AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #1 Skrevet 30. september 2020 Har en teori som går ut på at dialekter vannes mer og mer ut med hver generasjon. Forestill dere en person på 70-tallet, og hvordan denne personen snakket dialekten sin - enten det var Oslodialekt eller en bygdedialekt. For meg virker det som om dagens unge snakker (uansett dialekt) en svært utvannet form for dialekt. Foreldrene deres snakket gjerne en litt mindre utvannet dialekt enn sine foreldre igjen - og med generasjoner vil dialektene forsvinne. Et annet eksempel er uttalelse av kj-lyden, der den eldre generasjonen har en klar og tydelig lyd, mens de yngre som oftest ikke har evnen til å uttale denne lyden en gang. Friske personer som ikke klarer å mestre kj-lyden blir jo sett på som litt "sløve", som om de har et slags handicap. Hva gjør dere som foreldre iht å overføre dialekter og kj-lyd på deres barn? Kom gjerne med egne erfaringer eller synspunkter. Anonymkode: e8b0a...c59
asterix Skrevet 30. september 2020 #2 Skrevet 30. september 2020 Språk har alltid og vil alltid fortsette å forandre seg fra generasjon til generasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #3 Skrevet 30. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har en teori som går ut på at dialekter vannes mer og mer ut med hver generasjon. Anonymkode: e8b0a...c59 Det er vel bekreftet for lenge siden. Så lenge folk flytter på seg, vi har media og folk må lære seg å lese og skrive så vil jo dialekter over tid vannes ut. 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hva gjør dere som foreldre iht å overføre dialekter og kj-lyd på deres barn? Anonymkode: e8b0a...c59 Brukte faktisk skje-metoden. Mest fordi jeg ikke ønsker at barnet mitt skal rote med kj-lyden, mens den fortsatt er mye brukt. Alltid litt stigma å være annerledes. På lik linje med første/siste person som kommer i puberteten. Men om "alle" hadde rotet med kj-lyden så hadde jeg ikke giddet å lære ungen min lyden. Synes ikke det er en tragedie at språket endres, ingen som gråter fordi vi ikke snakker norrønt(eller hva nå enn vi snakket før det). Anonymkode: 7f2f9...758
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #4 Skrevet 1. oktober 2020 11 timer siden, asterix skrev: Språk har alltid og vil alltid fortsette å forandre seg fra generasjon til generasjon. Ja, men ikke så raskt som de siste par generasjonene. Her på Østlandet snakker omtrent alle unger "bokmål" selv om foreldre og besteforeldre snakker dialekt. Jeg synes det er trist. Anonymkode: 846cf...3c6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #5 Skrevet 1. oktober 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men ikke så raskt som de siste par generasjonene. Her på Østlandet snakker omtrent alle unger "bokmål" selv om foreldre og besteforeldre snakker dialekt. Jeg synes det er trist. Anonymkode: 846cf...3c6 Her i Arendal også.. -å endingene er byttet ut med -er og ungene sier jeg, mens de fleste voksne sier «e». Hører flere og flere voksne som gjør det samme.. vet det er naturlig at dialektene forandrer seg, men må innrømme at jeg synes det er litt trist 🙈 Anonymkode: f7338...208 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #6 Skrevet 1. oktober 2020 Før levde folk nede i en dal, og dro aldri noen steder. Snakka med en håndfull lokale, og ingen andre. Ingen tv, og ikke internett. Da får jo talemålet utvikle seg ulikt i hver krink og krok. Anonymkode: bd9f9...725
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå