Gå til innhold

Far ønsker 50/50 til tross hva bup sier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår har litt utfordringer og får derfor hjelp av bup og ppt. 

Har slitt lenge med mas og press med advokater fra far om økning av samværet. Barnet sier at det ikke vil til far og protesterer mye. Nå er han til far 5 overnattinger på 14 dager. Barnet og jeg synes det er nok. 
Barnet sliter mye med miljøskifte og jeg har hatt en ønske om å senke litt samværet en periode for å se om det ble noe bedring. Dette vil ikke far og han sier at han ønsker 50/50. Annenhver uke til hver av oss. 
Bup har uttrykt at barnet trenger et stabilt hjem. Skifte av miljø for ofte skaper uro. Barnet er under utredning hos bup nå og sliter veldig når det er endring i rutiner og hverdager. Dette forstår ikke far helt. 

Hva skal jeg gjøre for å få han til å forstå? Må jeg dra han til retten for at barnet skal få det best mulig? Far truer stadig vekk med å dra meg til retten. Må sies at jeg slet mye med psykisk terror da vi var sammen. Barnet er 4 år snart. 

ts

Anonymkode: 230dd...95b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi opp å forsøke å få ham til å forstå. Det er bortkastet tid. Bare si nei, så får han ta det til retten hvis han tror han har noen sjanse, men med bup mot seg har han neppe det.

• Liker 40
Skrevet

Kan ikke du sitte med annenhver helg da så får far ta seg av det daglige? Du ser jo han virkelig ønsker dette. Hvorfor er det slik at du skal ha førstepri?

• Liker 12
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har slitt lenge med mas og press med advokater fra far om økning av samværet. Barnet sier at det ikke vil til far og protesterer mye. Nå er han til far 5 overnattinger på 14 dager. Barnet og jeg synes det er nok. 
Barnet sliter mye med miljøskifte og jeg har hatt en ønske om å senke litt samværet en periode for å se om det ble noe bedring. Dette vil ikke far og han sier at han ønsker 50/50. Annenhver uke til hver av oss. 
Bup har uttrykt at barnet trenger et stabilt hjem. Skifte av miljø for ofte skaper uro. Barnet er under utredning hos bup nå og sliter veldig når det er endring i rutiner og hverdager. Dette forstår ikke far helt. 

Hva skal jeg gjøre for å få han til å forstå? Må jeg dra han til retten for at barnet skal få det best mulig? Far truer stadig vekk med å dra meg til retten. Må sies at jeg slet mye med psykisk terror da vi var sammen. Barnet er 4 år snart. 

ts

Dette kan du jo løse enkelt.. la barn få fast samvær med barnet, så får du bare 5 dager hver 14 dag. Eller vent.. hvis du ønsker det sååååå bra for barnet, hva med å la barnet ha en fast og stabil hjem 100%? Hos far da...  Dette høres ikke så aktuelt ut nei...

Synd alt dette går ut over barnet.

Anonymkode: f0f9d...67b

• Liker 11
Skrevet (endret)
28 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Kan ikke du sitte med annenhver helg da så får far ta seg av det daglige? Du ser jo han virkelig ønsker dette. Hvorfor er det slik at du skal ha førstepri?

Sønnen sier han ikke vil til far. 

Ts,  hvordan er forholdet mellom deg og far ellers? Kan det være en mulighet at han kan komme og besøke sønnen hos deg utenom sine samværsdager?

Edit: skrivefeil 

Edit 2: ser nå du skriver dette med psykisk terror, leste visst litt fort, så kanskje rådet mitt ikke er så godt. 

Endret av FrittgåendeBurugle
  • Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, FrittgåendeBurugle skrev:

Sønnen sier han ikke vil til far. 

Ts,  hvordan er forholdet mellom deg og får ellers? Kan det være en mulighet at han kan komme og besøke sønnen hos deg utenom sine samværsdager?

Det kan være mange årsaket til at han ikke vil til far. Det er ikke slik at han ikke er glad i faren sin, selv om mora får det nesten til å fremstå slik... Men hey.. vi er tross alt på KG, så her er kvinnen den beste forelderen, hun har rett, og har selvsagt det siste ordet mht barna...

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan være mange årsaket til at han ikke vil til far. Det er ikke slik at han ikke er glad i faren sin, selv om mora får det nesten til å fremstå slik... Men hey.. vi er tross alt på KG, så her er kvinnen den beste forelderen, hun har rett, og har selvsagt det siste ordet mht barna...

Selvsagt, han er sikkert glad i faren sin, det vet jeg ingenting om. Det jeg tenker er at sønnen, som har spesielle behov, vil finne det "oppskakende" (finner ikke ordet jeg leter etter) å flytte og få en annen hovedforesatt. Hvor vidt mor eller far er den "beste forelderen" har jeg ingen formening om.

Hva de spesielle behovene består i har vi ikke fått særlig detaljer om, men jeg ser for meg kanskje en form for autisme? I alle tilfeller mener bup at utvidet samvær vil være uheldig for sønnen. Jeg ser selvsagt verdien i far (generelt, jeg kjenner ikke far i dette spesifikke tilfellet) og det er derfor jeg spurte ts om kanskje far kunne komme på besøk utenom samvær.

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi svarer på det Ts skriver. Og hun skriver at far drev med psykisk terror mot henne når de var sammen. 

Er dette en person du ville latt hatt hovedomsorgen for barnet ditt? 

Anonymkode: 52d32...c55

• Liker 20
Skrevet
28 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Leseforståelse er på topp, ja.

* Barnet sliter og trenger et stabilt hjem. 
* BUP vil at ungen skal være mest mulig hos moren.

* Faren bedrev psykisk terror mot mor da de var sammen.

* Barnet synes hjemme hos far er utrygt og vil helst være hos mor.

Men jada, høres virkelig ut som faren burde få førstepri, hah! Det merkes at du setter vendettaen til faren over hvordan ungen har det, SOM ER DET DENNE TRÅDEN HANDLER OM....?!!

Anonymkode: d7575...ecb

• Liker 33
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leseforståelse er på topp, ja.

* Barnet sliter og trenger et stabilt hjem. 
* BUP vil at ungen skal være mest mulig hos moren.

* Faren bedrev psykisk terror mot mor da de var sammen.

* Barnet synes hjemme hos far er utrygt og vil helst være hos mor.

Men jada, høres virkelig ut som faren burde få førstepri, hah! Det merkes at du setter vendettaen til faren over hvordan ungen har det, SOM ER DET DENNE TRÅDEN HANDLER OM....?!!

Anonymkode: d7575...ecb

Igjen sitter du med opplysninger gitt av en part som man på ingen måte vet kommer med riktige opplysninger. Det kommer fra en part man vet både kan ha et økonomisk og maktmotiv bak ved å komme med både uriktige og falske beskyldninger som er relativt lett å få gjennomslag for. Når man i tillegg vet at loven er slik at dette ikke medfører noen negativ konsekvens for andre enn far så får du ha meg unnskyldt. 

Denne tråden kan like gjerne være en tråd opprettet med det mål for øyet å renvaske sin skitne samvittighet ved å høste likesinnedes enighet enn det startinnleggets problemstilling er skissert som.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Hr. Aktiv said:

Igjen sitter du med opplysninger gitt av en part som man på ingen måte vet kommer med riktige opplysninger. Det kommer fra en part man vet både kan ha et økonomisk og maktmotiv bak ved å komme med både uriktige og falske beskyldninger som er relativt lett å få gjennomslag for. Når man i tillegg vet at loven er slik at dette ikke medfører noen negativ konsekvens for andre enn far så får du ha meg unnskyldt. 

Denne tråden kan like gjerne være en tråd opprettet med det mål for øyet å renvaske sin skitne samvittighet ved å høste likesinnedes enighet enn det startinnleggets problemstilling er skissert som.

Slik har du svart i en annen tråd for lenge siden hvor du kommenterte på min kommentar, og uansett hva jeg argumenterte med så hadde jeg i dine øyne kun ett økonomisk motiv og var drevet av ønsket om å bestemme over far. Men vet du hva? Nå er omsorgssaken ferdig, og dommen ble null fravær til far, og jammen har jeg latt være å søke om bidrag også. Så bare slutt med sutringen din i tråd etter tråd etter tråd for ofte tar du skrekkelig feil. 

Anonymkode: 49bb8...ae1

• Liker 27
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Tenker jeg ville sluttet å diskutere med far og bare latt han ta det til retten. 

Skrevet

Hvordan er samværet bygd opp nå? 
Dersom han alikevell har 5 netter (sammenhengende) hos far i løpet av 2 uker, så er jo ikke overgangen til 7 så mye større. Og det kan også bli mer stabilt for barnet, ved at han får lengre tid (7 netter) mellom hvert miljøskifte.

Hvorfor vil ikke barnet til far? Hva sier han?

Anonymkode: 0c8b9...c7d

• Liker 3
Skrevet
52 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Det er barnet som skal ha førstepri, og det virker ikke som om far har det i mente.

Anonymkode: 32e31...4d9

• Liker 16
Skrevet

Hadde samme her. En pappa som på død og liv skulle dele barnet likt, alt gikk etter å dele likt. Jeg er totalt uenig og syns også at det å skifte så ofte er ustabilt for et lite barn. 

Så jeg tok heller mindre samvær selv enn en evig krig med far. 

Anonymkode: c5a84...fd5

Skrevet

Selv om far ikke var koselig mot mor så betyr ikke det at han automatisk er dritt mot ungen sin. Det at barnet syns det er utrygt der nå er nok at han ikke er vant til å være der så mye av gangen. Altså, det kan endres. 

• Liker 3
Skrevet

Og at bup mener det kan faktisk bety at der er mor flink til å prate for seg. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er barnet som skal ha førstepri, og det virker ikke som om far har det i mente.

Anonymkode: 32e31...4d9

Det å høre på en part man vet både har fordeler av og får ingen konsekvenser for ved sabotasje og falske anklager blir litt feil. Å gjemme seg bak argumentet "til barnets beste" blir i såfall et moralsk forkastelig valg når loven i dag håndheves slik. 

Det at det skapes dårlig stemning og dialog kan jo like gjerne være mors sabotasje som bidrar enn at det er bare far som gjør det. 

Hvem stritter ikke imot når noe går imot dem selv?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og at bup mener det kan faktisk bety at der er mor flink til å prate for seg. 

Men du har ingen grunn til mistro Moren heller, du kan ikke dikte opp påstander som passer ditt verdensbilde. 

Anonymkode: ea34b...2bf

• Liker 15
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Du må la konflikten ligge. Far har rett til halvparten av omsorgen inntil en domstol sier noe annet. Det er din oppgave som mor å gjøre overgangene mellom deres hjem så smertefritt som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...