AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #1 Skrevet 1. oktober 2020 Personalet i barnehagen mitt barn går i står alltid med ryggen til og snakker sammen, mens barna leker for seg. De er aldri involvert i lek eller annet ute. Jeg ser dette daglig da vi bor rett ved barnehagen og har ett vindu mot lekeområdet. Jeg får litt vondt inni meg som mor da jeg vet at min unge er sjenert og tilbakeholden. Han er en av de som trenger hjelp til å komme inn i lek. Etter samtale med barnehagen har de selv fortalt at han leker mye alene og de synes det er helt greit. «Han må finne sin egen vei inn i leken» personlig synes jeg ikke det er greit, han må ha hjelp til å finne en lekepartner og sosialisere seg med andre barn. Han er enebarn og leker nok alene som det er, han går i barnehagen hovedsaklig for å bli kjent med andre barn. Jeg sa akkurat dette når jeg hadde samtale med barnehagen, men det virker ikke som de har gjort noe med dette. De står alltid i en klynge å prater sammen. Det er de samme hver gang, godt voksne kvinner som er faste ansatte. Vikarene er mye flinkere til å være med barna enn de faste, det er trist bare det. Jeg har tatt dette videre med styrer i barnehagen, men hun bortforklarte dette med at de voksne innemellom må prate sammen pga ting som må organiseres. Men dette skjer jo hele tiden, de tre faste på avdelingen til mitt barn står alltid med hver sin paraply i hånda og skravler. Har hjemmekontor nå, ser dem faktisk gjøre dette daglig. Hva gjør jeg? Dette er den eneste barnehagen i nærheten som vi slipper å kjøre bil til. Ligger veldig fint til for oss, rett ved huset der vi bor. Anonymkode: 7e128...4bc 4
solmåneogstjerner Skrevet 1. oktober 2020 #2 Skrevet 1. oktober 2020 Du har prøvd, og det hjelper ikke. Vanskelig å endre kulturen, du kommer ingen vei. Jeg ville byttet, selv om det blir tungvint med levering osv. Det finnes mange barnehager som er bedre! Har erfaring... Sjekk ut aktuelle barnehager og dra på besøk, i tillegg til at du legger en gåtur forbi der av og til. Det viktigste er at barnet er i en god barnehage som passer for ham 😊 17
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #3 Skrevet 1. oktober 2020 Auda, jeg jobber i bhg og vet at det kan være problem enkelte steder. Om du allerede har tatt det opp med avdeling og styrer uten noen form for respons og handling, tenker jeg at neste skritt er å ta det inn til SU. Det organet skal sikre god kommunikasjon mellom bhg og foreldresamarbeid. Synd at de benekter det når du angivelig kan se det selv, noe annet er om man opplever det i levering eller henting. Anonymkode: 45340...1c9 18
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #4 Skrevet 1. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Auda, jeg jobber i bhg og vet at det kan være problem enkelte steder. Om du allerede har tatt det opp med avdeling og styrer uten noen form for respons og handling, tenker jeg at neste skritt er å ta det inn til SU. Det organet skal sikre god kommunikasjon mellom bhg og foreldresamarbeid. Synd at de benekter det når du angivelig kan se det selv, noe annet er om man opplever det i levering eller henting. Anonymkode: 45340...1c9 *Fordi ved levering eller henting er det enklere å bortforklare med at du ser ikke helheten. Anonymkode: 45340...1c9 8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #5 Skrevet 1. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Auda, jeg jobber i bhg og vet at det kan være problem enkelte steder. Om du allerede har tatt det opp med avdeling og styrer uten noen form for respons og handling, tenker jeg at neste skritt er å ta det inn til SU. Det organet skal sikre god kommunikasjon mellom bhg og foreldresamarbeid. Synd at de benekter det når du angivelig kan se det selv, noe annet er om man opplever det i levering eller henting. Anonymkode: 45340...1c9 Ved levering og henting er barna inne i vår barnehage. Da er de ansatte mere tilstede for barna, vet ikke om det er kun for å vise oss foreldre eller om de ansatte synes det er lettere å være engasjert i barna når de er inne. Anonymkode: 7e128...4bc
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #6 Skrevet 1. oktober 2020 Vi har også en barnehage rett ved oss som hadde vert perfekt, hadde det ikke vert for late ansatte som ikke bryr seg om barna. Så vi skal til en barnehage 5min med bil da den er meget bra og de ansatte er veldig flinke med de små. Husk at det som skjer nå kan forme barnet sterkt når det blir eldre. Jeg ville byttet barnehage. Anonymkode: 2418f...407 13
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #7 Skrevet 1. oktober 2020 Uff høres ikke greit ut! Jeg forstår godt problemstillingen din. Det er viktig at de ansatte ser barna som er litt usynlige også, og hjelper dem inn i lek om det er det de vil. Og med slikt kreves det observering og kommunikasjon fra de som jobber der. Jeg anbefaler at du enten bytter barnehage eller går en tyngre vei ved å klage. Jeg blir skikkelig trist av å lese dette, for man hører så mye om det og de skal liksom ta vare på barna våres når vi jobber og sånt. Anonymkode: 464ed...490 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #8 Skrevet 1. oktober 2020 Ville tatt med opp med foreldrerådet evt su. Anonymkode: f2e33...fa3 6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #9 Skrevet 1. oktober 2020 Vi byttet barnehage på dette grunnlaget. Barna fikk ingen hjelp eller veiledning i lek og samhandling, og mitt barn trivdes til slutt ikke i barnehagen. Vi byttet til en annen barnehage ca 15 min unna. Aldri angret, man merker en helt annen tilstedeværelse blant de ansatte og en helt annen kultur. Jeg har forståelse for behovet til de ansatte om å snakke sammen, men det kan ikke gå utover barnas behov for veiledning og hjelp. Anonymkode: c755a...396 9
AnonymBrukern Skrevet 1. oktober 2020 #10 Skrevet 1. oktober 2020 Dette bør du slå hardt ned på!! Gå til styrer eller høyere opp enn det om du må. Er selv barnehageansatt og jeg tørr ikke å ha ryggen til barna og prate med andre. Det kan skje så mye på så kort tid, noen falle av en benk/bite eller slå hverandre osv. Mye skade kan skje om man ikke følger med. Hvis jeg og en annen ansatt sitter i sandkassa med en del bsrn kan vi prate litt sammen, men aldri stå alene og bare prate uten at barn er involvert. Men ikke sett opp kamera det er ulovlig😂 du kan si til styrer at du har fulgt med og vil ha en endring, eller så melder du fra til kommunen. Er direkte farlig at de har ryggen til barna 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #11 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg ville tatt med su eventuelt høyere opp. Jeg tipper at alle andre foreldre der ønsker det samme som deg, de bare ser ikke hva som skjer. Jeg vet at det var slike tendenser i barnehagen til eldste før. Der har styrer valgt å splitte de som skravler, så de er på hver sin avdeling nå. Paraplyer er ikke lov, de må heller ha godt regntøy så de kan leke med barna. Jeg tror de har jobba ganske hardt med det og faktisk oppnådd endring. Så det er mulig. Her var de som skravla en gjeng med damer i 50-åra, de fleste ufaglærte, men fast ansatte i mange mange år. Anonymkode: 0377e...a23 8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #12 Skrevet 1. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: De står alltid i en klynge å prater sammen. Det er de samme hver gang, godt voksne kvinner som er faste ansatte. Vikarene er mye flinkere til å være med barna enn de faste, det er trist bare det. Har jobbet en del som vikar i barnehage, og dette er dessverre en gjenganger. De voksne damene som jobbet i barnehagene gjorde ofte minst mulig når det var utetid, satt ved sandkasse etc og pratet sammen. Samtidig var jeg og andre vikarer med i lek, ga fart når de syklet, hjalp de å bygge ting osv. Anonymkode: 56d89...fa9 6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #13 Skrevet 1. oktober 2020 Selv hvis vi bytter barnehage må vi vente en stund før vi får plass. Så alle er tjent med at jeg tar det opp med foreldreutvalget i barnehagen og melder ifra til kommunen. Noen som vet hvordan man melder fra? Anonymkode: 7e128...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #14 Skrevet 1. oktober 2020 Det er fryktelig synd om de ansatte klynger seg sammen. Dårlig bruk av ressurser! Men jeg synes ikke det er ille om noen feks sitter med dem i sandkassa. noen er med huskene. Noen med klatrestativet. eller noen på en benk, feks. Da får ungene forskjellige soner de kan gå til. Å stå i en klynge er rimelig teit om ikke man diskuterer noe spesielt. Anonymkode: e8fc5...282
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #15 Skrevet 1. oktober 2020 Be gutten din om å høre etter hva damene snakker om, og så gjenforteller du alt til daglig leder. Anonymkode: 1883a...9c3
Gjest Skrevet 1. oktober 2020 #16 Skrevet 1. oktober 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Be gutten din om å høre etter hva damene snakker om, og så gjenforteller du alt til daglig leder. Anonymkode: 1883a...9c3 Nei, nei, NEI!!!! Barnet skal absolutt ikke blandes opp i dette. Ærlig talt!!!
Gjest Skrevet 1. oktober 2020 #17 Skrevet 1. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet en del som vikar i barnehage, og dette er dessverre en gjenganger. De voksne damene som jobbet i barnehagene gjorde ofte minst mulig når det var utetid, satt ved sandkasse etc og pratet sammen. Samtidig var jeg og andre vikarer med i lek, ga fart når de syklet, hjalp de å bygge ting osv. Anonymkode: 56d89...fa9 Jeg undres om det har en sammenheng i dag om at folk i dag er så lite selvstendige fordi de har blitt hjulpet med alt, til og med lek, fra de var spedbarn. Jeg mener, jeg tviler på at husmødrene før i tiden hjalp småbarna å leke sammen.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #18 Skrevet 1. oktober 2020 1 time siden, Perseus skrev: Jeg undres om det har en sammenheng i dag om at folk i dag er så lite selvstendige fordi de har blitt hjulpet med alt, til og med lek, fra de var spedbarn. Jeg mener, jeg tviler på at husmødrene før i tiden hjalp småbarna å leke sammen. Og du mener at "før i tiden" fantes det ikke barn som ble utestengt og var ensomme? Det er veldig bra at barnehager og skoler har fokus på å inkludere alle. Eller det burde være slik. Ansatte i barnehagen er på jobb, og skal ikke stå med ryggen til barna og skravle om hva som helst! Anonymkode: 1883a...9c3 1
Gjest Skrevet 1. oktober 2020 #19 Skrevet 1. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og du mener at "før i tiden" fantes det ikke barn som ble utestengt og var ensomme? Det er veldig bra at barnehager og skoler har fokus på å inkludere alle. Eller det burde være slik. Ansatte i barnehagen er på jobb, og skal ikke stå med ryggen til barna og skravle om hva som helst! Anonymkode: 1883a...9c3 Barn og unge i dag sliter mer psykisk enn de noensinne har gjort. De klager over ensomhet og depresjoner i tidlige tenårene. Jeg ser altså ikke hvordan det aspektet har endret seg, annet enn at mennesker i dag er mindre selvstendige enn tidligere.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #20 Skrevet 1. oktober 2020 1 minutt siden, Perseus skrev: Barn og unge i dag sliter mer psykisk enn de noensinne har gjort. De klager over ensomhet og depresjoner i tidlige tenårene. Jeg ser altså ikke hvordan det aspektet har endret seg, annet enn at mennesker i dag er mindre selvstendige enn tidligere. Dette forstår jeg ikke. Tror du barn og unge vil få det bedre hvis de blir mindre sett og tatt vare på? Høres veldig bakvendt ut. Forøvrig tror jeg problematikken du snakker om i stor grad handler om sosiale medier, og at barn/unge tilbringer mer tid alene med skjermen, og ikke får speilet seg i andre mennesker like mye, men det er en annen diskusjon. Anonymkode: 30b3b...ec7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå