AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #1 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg har litt sprikende interesser så trenger å høre noen synspunkt fra andre. Jeg synes studiet sosialt arbeid virker veldig interessant! Har lyst til å lære om juss og hvordan velferdssystemet fungere osv. Jeg kunne gjerne jobbet med rådgivning og saksbehandling i f eks kommune, nav, eller sykehus osv. Men får helt spader av tanken på å jobbe som miljøterapeut, det ønsker jeg overhodet ikke og er redd for at jeg må ta en slik jobb hvis jeg ikke finner kontorjobb? For det er veldig viktig for meg med en kontor/dagjobb. Ønsker gjerne å jobbe med andre som rådgiver, og hjelpe, men vil ikke jobbe i pleie eller direkte med pasienter på den måten. Så har jeg og en annen side i meg som er interessert i naturvitenskap. Jeg er ingen kløpper i realfag, men får det greit til når jeg går inn for det. Tenker at som ingeniør får man garantert en kontorjobb med interessante utfordringer. Samtidig kan man vel og jobbe som saksbehandler som ingeniør? Jeg er ikke storforlangende på hva slags jobb jeg vil ha, trenger ikke høy lønn osv. Men vil jobbe på kontor, det er det viktigste! Har og tenkt på økonomi bachelor, men redd det er vanskelig å få jobb? Virker som det er mange om beinet. Pluss er mer interessert i jussen og samfunnsfag enn selve økonomi. Noen som har gode råd? Anonymkode: a5e53...a22
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #2 Skrevet 1. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har litt sprikende interesser så trenger å høre noen synspunkt fra andre. Jeg synes studiet sosialt arbeid virker veldig interessant! Har lyst til å lære om juss og hvordan velferdssystemet fungere osv. Jeg kunne gjerne jobbet med rådgivning og saksbehandling i f eks kommune, nav, eller sykehus osv. Men får helt spader av tanken på å jobbe som miljøterapeut, det ønsker jeg overhodet ikke og er redd for at jeg må ta en slik jobb hvis jeg ikke finner kontorjobb? For det er veldig viktig for meg med en kontor/dagjobb. Ønsker gjerne å jobbe med andre som rådgiver, og hjelpe, men vil ikke jobbe i pleie eller direkte med pasienter på den måten. Sosionomer driver ikke med pleie. Selv om du jobber med saksbehandling jobber du med mennesker, relasjoner er en stor del av arbeidet uansett om du jobbe som saksbehandler på nav eller i psykiatri/barnevern. Det kan være utdanningen velferdsviter er bedre for deg, men glem for all del ikke at alt arbeid på nav handler, som sagt, om mennesker. Basert på dette tror jeg ingeniør er bedre for deg, jeg ville i hvertfall ikke søkt opptak til en utdanning som i all hovedsak handler om relasjoner og kommunikasjon når du skriver som du gjør. Hva med utdanning i juss? 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så har jeg og en annen side i meg som er interessert i naturvitenskap. Jeg er ingen kløpper i realfag, men får det greit til når jeg går inn for det. Tenker at som ingeniør får man garantert en kontorjobb med interessante utfordringer. Samtidig kan man vel og jobbe som saksbehandler som ingeniør? Jeg er ikke storforlangende på hva slags jobb jeg vil ha, trenger ikke høy lønn osv. Men vil jobbe på kontor, det er det viktigste! Har og tenkt på økonomi bachelor, men redd det er vanskelig å få jobb? Virker som det er mange om beinet. Pluss er mer interessert i jussen og samfunnsfag enn selve økonomi. Noen som har gode råd? Anonymkode: a5e53...a22 Anonymkode: 7a430...40e
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #3 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg utdanner meg som sosionom nå. Det er veldig stort fokus på relasjoner, du bør være glad i å jobbe med mennesker og hjelpe dem. Jeg valgte sosionomutdanning fordi jeg ikke er så interessert i det medisinske, jeg vil heller jobbe med rådgivning i tillegg til at sosionomene kan jobbe bortimot over alt hvor mennesket er i fokus. Anonymkode: f2ca3...49c 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #4 Skrevet 1. oktober 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg utdanner meg som sosionom nå. Det er veldig stort fokus på relasjoner, du bør være glad i å jobbe med mennesker og hjelpe dem. Jeg valgte sosionomutdanning fordi jeg ikke er så interessert i det medisinske, jeg vil heller jobbe med rådgivning i tillegg til at sosionomene kan jobbe bortimot over alt hvor mennesket er i fokus. Anonymkode: f2ca3...49c Joda jeg har ikke problem med å bygge relasjoner, og vil gjerne hjelpe andre ved kommunikasjon. Men vil ikke jobbe på en institusjon som miljøterapeut, altså gå rundt i miljøet og hjelpe folk med dagligdagse ting. Jeg vil jobbe på kontor, ha samtaler og rådgi folk. Liker du utdannelsen? Får du inntrykk av at det er greit å få jobb? Anonymkode: a5e53...a22
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #5 Skrevet 1. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Joda jeg har ikke problem med å bygge relasjoner, og vil gjerne hjelpe andre ved kommunikasjon. Men vil ikke jobbe på en institusjon som miljøterapeut, altså gå rundt i miljøet og hjelpe folk med dagligdagse ting. Jeg vil jobbe på kontor, ha samtaler og rådgi folk. Liker du utdannelsen? Får du inntrykk av at det er greit å få jobb? Anonymkode: a5e53...a22 Jeg personlig ser for meg at jeg vil trives best på feks nav, så jeg ser hva du mener jeg liker utdannelsen godt. Det er interessante fag; juss, kommunikasjon, psykologi osv. Vi får liksom litt av alt, men det krever jo da litt mer av oss og vår evne til å reflektere og se hele bildet, hvorfor ting henger sammen som de gjør. Om det er lett å få jobb avhenger helt av hvor du ønsker å jobbe. Jeg er innstilt på å ta hvilken som helst jobb frem til det dukker opp noe jeg kanskje heller vil gjøre. Som nyutdannet har man jo gjerne ikke den luksusen i å kunne velge og vrake. Men for alt jeg veit vil den første jobben jeg tar vise seg å være noe jeg faktisk ender opp å elske også. Åpent sinn 😁 Anonymkode: f2ca3...49c
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #6 Skrevet 1. oktober 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sosionomer driver ikke med pleie. Selv om du jobber med saksbehandling jobber du med mennesker, relasjoner er en stor del av arbeidet uansett om du jobbe som saksbehandler på nav eller i psykiatri/barnevern. Det kan være utdanningen velferdsviter er bedre for deg, men glem for all del ikke at alt arbeid på nav handler, som sagt, om mennesker. Basert på dette tror jeg ingeniør er bedre for deg, jeg ville i hvertfall ikke søkt opptak til en utdanning som i all hovedsak handler om relasjoner og kommunikasjon når du skriver som du gjør. Hva med utdanning i juss? Anonymkode: 7a430...40e Neida, men jeg vil ikke være på en institusjon i miljøet, og hjelpe folk med dagligdagse ting. Ser at folk ofte skriver at vernepleiere og sosionomer kjemper om samme jobber, og jeg vil definitivt IKKE jobbe som vernepleier. Jeg vil være på kontor og ha samtaler der, og være en rådgiver. Har ikke noe i mot å danne gode relasjoner med andre og ser absolutt hvorfor det er viktig. Har tenkt litt på juss og. Jeg har karakterene til det. Men redd for at det blir for mange år og for mye juss, om du forstår. Redd jeg skal miste interessen, for jeg liker å lære om forskjellige fag/tema. Så instinktivt føler jeg ikke at juss er tingen for meg. Tror jeg stiller meg selv spørsmålet, er det dumt å utdanne meg til sosionom når jeg KUN vil ha kontorjobb? Anonymkode: a5e53...a22
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #7 Skrevet 1. oktober 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida, men jeg vil ikke være på en institusjon i miljøet, og hjelpe folk med dagligdagse ting. Ser at folk ofte skriver at vernepleiere og sosionomer kjemper om samme jobber, og jeg vil definitivt IKKE jobbe som vernepleier. Jeg vil være på kontor og ha samtaler der, og være en rådgiver. Har ikke noe i mot å danne gode relasjoner med andre og ser absolutt hvorfor det er viktig. Har tenkt litt på juss og. Jeg har karakterene til det. Men redd for at det blir for mange år og for mye juss, om du forstår. Redd jeg skal miste interessen, for jeg liker å lære om forskjellige fag/tema. Så instinktivt føler jeg ikke at juss er tingen for meg. Tror jeg stiller meg selv spørsmålet, er det dumt å utdanne meg til sosionom når jeg KUN vil ha kontorjobb? Anonymkode: a5e53...a22 Nei. Anonymkode: b57ab...214
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #8 Skrevet 1. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Neida, men jeg vil ikke være på en institusjon i miljøet, og hjelpe folk med dagligdagse ting. Ser at folk ofte skriver at vernepleiere og sosionomer kjemper om samme jobber, og jeg vil definitivt IKKE jobbe som vernepleier. Jeg vil være på kontor og ha samtaler der, og være en rådgiver. Har ikke noe i mot å danne gode relasjoner med andre og ser absolutt hvorfor det er viktig. Har tenkt litt på juss og. Jeg har karakterene til det. Men redd for at det blir for mange år og for mye juss, om du forstår. Redd jeg skal miste interessen, for jeg liker å lære om forskjellige fag/tema. Så instinktivt føler jeg ikke at juss er tingen for meg. Tror jeg stiller meg selv spørsmålet, er det dumt å utdanne meg til sosionom når jeg KUN vil ha kontorjobb? Anonymkode: a5e53...a22 Nei, for mange sosionomer jobber på kontor, men du skal vite en ting: det er ekstremt mange om benet! Jeg er utdannet sosionom selv, med videreutdanning, og det tok meg flere år å i det hele tatt få tilbud om noe annet enn vikariat og tilkalling. Jeg har masse god og relevant arbeidserfaring, gode referanser og god evne til å formulere meg og til å ha kjemi med folk. Likevel er vi veldig mange om benet. Jeg tok utdannelsen i Oslo, og to år etter at kullet vårt hadde fullført, var det fremdeles ekstremt mange som stod uten fast jobb. De fleste av oss har jobbet som miljøterapeut i flere år før vi har fått muligheten til dagstilling på kontor. Jeg elsker det jeg gjør nå, men veien hit har vært LANG! Anonymkode: 774aa...764 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #9 Skrevet 1. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, for mange sosionomer jobber på kontor, men du skal vite en ting: det er ekstremt mange om benet! Jeg er utdannet sosionom selv, med videreutdanning, og det tok meg flere år å i det hele tatt få tilbud om noe annet enn vikariat og tilkalling. Jeg har masse god og relevant arbeidserfaring, gode referanser og god evne til å formulere meg og til å ha kjemi med folk. Likevel er vi veldig mange om benet. Jeg tok utdannelsen i Oslo, og to år etter at kullet vårt hadde fullført, var det fremdeles ekstremt mange som stod uten fast jobb. De fleste av oss har jobbet som miljøterapeut i flere år før vi har fått muligheten til dagstilling på kontor. Jeg elsker det jeg gjør nå, men veien hit har vært LANG! Anonymkode: 774aa...764 Takk for svar! Det bekymrer meg litt det du sier om at det var en lang vei dit for å få den dagjobben du ville ha. Da lurer jeg på om det nesten er bedre for meg å gå for ingeniør. Jeg vil helst ikke bruke mange år på utdannelsen, og så måtte ta en jobb jeg egentlig ikke vil ha som miljøterapeut. Anonymkode: a5e53...a22
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #10 Skrevet 1. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Det bekymrer meg litt det du sier om at det var en lang vei dit for å få den dagjobben du ville ha. Da lurer jeg på om det nesten er bedre for meg å gå for ingeniør. Jeg vil helst ikke bruke mange år på utdannelsen, og så måtte ta en jobb jeg egentlig ikke vil ha som miljøterapeut. Anonymkode: a5e53...a22 Det skal også sies at flere fra studiet mitt var heldige med praksisplassen, og fikk god, fast jobb rett etter studiet var ferdig, så det er nok mange som også vil mene at det var enkelt å få drømmejobben. Likevel er det dessverre slik at vi er mange sosionomer som kjemper om de gode jobbene, og det er mange av oss (meg selv inkludert) som har måttet ta til takke med miljøterapistillinger i bolig der stell og bleieskift på voksne er en del av hverdagen.... Jeg var heldig til slutt! Anonymkode: 774aa...764
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #11 Skrevet 1. oktober 2020 Siden mange sosionomer ser ut til å svare her, her kommer en stemme fra "den andre siden": Jeg kan absolutt anbefale å bli ingeniør 👍Interessant utdannelse, rimelig sikker jobb, du kan spesialisere deg i et utall ulike retninger og med det peile deg inn på en type jobb/interesseområde som treffer deg godt, og selv om det ikke var et krav på lista di, så er det jo også kjekt at lønna er ganske bra. Anonymkode: d2dbb...b39 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #12 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg er ingeniør. Fy f... for noe slavejobb skal jeg si til deg. Nei, sosionom er mye bedre jobb. Anonymkode: 9a4fd...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #13 Skrevet 1. oktober 2020 Når det gjelder jobb som ingeniør så er nivå forskjellig i forhold til hvilke stilling du har, feks å jobbe i kommune kan være mer "avslappende" enn visse stillinger privat, så det er mange muligheter. Anonymkode: 4e261...399
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #14 Skrevet 1. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder jobb som ingeniør så er nivå forskjellig i forhold til hvilke stilling du har, feks å jobbe i kommune kan være mer "avslappende" enn visse stillinger privat, så det er mange muligheter. Anonymkode: 4e261...399 Nah, har motsatt erfaring. Har jobbet både privat og kommunalt. I det kommunale er det alltid fokus på å bruke minst mulig penger, selv om du jobber med viktig infrastruktur som samfunnet er avhengig av. I det private (der jeg er nå) kan jeg fordype meg i ett prosjekt om gangen vs å ha "tusen" prosjekter samtidig i det offentlige. I tillegg spares det ikke på innkjøp av utstyr og kurs. Ellers anbefaler jeg ingeniør, det gir mange muligheter. Anonymkode: a125c...871 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #15 Skrevet 1. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Siden mange sosionomer ser ut til å svare her, her kommer en stemme fra "den andre siden": Jeg kan absolutt anbefale å bli ingeniør 👍Interessant utdannelse, rimelig sikker jobb, du kan spesialisere deg i et utall ulike retninger og med det peile deg inn på en type jobb/interesseområde som treffer deg godt, og selv om det ikke var et krav på lista di, så er det jo også kjekt at lønna er ganske bra. Anonymkode: d2dbb...b39 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder jobb som ingeniør så er nivå forskjellig i forhold til hvilke stilling du har, feks å jobbe i kommune kan være mer "avslappende" enn visse stillinger privat, så det er mange muligheter. Anonymkode: 4e261...399 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nah, har motsatt erfaring. Har jobbet både privat og kommunalt. I det kommunale er det alltid fokus på å bruke minst mulig penger, selv om du jobber med viktig infrastruktur som samfunnet er avhengig av. I det private (der jeg er nå) kan jeg fordype meg i ett prosjekt om gangen vs å ha "tusen" prosjekter samtidig i det offentlige. I tillegg spares det ikke på innkjøp av utstyr og kurs. Ellers anbefaler jeg ingeniør, det gir mange muligheter. Anonymkode: a125c...871 Takk for svar, så interessant! Kan dere anbefale en spesiell linje? Er det visse linjer som er vanskeligere enn andre, eller er det omtrent samme vanskelighetsgrad på de fleste? Anonymkode: a5e53...a22
Cata Skrevet 1. oktober 2020 #16 Skrevet 1. oktober 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker at som ingeniør får man garantert en kontorjobb med interessante utfordringer. Det skal du ikke ta for gitt. Det kan være en god del jobb "i felten" for mange typer ingeniørstillinger. Jeg har jobbet som ingeniør i over 25 år og selv om jeg hadde en slags kontorjobb de fem første årene så bød neste jobb på mye jobbing utenfor kontor også. Men jeg anbefaler absolutt den type utdannelse altså.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #17 Skrevet 1. oktober 2020 4 minutter siden, Cata skrev: Det skal du ikke ta for gitt. Det kan være en god del jobb "i felten" for mange typer ingeniørstillinger. Jeg har jobbet som ingeniør i over 25 år og selv om jeg hadde en slags kontorjobb de fem første årene så bød neste jobb på mye jobbing utenfor kontor også. Men jeg anbefaler absolutt den type utdannelse altså. Ok, kan du komme med noen eksempler på jobb i felten?😊 Jeg er ikke fremmed for det altså, vil bare ikke jobbe i pleien, derfor jeg fremhever kontorjobb. Kan du anbefale en spesifikk linje innen ingeniør? Anonymkode: a5e53...a22
Cata Skrevet 1. oktober 2020 #18 Skrevet 1. oktober 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, kan du komme med noen eksempler på jobb i felten?😊 Jeg er ikke fremmed for det altså, vil bare ikke jobbe i pleien, derfor jeg fremhever kontorjobb. Kan du anbefale en spesifikk linje innen ingeniør? Anonymkode: a5e53...a22 Jeg har i mange år jobbet i en produksjonsnæring der en god del av jobben har foregått "ute på gølvet" på tildels merkelige tider av døgnet - interessant nok, for all del, men ikke kontorjobb i den forstand at man sitter ved skrivebordet store deler av dagen. Et annet eksempel er en venn som i perioder har jobbet utenlands med å kontrollere større byggeprosjekter. Vedkommende var ansatt i norsk firma og skulle primært jobbe innenlands, men så ble det krisetider for næringen. Jobb utenlands er sikkert bra det, men ikke fullt så moro når det ikke var den type jobb man trodde man ble ansatt i. En annen venn hadde planleggerjobb i et offentlig selskap og måtte dermed tidvis ut i felt for å se områdene der nye installasjoner skulle på plass. Jeg våger meg ikke på å anbefale noe som helst linje for det er så individuelt hva man vil trives med, men skulle jeg personlig valgt om igjen så ville mekatronikk fristet sterkt, med sin blanding av mekanisk og elektriske/elektroniske fagdisipliner. Den miksen var knapt oppfunnet da jeg tok min utdannelse så det var aldri et tema og er uansett noe jeg har fått øynene opp for i nyere tid.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #19 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg følger spent med i denne tråden. Siden jeg også vil utdanne meg til ingeniør! Anonymkode: 7e033...9d4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #20 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg er utdannet kjemiker. Det gir deg mulighet til å jobbe i veldig mange forskjellige bransjer. Har selv jobbet i olje, helsevesen og akademia. Skulle jeg valgt utdannelse på nytt ville jeg muligens valgt jus, siden jeg er ganske samfunnsengasjert. Jobbet ett år i ledelsen av et større asylmottak og det er den beste jobben jeg har hatt. Anonymkode: 2ccac...d27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå