Adara Skrevet 1. oktober 2020 #1 Del Skrevet 1. oktober 2020 Jeg har utdanning, men er ikke særlig glad i jobben og tjener vel mer som buss sjåfør uansett. Hvordan går man frem for å bli buss sjåfør? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #2 Del Skrevet 1. oktober 2020 3 minutter siden, Adara skrev: Jeg har utdanning, men er ikke særlig glad i jobben og tjener vel mer som buss sjåfør uansett. Hvordan går man frem for å bli buss sjåfør? Du må ta busslappen, deretter kan du søke på bussjåførjobber. Og bonustipset er at du må skrive 'bussjåfør' i ett ord. Anonymkode: e8d1f...ad0 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adara Skrevet 1. oktober 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 1. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må ta busslappen, deretter kan du søke på bussjåførjobber. Og bonustipset er at du må skrive 'bussjåfør' i ett ord. Anonymkode: e8d1f...ad0 Det er et ganske godt tips. Men de fleste får vel lappen? Via nav eller buss selskaper. Men det ligger ikke noe på finn.no for eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adara Skrevet 1. oktober 2020 Forfatter #4 Del Skrevet 1. oktober 2020 Busselskaper? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 1. oktober 2020 #5 Del Skrevet 1. oktober 2020 6 minutter siden, Adara skrev: Jeg har utdanning, men er ikke særlig glad i jobben og tjener vel mer som buss sjåfør uansett. Hvordan går man frem for å bli buss sjåfør? Nå har bussjåfører dårlige arbeidstider og ikke all verdens lønn, selv etter dagens enighet. https://www.transport.no/yrkessjafor/bussjafor/#:~:text=Etter to år på skole,Søk etter nærmeste trafikkskole her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adara Skrevet 1. oktober 2020 Forfatter #6 Del Skrevet 1. oktober 2020 1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev: Nå har bussjåfører dårlige arbeidstider og ikke all verdens lønn, selv etter dagens enighet. https://www.transport.no/yrkessjafor/bussjafor/#:~:text=Etter to år på skole,Søk etter nærmeste trafikkskole her. God lenke, takk! Dårlige arbeidstider? Jeg har jobb fra 8-16 hver dag og hater det. Jeg syntes det er fint å variere i arbeidstider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #7 Del Skrevet 1. oktober 2020 Du må betale utvidet førerkort selv, det koster ganske mye penger. Førekort klasse D Pris Grunnkurs tunge kjøretøy (3t) 1.500,- Teorikurs (20t) 3.500,- Trinnvurdering trinn 2 (45min) 1.000,- Trinnvurdering trinn 3 (45min) 1.000,- Sikkerhetskurs på vei (6t) 6.000,- Ulykkesberedskapskurs (9t) 3.500,- Kjøretimer (8t) 8.000,- Førerprøve. Leie av buss (65min) 3.000,- Sum D 28.000,- Timepris kjøretime (individuelt) 1.000,- Merk! Har du førerkort i en tung klasse fra tidligere (f.eks C1 eller C), vil det ikke være nødvendig å gjennomføre grunnkurs tunge kjøretøy, sikkerhetskurs på veg og ulykkesberedskapskurs. En undervisningstime er 45 minutter. ( Tidligere bussjåfør) Anonymkode: 797ff...1d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #8 Del Skrevet 1. oktober 2020 5 minutter siden, Adara skrev: Det er et ganske godt tips. Men de fleste får vel lappen? Via nav eller buss selskaper. Men det ligger ikke noe på finn.no for eksempel. De som får lappen dekket av NAV er de som går arbeidsledig og har gjort det en god stund. Det ligger pr nå ute 62 ledige stillinger, og samtlige krever at du har lappen fra før. Anonymkode: 3fc00...244 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adara Skrevet 1. oktober 2020 Forfatter #9 Del Skrevet 1. oktober 2020 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må betale utvidet førerkort selv, det koster ganske mye penger. Førekort klasse D Pris Grunnkurs tunge kjøretøy (3t) 1.500,- Teorikurs (20t) 3.500,- Trinnvurdering trinn 2 (45min) 1.000,- Trinnvurdering trinn 3 (45min) 1.000,- Sikkerhetskurs på vei (6t) 6.000,- Ulykkesberedskapskurs (9t) 3.500,- Kjøretimer (8t) 8.000,- Førerprøve. Leie av buss (65min) 3.000,- Sum D 28.000,- Timepris kjøretime (individuelt) 1.000,- Merk! Har du førerkort i en tung klasse fra tidligere (f.eks C1 eller C), vil det ikke være nødvendig å gjennomføre grunnkurs tunge kjøretøy, sikkerhetskurs på veg og ulykkesberedskapskurs. En undervisningstime er 45 minutter. ( Tidligere bussjåfør) Anonymkode: 797ff...1d7 Hvorfor sluttet du og hva gjør du isteden? Endret 1. oktober 2020 av Adara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 1. oktober 2020 #10 Del Skrevet 1. oktober 2020 8 minutter siden, Adara skrev: God lenke, takk! Dårlige arbeidstider? Jeg har jobb fra 8-16 hver dag og hater det. Jeg syntes det er fint å variere i arbeidstider. Fått med deg ubetalte pauser på gjerne 2-4 timer? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 1. oktober 2020 #11 Del Skrevet 1. oktober 2020 Google er din venn 😉 Du må ha førerkort klasse D, og yrkessjåførkurs. Kommer på rundt 65 000 eller så. De fleste må betale det selv, du får ikke kasta det etter deg av arbeidsgiver eller NAV. Det legges gjerne ikke ut slike stillinger på Finn, de som er bussjåfører vet hvor stillingene finnes (hos busselskaper og transportselskaper i fylker og kommuner). Det er lite jobber ute nå, som i alle bransjer. Men bussjåfører vil det alltid være behov for, så om du har litt is i magen, består alle kursene og får lappen, og er villig til å flytte på deg, så får du jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adara Skrevet 1. oktober 2020 Forfatter #12 Del Skrevet 1. oktober 2020 Akkurat nå, Fru Uperfekt skrev: Fått med deg ubetalte pauser på gjerne 2-4 timer? Hørte noe om det. Men da jobber de vel bare ett par timer også lang pause? Blir jo ikke lenger dag av den grunn. Men det er jo litt rart, og sikkert ikke noe særlig gøy. Rekker nesten ikke komme seg hjem før man må ut igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 1. oktober 2020 #13 Del Skrevet 1. oktober 2020 2 minutter siden, Adara skrev: Hørte noe om det. Men da jobber de vel bare ett par timer også lang pause? Blir jo ikke lenger dag av den grunn. Men det er jo litt rart, og sikkert ikke noe særlig gøy. Rekker nesten ikke komme seg hjem før man må ut igjen. Jo det blir lengre dag. F.eks 06-10 og så 15-18 så ikke akkurat dagens normal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 1. oktober 2020 #14 Del Skrevet 1. oktober 2020 3 minutter siden, Adara skrev: Hørte noe om det. Men da jobber de vel bare ett par timer også lang pause? Blir jo ikke lenger dag av den grunn. Men det er jo litt rart, og sikkert ikke noe særlig gøy. Rekker nesten ikke komme seg hjem før man må ut igjen. Dagene kan jo fort bli ganske lange hvis store deler av den må tilbringes på et pauserom eller lignende mens man venter på neste skift fordi det ikke er noe poeng i å reise hjem mellom skiftene. Tenker jeg... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adara Skrevet 1. oktober 2020 Forfatter #15 Del Skrevet 1. oktober 2020 7 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Jo det blir lengre dag. F.eks 06-10 og så 15-18 så ikke akkurat dagens normal Hvorfor deler de det opp sånn egentlig? Har de ikke nok sjåfører til å kjøre vanlige skift, eller har det med sikkerhet å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 1. oktober 2020 #16 Del Skrevet 1. oktober 2020 11 minutter siden, Adara skrev: Hvorfor deler de det opp sånn egentlig? Har de ikke nok sjåfører til å kjøre vanlige skift, eller har det med sikkerhet å gjøre? Det har å gjøre med at det er større behov for sjåfører i rushtiden morgen og ettermiddag enn midt på dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #17 Del Skrevet 1. oktober 2020 1 time siden, Myrmica skrev: Men bussjåfører vil det alltid være behov for, så om du har litt is i magen, består alle kursene og får lappen, og er villig til å flytte på deg, så får du jobb. Yeah,..ehh nooo. hehe. Om noen år så kjører omtrent alle busser selv. De har allerede begynt med "trials" og med mindre kjøretøy. https://ruter.no/en/about-ruter/reports-projects-plans/autonomous-vehicles/ Selv om de ikke automatiserer, så er det alltid faren for at for mange er kvalifisert og for få stillinger. Ellers er det ikke akkurat den beste stillingen om en sliter med ryggen eller hemoroider. Det å sitte stille hele tiden. Så må en ha bra nok syn også. I tillegg er det også en viss fare for potensielle senebetennelser. Anonymkode: 79ff0...903 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 1. oktober 2020 #18 Del Skrevet 1. oktober 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Yeah,..ehh nooo. hehe. Om noen år så kjører omtrent alle busser selv. De har allerede begynt med "trials" og med mindre kjøretøy. https://ruter.no/en/about-ruter/reports-projects-plans/autonomous-vehicles/ Selv om de ikke automatiserer, så er det alltid faren for at for mange er kvalifisert og for få stillinger. Ellers er det ikke akkurat den beste stillingen om en sliter med ryggen eller hemoroider. Det å sitte stille hele tiden. Så må en ha bra nok syn også. I tillegg er det også en viss fare for potensielle senebetennelser. Anonymkode: 79ff0...903 Enig i at det ikke er noen særlig god jobb, helsemessig sett. Men som jeg skrev, er man villig til å flytte og har litt is i magen, får man jobb. I utkantstrøka i Troms og Finnmark. Der blir det ingen automatisering. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viernes Skrevet 1. oktober 2020 #19 Del Skrevet 1. oktober 2020 Har du godt humør? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #20 Del Skrevet 1. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må ta busslappen, deretter kan du søke på bussjåførjobber. Og bonustipset er at du må skrive 'bussjåfør' i ett ord. Anonymkode: e8d1f...ad0 Det er særdeles viktig hvis man skal kjøre buss. Anonymkode: c79f1...f8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå