AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #1 Skrevet 1. oktober 2020 jeg har lenge hatt lyst til å invitere en vennegjeng på middag og ett lite party, men nå når eldste jenta til samboer går på vgs så har samværet gått fra annenhver uke til hver helg. Noen helger kommer hun ikke før lørdag, noen helger ikke i det hele tatt. Når jeg spør hva det blir til i helgen tidlig i uken så får jeg som regel aldri ordentlig svar. Jeg har prøvd å si at mtp. fast ukehandel på mandager så ønsker vi litt forutsigbare helger da jeg vil vite hva og hvor mye vi trenger av mat til helgen for at hun skal blir flinkere til å legge planer. For at vi skal ha en slik fest må jeg jo ha barnevakt for minste barna og vil vite dette så tidlig som mulig, men så vil jeg ikke at hun skal tenke at hun ikke kan komme hjem fordi vi skal ha fest heller. Anonymkode: c8a50...fdf 1
exictence Skrevet 1. oktober 2020 #2 Skrevet 1. oktober 2020 (endret) Men gjør det noe om eldstejenta er hjemme hos dere når dere har vennegjeng på besøk om kvelden? Hun klarer seg vel selv ved å være på rommet, eller har andre ting å gjøre? Endret 1. oktober 2020 av exictence 14
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #3 Skrevet 1. oktober 2020 Akkurat nå, exictence skrev: Men gjør det noe om eldstejenta er hjemme hos dere når dere har vennegjeng på besøk om kvelden? Hun klarer seg vel selv ved å være på rommet, eller har andre ting å gjøre? ja, det gjør noe. Hun er ikke så glad i at vi drikker alkohol og vi ser for oss at det blir en fest. Anonymkode: c8a50...fdf
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #4 Skrevet 1. oktober 2020 Opplys henne om at dere skal ha fest, og ønsker at hun ikke er hjemme den dagen? Du kan jo også si at om hun hadde vært yngre, ville dere skaffet barnevakt til henne. Antar det blir alkohol, så et godt argument er jo for å skåne henne. Hun er kanskje gammel nok, men å se sin forelder beruset vil jeg tro er ubehagelig uansett, særlig i såpass ung alder. Anonymkode: 8073d...222 10
exictence Skrevet 1. oktober 2020 #5 Skrevet 1. oktober 2020 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: ja, det gjør noe. Hun er ikke så glad i at vi drikker alkohol og vi ser for oss at det blir en fest. Anonymkode: c8a50...fdf Da ville jeg sagt at vi ønsker å be en vennegjeng over på f.eks neste lørdag. Vi kommer til å servere litt vin/øl til maten, men det blir ikke mye av alkohol, og det blir ikke så sent. Det må være greit, og noe dere absolutt må ta å holde kontroll på at det ikke blir for mye drikking. Du må selvfølgelig bare være hjemme for det, men ville at du ville at hun skulle vite det. Endret 1. oktober 2020 av exictence
Carrot Skrevet 1. oktober 2020 #6 Skrevet 1. oktober 2020 Legg festen til en helg hun ikke skal være hos dere dersom kommunikasjon er vanskelig for dere voksne.
exictence Skrevet 1. oktober 2020 #7 Skrevet 1. oktober 2020 Eller dere ber vennegjeng over og ikke drikker i det hele tatt. Det synes jeg hadde vært det beste å oppleve hvis jeg var eldstejenta. 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #8 Skrevet 1. oktober 2020 Mange som ikke skjønner poenget her. Vi ønsker ikke å ha fest når hun er hjemme. Vi ønsker kun å vite når hun ikke skal være her, slik at det er mulig å planlegge. Anonymkode: c8a50...fdf 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #9 Skrevet 1. oktober 2020 Men så si at dere skal ha fest den og den datoen da. Du sier jo selv at hun ikke alltid kommer, så da velger hun vel ikke å komme når dere sier ifra på forhånd. Anonymkode: 64e97...aa4 6
exictence Skrevet 1. oktober 2020 #10 Skrevet 1. oktober 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange som ikke skjønner poenget her. Vi ønsker ikke å ha fest når hun er hjemme. Vi ønsker kun å vite når hun ikke skal være her, slik at det er mulig å planlegge. Anonymkode: c8a50...fdf Men hvorfor er det et poeng å ha fest når hun ikke er hjemme? Finner en grunn til det; at dere skal holde på med noe som hun synes er dumt. Kanskje drikke for mye? Svar til løsning hos dere da er å enten ha vennegjeng på besøk og ikke drikke så mye. Ta noenlunde tidlig kveld. Og hvis dette ikke er ønskelig så er løsningen å ikke ha det.
Lønnesirup01 Skrevet 1. oktober 2020 #11 Skrevet 1. oktober 2020 Legg festen til en helg hun i utgangspunktet ikke skal være hos dere. Opplys så til henne/mor at dere skal ha fest den helgen. Det er klart dere må ha noe forutsigbarhet i hverdagen. 7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #12 Skrevet 1. oktober 2020 20 minutter siden, exictence said: Men hvorfor er det et poeng å ha fest når hun ikke er hjemme? Finner en grunn til det; at dere skal holde på med noe som hun synes er dumt. Kanskje drikke for mye? Svar til løsning hos dere da er å enten ha vennegjeng på besøk og ikke drikke så mye. Ta noenlunde tidlig kveld. Og hvis dette ikke er ønskelig så er løsningen å ikke ha det. Men hvorfor insisterer du på å svare på noe annet enn det TS spør om? Det må være lov å ville ta seg en fest en gang iblant. TS: enig med de andre her som sier at dere må bare sette en dato og informere om det. Gjør det tydelig at dette er et viktig arrangement for dere, men at hun er hjertelig velkommen helgen etterpå. Anonymkode: 517e7...5c2 10
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #13 Skrevet 1. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor insisterer du på å svare på noe annet enn det TS spør om? Det må være lov å ville ta seg en fest en gang iblant. TS: enig med de andre her som sier at dere må bare sette en dato og informere om det. Gjør det tydelig at dette er et viktig arrangement for dere, men at hun er hjertelig velkommen helgen etterpå. Anonymkode: 517e7...5c2 ok, takk for svar. Jeg får heller pakke det inn og si at hun alltid er velkommen, men at denne kvelden har vi barnevakt og skal ha fest, så hun får velge mellom å være hos moren eller hos barnevakten Anonymkode: c8a50...fdf 3
Hactar Skrevet 1. oktober 2020 #14 Skrevet 1. oktober 2020 31 minutter siden, exictence skrev: Men hvorfor er det et poeng å ha fest når hun ikke er hjemme? Finner en grunn til det; at dere skal holde på med noe som hun synes er dumt. Kanskje drikke for mye? Svar til løsning hos dere da er å enten ha vennegjeng på besøk og ikke drikke så mye. Ta noenlunde tidlig kveld. Og hvis dette ikke er ønskelig så er løsningen å ikke ha det. Hvorfor skal tenåringen bestemme om far og stemor får lov å ha en fest? Helt for at hun skal slippe å være vitne til det om hun synes det er ubehagelig, men det løser man ved å informere om at det blir fest så jenta kan velge om hun vil være til stede eller ikke. Noen ganger gjør voksne ting som ikke passer for barn; det er jo derfor TS vil skaffe barnevakt til de yngste også. Det naturlige er ikke å sette alle voksenaktiviteter på vent til ungene er voksne nok til å være med, men å legge til rette så barna ikke blir vitne til noe de er for unge til å føle seg vel med. 8
Gjest Dævendøtte Skrevet 1. oktober 2020 #15 Skrevet 1. oktober 2020 40 minutter siden, exictence skrev: Men hvorfor er det et poeng å ha fest når hun ikke er hjemme? Finner en grunn til det; at dere skal holde på med noe som hun synes er dumt. Kanskje drikke for mye? Svar til løsning hos dere da er å enten ha vennegjeng på besøk og ikke drikke så mye. Ta noenlunde tidlig kveld. Og hvis dette ikke er ønskelig så er løsningen å ikke ha det. Herregud, skal en unge få bestemme over livet til de voksne? Fullstendig feil! Litt forutsigbarhet må det gå an å få til. Klart poenget er å ha fest når hun ikke er hjemme. Hvor mye jeg drikker på en fest en gang i blant, kan virkelig ikke noen andre enn meg selv bestemme.
exictence Skrevet 1. oktober 2020 #16 Skrevet 1. oktober 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor insisterer du på å svare på noe annet enn det TS spør om? Det må være lov å ville ta seg en fest en gang iblant. Anonymkode: 517e7...5c2 Jeg synes det er en løsning, altså kutte ut festing med mye alkohol så lenge man har et familiemedlem som har imot det, og er hjemme. Og fordi jeg selv har opplevd hvor grusomt det er med omsorgspersoner som fester og drikker for mye.
exictence Skrevet 1. oktober 2020 #17 Skrevet 1. oktober 2020 7 minutter siden, Dævendøtte skrev: Herregud, skal en unge få bestemme over livet til de voksne? Nei det synes jeg ikke. Men jeg synes de unge og barn skal få slippe å se omsorgspersonene drikke for mye. 7 minutter siden, Dævendøtte skrev: Hvor mye jeg drikker på en fest en gang i blant, kan virkelig ikke noen andre enn meg selv bestemme. Nei, men så lenge dine barn er der og du velger å drikke deg overstadige beruset, er du da en veldig dårlig rollemodell og viser en dårlig adferd.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #18 Skrevet 1. oktober 2020 52 minutter siden, exictence skrev: Men hvorfor er det et poeng å ha fest når hun ikke er hjemme? Finner en grunn til det; at dere skal holde på med noe som hun synes er dumt. Kanskje drikke for mye? Svar til løsning hos dere da er å enten ha vennegjeng på besøk og ikke drikke så mye. Ta noenlunde tidlig kveld. Og hvis dette ikke er ønskelig så er løsningen å ikke ha det. Så ei som ikke evner å svare skal styre hva andre kan gjøre eller ikke gjøre, i tilfelle hun kanskje finner på å dukke opp?? Kanskje det er på tide at hun lærer å ta hensyn også, hun er ikke et barn lengere. Anonymkode: a982d...a71 4
Lønnesirup01 Skrevet 1. oktober 2020 #19 Skrevet 1. oktober 2020 3 minutter siden, exictence skrev: Jeg synes det er en løsning, altså kutte ut festing med mye alkohol så lenge man har et familiemedlem som har imot det, og er hjemme. Og fordi jeg selv har opplevd hvor grusomt det er med omsorgspersoner som fester og drikker for mye. Det skinner veldig igjennom. Når noen skriver såpass bastant og henger seg opp i alkohol, så tar jeg alltid utgangspunkt i at de kommer fra et hjem med alkoholisme eller i det minste misbruk. Jeg har all mulig sympati for det. Men da er du ikke objektiv her. De aller fleste voksne kan ta seg en fest med vin og øl iblant, og det skal de også få lov til. Mange skilte foreldre har også dårlig samvittighet for skilsmissen, og klarer ikke sette grenser, derav "kom og gå som du vil". Da gjør man dem en bjørnetjeneste - de må være seg å forholde seg til rutiner og ta hensyn til andre. Tenåringsdatteren skal ikke sette agenda i huset. 5
exictence Skrevet 1. oktober 2020 #20 Skrevet 1. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så ei som ikke evner å svare skal styre hva andre kan gjøre eller ikke gjøre, i tilfelle hun kanskje finner på å dukke opp?? Hun må da få lov til å være fri til å komme hjem hvis hun vil det? 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje det er på tide at hun lærer å ta hensyn også, hun er ikke et barn lengere. Anonymkode: a982d...a71 Det oppleves ofte svært urolig for en ungdom å se sine omsorgspersoner overstadig beruset. Ellers er jeg enig med at barn må også ta hensyn, selvfølgelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå