AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #1 Skrevet 1. oktober 2020 Vi ble nå helt uventet bedt i konfirmasjon til mannens kusines datter. Ble veldig overrasket ettersom det er folk vi kanskje treffer 3-4 ganger i året og ellers ikke har noe kontakt med. Jeg spurte mannen hva vi skulle gi i konfirmasjonsgave, om vi bare skulle gi penger og jeg sa da vi burde gi 3-400kr siden det er konfirmasjon. Han var helt imot det og mente det var nok med en 200-lapp. Jeg synes dette er stusselig å gi til en konfirmasjon når man er bedt. Vi har en slik ordning at jeg betaler for alle gaver på min side og han betaler for gaver på hans side. Jeg har blant annet 6 tantebarn og kjempestor familie og er gumor til 5 stykker, mens han har ingen onkelbarn på sin side, mindre familie enn meg og 4 gubarn (forskjellig fra mine), så jeg betaler myye mer enn han iløpet av året i gaver. Mannen er også av den sparsomme gjerrige typen. Siden han bare går med på å gi 200kr i konfirmasjonsgave og jeg føler det virker stusselig så ser jeg på alternative gaver som ikke er kontanter. Jeg vet hun jenta er veldig glad i spa-produkter, gode såper og lotion. Sitter å ser inne på Rituals og ser de har noen fine gavesett til 250kr. Vil gavesett være en ok konfirmasjonsgave? Anonymkode: 6a43a...21e
sikkerpådet Skrevet 1. oktober 2020 #2 Skrevet 1. oktober 2020 Nei, når man er bedt tenker jeg 500 kr er et minimum. Vi gir 200 til venners barn hvor vi ikke er invitert. 1000 der vi blir invitert, tantebarn, fadderbarn osv. 13
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #3 Skrevet 1. oktober 2020 Ja, hvorfor ikke? Hadde ikke selv likt det, men hvis du vet at hun liker disse produktene så er det en annen sak! Anonymkode: e2fc6...521
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #4 Skrevet 1. oktober 2020 Hvis hun har hull i ørene, får du fin ørepynt til 200 kr. Så kan hun eventuelt bytte hvis hun vil ha noe annet Anonymkode: e2fc6...521
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #5 Skrevet 1. oktober 2020 Familie er ikke det samme som bekjent. Ville gikk minst 500kr. Anonymkode: 651d8...1ef 9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #6 Skrevet 1. oktober 2020 Mye bedre enn å gi 200kr - det blir dessverre sett på som frekt, selv om jeg selvfølgelig ikke er enig i at kusina til besta til mormors til kollegaens datter fortjener 500-1000kr. Folk som man ser så sjeldent som dere blir nok bedt bare for å spe på konvoluttene. Spasett er fint. Anonymkode: 242b1...96e 2
Kenelz Skrevet 1. oktober 2020 #7 Skrevet 1. oktober 2020 Det finnes ingen fasit svar! Synes det er ekkelt hvor stort penge fokus det er på en konfirmasjon! Gi den summen dere føler for, 200kr er helt greit! Om du skal velge noe fra Rituals hadde jeg valgt Sakura gavesett str. S eller M for de yngre 😊 1
Illuminatum Skrevet 1. oktober 2020 #8 Skrevet 1. oktober 2020 Nei 200 er passende til naboens barn som konfirmerer seg. Ville minst gitt 500 kroner. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #9 Skrevet 1. oktober 2020 Ts her. Det er foreldrene vi møter på sånn 3-4 ganger i året på butikk eller kaffebesøk. Datteren som konfirmeres har vi ikke sett siden 2018, men har fått med meg på instagram at hun bruker å poste bilde av ulike bodybutter, scrubs, masker osv. som hun skriver om duften og om huden blir myk osv. derfor jeg tenkte Rituals måtte være bra for det er produkter jeg selv liker. Både Sakura og Buddha. tenker også ja at vi blir bedt for å spe på med gaver ettersom vi ellers ikke har noe kontakt med de annet enn å møte på de et par ganger på butikken eller kaffebesøk max 2 ganger i året. Og spesielt overrasket siden vi ikke har sett konfirmasjonsjenta på mange år, så har ingen relasjon til henne annet enn at hun er datteren til min manns kusine. Er veldig i tvil om vi skal dra, det er også 3t kjøretur èn vei der de skal ha konfirmasjonen, men uansett om vi ikke drar føler jeg vi må gi en ok gave siden vi uansett er bedt. Jeg sa til mannen jeg ville gitt 400kr hvis jeg var han. Anonymkode: 6a43a...21e 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #10 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg tenker det er ganske gjerrig å kun gi 200,- til en konfirmant der man er invitert i fest. Er dere to stk som skal i konfirmasjonen, så 100,- fra hver egentlig? Dersom dere ikke var invitert, ville jeg sagt 200,- var passelig, men som deltager tenker jeg minst 500,-. Vi arrangerte nettopp konfirmasjon og bestilte ferdigmat til ca 300,- per gjest, så kom brus, kaker/dessert, leie av lokale osv utenom, bare for å sette det litt i perspektiv. Anonymkode: 924d3...cf0 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #11 Skrevet 1. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tenker det er ganske gjerrig å kun gi 200,- til en konfirmant der man er invitert i fest. Er dere to stk som skal i konfirmasjonen, så 100,- fra hver egentlig? Dersom dere ikke var invitert, ville jeg sagt 200,- var passelig, men som deltager tenker jeg minst 500,-. Vi arrangerte nettopp konfirmasjon og bestilte ferdigmat til ca 300,- per gjest, så kom brus, kaker/dessert, leie av lokale osv utenom, bare for å sette det litt i perspektiv. Anonymkode: 924d3...cf0 Vi er bedt til kake og kaffe og jeg fikk forespørsel om å bake den ene kaken. Anonymkode: 6a43a...21e
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #12 Skrevet 1. oktober 2020 Ville heller gitt en gave enn 200kr i kontanter. Spasett fra Rituals høres fint ut synes jeg Et lite smykke for rundt 2-400kr vil også være en fin gave. Vi skal snart i min kusines datters konfirmasjon. Jeg drar dit med mine foreldre da, som jo er hennes grandtante og onkel. Fra mine foreldre og meg sammen kommer vi til å gi ca 1000kr. Skal hans foreldre? Isåfall er det jo lurt å spleise på en litt finere gave. Anonymkode: 352a3...970 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #13 Skrevet 1. oktober 2020 (Som perspektiv så fikk jeg 200kr fra venner og naboer da jeg konfirmerte meg og det er 15 år siden nå... så i 2020 er 200kr lite til noen som faktisk er i familie selv om man ikke ser dem så ofte) Anonymkode: 352a3...970 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #14 Skrevet 1. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ville heller gitt en gave enn 200kr i kontanter. Spasett fra Rituals høres fint ut synes jeg Et lite smykke for rundt 2-400kr vil også være en fin gave. Vi skal snart i min kusines datters konfirmasjon. Jeg drar dit med mine foreldre da, som jo er hennes grandtante og onkel. Fra mine foreldre og meg sammen kommer vi til å gi ca 1000kr. Skal hans foreldre? Isåfall er det jo lurt å spleise på en litt finere gave. Anonymkode: 352a3...970 Hans foreldre er døde og hans søsken er ikke bedt, så er bare oss. Og vi har ingen kontakt med resten av den familien til kusina til mannen, så det blir litt rart å dra og folk fra kusinas side blir nok å lure på hva vi gjør der, de av dem som vet hvem vi er. Hun kusina til mannen har en søster og en bror. Jeg har aldri møtt søsteren hennes, men mannen min møtte søsteren når de var barn og ungdom. Halvbroren til hun kusina har ingen av oss møtt 😂 mannen sa han ikke har sett sin tante, altså bestemora til konfirmasjonsbarnet, siden begynnelsen av 90-tallet 😂 kan jo også hende det er derfor kusina til mannen har bedt oss, siden mannen ikke har noen relasjon til den siden, for å bedre de familiære relasjonene de hadde på 70 og 80-tallet 😅 Anonymkode: 6a43a...21e
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #15 Skrevet 1. oktober 2020 Skal se om jeg finner noe ørepynt eller smykke eller spa-sett. Anonymkode: 6a43a...21e
-Titania- Skrevet 1. oktober 2020 #16 Skrevet 1. oktober 2020 Om det står mellom å gi en 200-lapp, og et spa-sett, ville jeg gått for sistnevnte. Smykke er også en fin gave. 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #17 Skrevet 1. oktober 2020 Sykt gjerrig med en 200 lapp, helt enig med de som sier at 500 er passende. Vil du ikke gi 500 så finn et smykke e.l. fra f.eks Bjørklund som koster litt mer enn 200 men ser skikkelig ut. Anonymkode: 06728...a0c 1
Illuminatum Skrevet 1. oktober 2020 #18 Skrevet 1. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi er bedt til kake og kaffe og jeg fikk forespørsel om å bake den ene kaken. Anonymkode: 6a43a...21e Kaffe og kake på konfirmasjon? Rart hvordan det er så forskjellige tradisjoner fra sted til sted. 1
Brunello Skrevet 1. oktober 2020 #19 Skrevet 1. oktober 2020 Det virker ikke som dere har spesielt lyst til å dra, så jeg hadde skyldt på korona, takket nei og sendt kr 200,-. Drar dere, synes jeg kr 500,- er minimum. 7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #20 Skrevet 1. oktober 2020 TS her. Sendte melding til moren og spurte. Fikk tilsendt en lang liste med ønsker, alt fra arcteryx jakke til fjellreven keb bukse, bakemaskin, penger, fallskermhopp, apple watch, jbl noise cancelling head set, daniel wellington klokke, ideal of sweeden clutch lommebok med mer. Var inne på ideal of sweden og så de hadde tilbud -50% på sånn clutch lommebok, som tidligere kostet 700kr som nå var nedsatt til 350kr så jeg bestilte en slik nå. Anonymkode: 6a43a...21e 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå