Gå til innhold

10 år mellom barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sies at et barn er som et, og to er som 10. Jeg forstår det hvis barna er tette i alder, men er det slik også når det er mange år mellom barna?

Har du selv barn med mange års mellomrom? Eller har du selv søsken som er mange år eldre eller yngre enn deg? Jeg ønsker gjerne å høre hvordan det er.

Anonymkode: ec3ff...736

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har søsken som er 10 og 12 år yngre enn meg. Fordelen med tette barn er vel at man blir «ferdig» med småbarnsperioden samlet. Mens hvis man venter 10 år må man liksom starte helt på nytt og i tillegg har du et stort barn. Var sykt kjedelig å være enebarn så lenge, også når de minste kom fikk nesten bare de oppmerksomhet. Var kanskje litt enklere da jeg som stor var selvstendig og de kunne fokusere på de minste, vs å ha en 4 åring som krever mye og en nyfødt for eks. 

Endret av AnonymBrukern
Skrevet

Jeg var 13 da jeg ble storesøster. Tror jeg var til god hjelp for mamma og pappa og elsket lillebror fra dag én.. 

Anonymkode: 7e681...4ca

• Liker 2
Skrevet

Søsteren min er 10 år eldre enn meg. Vi har et godt forhold i dag, men husker ikke hvordan det var da vi var små.

Anonymkode: a48ff...df9

Skrevet

Har søsken som er syv, ni og tolv år eldre enn meg og hadde ikke noe forhold til de i barndommen. Vi har samme foreldre. Litt mer kontakt nå, men ikke mye. De tre er veldig sammensveiset fortsatt. 

Anonymkode: b39fc...88d

Skrevet

Barna mine er 13 og 4år, eldste var 9 år når minste kom, og var hodestups forelsket i lillebror. Husker hun fikk tårer i øynene når jeg sa hun skulle bli storesøster. Og de har også i dag så mye glede av hverandre. Storesøster leser bøker, leker sammen med han, spiller spill, passer når mor må ned i vaskekjellern med mer. Men de kan også krangle som søsken flest; lillebror kan bli vel plagsom til tider, største vil ikke ha han på rommet osv. Så føler de er som søsken flest, men at de kanskje er enda tettere knyttet sammen med tanke på den omsorgen største viser over yngste. De er veldig tett knyttet sammen i dag, og kan ikke forstå at båndet dem i mellom skal bli dårligere enn andre tette søsken opp igjennom.

Anonymkode: 3f05f...1da

Skrevet

Har gutt på 10 og jente på 1,5. Han ville ikke bli storebror, syntes det var flaut og teit. Men han elsket henne fra første dag. Han er fortsatt helt tussete etter henne, vil leke, og blir nesten like stolt som oss foreldre når hun klarer nye ting. For meg var det null stress å få en til. Førstemann var en veldig krevende baby med kolikk, og vi fikk helt sjokk over hvor mye jobb det var, og hvor nedbrutt vi ble av søvnmangelen. Derfor tok det lang tid før vi fikk nr to, vi var usikre på om vi ville. Men det var noe helt annet denne gangen. Hun var nok en mye roligere baby, men tror hovedforskjellen var vår innstilling, og at vi hadde vært gjennom det før og var eldre. Jeg vil si 1 var som 10 og 2 var som 1,5 ;)

Anonymkode: 540e2...aa5

Skrevet

Har søsken som er 10 og 12 år yngre, Ble nesten så jeg var med å oppdro dem g spesielt minste broren, Og var og er veldig glad i dem. Men samtidig har vi ikke noe nært søsken forhold og jeg vet ikke helt hvorfor. Jeg dro bort med studier, jobb og førstegangstjeneste når jeg ble 17 og var lite hjemme, kanskje en og annen gangen i året. Så det ble kanskje ikke helt den der nære relasjonen for dem. Så det er kanskje minuset.

De to søsknene sm er 2 og 3 års forskjell på her, har jeg et mye tettere forhold til nå.

Anonymkode: 6d0ce...787

Skrevet

Har et søsken som er 11 år yngre enn meg. Jeg hjalp til masse da han var liten og er utrolig glad i han. Vi var utrolig nære når jeg bodde hjemme. Vi har fortsatt et godt forhold, men det er ikke like nært lenger siden han er midt i ungdomstiden sin nå og jeg er voksen. Vi snakker fortsatt, men det kan være lange perioder hvor vi ikke snakker. Men han ringer meg fortsatt med en gang det er noe han lurer på. Har et tettere søskenforhold nå med han som er 5 år yngre enn meg ettersom vi er ca. samme sted i livet.

Anonymkode: f310a...f88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...