Gjest Anonymous Skrevet 20. september 2002 #1 Del Skrevet 20. september 2002 Håper det er noen hundekjennere her inne, som kan hjelpe meg og kjæresten med hundevalget. Vi vil ha en liten eller mellomstor hund, som kan trives i en leilighet. Han vil gjerne ha mulighet til å jogge med den, men det er uaktuelt å gå timelange turer med den hver dag. Etter som hunden kommer til å bo i en leilighet er det viktig at den ikke bjeffer på alt den ser og hører. På forhånd takk. ringblomst ( ikke logget inn) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magnhild Skrevet 20. september 2002 #2 Del Skrevet 20. september 2002 En veldig grei leilighetshund er en Cavalier King Charles Spaniel. Den er kosete og en selskapshund. Den er rolig, røyter lite, bjeffer lite (med riktig oppdragelse...), rimelig i drift og liker å gå lange turer, men trenger det ikke. Ellers så er Springer Spaniel veldig fin og grei. Skotsk terrier er tøffe hunder. Trenger ikke masse mosjon, men kan nok kanskje være litt bjeffete. Jeg er ikke sikker for en slik har jeg ikke hatt. små hunder er innimellom gankse kjeftete av den grunn at de skal hevde seg mot det meste. Men som sagt, jeg anbefaler absolutt en Cavalier. Den er utrolig fin!! Her er URL til en side om Cavalieren og litt bilder og info finner du her! http://www.home.no/cavaliernett/ Lykke til! Det lureste du gjør er å være sikker på at det er den hunden dere bestemmer dere for som passer til det dere kunne tenke dere. Alt for mange skjønner ikke hvor mye ansvar det ligger i å ha hund og finner det for sent ut... Lykke til! Hund er gøy og koselig! ~~magnhild~~ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 20. september 2002 #3 Del Skrevet 20. september 2002 Vær klar over at ingen kan garantere dere en hund som ikke bjeffer eller oppfyller evt. andre krav. Min erfaring med Spanieler er at de krever litt pelsstell og kan få litt problemer med ørene. Større hunder er ofte litt roligere, så jeg ville nok heller valgt en større hund fremfor en terrier. Den trenger likevel ikke å være STOR. Ta en titt på www.canis.no og se på rasevelgeren. Du finner også en del informasjon om de ulike rasene der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 20. september 2002 #4 Del Skrevet 20. september 2002 Jeg har en slik hund og det er en langhåret dachs! Dachsen "leveres" i ikke mindre enn tre forskjellige størrelser og tre forskjellige pelsvarianter, så innenfor denne rasen finnes det valgmuligheter. Mvh Leo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 20. september 2002 #5 Del Skrevet 20. september 2002 Shiba den lille japanske spisshunden. Mye hund i liten kropp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 22. september 2002 #6 Del Skrevet 22. september 2002 :o Spisshund som ikke bjeffer ?? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 22. september 2002 #7 Del Skrevet 22. september 2002 Hva med en liten, morsom cairn terrier? :blunke: Det har jeg. Han er like stor som en veldig stor hannkatt, røyter lite og bjeffer ikke inne. Han elsker å gå lange turer men trenger det ikke. Moderat mosjonsbehov, og en veldig hengiven og kjekk liten hund. Modig som få!! www.cairn.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 22. september 2002 #8 Del Skrevet 22. september 2002 :o terrier som ikke bjeffer ute??? :o hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anie Skrevet 22. september 2002 #9 Del Skrevet 22. september 2002 Jeg er personlig veldig glad i golden retrivere... De er familiekjære, liker å gå turer (som de fleste hunder), er rolige - men kan nok bjeffe....... Men så kommer det ann på hva slags leilighet dere har da.. Blokk leil er vel ikke så heldig.... da bør dere velge mye mindre hund.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 22. september 2002 #10 Del Skrevet 22. september 2002 Siden jeg har en springer spaniel selv, vil jeg si at den krever ganske mye. Så hvis du ikke har tenkt til å gå minst en time hver dag, og trene den ellers vil jeg fraråde deg denne rasen. Da jeg leste innlegget ditt tenkte jeg med en gang på en Cavalier King Charles Spaniel. Den er en robust liten rase. Den kan gjerne bli med mange timer i skogen, men tilgir deg hvis den ikke får tur en dag også. Det er en ganske liten hund, som jeg tror fint kan tilpasse seg en leilighet. Har god erfaring med rasen, så lurer du på noe er det bare å spørre. Det er viktig å velge en seriøs oppretter, da rasen er disponert for bl.a hjertefeil. (kan anbefale deg noen!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 22. september 2002 #11 Del Skrevet 22. september 2002 Det er noe som heter at det er ikke størrelsen det kommer an på....... Selv har jeg vært en stolt eier av Newfoundlandshunder i 4 år, og bodd med en av dem på hybel uten problem (med liten bil!!!!). Vi hadde hus en periode da vi var 2 voksne og 2 hannhunder..... og erfaringen tilsier at uansett hvor stort hus du har så kommer bikkjene til å være der du er. De er nemlig sosiale av natur. Selv gikk jeg ikke på do alene på 4 år, og i dusjkabinettet hadde jeg alltid selskap ("min" hund åpnet dører og kabinett uten problem). Rasen røyter riktignok en del når de skal felle pels, men de er snille som dagen er lang, og ikke minst rolige. Krever lite, gjør mye. Si i fra om du vil ha mere informasjon om rasen, jeg hjelper gjerne til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 22. september 2002 #12 Del Skrevet 22. september 2002 Takk for alle svar Ganske gøy å høre at dere anbefaler bl.a Cavalier King Charles Spaniel, for det er vel den hunderasen vi har tenkt på som mest aktuell. I den forbindelse har vi lurt på om denne rasen er for liten til å jogge med, noen som vet? Ellers er det jo helt naturlig at hunder bjeffer, men vi vil helst ikke ha en gneldre-rase som bjeffer på alt og alle (Chihuahua'ene til min venninne hørtes mer enn de syntes). Linsi: vi vil gjerne ha dine anbefalinger på oppdrettere, spesielt hvis du vet om noen i østlands-området. Men vi reiser gjerne til Nord-Norge hvis de er mest seriøse der. Takk ringblomst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. september 2002 #13 Del Skrevet 23. september 2002 Hei, Ringblomst! Jeg har ikke hatt Cavalier selv, men har to engelske Cocker Spaniel som er med på lange joggeturer uten problemer. De er jo ikke såå mye større enn Cavalier, så jeg regner med at de også fint kan være med på tur! Det eneste jeg merker med mine hunder er at de blir litt mer slitne når de må løpe ved siden av i bånd enn når de kan vimse rundt i egen rytme. Ellers synes jeg alle spaniel-rasene er herlige hunder, stappfulle av livsglede og "happyhappy" energi! Lykke til med hundekjøpet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 23. september 2002 #14 Del Skrevet 23. september 2002 Jeg er selv en stolt eier av en storpuddel - og er DØDSfornøyd! Legg fra deg alle fordommer mot super-stylete, små pudler, og se for deg en kortklipt en som ser ut som en hund. Storpuddelen er en middels rase størrelsesmessig, på rundt 20-22 kg. Du må tåle pelsstell, men med egen klippemaskin går dette greit og du slipper røyting (betyr at du kan ta den med deg overalt!). Storpuddelene er lekne hele livet og rolige inne. Dessuten får du en av de smarteste hundene du kan få, uten border colliens stressete vesen. Altså lett å lære alt fra "legge seg og bli liggende" til vanlig dressur. Hunden tolerer lite mosjon i perioder, det den vil mest i verden (som alle andre hunder for så vidt) er å være sammen med deg. Men den greier fint å være alene, UTEN å bjeffe og tygge på ting. Hunden er også flott å jogge med, jeg bruker den også som trekkhund på vinteren, og min hund har trukket 2 mil på ski helt greit (og det er uten milevis med turer til vanlig). Du får den også i 4 forskjellige farver. Lykke til med hundevalget! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 23. september 2002 #15 Del Skrevet 23. september 2002 Jeg sendte deg en pm angående oppdrettervalg. Har en liten liste med oppdrettere du ikke bør velge også... (hvis du vil ha den) Du kan fint jogge med cavalieren hvis den er i form til det. Det betyr at hvis den sjeldent løper løs i skogen, men får korte turer i bånd langs gata bør du ikke jogge med den... Hvis den derimot er ganske godt mosjonert er det ingenting i veien for å jogge med den. Husk også på at valpen ikke skal mosjoneres i den forstand før den er nærmere et år. Den kan gjerne være med løs i skogen, men ikke målrettet jogging. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 23. september 2002 #16 Del Skrevet 23. september 2002 Linsi: takk for pm, send gjerne den listen over hvilke jeg ikke bør velge i pm til meg også. Tusen takk :D ringblomst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 24. september 2002 #17 Del Skrevet 24. september 2002 Leonberger er også en vidunderlig familiehund!! Har du små barn er d lurt m litt størrelse på hunden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå