Gå til innhold

Søsken som skal bruke makt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en bror som alltid skal ha siste ordet. Når vi er på middag hos foreldrene våre og jeg sier noe han blir provosert over så blir han liksom ikke ferdig med det før han har klart å få siste ordet over meg etterpå. Han kan vente i ukesvis på en anledning der vi to er alene og han kan ta det opp og på en måte låse meg til han har sagt sitt og jeg sier unnskyld. Under middagene kan han svare kort og jeg ser han blir sint men han tar det ikke opp med meg til vi er alene. Han sperrer utgangen for meg og sånn helt til han får det som han vil, og han har holdt meg fast også hvis jeg forsøker å gå.

Forrige helg sa jeg under en middag med hele familien og både hans og mine barn (han er skilt) at han så ut som han skulle på skogtur. Jeg sa det ment som humor og alle lo. Jeg så at han reagerte på det men han viste det ikke så tydelig. Så i går kom han innom meg for å levere nøkkel til foreldrene våre sin hytte og da han skjønte jeg var alene hjemme går han mot meg helt opp mot veggen og freser at jeg koste meg på hans bekostning i helgen. Når jeg prøvde å skyve han unna tok han tak i armen min og han slapp ikke før jeg mumlet unnskyld. Så gikk han.

Hvordan kan jeg takle dette? Jeg har selvfølgelig sagt at det ikke er grei oppførsel men vi er i 30 årene og det har ikke endret seg til nå....

Anonymkode: fb354...823

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er jo så nær vold som det kommer. Hvorfor tror en voksen mann at han kan gjøre sånn mot andre? Ganske ekkelt at han er så kalkulert at han venter til du er alene også.

Det er vel lite sannsynlig at du vil anmelde broren sin, men du kan jo finne en måte å formulere på til han at det er en mulighet.. 

• Liker 8
Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Du burde kanskje fortelle dette til noen i familien? Og aldri vær alene med noen som gjør deg redd, uansett hvem det er.. 

Skrevet

Psykopat jævel. Hadde gitt mye for å gi han godt juling.

Anonymkode: e18db...bc7

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker med gru på hvordan denne personen sannsynligvis behandlet deg i oppveksten.

Jeg håper du holder deg unna han, han høres ikke bra ut. Og fortell det til mannen din.

• Liker 7
Skrevet

Fortell det til alle andre i familien. Å holde slikt hemmelig er det bare han som tjener på. Jeg hadde også nektet å si unnskyld, for å se hva som skjer. Sett han rett i øynene, og sagt bestemt Slipp meg. 

Det er en måte for ham å utøve dominans. Spør ham om han gjorde slik til kona også, isåfall er det ikke rart han er skilt.

Anonymkode: c7a53...66c

• Liker 8
Skrevet

Broren din høres ut som en person som kan bli farlig. Når han er så lettprovosert kan man bare tenke seg hva som skjer den dagen noen kommer i skade for å virkelig tråkke ham på tærne. Jeg ville ikke sluppet ham inn i mitt hus og jeg ville sørget for å aldri være alene med ham. Bruker han steroider eller noe? 

• Liker 3
Skrevet

Vær åpen til foreldrene dine, distanser deg mentalt fra broren din og ALDRI vær alene med han. Presser han deg fysisk mot en vegg så er en passende respons et kne i bjellene.

Anonymkode: 3e4e6...535

• Liker 3
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

(...) Så i går kom han innom meg for å levere nøkkel til foreldrene våre sin hytte og da han skjønte jeg var alene hjemme går han mot meg helt opp mot veggen og freser at jeg koste meg på hans bekostning i helgen. Når jeg prøvde å skyve han unna tok han tak i armen min og han slapp ikke før jeg mumlet unnskyld. Så gikk han.

Er du mann eller kvinne, og hvor stor er han i forhold til deg? Føler du deg truet? 

Jeg ville ikke omgås en sånn type. 

Anonymkode: e917c...384

• Liker 1
Skrevet

Han høres ikke riktig navla ut! Har du snakket med eksen hans om hvorfor det ble slutt?

Der er noe som skurrer hos han. Det er nok en ide å snakke med foreldrene deres om det som skjedde.

Anonymkode: 10f34...b89

• Liker 1
Skrevet

Ville prøvet å snakke med barna hans for å se om de blir utsatt for det samme, og i så fall meldt det til barnevernet. Det er veldig urovekkende det du skriver. 

Anonymkode: 024c7...bdf

• Liker 1
Skrevet

Eh herregud for en type 😮 jeg vil tro han ikke er helt som alle andre og ut i fra hva du skriver vil jeg tro han er slik mot andre også. Det er ikke greit. Jeg hadde blitt redd. Og prøvd å unngå han og snakket med andre om det i tilfelle du blir utsatt for noe, så andre kan vite at det er han som står bak og du blir trodd. 

Anonymkode: 4efe9...686

• Liker 1
Skrevet

Ts her.

Det er godt å lese at alle reagerer på dette. Jeg har alltid vært litt usikker på om det er jeg som er grusomt irriterende som feks det jeg sa under siste middag selv om det var ment for gøy.

Han var ikke så ille med meg når vi var mindre. Jeg er 5 år eldre enn han og da han endelig kom i puberteten og ble større og mer sint, var jeg 19 og flyttet til byen for å studere. Vi har en eldre bror også som nesten knakk bena på han en gang for kanskje 6-7 år siden da han fikk vite hvordan han noen ganger er mot meg. Etter det har jeg bare sluttet å si det.

Barna hans virker veldig trygge og glade og det var moren deres som gikk fra han fordi hun fant en annen. Han har de 50 % og stiller alltid opp så jeg er ikke bekymret for barna.

Jeg tror det bunner i at jeg har en god utdannelse og en mann med høy stilling så vi lever veldig godt. Broren min føler ofte at jeg er bedre enn han i alt. Han sier det ofte. Så hvis jeg sier eller gjør noe som han føler er hån (selv om det ikke er det !!) så må han på en måte ta igjen ved å vise at han er større og sterkere og ikke lar meg gå før han slipper og slik får han siste ordet.

Det frister  å tuppe han i bjellene som en skrev hehehe men er redd han klikker helt da. JEg skal vurdere det neste gang!

Anonymkode: b5197...2ec

Skrevet

Må bare si at det er jeg Ts som skrev det over selv om det er en annen anonym kode. Jeg var visst logget inn med noe annet.

Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Men jeg skjønner ikke hvorfor du skulle slutte å si fra til eldstebroren din fordi han forsvarte deg..? 

Nei, du virker som du må sette ham på plass så grundig at han ikke gjør det der igjen. Og uansett hvor fint det "ser ut" med barna så er slik oppførsel et stort rødt flagg. For sånn oppfører man seg ikke uten at det får konsekvenser.. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også ett familie-medlem som kunne holde på sånn. Jeg kan heldigvis unngå denne kjerringa nå da, er jo tross alt voksen. Men dette kunne være LANGT verre som barn / ungom, og jeg som regel aldri hadde den samme muligheten til å komme meg unna. 

Men selv om hun fant på ett eller annet dritt i familiens nærvær, så gav folk flest som regel blanke pokker i det hun holdt på med. For eksempel hvis jeg forsøkte å følge med på ett TV-program. Men hun påstod at dette  programmet bare var "søppel" og bare idioter som gadd åkaste bort tiden deres på slikt piss. Hun kunne jo selvfølgelig bare ha gått  hennes vei, og heller funnet på noe helt annet å bruke tiden hennes på. Men nei da, da skal hun sitte der rett ved siden av hvem, og komme med en endeløs tirade av pisspreik. Samtidig som hun gikk med en slags type innesko (som ligner på crocks eller hva det nå var) som hun trampet så hardt hun kunne med i gulvet gjentatte ganger. Dette foregikk hele tiden, så lenge det TV-programmet varte.  

Men selv om flere i familien også satt der (inkludert hennes egne foreldre!) så var det ALDRI noen som gjorde noe som helat for å få henne til å klappe igjen kjeftesmella hennes, eller på en eller annen måte få henne unna hele situasjonen. De bare lot henne herje på, nøyaktig som hun selv ønsket hele tiden.    

Anonymkode: 161d9...cb4

Veldig gjenkjennende - at  familien ikke tør å si psykopaten/ narsisisten imot.  

Anonymkode: 006dd...ad3

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du skal si fra, det er ikke normal oppførsel for voksne mennesker.

Angående kona, det er usannsynlig at han ikke har hatt en tilsvarende oppførsel mot henne. At hun gikk da hun fant en annen betyr ikke at hun ikke var utsatt for denne typen vold og mishandling. Du kan heller ikke vite om barna har tilsvarende erfaringer. Det ser ofte flott ut på utsiden.... Husk at du ikke tør si noe, det kan være det samme gjelder de andre som opplever denne mannens terror. 

Anonymkode: 5b15d...3b4

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her.

Det er godt å lese at alle reagerer på dette. Jeg har alltid vært litt usikker på om det er jeg som er grusomt irriterende som feks det jeg sa under siste middag selv om det var ment for gøy.

Anonymkode: b5197...2ec

Jeg tror faktisk han finner din oppførsel grusomt irriterende. 

Jeg sier ikke det rettferdiggjør måten han reagerer på, men hva med om du sluttet med alle de "morsomme" kommentarer som han tydeligvis ikke bryr seg om? Du fornemmer han har et mindreverdskompleks, du vet han ikke liker at alle sitter og ler av ham (inklusive hans barn?) til familieselskaper... jammen, så slutt da!? Å være morsom på hans (eller andres) bekostning er en frihet du tar deg, ikke noe folk ikke har lov å reagere på. 

Anonymkode: e917c...384

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...