AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #1 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg lurer på om det er sånn de kun tar imot oppsatte timer for par , eller om man kan kontakte dem på egen hånd for å lufte bekymringer? Jeg er ganske fortvilet da jeg lever i et samboerskap (13 år nå) med to skolebarn og har fått en alvorlig kronisk lidelse og mannen i huset ikke ser til å forstå alvoret. Jeg er blitt 50% ufør og kan forvente meg en forverring innen de neste 10-15 årene (rullestol) samboer har vært på pårørendekurs , men det ser ikke ut til å hjelpe noe særlig.Stress kan få sykdommen til å forverre seg ytterligere. Han sier at jeg bare må komme til han hvis "det er noe" og at vi må være ærlige, vel det er flotte ord med fungerer ikke i praksis. Når jeg har smerter og sier jeg er sliten ..hvis det ikke passer han..så himler han med øynene og sier "har du vondt DER også nå? I ferien så klagde han høylytt over min slitenhet /smerter hindret oss som familie å gjøre det han hadde sett for seg og hvor fælt han har det som har en syk kone og må ta hensyn. Jeg tar meg som oftest av alle treninger/aktiviteter med barna på ettermiddagstid- følger til lege/tannlege/foreldremøte..og lager middagen klar hver uke dag ..siden jeg allikevel slutter tidlig /har "Fri". Han mener dette skulle bare mangle, da han må dra det største økonomiske lasset og må jobbe lengre dager på jobb. For En vanlig frisk kvinne ville dette vært helt ok og normalt , men for meg er det såvidt jeg rekker over alt uten å bli helt utmattet. Det er ikke selve tingene jeg gjør som gjør meg utmattet, men vissheten om at han forventer dette og det "er det minste jeg kan gjøre" Vi kjøpte et eldre hus før jeg ble syk, så nå er han i full gang med planlegging oppussing/utbygging av dette og forventer at vi kjører på som vi planla..blir irritabel og muggen om jeg ikke "er engasjert nok" /sier "jeg orker ikke tenke på dette akkurat nå" Jeg har en far (enkemann) som har kommet seg nå etter lang tid kreftbehandling , (det har vært mange turer på sykehuset osv i vår) men nå er han på bedringens vei skal han selge familiegården og flytte inn i et leilighet .Vi er ikke mange søsken , og samboer sa ja for noen uker siden å hjelpe til å flytte. Men igår da jeg nevnte det sa han "Nei, det har jeg da aldri lovet! Jeg har nok med oppussing i vårt hus jeg.Jeg må jo gjøre ALT i dette huset, for det er lite hjelp i deg ! Jeg kjenner på hvor skuffet faren min blir for å ha en "sånn svigersønn" , for han sa jo ja først ..men skal nå alltids få en kompis med meg å få hjelpe til så det ordner seg. Men kjenner mest på sviket. Å alltid måtte unnskylde han når han "Ikke gidder"/orker " å hjelpe min familie(han hjelper knapt sin egen), å måtte ta hensyn og ikke "klage" for mye for da blir han så nedfor og irritert. Blir sliten av å ikke kunne slappe av i mitt eget hjem , å ikke kunne ha min egen samboer som en støttespiller. Beklager , ble langt men lurte på om man kan kontakte FVK i sånne saker og lufte tankene og høre hva de tenker er fornuftig veien videre. Anonymkode: b37ca...de3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #2 Skrevet 1. oktober 2020 Ja, det kan du. Dette er jo uholdbart! Dere bør få hjelp til å snakke sammen, i håp om at mannen skal innse alvoret og faktisk ta hensyn til din sykdom. For dette går jo ikke. Anonymkode: b753d...255 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #3 Skrevet 1. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det kan du. Dette er jo uholdbart! Dere bør få hjelp til å snakke sammen, i håp om at mannen skal innse alvoret og faktisk ta hensyn til din sykdom. For dette går jo ikke. Anonymkode: b753d...255 Takk for svar ❤️ Anonymkode: b37ca...de3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #4 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg har skrevet mail til dem nå at jeg ønsker å bli ringt opp , fikk dårlig samvittighet ned en gang- 🙈tenker at han kommer til å bli forbannet at jeg " ødelegge " høstferie- stemningen med det " tullet". Tenk hvis jeg egenlig overdriver , han har jo mange gode sider også. Anonymkode: b37ca...de3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #5 Skrevet 1. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har skrevet mail til dem nå at jeg ønsker å bli ringt opp , fikk dårlig samvittighet ned en gang- 🙈tenker at han kommer til å bli forbannet at jeg " ødelegge " høstferie- stemningen med det " tullet". Tenk hvis jeg egenlig overdriver , han har jo mange gode sider også. Anonymkode: b37ca...de3 Du overdriver ikke. Hans væremåte og manglende hensyn gjør deg sykere enn du i utgangspunktet er. Det er din opplevelse og dine følelser. Du eier dine følelser. Han har jo i utgangspunktet ikke gjort noe 'galt', han sliter med å omstille seg, og det er en ærlig sak. Dere må begge omstille dere fra to friske til en frisk og en syk, og på en måte lære dere å leve sammen på nytt. Du trenger ikke si noe om familievernkontoret før du har vært der i samtale selv, og hørt hva de evt kan bidra med av hjelp. Kanskje dere rett og slett trenger en ordstyrer som kan hjelpe dere å forstå hverandres behov slik at dere kan fortsette sammen? Anonymkode: b753d...255 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #6 Skrevet 1. oktober 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du overdriver ikke. Hans væremåte og manglende hensyn gjør deg sykere enn du i utgangspunktet er. Det er din opplevelse og dine følelser. Du eier dine følelser. Han har jo i utgangspunktet ikke gjort noe 'galt', han sliter med å omstille seg, og det er en ærlig sak. Dere må begge omstille dere fra to friske til en frisk og en syk, og på en måte lære dere å leve sammen på nytt. Du trenger ikke si noe om familievernkontoret før du har vært der i samtale selv, og hørt hva de evt kan bidra med av hjelp. Kanskje dere rett og slett trenger en ordstyrer som kan hjelpe dere å forstå hverandres behov slik at dere kan fortsette sammen? Anonymkode: b753d...255 De ringte meg opp og sa at de egentlig ikke tok imot bare den ene parten, men kontorets psylolog skulle ringe meg innen 1-2 dager så jeg kunne forklare hva det gjelder. Har gitt tydelig beskjed til han mer enn en gang når han trør over grensen , men det tar en uke max så fortsetter han bare i samme tralten 🙄 Anonymkode: b37ca...de3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #7 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg har iallfall vært alene hos behandler på familievernkontoret, men vi tok kontakt som par og var der sammen de første gangene. Håper dere får god hjelp! ❤️ Anonymkode: f720b...b1e
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #8 Skrevet 2. oktober 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har iallfall vært alene hos behandler på familievernkontoret, men vi tok kontakt som par og var der sammen de første gangene. Håper dere får god hjelp! ❤️ Anonymkode: f720b...b1e De har ennå ikke ringt meg , får helt kalde føtter og har lyst å si alt er greit.🥶 Broren min ringte å ba meg ikke feige ut- sa han har alltid mislikt hvordan min samboer er - en grei fyr på solskinndager men fullstendig drittsekk og feig når livet blir vanskelig .:/ Anonymkode: b37ca...de3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #9 Skrevet 2. oktober 2020 De ringte meg nå og sa de dessverre ikke tok imot bare meg..at første samtale måtte ære meg og han sammen. Fatter ikke hvordan jeg skal finne mot å si dette til han- han begynner enten å grine eller så kjefter han meg huden full 😕 Anonymkode: b37ca...de3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #10 Skrevet 2. oktober 2020 Hopp i det ellers blir det aldri bedre. Anonymkode: b871a...da4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå