIST og alt annet fancy! Det er ikke et bryllup, det er en konfirmasjon og da er det faktisk foreldrene som bestemmer. Og foreldrene som skal betale, jeg gjentar: Foreldrene! Ikke du. 

Anonymkode: 62a46...611

• Liker 42
Skrevet

Hvis dere vil utdanne denne stedatteren til Luksusfellen er det jo bare å kjøre på. Hun har ikke vondt av å skjønne at penger ikke gror på trær, og at hennes foreldre har dårlig råd.

• Liker 30
Skrevet
1 minutt siden, Adara skrev:

Hun er 14 år og må ikke få bestemme. 

Si du kan ordne med slik sønnen din hadde det. Som forresten høres veldig kos ut og høres ut som alle andre konfirmasjoner jeg har vært i (med unntak av en med catering og leie av hotell) men syntes ikke det var noe bedre. 

Hun høres virkelig ut som hun trenger nei. Hvordan kan hun være så bortskjemt når begge foreldre har dårlig råd.

Det er det jeg har foreslått, at jeg kan ordne med maten og pynte lokalet slik vi gjorde på min sønns konfirmasjon, men dette er helt uaktuelt i følge stedatter og moren. 

Hun er bortskjemt fordi faren hennes har gitt henne alt hun ønsker seg fra dag 1. Så har hun en del velstående slektninger på morssiden som hun sikkert sammenligner seg selv med.

Anonymkode: 4970a...234

• Liker 9
Skrevet

Jeg anser meg selv som en raus og gavmild person, men jeg ville sagt NEI. 

Anonymkode: 18b0f...8f2

• Liker 16
Skrevet

Jeg klarer liksom ikke helt å tro på alle disse trådene fra diverse stemødre som tydeligvis forventes å ta absolutt alt ansvar for stebarn, mens mor og far ikke skal gjøre noe eller betale noe. Begynner å bli litt parodisk.

Anonymkode: b391b...96a

• Liker 10
Skrevet

Hva om du og mannen setter dere ned sammen med stedatter og lærer hun om økonomi... Eller om du lærer de begge! 

Sett opp det dere får i inntekt og skriv opp alt av utgifter: Lån, mat, klær, kosmetikk, hygieneprodukter strømregninger, internett, mobil, abonnementer -ALT!! 

også legger du til det hun ønsker og hvor mye koster. 

Spør hun om hvor de pengene skal komme fra uten at det skal gå utover de andre utgiftene som bli betalt! 

Kanskje da vil hun innse at man ikke driter ut penger fra rævhullet. 

• Liker 25
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

De utnytter deg, si nei. 

Skrevet

Hadde min samboer bare hintet om noe sånt, hadde jeg sagt at det er ikke tale på! 

Si tydelig og klart nei. Ikke gå inn i en diskusjon.  Folk får bli så sure de vil. 

Anonymkode: 5b607...128

• Liker 15
Skrevet
10 minutter siden, Kenelz skrev:

Og tok han virkelig opp KREDITT LÅN for BUNAD?! 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Desperate people go to desperate measures.

Anonymkode: 9fa2a...3b6

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Desperate people go to desperate measures.

Anonymkode: 9fa2a...3b6

Det er faktisk barnefar og mor sin feil som har oppdratt en så materialistisk og bortskjemt barn. 

At de tyr til lån for å glede barnet ... Har ikke ord!

• Liker 14
Skrevet (endret)

Hvorfor skal du være ansvarlig for å bidra til dette hysteriske tullet?  Din sønn hadde konfirmasjon til 6000, og nå skal du bidra så stedatter får sin til langt over 30 000 ( med bunad )

Faren har ikke råd, så enkelt er det faktisk. Moren har heller ikke råd. Dette må de jo selvfølgelig ta følgende av! Ikke forventa at du skal bidra til dette sirkuset. Egen stylist?  Er det noen det har rabla for?

Syns det er veldig snilt av deg å tilby og ordne med mat pluss lokale. Ikke finn deg i sånn utakknemlighet. Si nei til lånet med god samvittighet. For en frekk familie! 

Endret av SoWhat?
  • Liker 41
Skrevet

Nei, du bør absolutt ikke betale for en overdådig konfirmasjon. Og det blir du som betaler, det lånet der ligger ikke an til å bli betalt tilbake. Det ville være dypt urettferdig overfor sønnen din om du skulle sponse stedatter med svære summer når du har oppdratt ham i en mer nøktern stil.

Kanskje hadde han ikke interesse av en dyrere konfirmasjon, men det finnes helt sikkert annet han kunne ønsket seg som du ikke i utgangspunktet hadde tenkt å sponse. Her kommer nok av merkedager og behov for støtte i årene fremover. Ingen grunn til å legge lista så høyt som stedatter her ønsker.

• Liker 33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...