Gå til innhold

Hvorfor så vanskelig å få tak i en skikkelig seng?

upa

Anbefalte innlegg

Ønsker meg en seng på 90X200, eventuelt en på 120X200. Har noen få krav til senga:

Ikke rammemadrass, men en tradisjonell seng i tre (lakkert, ikke malt), med en fot i hvert hjørne (noen har ikke føtter, men plater). Og solid nok til at den ikke knirker eller beveger seg, men er stø som fjell. Med andre ord ikke en av de spinkle og ekstremt lave sengene til Ikea.

Høy nok til at man føler at en ligger et stykke over gulvet, og til at man kan ha skuffer under senga.

Helst, men ingen betingelse, en hodegavl. Den må i så fall bestå at samme materiale som resten av senga (mykere materiale falmer og/eller er en støvmagnet). Ingen diger bue, men enkel design. Og viktigst; ingen mellomrom. Har sett noen som har vertikale eller horisontale sprinkler og planker, med rom imellom. Eller de har en solid gavl, men med mellomrom mellom gavlen og senga. Støtter man opp puter og slikt for å kunne lese på senga, så fortrekker jeg at de ikke tyter ut mellom mellomrommene. Altså en ren, glatt og ubrutt flate. Mangel på gavl gjør at man gnisser inntil ledningen til leselampa bak.

Ingen gavl ved fotenden. Liker å strekke meg ut, og vil ikke følte at føttene dunker inn i en gavl. Føler meg dessuten innesperret. Ønsker heller ikke noe "rekkverk" rundt senga av samme grunn.

Har sett en sengetype hvor madrassen hviler direkte på en flate. Virker helt tullete, da det ikke er noe som holder madrassen på plass. Så det må være en lav ramme rundt som madrassen kan ligge oppi for å holde seg på plass, men ikke høyere enn nødvendig. Og absolutt ikke tykkere enn nødvendig. Hadde en dårlig seng en gang hvor senga var så tykk på siden at det ble en mange cm glipe mellom veggen og madrassen. Plagsomt når man liker å ligge på siden iblant, og løfte det ene benet med bøyd kne så det holdes på plass av veggen.
Gjerne tykk ved for- og hodeenden, men tynn på sidene.

Synes ikke dette fremstår som urimelig. Har lett og lett på Finn uten å lykkes (kun i hjemfylket, man kan jo ikke reise til den andre enden av landet for å hente en seng). Finner noen ekstremt få på nettet, men disse er enten ekstremt dyre eller de selges kun i utlandet (og med tilsvarende høy pris). Er nesten fristet til å oppsøke en møbelsnekker som tar privatoppdrag, så man kan få akkurat den senga en ønsker seg, men det koster flesk og burde også være unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takker for bryderiet, men som sagt er det 90X200, eventuelt en på 120X200, jeg ser etter, så denne er nok for bred.

(Dessuten ser jeg også at den er enklet mulig, altså ikke noen stang mellom føttene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. fordi du har veldig spesifikke krav, som har ingenting med «skikkelig seng» å gjøre, men er personlige preferanser og smak. Og ja, for å tilfredsstille dine krav, må du til møbelsnekker. 

For å forklare slik, seng du ønsker deg finnes ikke på markedet, fordi ingen andre vil ha en sånn. Du ønsker deg seng på fire ben, og i heltre - men samtidig stabil og uten knirk. Den senga blir massiv og dyr, og ikke av moderne utseende. Noe slik som denne fra Ikea https://www.ikea.com/no/no/p/neiden-seng-bjork-furu-luroey-s59248612/ men da i treverk av mye bedre kvalitet, og helst dyrere type treverk (eik ville vel vært helt perfekt), og mer massiv. Evt må du gå for sammenlimt tre, for stabilitet, og da litt lavere pris. Men den ikea sin, tipper jeg, både gynger og knirker, laget i furu. Og dette er en type seng folk kjøper for å ha på hytta eller barnerom, ikke som «hovedsenga». 

Om man ønsker seg en seng med oppbevaring under, så er det en slik type man går for - https://www.ikea.com/no/no/p/malm-hoy-seng-med-2-oppbevaringsbokser-brunsvart-luroey-s69011505/ Disse laget av mdf, både pga pris, stabilitet og vekt. Slike står på plater og ikke ben, både for stil og praktisk betydning - da det ikke samler seg støv under senga. 

De som ikke trenger oppbevaring under senga, vil de fleste gå for kontinental seng. Og sengegavl, den må man oftest kjøpe separat. 

For din del, tenker jeg at å bruke møbelsnekker blir for dyrt, Men om du finner brukt, gammel furuseng med buet sengegavl på finn - så kan du heller betale en snekker for å kutte ned buen, om modellen tillater det. Eller lage ny sengegavl, rett og slett. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=189058237 Og her er vel en seng omtrent slik du ser det for deg. Det er bare å sette opp automatisk søk på finn for furuseng eller hytteseng, og følge med i området nærme deg. 

Anonymkode: ae3b8...5bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lurer på hvordan og hvorfor kom du på de kravene du har? Er det fordi du har et klart bilde i hodet, av en seng du hadde før og ønsker deg tilbake til?  Eller har du sett et bilde på pinterest som du ønsker å følge til punkt og prikke? Jeg spør av ren nysgjerrighet. :)  Ønsker også å vite ditt kjønn og alder, igjen, for min egen nysgjerrighet. :)  Dette er jo litt interessant ift markedsføring og markedsanalyse og slike «spennende» fag. 😄 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel Google sengestamme 90x200 så får du sikkert opp noe som faller i din spesifikke smak.

Anonymkode: a7514...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke det er for mye å forvente at man senger av nevnte type er tilgjengelig. Synes tvert om de er rimelige. Og tro meg, jeg har forsøkt å Google, men i de tilfellene det er neste, så er det enten feil mål, eller det selges i utlandet (eller om det er på finn; feil kant av landet), eller de er utsolgt.

Er litt vanskelig å svare siden alle signerer med "anonym", så jeg gjør det kronologisk:

Liker ikke Ikea sine malm-senger. De er som sagt veldig tykke på sidene, og det blir en diger glipe mellom madrass og vegg.

Selv uten sengegavl er det en utfordring å finne en seng.

En seng trenger ikke være så forferdelig kraftig for ikke å knirke. Har hatt rammemadrass lenge som står på relativt spinkle bøyler uten at det lager lyder. Det samme gjelder for rammemadrasser med føtter.

Kravene jeg har er ikke noe jeg "kom på", eller noe jeg har sett et bilde av. Det er nesten utelukkende av praktiske grunner. Med en rammemadrass må man skifte ut hele senga, men med en sengeramme holder det at man bytter ut madrassen når den er slitt. En tradisjonell og minimal seng som står på føtter gjør at det virker lysere og luftigere enn en kompakt trekasse som står i hjørnet. At hybelkaniner med tiden vil samle seg der får så være. Det er ikke noe man ser til daglig, og er lett å fjerne. At senga er lakkert eller bare pusset gir den etter min mening er friskere, lysere og mer naturlig utseende. Har ikke behov for maling på senga.
Alle ekstra ekstremiteter, som en stang som går på tvers mellom bena, eller et par ekstra ben i midten irriterer bare fordi det fremstår som overflødig.
Og selvsagt må den være høy nok til at det er behagelig å komme seg ut av og ned i senga. En bør kunne sitte på sengekanten uten å måtte strekke ut bene i horisontal retning. Samtidig betyr det at det er plass til skuffer under senga, og man får unyttet plassen skikkelig.
At det må være en høy nok kant rundt senga til å holde madrassen på plass sier seg selv. Men ikke for høy på sidene, da ingen liker et stort mellomrom mellom madrass og seng. Og i alle fall bør det ikke være "rekkverk" hverken til høyre eller venstre. Greit å ha hvis man ligger i andre etasje i en køyeseng, men ellers er den bare i veien. Veggen utfører samme oppgave fint. Nå er det jo de som har senga midt i rommet, men det er som regel dobbeltsenger og ekstra brede senger. 120, 90 og smalere senger plasseres som regel inntil veggen.
Er det i tillegg til "rekkverk", også både hode- og fotgavl får man følelsen av å være innestengt.

Hva skal gavl ved fotenden være godt for? Enkelte barn sparker iblant dyna av seg i løpet av natta, men det har aldri være et problem for meg. Dyna holder seg hvor den skal være. Gavlen sperrer for sikten og er i veien om man vil strekke seg skikkelig ut. Da er det å foretrekke at ingenting er i veien for føttene og tærne, men at de kan vifte fritt ut i lufta.

Hodegavl er ingen betingelse, men sier ikke nei takk. Som allerede nevnte, så er stoff gjerne vanskeligere å holde støvfritt (og generelt sett rent, da man lener håret og hodet mot den), lær risikerer man sprekker opp etter hvert, men tre holder seg i år etter år. Og det står ikke minst stil med resten av senga.
Gavlen skal ha en beskyttende effekt. F.eks. forhindrer den at ledningen til leselampa som er skrudd i veggen over senga gnisser frem og tilbake og sliter på tapetet når puter presses oppover veggen når en vil lese på senga. Og være høy nok til at man kan sitte oppreist og lenge seg bak. Er den for lav lager den en ubehagelig kant for nakken eller ryggen om en sitter oppreist.
Men ikke enorm (og ikke så høy at den skjuler leselampa på veggen over senga, som enkelte har), som noen synes å være, eller buet, som betyr at en del av gavlen enten er for høy eller lav, eller begge deler. Enkelte har en gavl som lener litt bakover. Virker praktisk, men samtidig betyr det også at man ikke får skjøvet hodeenden av senga helt inntil veggen, og det blir en glipe mellom vegg og sengeramme. Sannsynligvis ingen praktisk betydning, men plagsomt for de som av estetiske grunner vil at også hodeenden av senga skal kunne dytter inntil veggen og ta så liten plass som mulig.
En ubrutt ramme uten mellomrom eller sprinkler er lettere å holde ren. Samtidig tjener ikke mellomrommene noen hensikt. Når gavl først finnes, bør den holde puta på plass. Og puta, eller deler av puta, skal ikke skvises inn mellom eventuelle mellomrom i gavlen. En skal kunne lene seg bakover uten å oppleve irritasjon på grunn av at gavlen har gliper og åpninger. Puta skal holde seg hvor den er. Altså er en gavl med stenger i smijern utelukket.
Heller ikke bør det vokse opp høye søyler fra hvert hjørne av senga. Disse tjener ikke noen som helst hensikt, forstyrrer synsfeltet og er overflødige for alle andre enn de som liker å henge klærne sine der for natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i praksis ute etter noe som ligner litt på denne, men som er i trehvit, har så tynn ramme at det ikke blir noe som helst mellomrom mellom vegg og madrass/madrass og gavl (dette kan du seriøst løse enkelt ved å kjøpe en bassengpølle og pakke den inn i stoff og legge langs veggen, eller sy deg en tøyslange og fylle den med vatt), men den må også være enkeltseng eller halvannen-seng (120) og ha bein i stedet for full ramme rundt. Halvannen-senger finnes nesten utelukkende i rammemadrass i dag.

Det finnes veldig mange senger som har en eller flere av de kriteriene du har bestemt deg for, men det finnes ingen senger som har alle. Selv hvis du snakker med en møbelsnekker er det umulig å få tak i nøyaktig det du vil ha.
For en stabil seng som ikke knirker må du ha minimum 2,5cm heltreplank i ramma, noe som vil føre til et lite mellomrom mellom vegg og madrass, med mindre du har en sengeramme som er smalere enn madrassen og madrassen ligger løst oppå en slags "hylle".
Sengebeina må være dreid heltre eller lignende, og være festet med en ekstra plank nesten i gulvhøyde på alle sider, evt ha et krysstre under senga for at de ikke skal bevege seg når du beveger deg i senga.
Trehvitt var populært på åttitallet, da fantes det mye STOMPA-møbler som var i lakkert tre. Det er ikke lenger populært, nå er det malt hvit, svart og diverse andre farger som gjelder, så det er vanskelig å få tak i nytt.
Men selv de gamle STOMPA-sengene var ustabile nok til at det både knirket og knaket hvis du bevegde deg i dem. Jeg vokste opp i sånne senger, uansett hvor hardt du skrudde til skruene bevegde de seg nok til at det knirket når du snudde deg.
Sengegavl er svært sjeldent festet til selve sengeramma i hodeenden, med mindre du får en møbelsnekker til å bygge en seng. Gavl er nesten utelukkende tilleggsutstyr. Seng med ramme som stikker litt opp fra hodeenden, har som regel også det samme i fotenden.
Lampettledning som henger løst fra leselampa er jo barnelærdom; Bruk kabelklammer.

Vil du ha nøyaktig det du ser etter, må du snakke med en møbelsnekker. Senga vil koste deretter, og sannsynligvis veie mellom 50 og 100 kilo fordi den må lages av heltreplank, med beina i det samme stykket som hodegavl og endekant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er vel å bygge sengen selv? Eventuelt betale en møbelsnekker for jobben, men det er du kanskje ikke villig til?

Anonymkode: e9f00...68c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å dra til IKEA, så finner du en ordentlig seng!

Anonymkode: cc06f...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

.. fordi du har veldig spesifikke krav, som har ingenting med «skikkelig seng» å gjøre, men er personlige preferanser og smak. Og ja, for å tilfredsstille dine krav, må du til møbelsnekker. 

For å forklare slik, seng du ønsker deg finnes ikke på markedet, fordi ingen andre vil ha en sånn. (.....) 

Akkurat det jeg tenkte å skrive 👏🎉

Du er ikke ute etter en skikkelig seng, TS, men en veldig spesiell seng med spesielle spesifikasjoner og et utseende, vekt og pris som på ingen måte hører hjemme i dette årtusenet. Grunnen til at du ikke finner en slik seng i noen møbelbutikker er at det er ekstremt få mennesker som ønsker seg noe sånt! 

Anonymkode: be838...4e2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å ikke kom med "gode råd", som at det bare er å bare dra til Ikea. Det viser at man ikke har giddet å lese innleggene. Et minstekrav for å svare er at man faktisk har lest hva man svarer på.

Og jo, om en slik seng ble lagt ut for salg, er det flere som ville kjøpt. At jeg skulle være den eneste kunden er ytterst tvilsomt. Det er de aller færreste mennesker i verden som er så unike at de er helt alene om trivielle ting som dette.
(Og siden alder og kjønn ble etterlyst; jeg er voksen og av hankjønn)

6 timer siden, Minya skrev:

Du er i praksis ute etter noe som ligner litt på denne, men som er i trehvit, har så tynn ramme at det ikke blir noe som helst mellomrom mellom vegg og madrass/madrass og gavl (dette kan du seriøst løse enkelt ved å kjøpe en bassengpølle og pakke den inn i stoff og legge langs veggen, eller sy deg en tøyslange og fylle den med vatt), men den må også være enkeltseng eller halvannen-seng (120) og ha bein i stedet for full ramme rundt. Halvannen-senger finnes nesten utelukkende i rammemadrass i dag.

For en stabil seng som ikke knirker må du ha minimum 2,5cm heltreplank i ramma, noe som vil føre til et lite mellomrom mellom vegg og madrass, med mindre du har en sengeramme som er smalere enn madrassen og madrassen ligger løst oppå en slags "hylle".
Sengebeina må være dreid heltre eller lignende, og være festet med en ekstra plank nesten i gulvhøyde på alle sider, evt ha et krysstre under senga for at de ikke skal bevege seg når du beveger deg i senga.
Trehvitt var populært på åttitallet, da fantes det mye STOMPA-møbler som var i lakkert tre. Det er ikke lenger populært, nå er det malt hvit, svart og diverse andre farger som gjelder, så det er vanskelig å få tak i nytt.
Men selv de gamle STOMPA-sengene var ustabile nok til at det både knirket og knaket hvis du bevegde deg i dem. Jeg vokste opp i sånne senger, uansett hvor hardt du skrudde til skruene bevegde de seg nok til at det knirket når du snudde deg.
Sengegavl er svært sjeldent festet til selve sengeramma i hodeenden, med mindre du får en møbelsnekker til å bygge en seng. Gavl er nesten utelukkende tilleggsutstyr. Seng med ramme som stikker litt opp fra hodeenden, har som regel også det samme i fotenden.

Vil du ha nøyaktig det du ser etter, må du snakke med en møbelsnekker. Senga vil koste deretter, og sannsynligvis veie mellom 50 og 100 kilo fordi den må lages av heltreplank, med beina i det samme stykket som hodegavl og endekant.

Å tette mellomrommet med bassengpøller e.l. blir dessverre ikke aktuelt. Da er det faktisk bedre med en planke.

Et mellomrom på 2.5 cm er såpass lite at det ikke spiller noen rolle. Her snakker vi om bl.a. Malm-senger hvor armen kan falle ned i løpet av natta. For øvrig er det det letteste i verden å lage en tynn ramme for å holde madrassen på plass. Det betyr ikke noe hvor tykt det er i hode- og fotende, det er på sidene det gjelder. Bruk gjerne samme type modell hvor madrassen ligger på toppen uten noe rundt, men fest så tynne planker på hver side som er høye nok til å holde madrassen på plass.
Og jo, det finnes faktisk flere modeller hvor gavlen eller hodegjerdet er en del av selve senga og ikke bare tilleggsutstyr. Problemet er at det da som regel også finnes i motsatt ende. Også dette finnes, men en må da til utlandet, og det blir i lengste laget å reise.
Det er også flere senger på 120 cm. Ikke så mange som rammemadrasser kanskje, men de er der.
Heller ikke trenger man å forsterke senga med treplanker mellom beina for å gjøre den stabil. Hovedsaken er at den er lydløs og ikke vingler. Antar produsentene har en viss standard å forholde seg til her. Kan man gjøre rammemadrassen lydløse med hensyn til knirking, burde det gå med vanlige senger også.

Endret av upa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får lage en skisse, gå til en møbelsnekker å få prisoverslag når du har så spesifikke ønsker.

Anonymkode: a7514...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, upa skrev:

Vær så snill å ikke kom med "gode råd", som at det bare er å bare dra til Ikea. Det viser at man ikke har giddet å lese innleggene. Et minstekrav for å svare er at man faktisk har lest hva man svarer på.

Og jo, om en slik seng ble lagt ut for salg, er det flere som ville kjøpt. At jeg skulle være den eneste kunden er ytterst tvilsomt. Det er de aller færreste mennesker i verden som er så unike at de er helt alene om trivielle ting som dette.
(Og siden alder og kjønn ble etterlyst; jeg er voksen og av hankjønn)

Å tette mellomrommet med bassengpøller e.l. blir dessverre ikke aktuelt. Da er det faktisk bedre med en planke.

Et mellomrom på 2.5 cm er såpass lite at det ikke spiller noen rolle. Her snakker vi om bl.a. Malm-senger hvor armen kan falle ned i løpet av natta. For øvrig er det det letteste i verden å lage en tynn ramme for å holde madrassen på plass. Det betyr ikke noe hvor tykt det er i hode- og fotende, det er på sidene det gjelder. Bruk gjerne samme type modell hvor madrassen ligger på toppen uten noe rundt, men fest så tynne planker på hver side som er høye nok til å holde madrassen på plass.
Og jo, det finnes faktisk flere modeller hvor gavlen eller hodegjerdet er en del av selve senga og ikke bare tilleggsutstyr. Problemet er at det da som regel også finnes i motsatt ende. Også dette finnes, men en må da til utlandet, og det blir i lengste laget å reise.
Det er også flere senger på 120 cm. Ikke så mange som rammemadrasser kanskje, men de er der.
Heller ikke trenger man å forsterke senga med treplanker mellom beina for å gjøre den stabil. Hovedsaken er at den er lydløs og ikke vingler. Antar produsentene har en viss standard å forholde seg til her. Kan man gjøre rammemadrassen lydløse med hensyn til knirking, burde det gå med vanlige senger også.

jeg har malm seng, noe jeg ser klart på dine uttalelser at du ikke har prøvd. jeg skjønner ikke hvordan i alle dager du kan få annet enn fjernkontrollen og mobiltelefonen til å ramle ned i den 2 cm brede sprekken mellom gavl og madrass. Dessuten er det jo hele 26 cm fra madrassen og ned til kanten på senga på de andre sidene. Hvor klarer du å få armen din til å falle ned hen her?

De eneste av dine kriterier som ikke oppnås med malm er 4 ben og lakkert tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2020 den 17.03, upa skrev:

Gavlen sperrer for sikten og er i veien om man vil strekke seg skikkelig ut. Da er det å foretrekke at ingenting er i veien for føttene og tærne, men at de kan vifte fritt ut i lufta.

Den opplagt løsningen på dette er jo en seng på 220 cm. Er det noen spesiell grunn til at du absolutt må ha 200 cm lang seng når kravene dine hadde blitt bedre oppfylt av en seng på 220 cm? 

Anonymkode: 014ff...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...