Gå til innhold

Kirkelig konfirmasjon vs kirkelig vielse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av denne tråden, og lignende tråder, hvor det stilles spørsmål om hvorfor mennesker som selv ikke er kristne "døper og konfirmerer barna sine" kristelig, og hvor det hagler av personkarakteristikker som "hykleri", "saueflokk", og "gavesanking", lurer jeg på det samme når det kommer til vielser.

Rett i overkant av halvparten alle ekteskapsinngåelser i Norge hvert år foregår i kirken, og det vil da følgelig være mange av de som gifter seg i kirken som ikke betegner seg selv som kristne.
Jeg har sågar sett et par stykker her inne som lurer på om de kan gifte seg i kirken, men utelate "det kristne" fra vielsen.

Jeg ser mange reflekterer rundt dåp og konfirmasjon, og mange er som sagt veldig kritiske til disse to kristelige handlingene som omhandler barn og ungdom, men jeg ser ikke samme refleksjonen rundt kirkelig vielse.
De gangene jeg har sett dette diskuteres har argumentet fra de kritiske ofte vært "jeg ville ikke gjort det selv, men respekterer de som ikke har samme mening som meg".
Dette i motsetning til "sauseflokk" og "hyklersk" når det snakkes om ungdommer som konfirmerer seg kristelig.
På mange måter føler jeg at det er mer akseptert å rakke ned på ungdommer som tar et valg om kirkelig konfirmasjon, enn om voksne som tar et valg om kirkelig vielse.
Hvorfor stiller man tilsynelatende høyere krav til ungdommer enn til voksne når det kommer til å ta slike valg?

Personlig er jeg ikke kritisk til hverken kirkelig dåp, konfirmasjon eller vielser.  Jeg mener folk tar de valgene som passer dem selv best, selv om valgene er tuftet på tro, tradisjon, eller bare den seremonielle rammen rundt den kirkelige handlingen.

Det jeg er kritisk til er hva jeg opplever som ett sett regler for voksne (ekteskapsinngåelse), og et annet sett regler for konfirmasjon, og da spesielt konfirmasjon, som skal være ungdommens første voksne valg.

Anonymkode: 284b2...718

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

PS: Jeg la denne tråden her inne på barn og familie, fordi det er her inne jeg oftest ser kritikken mot konfirmantene, og følte det var her inne tråden passet best, siden temaet i tråden er "ungdommers valg vs voksnes valg".

Anonymkode: 284b2...718

Skrevet

Jeg tenker at man lærer så lenge man lever, og ikke alle har like mye bein i nesa. Vi giftet oss for eksempel i kirken fordi svigers ikke ville latt oss ha selskapet på familiens eiendom (hvilket betydde masse for oss) dersom vi hadde valgt vielse i regi av HEF. Det ble sagt rett ut. Og det var bedritent gjort av dem, men vi valgte å prøve å gjøre det beste ut av det.
Så vi fant den mest liberale presten i distriktet, og troppet opp på forberedende samtale med en uttalt agenda om at her skulle det velges de mest spiselige alternativene som er tilgjengelige i liturgien osv. Vi var helt åpne om dette, og sa rett ut at dette her gjør vi for familiefreden; stod det til oss så ville vi ikke vært her. 

Enkelt og greit. 

Det gikk veldig fint, men det hele hadde likevel en klar bismak for oss. Så vi bestemte oss for å bli etiske og moralske vegetarianere; dette ble den siste kamelen for vår del. I ettertid har vi holdt navnefest for barnet vårt, og legger overhodet ikke skjul på at vår egen integritet heretter alltid vil veie tyngre enn både tradisjon og andres meninger om hvordan vi velger å leve. 

Skulle vi giftet oss om igjen i dag ville vi ikke gått i nærheten av kirken, men dette var likevel noe vi lærte av å VÆRE I den situasjonen som oppstod da vi faktisk giftet oss - så vi kaller det etterpåklokskap og går videre. 

Anonymkode: 933dc...ea1

• Liker 1
Skrevet

Jeg er katolsk og min mann er ateist så vi giftet oss borgerlig og fikk velsignelse i kirken etterpå. 

Min mann ville helst ha døpt barna imenst jeg er imot, så de er ikke barne døpt. Vil at de skal få velge selv. (Nei navnefest er ikke å la de velge selv)

Vi har valgt å ha en stor 1 års dag istedenfor.

Har således barn som er døpt, døpt og konfirmert og ingen av delene. Må for ordens skyld nevne at borgerlig "konfirmasjon" ikke er noe vi bifaller.

Skrevet

Jeg har ikke døpt og kommer ikke til å døpe mine barn, fordi jeg ikke er kristen. Hvis de vil konfirmeres i kirken så er det deres valg, som de må ta selv og stå for selv. 

Siden hverken jeg eller mannen er kristne er selvfølgelig ikke bryllup i kirken et tema. Vi skal heller ikke ha seremoni fra noen andre religioner vi heller ikke tror på. Personlig syns jeg det er helt feil å ha noen form for seremoni innenfor en religion jeg ikke tror på eller tilhører.

Samtidig er mange kirker veldig fine, og man har en form for tilhørighet til bygget selv om man ikke har det til religionen som utføres i det. Man kan ha gode minner fra feks ting rundt jul, som gjør at man vil bruke bygget. Jeg tenker det er derfor mange skulle ønske de kunne gifte seg i kirken uten å ha en kristen seremoni. Det er et fint bygg, med utforming som gir fin lyd, og det er veldig «lagd» for den typen seremoni. De færreste har tilsvarende bygg lett tilgjengelig, mens det er en kirke på hver en knaus omtrent. Og det er noe romantisk over det å gifte seg i samme kirke som oldeforeldrene feks. 

Hadde det vært mulig med ikke-religiøs seremoni i en kirke hadde jeg gjort det 😛

• Liker 1
Skrevet

Det er voksne som velger barnedåp for barna sine. Mitt inntrykk er og at det er og de voksne som velger hvilken konfirmasjon barna skal ha, selv om alle sier at barnet valgte det selv. (Barn velger ofte det de vet foreldrene forventer.) Jeg synes at det er verre når foreldre hykler ved å melde barn inn i trossamfunn de selv ikke tror på. Og ved en konfirmasjon så flytter de ansvaret over på et 15 år gammelt barn, som liksom må ta et aktivt valg om å kanskje melde seg ut av trossamfunnet som de ikke er oppdratt til å tro på. 
Hvis konfirmasjon hadde skjedd ved 18 års alder, så tror jeg andelen kristne konfirmasjoner hadde falt.

De voksne som gifter seg på kristent vis, uten å være kristne, de hykler i det minste kun for seg selv.

(For å unngå misforståelser, så mener jeg kun ikke-kristne som benyttet seg av kristne handlinger, uten å troende.)

Anonymkode: e44f0...d56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...