AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #1 Skrevet 30. september 2020 Hei! Det har seg slik at jeg mistenker at jeg er gravid. Mens er forsinket, jeg har mye hodeverk, murringer i magen , litt kvalm til tider(ikke mye), og ekstremt vonde bryst. De føles såre og mye større.. Jeg skal ta en test, men må bare spørre.. Det har seg slik at jeg ikke har jobbet på flere mnd, det er veldig vanskelig og få jobb nå,her jeg bor pga corona.. Jeg har fagbrev og er aktiv søker.. Mannen har fast jobb og har hatt det i flere år. Vi lever på inntekten hans og jeg får litt støtte fra nav. OM det har seg slik at testen er positiv, så lurer jeg veldig på om hvordan det er med permisjonstiden til samboer. Får han permisjonstid med lønn? Og får man noen annen støtte? Om jeg er gravid så er abort IKKE et tema. Alt ligger til rette for at vi kan få barn, utenom at jeg har jobb nå.. Håper på ordentlige svar!! Anonymkode: 3cfd2...e6b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #2 Skrevet 30. september 2020 Far har ikke krav på permisjon om ikke mor har - dessverre. Tror dagpenger kvalifiserer som grunnlag for permisjon. Anonymkode: 4f442...52a
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #3 Skrevet 30. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Far har ikke krav på permisjon om ikke mor har - dessverre. Tror dagpenger kvalifiserer som grunnlag for permisjon. Anonymkode: 4f442...52a Okei. Så om han tar permisjon, så blir det uten lønn? Anonymkode: 3cfd2...e6b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #4 Skrevet 30. september 2020 Han kan ta all permisjonen, da vil han få lønn i permisjonen mener jeg. Men han har ikke rett på fedrekvote. Det setter vel også krav til at du er i aktivitet. Du får bli student;) Anonymkode: d9e2f...c9d
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #5 Skrevet 30. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Han kan ta all permisjonen, da vil han få lønn i permisjonen mener jeg. Men han har ikke rett på fedrekvote. Det setter vel også krav til at du er i aktivitet. Du får bli student;) Anonymkode: d9e2f...c9d Tror ikke jeg orker mer skole, da jeg er helt ferdig utdannet, haha. Vet dere om det er annerledes om jeg har vikariat? Jeg vet at om jeg er gravid nå, har far et stort ønske om å ha permisjonstiden sin.. Men jeg har nødt til å få en jobb, om det så kun er vikariat.. Er vanskelig å få jobb nå.. Anonymkode: 3cfd2...e6b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #6 Skrevet 30. september 2020 Om jobben er fast eller vikariat har ingenting å si. Du må bare ha hatt inntekt 6 av de siste 10 månedene før permisjonsstart. Som inntekt teller også støtte fra NAV (dagpenger, sykepenger osv). Det er som regel snittet av lønnen de siste tre månedene som blir din månedlige utbetaling, dersom du søker om å ta ut permisjon med 100% lønn (som er kortere permisjon enn ved 80% lønn). Man kan vel i spesielle tilfeller få regnet snittet utfra alle de 6 eller 10 månedene, hvis det er en god grunn til det. Anonymkode: 3345a...94f 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #7 Skrevet 30. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om jobben er fast eller vikariat har ingenting å si. Du må bare ha hatt inntekt 6 av de siste 10 månedene før permisjonsstart. Som inntekt teller også støtte fra NAV (dagpenger, sykepenger osv). Det er som regel snittet av lønnen de siste tre månedene som blir din månedlige utbetaling, dersom du søker om å ta ut permisjon med 100% lønn (som er kortere permisjon enn ved 80% lønn). Man kan vel i spesielle tilfeller få regnet snittet utfra alle de 6 eller 10 månedene, hvis det er en god grunn til det. Anonymkode: 3345a...94f Tusen takk for godt svar! :) Jeg får dagpenger fra NAV. Vil det da si at far kan ha permisjonstiden sin med lønn? :) Jeg Har hatt vanlig lønn frem til Mai, og etter det Dagpenger :) Anonymkode: 3cfd2...e6b
Kenelz Skrevet 30. september 2020 #8 Skrevet 30. september 2020 Vil anbefale å ringe NAV for å være helt sikker (om testen blir positiv)! 😊
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #9 Skrevet 1. oktober 2020 33 minutter siden, Kenelz skrev: Vil anbefale å ringe NAV for å være helt sikker (om testen blir positiv)! 😊 Det skal jeg! Tror jeg drøyer det frem til helgen/evt mandag med å ta test, i tilfelle mens bare er forsinket Anonymkode: 3cfd2...e6b 1
Kenelz Skrevet 1. oktober 2020 #10 Skrevet 1. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det skal jeg! Tror jeg drøyer det frem til helgen/evt mandag med å ta test, i tilfelle mens bare er forsinket Anonymkode: 3cfd2...e6b Bestemmer det helt selv 😊 Tror jeg ikke hadde klart å vær like tålmodig!
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #11 Skrevet 1. oktober 2020 Dette kan du sjekke på permisjonskalkulatoren på NAV sine nettsider. Der kan du legge inn ulik inntekt og permisjonsfordeling og se hva dere kommer ut ed økonomisk. Anonymkode: 99c7f...dcd 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #12 Skrevet 1. oktober 2020 Ser du får veldig mye utdatert informasjon her. Anbefaler deg å lese og evt skrive i chatten: https://familie.nav.no/om-foreldrepenger Anonymkode: b1935...bdc
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #13 Skrevet 1. oktober 2020 Hadde tatt testen før jeg tenkte så langt frem i tid😅 Anonymkode: 7dbd8...e4a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå